Auteur Topic: Phonokabels , alles en nog wat  (gelezen 12233 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Phonokabels , alles en nog wat
« Gepost op: 03 augustus 2017, 23:29:10 »
Ik heb een Siltech Picolo phono kabel te leen want eigenlijk is mijn huidige phonokabel 30 cm te kort. Nu is hier de mening dat het verschil tussen kabels niet hoorbaar is (en daar ben ik het maar in beperkte zin mee eens  - sorry), maar een phonokabel is toch weer wat anders. De vraag is dan wel is of er ook bij MC elementen een verschil hoorbaar is want MC's zijn minder/niet gevoelig voor capaciteit. En ik heb juist een nieuwe MC gekocht.

Ik had het ook over inspelen van kabels willen hebben. Na een zeer groot aantal pagina's op het hifi-forum van 2006 gelezen te hebben dacht ik dat alles erover al gezegd is  :swing: En het is jammer dat Ruud hier weinig post want hij is inhoudelijk toch wel erg sterk.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2017, 21:20:12 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2017, 23:33:17 »
Inspelen is natuurlijk onzin. Ja, de luisteraar heeft gewenning nodig.

Maar als je een plaat hebt met ruis kun je het effect van de gebruikte kabel wel nagaan. Je ziet dan vanzelf waar er filterwerking optreedt in het frequentiegedrag. En meest vlak hoeft daarbij niet de voorkeur te genieten.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2017, 23:38:41 »
Ik ga hem proberen naast mijn van de Hul Jacco. En die is eigenlijk 30 cm te kort door mijn nieuwe phonotrap. Ik ga met de Crystal uren maken en of het dan bestaat of niet dan zal die wel "ingespeeld" zijn. Vervolgens zet ik weer de van de Hull op en dan maar zien wat het doet of niet.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2017, 23:58:04 »
Alvast heel veel plezier gewenst, Carl. Het betekent toch dat je voor het grootste deel met leuke dingen bezig bent.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2017, 11:03:30 »
Dat is de bedoeling van het pensioen Jacco.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2017, 17:08:55 »
Je moet dat t.a.t. zoveel mogelijk trainen voor je pensioen Carl.
Ik doe dagelijks mijn uiterste best.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2017, 20:56:30 »
Het bevalt me eigenlijk wel zo al ben ik ook nogal bezig met het huis. En ik ben daar net zo'n zeikerd als met hifi. Na dit schooljaar gaat mijn vrouw met vroegpensioen en dan is alles klaar.

Dat inspelen van kabels lijkt me ook sterk. Toch zou ik durven zweren, dat hij begin veel scherper klonk dan na na pakweg 20 minuten.


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2017, 21:05:54 »
Tsja, je bent niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn.
Ook ik hoor tal van verschillen tussen van alles en nog wat....alleen niet blind... en dat zegt mij veel.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2017, 21:23:32 »
Het is jammer dat ik het experiment niet kan herhalen Be. Morgen de van de Hul maar weer eens proberen en als die totaal anders klinkt is het gewenning geweest, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2017, 21:31:13 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2017, 22:46:54 »
Bij mm-phonokabels kun je inderdaad het hoog tunen met kleine lengtes.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:21:20 »
Met kleinere lengtes neem de capaciteit af veronderstel ik en krijg je minder hoog?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2017, 15:36:16 »
Au contraire: met grotere lengtes krijg je in principe méér hoogverlies maar er speelt meer mee; de kabelcapaciteit vormt samen met de overige capaciteiten en de inductie van een elementspoel een trillingskring die een opslingering van het signaal bij de resonantiefrequentie van die kring zal geven.
Op die wijze creëren sommige gitaristen al een deel van hun klank en zweren zij bij bepaalde kabels, dat heet kleuren.
Bij platenspelers kun je die kleuring voorkomen door de aanpassing kloppend te laten zijn met een rechte weergave tot gevolg. Dat kan betekenen: twee meter van kabel x of juist anderhalve meter van kabel y. Kwalitatief zegt dat verder niets over de kabel maar met een kabel met een lage karakteristieke capaciteit kun je wel meer kanten uit..
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2017, 16:31:50 »
Hartelijk bedankt Be. Nooit gerealiseerd dat dat het voordeel van een MC is, minder kans op misaanpassing.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #13 Gepost op: 09 augustus 2017, 16:46:23 »
Ik ben gehoormatig toch wel onder de indruk van die Chrystal Piccolo. In audiofilie zeggen ze dan dat er een sluier wegvalt :)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Phonokabels , alles en nog wat
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2017, 17:36:03 »
Ik heb ze niet van Chrystal. Deze op de foto zijn kameraadbouw, de kleur van het isolatiemateriaal is anders en ik denk dat de prijs toch wel gunstiger zal zijn. De diameter van de kabel zal overeen komen, kabel is gemaakt van verzilverd koper, isolatiemateriaal is teflon.
Hier niet tussen de Thorens / vv maar tussen de cd-speler / vv en de vv/ev. Deze kabel werd gebruikt in Sony-Ericsson mobiele telefoons, mijn kameraad heeft de bruikbare voorraad van de toenmalige fabriek in Emmen opgekocht. Kabel is gebruikt in mijn buizenversterkers en toen ik interlinks nodig had van een meter heeft hij deze hier van gemaakt.
Waarom deze kabel?, dun, soepel, hitte bestendig, voldoende voorraad en goedkoop. Klankmatig onbekend, niet uitgezocht.
Het gaat om de dunne kabels, licht koperkleurig.

O ja, stukjes karton onder de pootjes van de vv zijn niet voor de klank maar voor de afdrukken van de pootjes op de cd-speler.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2017, 17:41:04 door renes »
Eens buizen altijd buizen.