Auteur Topic: Hoe harder we ons best doen om het niet te doen, des te meer we discrimineren.  (gelezen 12213 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Een vriendin van mijn vrouw die zeer intelligent is, heeft met hem gestudeerd. Ze zei dat dat hij altijd een stuk verder doordacht dan de anderen in werkgroepen. Maar politiek correct is hij niet meer. En Leonard je zou mogen zeggen dat de kletskoek van mijn kant bij nader inzien toch wel meevalt  ;)

Verder met je eens Jacco. En dat is wat ik eigenlijk beweer, bij doorpraten blijkt toch veel consensus in dit land. Jammer dat veel politici gehinderd worden door politieke correctheid.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2017, 14:29:39 door Carl »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Ik weet niet of het er veel prettiger op wordt als iedereen zijn ongezouten mening gaat geven over alles wat hem niet bevalt.
Je krijgt dan heel veel geschreeuw en boze gezichten maar oplossingen zullen alleen maar verder uit zicht raken.

Die ene die we nu al hebben vind ik meer dan genoeg, met oplossingen komt hij na al die jaren blazen in ieder geval niet.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Die ene? We hebben er inmiddels meer dan dat er in een kleuterklas past. En oplossingen komen er sowieso niet.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Hoezo geen oplossingen Jacco en HRCC, mensen als Fortuin hebben zeker invloed gehad op het maatschappelijk debat en de consensus die er uit volgde? Het beleid is natuurlijk de laatste jaren wel behoorlijk omgebogen en de politieke correctheid is veel minder vanzelfsprekend dan een aantal jaren geleden. Dat reikt veel verder dan alleen de problematiek waar we het hier over hebben. Kunnen jullie bijvoorbeeld die wetenschapper nog herinneren die wilde onderzoeken of erfelijkheid mede een oorzaak was van criminaliteit. De linkse kerk heeft toen werkelijk alles gedaan om hem kapot te maken en de man is uit de wetenschap moeten stappen (antiekhandelaar). Inmiddels is zijn idee punt van onderzoek door anderen.  Ik denk echt dat we een tijd van te naïef wegkijken achter ons hebben. Veel mensen zien dat echter nog niet of willen dat niet toegeven.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 11:09:58 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Breek me de bek niet open, Carl. Alleen is dit forum niet geschikt om dergelijke zaken te uiten en dat ga ik dan ook niet doen. Ik heb me inmiddels bij mijn vader aangesloten, die zei altijd: "Allemaal in het Feyenoordstadion en een mitrailleur erover". Had waarschijnlijk ook willekeurig welk ander stadion mogen zijn, hoor.

O ja, ik ben wel heel blij dat we inmiddels 130 km/h op de snelweg mogen rijden.

Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Hoezo geen oplossingen Jacco en HRCC, mensen als Fortuin hebben zeker invloed gehad op het maatschappelijk debat en de consensus die er uit volgde?

Ik zie geen consensus,alleen maar meer zwart-wit denken en al helemaal geen oplossingen.
Voorbeeldje; de heer Fortuin en vooral de heer Wilders hebben het (jonge) Marokkanen probleem stevig "op de kaart" gezet.
Maar een constructieve oplossing voor dit probleem hebben beide mannen niet kunnen leveren.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 18:00:19 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Over discrimineren :

Naar mijn idee discrimineert zo ongeveer ieder mens.
Het is een wereldwijd fenomeen.
Zolang je je bewust bent van je vooroordelen en ze niet al te serieus neemt loopt het wel los.
Pas als je gaat geloven in het idee dat 'die ander' echt anders is dan jij gaat het mis.

« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 21:32:51 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Die 130 km levert alleen maar bekeuringen op Jacco (net weer een gehad) vanwege de vele borden. Ik denk dat het niets oplost en het is milhyg ook niet goed. En ik hoop niet dat we in dit land ooit de mitrailleur ergens opzetten. En de oplossing voor de problemen met allochtonen ligt maar voor een zeer klein deel bij ons. Als dat zo was, hadden we na jarenlange politieke correctheid geen discussie.

ik heb nooit gediscrimineerd volgens mij, maar dat neemt niet weg dat ik me behoorlijk zorgen maak. Ik heb een keer tegen mijn kinderen gezegd, dat ze geld genoeg achter de hand moesten hebben om hier op tijd weg te zijn. Werd niet helemaal begrepen. Maar goed dat was in een pessimistische bui.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 20:59:40 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Die 130 km levert alleen maar bekeuringen op Jacco (net weer een gehad) vanwege de vele borden. [...]
Ik heb er nog niet eentje gehad. Ik denk dat het dus ook niet aan de hoeveelheid borden ligt, maar gewoon aan jou.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Als ik al een bekeuring heb gaat het altijd om een paar km overschrijding Jacco. En wat die borden betreft het wisselt wel vaak en voor mij is het vaak onduidelijk waarom je de ene keer 120 en de andere keer 130 mag. Maar ik vraag me te snel dingen af, het leeft rustiger als je dat minder doet  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 21:00:47 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Je mag altijd 130, tenzij anders aangegeven. En dat is dan net na de oprit. Aan beide kanten van de weg. Of men plaatst het bord zo dat je er niet langs kunt kijken.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit bij hoge snelheden bekeurd wordt Jacco. In dit geval net boven de 100 km die was toegestaan. Zullen er wel meer zijn geweest want ik pas me toch een beetje aan, aan de rest van de omgeving. De rest op weg naar Schiphol zat ik in de file, extra zuur.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Over discrimineren :

Naar mijn idee discrimineert zo ongeveer ieder mens.
Het is een wereldwijd fenomeen.
Zolang je je bewust bent van je vooroordelen en ze niet al te serieus neemt loopt het wel los.
Pas als je gaat geloven in het idee dat 'die ander' echt anders is dan jij gaat het mis.


