Auteur Topic: Hoe harder we ons best doen om het niet te doen, des te meer we discrimineren.  (gelezen 12105 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
En ik ben weer jurist Jacco. En eigenlijk gaat de huidige irritatie meer over een stelsel van waarden en normen (cultuur). Zwart en wit zijn de kleuren van een versterker.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Ja, ik zie het meer in een gebrek aan horizon. Dat kweekt bij de mensch een gevoel van onbehagen, onverschilligheid en ten slotte totale desinteresse. Dan komen de extremen vanzelf, de radicalisatie en polarisatie ook. Ik denk dat we daar nu toch wel een heel eind naar onderweg zijn.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Ik heb wel eens een vergelijking gelezen met Japan voor de Tweede Wereld Oorlog: een verzet tegen de moderniteit.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Dank dank voor alle reacties en dank voor de pluim.

Ik zie dat er veel geschiedenis en eigen ervaring wordt opgehaald. En vooral het gedoe tussen blank en zwart.
En ik lees veel bevestiging van wat er allemaal fout gaat tevens bij andere bevolkingsgroepen.
We discrimineren allemaal.  De een wat meer dan de ander.

Maar waar ik eigenlijk naar toe wil is lastig onder woorden te brengen.

Op de afdeling waar ik werk , werk ik samen met een Marokkaan en een Chinees.  Als ik een hekel aan deze mensen zou hebben en ze zou uitschelden voor kutmarokkaan en poepchinees  puur omdat ik ze niet zou mogen om reden van hun afkomst dan ben ik flink aan het discrimineren.  Als ik mijn homofiele collega voor flikker uit maak en niet op dezelfde stoel wil zitten als waar hij op heeft gezeten ben ik flink aan het discrimineren.

Maar is het niet zo dat ik erger discrimineer wanneer ik ze met respect behandel en denk normaal met ze om te gaan maar ik gedraag me anders tegenover die collega's dan tegenover mijn Nederlandse heteroseksuele collega's.
Ik ben constant bezig met bedenken wat ik wel en niet kan zeggen.
Dan ben ik toch ook aan het discrimineren , op een nog ergere manier, omdat ik het onzichtbaar en onhoorbaar doe.
Ik zie die collega's nog steeds als anders.

In onze huidige maatschappij zijn we zo druk bezig met niet discrimineren en niet gediscrimineerd willen worden dat we de verschillen vreselijk aan het benadrukken zijn en hetgeen we allemaal gelijk hebben wegdrukken.
Zelfs de echte problemen die er zijn worden niet opgelost omdat we elkaar vooral steeds meer als verschillend gaan zien.
En we zijn alleen bezig om krampachtig om te gaan met de verschillen door ze uit te vergroten.

Daar staat tegenover dat sommige bevolkingsgroepen die niet meer gediscrimineerd willen worden en zelfs tot aan de rechter gaan om iemand veroordeeld te krijgen omdat hij iets verkeerds gezegd heeft en dat kwetsend was voor een bepaalde bevolkingsgroep zichzelf daarmee zeer duidelijk apart in de maatschappij zetten en het discrimineren juist aanwakkeren en er zelf ook aan meedoen.

Dan dank ik Hififreak voor het plaatje uit de Suske en Wiske. 
Ja, de donkere meneer heeft wel erg dikke lippen. Tante Sidonia heeft een wel erg grote kin. Prof Barabas is wel heel stereotype een professor. Jerommeke is wel heel erg gespierd en komt niet erg intelligent over. Lambik is ook niet altijd even snugger.
Gek dat de uitgeverij alleen excuses moet maken voor de donkere meneer met de karikaturaal dikke lippen. dat is een belediging.
De rest is ook karikaturaal en niet beledigend.
De blanke mens die zich druk maakt over het beledigen van de zwarte meneer is veel harder en erger aan het discrimineren dan de mens die het verhaal leest het in de context ziet en de grap begrijpt.
De zwarte mens die zich gekwetst voelt en excuses eist is ook aan het discrimineren, hij plaatst zichzelf apart en heeft het niet eens door.

Marcel 
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 11:20:26 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Discrimineren is "achterstellen bij", zoals ik dat ooit bij de les Nederlands heb gehad. Wat jij doet is uitschelden (kutmarrokaan, poepchinees etc). Dat is iets anders.

