Auteur Topic: Voorkeur luidsprekerprincipes  (gelezen 8811 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #15 Gepost op: 04 mei 2017, 20:46:20 »
Dat ben ik zeker met je eens Henk. Op shows e.d. luister ik zelfs deels met de ogen dicht.

Als je me nu vraagt wat ik mooie LS vind die ik vaker heb gehoord: de ESL van Quad, tweeweg van Ensemble, hoorns van Blumenhofer, Cabasse Galiotes, en oudere Monitor Audio's (20 en 50). De Quads zijn denk ik te groot voor mijn 60 kuub.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2017, 20:48:17 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2017, 23:37:09 »
Tesla coil is ook wel een mooi luidsprekerprincipe trouwens :)

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2017, 09:12:33 »
Ik heb een klein systeempje van Mission gehad (NXT panels met een subje).  Had graag gezien dat ze dit qua formaat wat opgeschaald hadden want het klonk bijzonder aangenaam.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2017, 11:38:07 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2017, 11:21:47 »
Actieve speakers...voor de rest heb ik niet een bepaalde voorkeur.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2017, 15:16:50 »
Hoorns zijn voor mij het fijnst om naar te luisteren. Voor mij zitten hoorns (althans de mijne) ergens tussen electrostaat en een groot gesloten systeem. Het heeft het oplossend vermogen (snelheid) en openheid van de electrostaat maar daarnaast net iets meer body dan een electrostaat en dus min of meer de body die een groot gesloten systeem kan geven.

Groeten...

doet me wel aan 'koning voetbal' denken, maar zou hier voor de huiskamer niet aan gedacht hebben #outofthebox

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2017, 15:33:16 »
:offtopic:

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, maar blijven die overeind als we puur afhankelijk zijn van ons gehoor. 
Dit is absoluut geen uitspraak om alles te egaliseren en tot de uitspraak te komen dat het uiteindelijk allemaal niets uitmaakt want dat doet het natuurlijk wel.  M.i. is er een groot verschil tussen horen/zien en slechts alleen horen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een nieuw draadje.

dan moeten (nog) praktiserende muzikanten (incl.vocalisten m/v) ook meedoen. Vlak ook het visuele aspekt niet uit.

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2017, 15:54:07 »
Het is afhankelijk van wat je kunt plaatsen. In mijn huiskamer heb ik een gesloten actief systeem en op kantoor een basreflexsysteem wat daar weer prima tot zijn recht komt.
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2017, 17:41:55 »
Ik vind moderne hoorns ook erg goed Kwabbernoot, hebben niet meer dat onaangename hoog van vroeger. Ik heb ze ook wel eens overwogen. Welke heb je?
Welke hoorns van vroeger bedoel jij eigenlijk Carl ? Ook vroeger hadden ze namelijk hele indrukwekkende hoorns en dan bedoel ik bijvoorbeeld de JBL 375; JBL 085 en de 075 ringstraler. Daar was namelijk helemaal niets scherps aan en deze units klonken buitengewoon indrukwekkend en zo had Altec Lansing in die tijd ook befaamde hoornsystemen. Deze componenten waren destijds niet te betalen tegen een koers van US Dollar 3,65. De goedkoopste en kleinste JBL Minuet kostte in 1986 al f. 1.350,00 per paar.
Als het om mijn huidige luisterruimte gaat dan kies ik echter voor een gesloten systeem.

Bevindingen van een gebruiker van de JBL Paragon:

Hierbij een reactie op het verzoek om een beschrijving van de JBL Paragon te geven. Ik heb deze luidspreker sinds 2001.
Het is de luidsprekers die de absolute top van al mijn zoektochten is.
Ik zag de JBL Paragon voor het eerst in 1964 toen ik 10 jaar oud was en ik mijn vader naar een lokale Hi-Fi winkel vergezelde. Ik ben de prachtige houten contouren van deze speaker nooit vergeten, maar ik had op dat moment geen kans om hem te beluisteren.
Ik heb de Paragon (D44000) in 1999 voor het eerst weer in een winkel in Seoel, Korea gezien in. Het was pas later tijdens een bezoek aan Tokio, Japan toen ik de JBL Paragon voor het eerst hoorde en de gigantische speaker werd aangedreven door een single versterker van Japanse makelij. De desbetreffende JBL Paragon bleek een kloon te zijn die zeer goed was nagebouwd. De houten constructie was gemaakt van massief hout uit Zweden. De drivers waren de originele JBL LE15A bas, 375 (hoorn) midden, 075 ringstraler en een LX-5 crossover. De kloon klonk heel open en luchtig en had een stevige bas. Het midden (JBL 375 hoorn) was buitengewoon gedetailleerd. De prijs voor de kast was alleen al € 8.000. Uiteindelijk kocht ik een Paragon kloon van een kleinere afmeting 36" X 20" X 18". De JBL drivers kwamen uit een auto stereo systeem en ik betaalde US $ 1.400 voor het geheel.
In 2001 had ik pas het geld om het echte 9 feet monster te kopen. De Paragon is niet zo gevoelig als de Klipschorn  die ik ook bezit. Na een periode van experimenteren met enige vintage versterkers uit mijn collectie vond ik een combinatie met de Marantz model 7 en de Mcintosh MC2102 en MC275 zeer geslaagd.  Recentelijk kwam ik er achter dat de Japanse Sansui AU-111 buizenversterker een uitstekende combinatie vormt, mits je de 6L6-metaaldikte gebruikt en Audio Research 12AX7-buizen klinken "smooth"..
Sommige mensen vragen zich af hoe je de Paragon met de Klipschorn kunt vergelijken. Nou, ik denk dat de Klipschorn iets transparanter klinkt in het hogere midden. En de bas was iets aan de lichtere dan die van de Paragon.
De lastige kant van de Paragon is de plaatsing. De luisterpositie is erg kritisch en de Paragon vraagt meer vermogen van de versterker dan de Klipschhorns.
Het is belangrijk dat er geen grote voorwerpen tussen de luisteraar en de Paragon staan geplaatst. En het is wenselijk om ongeveer 10 tot 15 voet van de voorkant van de speaker af te zitten, om een ​zo breed mogelijk geluidsbeeld te krijgen.





« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 19:20:48 door Audiofreak »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2017, 08:43:36 »
Zelf ben ik, zoals je wel zou kunnen raden, een grote fan van vellen: elektrostaten en magnetostaten. Ook wel full ribbons zoals Apogee.
Bij conusluidsprekers vind ik open baffle en hoorn (beide indien goed uitgevoerd) het mooist klinken. Voor de bas graag een grote gesloten kast ofwel een transmissielijn ofwel een duo open baffle. Liefst geen basreflex.

Waar ik zelf naar luister kun je aanklikken in mijn signatuur. Mijn woonkamer en hoofdluisterruimte is 6 m lang en 5 m breed. De elektrostaten staan in de lengte van de kamer opgesteld, bijna in de helft van de kamer.
Ik heb op mijn slaapkamer ook een stel Audiostatic staan: ES-100 gereviseerd en gemodificeerd tot DCM3-T7 samen met een Nikko Alpha I eindversterker, Music Angel Modified Marantz 7 buitenpré, en een Yamaha CDX-875 cd-speler. Dat geheel wordt, gestuurd door een stekkerblok met ingebouwde alarmfunctie, als wekker gebruikt.
Dan is er nog mijn kantoorruimte. Wegens plaatsgebrek kon ik daar niets anders opstellen dan een paartje Mission M701 bookshelfs, aangestuurd door een Muse M50 klasse D geïntegreerde versterker en dat is aangesloten op mijn computer en dient dus als computerluidsprekers, maar met een heel wat beter geluid dan die normaal hebben.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 08:46:23 door Bloom »

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #24 Gepost op: 02 juli 2017, 10:27:06 »
hallo allemaal,

Net als de reactie hierboven ben ik sinds een aantal jaren een aanhanger van het electrostatisch principe, in mijn geval hybride Martin Logan .Na ervaringen met audiostatics es 50,te weing laag,en es 100, een dik jaar gespeeld met martin logan aerius inmiddels 20 jaar oud,zie mn post verderop in de lijst, voor de lol onlangs vergeleken met de nieuwste generatie electromotion es, verschillen waren overduidelijk meer transparantie,overgang tussen bas en electrostaat beter en nog een paar zaken, hogere gevoeligheid, dus in principe makkelijker aanstuurbaar.Heb deze speakers dus aangeschaft, flinke aanslag op mn spaarpot, ze staan nu een maandje te spelen, het oog wil ook wat dus een foto van de huidige opstelling

 
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 10:29:07 door siep »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #25 Gepost op: 02 juli 2017, 10:40:31 »
Mooie spullen.

Geniet er van.
Welk type luidspreker zie ik op de foto?
Misschien heb ik niet goed gelezen en staat het al in je post.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #26 Gepost op: 02 juli 2017, 10:53:06 »
Martin Logan Electromotion ESL