Auteur Topic: Element upgrade  (gelezen 4376 keer)

jernst

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
  • Naar techniek kun je niet luisteren
Element upgrade
« Gepost op: 09 augustus 2017, 12:14:27 »
Zoektocht naar andere Draaitafel afgesloten. Nu upgraden Pro-ject Debut Carbon. Toch maar acryl plateau bestellen en dan elementkeuze. Ik kan mijn OM10 upgraden via LPGear naar OM30 of 40 voor €129/199. Of toch kiezen voor ander element voor dit geld en later een naaldupgrade? Vraag: wie heeft ervaring met LPGear en met name hun eigen naalden? Welk element in deze prijsklasse is interresant? Is mijn Project carbonarm goed genoeg voor een dergelijke investering? Mijn hifi- boer raad een M2 blue aan, maar gezien de recenties heb ik mijn twijfels.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2017, 12:22:29 door jernst »
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesoun

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2017, 13:35:53 »
En wat voor een bedrag denk je aan en wil je MM of MC zijn dan de geijkte vragen?  Overigens is mijn ervaringen met elementen dat extra geld al vlug extra resultaat oplevert.

Trouwens een goed overzicht van alle gangbare elementen vind je op www.phonophono.de Ze beschrijven ze daar meestal ook erg goed op klankeigenschappen. En hoewel ik niet van die Bestenliste van Steroplay houd, geeft het hier wel enig houvast. In het verleden hebben ze vergelijkende testen gedaan die overeenkomen met mijn ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2017, 13:40:37 door Carl »

jernst

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
  • Naar techniek kun je niet luisteren
Re: Element upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2017, 19:20:19 »
Aangezien ik nog het orginele plateau heb, hebben we het vooralsnog over mm. Ik twijfel tussen de OM 30 of 40 naald in mijn huidige element en de Ortofon M2 blue. Prij ligt voor beiden op €200. Of een totaal ander element zoals Nagaoka of AT in dezelfde prijsrange.
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesoun

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Element upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2017, 20:59:17 »
Deze bevalt mij erg goed en lees de Artikelbeschreibung.
http://www.phonophono.de/phono/tonabnehmer/ortofon/ortofon-mc3-turbo.html
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2017, 20:17:11 »
Voor 200 euro zou ik een MM kopen. Wat denk je van een Nagaoka MP 150,
zit iets boven die prijs. Het moet wel passen op je arm. Je realiseert je toch dat niet elk element op elke arm past en dat dit kan leiden tot vervorming?
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2017, 21:03:03 door Carl »

jernst

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
  • Naar techniek kun je niet luisteren
Re: Element upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2017, 00:20:50 »
Wat bepaald of hij op mijn arm (project carbon) past?
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesoun

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Element upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:54:01 »
De arm heeft een effectieve massa en het element een gewicht en compliance. Als dat niet goed op elkaar is afgestemd dan raakt de combinatie in resonantie. Vergelijk het een beetje met een brug. Niks aan de hand als er een colonne tanks over rijdt, maar een peloton militairen die in de pas loopt kan een probleem vormen. Dat zal je dus ook nooit zien.  Het is dus niet een kwestie van het beste element zoeken, maar het beste element voor jouw arm. Lees je even in.

https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency

http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html

Jij kan met de formule de gegevens van een paar elementen invoeren. Bij Phonophono kan je ook vragen welke elementen geschikt zijn voor jouw bedrag. 
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2017, 12:58:07 door Carl »