Discriminatie gaat over ongelijk behandelen. Onderscheid maken.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Onderscheid maken doe je natuurlijk voortdurend en getuigd vaak van goed fatsoen. Ik lette toch wel op mijn woorden bij mijn zeer christelijke technische collega. Ik had echt wel door dat dat gevloek van ons hem stoorde. Aan de andere kant vond ik hem bij inhoudelijke zaken vaak te recht in de leer bij interpretatie van regelgeving. Daar nam ik dan wel de tijd voor en was dan professioneel duidelijk.

Wat mij tegenwoordig echter stoort is, dat "onze" tolerantie vaak niet beantwoord wordt. Er zijn veel te grote groepen alochtone jongeren die gewoonweg rebelleren tegen ons gezag en cultuur. Hun ouders zijn daarvoor als eerste verantwoordelijk.  En dat jaarlijk  terugkerend gedoe over Zwarte Piet loopt toch ook zwaar de hand uit. Een deel van onze cultuur is nu eenmaal zaken op de hak nemen. Dat doen we door karikaturen maken in strips, bij carnaval, in  kinderseries, Zwarte Piet en noem maar op. We moeten niet (gedwongen!)  te serieus worden.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 21:01:32 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Ik bedoelde natuurlijk onderscheid maken in negatieve zin. Die associatie hoort er dan wel weer bij.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Marcel,

Ik zou de achterliggende waarde in het oog houden enniet zozeer het gedrag.

In nederland is iemand aankijken bv. respectvol terwijl dat in andere culturen niet zo is.
dan is het toch juist raar om die mensen hetzelfde te behandelen? Om verschillende mensen respectvol te behandelen is juist soms verschillend gedrag vereist.

Dat gaat overigens niet alleen over cultuur maar ook gewoon over persoonlijkheid. De ene persoon houdt ervan als je direct tegen hem bent en de ander is juist heel gevoelig. Waarom zou je die mensen hetzelfde behandelen? Dat lijkt me juist respectloos..

We kunnen wel stellen dat we allemaal gelijk zijn maar dat wil niet zeggen dat we ook allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde waarderen :)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 22:50:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Hetzelfde behandelen kan ook zijn dat je eenieder in zijn waarde laat. Althans, zo kijk ik er tegenaan.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Marcel,

Ik zou de achterliggende waarde in het oog houden enniet zozeer het gedrag.

In nederland is iemand aankijken bv. respectvol terwijl dat in andere culturen niet zo is.
dan is het toch juist raar om die mensen hetzelfde te behandelen? Om verschillende mensen respectvol te behandelen is juist soms verschillend gedrag vereist.

Dat gaat overigens niet alleen over cultuur maar ook gewoon over persoonlijkheid. De ene persoon houdt ervan als je direct tegen hem bent en de ander is juist heel gevoelig. Waarom zou je die mensen hetzelfde behandelen? Dat lijkt me juist respectloos..

We kunnen wel stellen dat we allemaal gelijk zijn maar dat wil niet zeggen dat we ook allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde waarderen :)

Hier ga ik even over nadenken.
Ergens denk ik dat we op dezelfde lijn zitten.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Discrimineren is "achterstellen bij", zoals ik dat ooit bij de les Nederlands heb gehad. Wat jij doet is uitschelden (kutmarrokaan, poepchinees etc). Dat is iets anders.

Discriminatie gaat over ongelijk behandelen. Onderscheid maken.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk

Het uitschelden was slechts al voorbeeld. Misschien een slecht voorbeeld.

Je hebt gelijk discrimineren is ongelijk behandelen. Onderscheid maken.
Maar wat ik bedoel is dat we dat onderscheid zo aan het benadrukken zijn om maar vooral niet "racistisch" te zijn of te discrimineren.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Onderscheid maken doe je natuurlijk voortdurend en getuigd vaak van goed fatsoen. Ik lette toch wel op mijn woorden bij mijn zeer christelijke technische collega. Ik had echt wel door dat dat gevloek van ons hem stoorde. Aan de andere kant vond ik hem bij inhoudelijke zaken vaak te recht in de leer bij interpretatie van regelgeving. Daar nam ik dan wel de tijd voor en was dan professioneel duidelijk.