Ik denk dat je gelijk hebt.   Ik heb het linkje niet bekeken.
Maar wat je schrijft klopt naar mijn idee wel.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Er wordt inmiddels politiek en snelheidsovertredingen bij gehaald.
En ongezouten je mening wel of niet mogen geven. Mag dat of mag dat niet?
Ik vind dat je altijd je mening moet mogen geven.
Afhankelijk van de situatie en de persoon of personen tegenover je kan je dit wel een beetje tactisch brengen.
Daar tegenover staat.
In sommige gevallen kun je helaas niet afwegen of je wel of niet iemand of een bevolkingsgroep kwetst.
Maar je mond dicht houden omdat er misschien iemand op aarde rondloopt die zich dan gekwetst voelt gaat me te ver.

Terug naar waar dit draadje over gaat.
Discrimineren zit toch heel dicht bij onszelf?
Er wordt in dit draadje bijna alleen gekeken naar autochtonen en allochtonen. Waarom? En naar politiek. Waarom?
Er wordt ook nog flink gediscrimineerd als het om mannen of vrouwen gaat, gehandicapten en niet gehandicapten, homo en hetero, dikke en dunne mensen, "mooie" en minder "mooie" mensen, handen-werkenden of hoofd-werkenden, arm en rijk,  etc etc.

Iedereen discrimineert in meer of mindere mate.  We zijn de hele dag bezig om onze situatie in te schatten. We zijn de hele dag bezig om andere mensen in te schatten.
Daarvoor gebruiken we hokjes en geven we waarden. Maar als we die waarde ook daadwerkelijk gaan gebruiken om onszelf er beter of de ander er slechter uit te laten zien ter verhoging van jezelf dan ben je verkeerd bezig.
Als je het plaatsen in hokjes daadwerkelijk gaat gebruiken en uiten dan ga je te ver.

Jacco geeft aan dat discrimineren het achterstellen van een ander is. Dat klopt als we het letterlijk nemen.
Maar discrimineren wordt algemeen gebruikt om verschillen aan te geven en op verschillen iemand achter te stellen of voorop te stellen.
Jacco geeft aan dat racisme eigenlijk niet kan omdat er geen verschillende rassen zijn. De verklaring die hij geeft lijkt me duidelijk.
Maar wij mensen delen onszelf wel in, in verschillende rassen. Blank (Kaukasisch) en Zwart (Negroïde)  en Aziatisch (Mongoloïde).  En daar maken we vast nog wel een onderverdeling in.  En we hangen er een waarde aan.
 
Wat ik met de start van dit draadje heb proberen aan te geven is dat discrimineren veel verder gaat dan het verschil zien tussen allochtoon en autochtoon.

Ik zie discrimineren vooral als het zien en blijven zien van verschillen met daaraan vast een waardeoordeel.
Ook als je denkt niet te discrimineren en je bent met iemand die anders is dan jijzelf je vaak toch discrimineert.
Je maakt je ook schuldig aan discrimineren als je een homoseksuele collega (of vriend) of een gehandicapte collega (of vriend)
toch in het hokje homo of gehandicapt blijft zetten.
Je discrimineert ook als je om jezelf een hokje zet en jezelf nogal bijzonder vindt.
Dat hokje moet om mensen weg, helemaal weg.
Misschien heb ik nog steeds niet de juiste woorden gevonden om uit te leggen wat ik bedoel.
Stel je vragen en misschien vind ik toch aan de hand van vragen de juiste woorden.
Misschien nu even niet jullie meningen geven.  ;D  Maar vragen als je niet begrijpt wat ik bedoel.

Marcel 
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Bij discrimineren gaat het er volgens mij om dat je bepaalde (vermeende) groepskenmerken op individuen projecteert. Als ik zeg dat ik naar mijn mening mening niet discrimineer meen ik dat ook Marcel. Dat neemt niet weg dat je in het dagelijkse leven situaties voortdurend inschat en natuurlijk vaak ook wel verkeerd. Dat geeft helemaal niet als je maar voortdurend je mening bijstelt. Een leuk voorbeeld was mijn voorbehoud bij een bouwvakker die van de week met grote ringen in zijn oren (dus niet door) hier werkte. Normaal zou ik s'avonds even omgelopen zijn, maar bij de koffie bleek hij kinderboeken te schrijven.




« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 11:34:10 door Carl »