Wat mij tegenwoordig echter stoort is, dat "onze" tolerantie vaak niet beantwoord wordt. Er zijn veel te grote groepen alochtone jongeren die gewoonweg rebelleren tegen ons gezag en cultuur. Hun ouders zijn daarvoor als eerste verantwoordelijk.  En dat jaarlijk  terugkerend gedoe over Zwarte Piet loopt toch ook zwaar de hand uit. Een deel van onze cultuur is nu eenmaal zaken op de hak nemen. Dat doen we door karikaturen maken in strips, bij carnaval, in  kinderseries, Zwarte Piet en noem maar op. We moeten niet (gedwongen!)  te serieus worden.

Dan kom wederzijds respect er bij.
rekening houden met elkaar lijkt mij inderdaad een stukje goed fatsoen.

Overigens kun je daar ook wederzijds in doorslaan.

Ik ken een voorbeeld van een christelijke persoon die geen muziek wil horen anders dan wat hij in de kerk hoort.
Maar op dezelfde afdeling waar hij werkt zitten mensen die heel graag zachtjes de radio aan hebben tijdens het werk.
Maar de christelijke meneer tolereert dat helemaal niet.
Dan cijfert de ene groep zich helemaal weg omdat één persoon geen muziek wil horen vanwege zijn geloof.
Hij stoort zich daar aan. Maar hij beperkt daarmee wel enorm de behoeften van een groep.
Hoe gaan we daar dan mee om?

Hier in Ede willen de christelijke mensen de winkels op zondag absoluut niet open hebben. Zij storen zich daar aan heb zeggen zelfs dat de mensen geen respect hebben voor de mensen die in alle rust naar de kerk willen gaan.
Overigens zegt de christelijke collega dat ook.
Maar wat nou als ik naast diezelfde kerk woon en op het moment dat ik rustig wil slapen gaan wel de kerkklokken luiden.

Anders gezegd, geef elkaar een beetje ruimte en heb wederzijds respect. 
Ik wil op zondag boodschappen kunnen doen en hij wil naar de kerk.
Zitten wij elkaar in de weg? Nee toch. Hij kan net zo goed als ik respect voor zijn geloof heb en zijn vrijheid in geloof kiezen mij respecteren dat ik wel muziek wil horen en naar de winkel wil.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589


Ik denk dat NL van na de Oorlog een behoorlijk tolerante maatschappij is geworden. Terwijl homofilie bijvoorbeeld in Engeland verboden was, werd het hier toegestaan.  Hetzelfde geldt voor ongehuwd samenwonen, emancipatie , acceptatie van andere godsdiensten, secularisatie, zelfs euthanasie bij ondraaglijk lijden en noem maar op.  Deze tolerantie wordt in grote lijnen gedeeld althans geaccepteerd  door grote groepen. Nieuwkomers komen vaak uit maatschappijen waar ze lang nog niet zo ver zijn. In die zin wordt onze tolerantie niet beantwoord en levert dat in toenemende mate problemen op.  Ik denk niet dat dit zo'n kletskoek verhaal is. Toevallig net een boek van Paul Scheffer (cultuurpsycholoog volgens mij) gelezen en ik herken hem wel in mijn redeneringen. En wat mijn rechtenstudie ermee te maken heeft?

PS in zijn waarde laten is een prima uitgangspunt Jacco zolang dat maar geen gemakszucht wordt.  Maatschappelijk kan je bijvoorbeeld in ons land geen kindhuwelijk veroorloven.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2017, 14:25:56 door Hififreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
[...]

PS in zijn waarde laten is een prima uitgangspunt Jacco zolang dat maar geen gemakszucht wordt.  Maatschappelijk kan je bijvoorbeeld in ons land geen kindhuwelijk veroorloven.
De waarde van het kind prevaleert natuurlijk en daarom zou je het inderdaad niet moeten willen. Daar zijn ze nog niet volwassen genoeg voor.

Groet,
Jacco

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188


Paul Scheffer is voor mij een verademing als je dat vergelijkt met de geschriften van Fortuin, Cliteur, Janssen, vGogh, Hirsi Ali en weet ik veel, wie nog meer.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2017, 14:26:35 door Hififreak »