Auteur Topic: De kreet High-end  (gelezen 14533 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
De kreet High-end
« Gepost op: 15 juni 2017, 08:09:31 »
Als het over audio gaat komt al snel de kreet high-end om de hoek kijken en wordt erg veel gebruikt.

We hebben het al heel snel over high-end als het eigenlijk over de duurdere audio spullen gaat.
High-end lijkt wel de benaming te zijn voor de betere audio spullen. 
Zelfs oude en bejaarde spullen, die in het verleden wellicht tot de top behoorde als het om prijs en prestaties gaat, worden high-end genoemd.
Dat is het eigenlijk niet meer.

High-end is naar mijn idee het volgende.
Een apparaat of een auto of een dienst welke aan de max zit kwa prestaties met de op dit moment beschikbare techniek.
Meestal zit er dan ook een prijskaartje aan wat in de hoogste regionen zit.

Een high-end telefoon is de telefoon met de nieuwste techniek en de best mogelijke prestaties.
Een high-end audio systeem haalt de best mogelijke prestaties met de nieuwste en waarschijnlijk dure techniek.
Een high-end auto is de auto met de nieuwste snufjes en hulpmiddelen om de beste prestaties neer te zetten. Of dat dan gaat om snelheid en comfort of beide maakt niet uit.

Maar een goede audio set van iets van €100.000,- is geen high-end als er inmiddels een fabrikant / leverancier is die een set verkoopt voor €250.000,- welke nog betere prestaties geeft.

En toch blijven we die set van een ton high-end noemen terwijl deze dat allang niet meer is.

Dus waarom blijven we de kreet high-end te pas en te onpas gebruiken?
Is dat om het voor ons zelf mooier te maken dan het is?

We noemen een dure Mercedes toch ook gewoon bij de naam?  Een goede auto en niet een snelwegfiele high-end auto.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: De kreet High-end
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2017, 08:50:42 »
"High-end" is in het leven geroepen die diegene die vinden dat het:

1: Nogal wat mag kosten
2: Om over op te scheppen is
3: Aangeeft dat zij het weten en als jij niet weet wat "High-end" is dan ben je een oelewapper
4: Vaag of nog vager is pas echt "High-end" is
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2017, 09:11:48 »
"High-end" is in het leven geroepen die diegene die vinden dat het:

1: Nogal wat mag kosten
2: Om over op te scheppen is
3: Aangeeft dat zij het weten en als jij niet weet wat "High-end" is dan ben je een oelewapper
4: Vaag of nog vager is pas echt "High-end" is

Oké.  Dat zou best kunnen.  ;D
Maar de kreet is door anderen in het leven geroepen en wordt misbruikt door bovenstaande groep.  Effe mugguhsiftuh.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De kreet High-end
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2017, 09:19:10 »
Mijn spulletjes waren ooit "high-end" maar zijn nu "vintage". Mag die term wel gebruikt worden ?  ;D :sceptic:

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: De kreet High-end
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2017, 09:25:21 »
Wat maakt het uit of wij apparaten high-end noemen of niet. Als ik het bijvoorbeeld leuk vind om mijn spulletjes high-end te noemen, waarom moet iemand anders dan zo nodig zeggen dat het dat niet is. Gun elkaar ieders pleziertje. Waar gaat het in hemelsnaam over?

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2017, 09:41:39 »
Wat maakt het uit of wij apparaten high-end noemen of niet. Als ik het bijvoorbeeld leuk vind om mijn spulletjes high-end te noemen, waarom moet iemand anders dan zo nodig zeggen dat het dat niet is. Gun elkaar ieders pleziertje. Waar gaat het in hemelsnaam over?

Groeten...

Dit is nou precies wat ik bedoel en waar ik over schrijf in andere topics.
Dit is azijnz**ken. Sorry Kwabbernoot.

Al wil jij je luidsprekers Harry en Ernst noemen of Bert en Ernie. Dat interesseert me geen ene moer.
Al geef je ze elke dag water. Moet je ook zelf weten. Zeker als ze dan organischer gaan klinken. Zelf weten. Zoek het uit. Jouw feestje.
Al noem jij je wekker radio een  high-end radio.
Daar gaat het niet om.
Het gaat er om dat het in gesprekken en bij het benoemen van apparaten in gesprekken verkeerd gebruikt wordt.
Mij interesseert het wel dat de kreet high-end verkeerd gebruikt wordt.
En als je vind dat ik ongelijk heb probeer het eens te beargumenteren in een normaal forum gesprek.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: De kreet High-end
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2017, 10:11:37 »
Grappig is dat. Ik vind 80% (plusminus) van jouw posts azijnz**ken en smurfsmurfen  ::) ;D. Op de een of andere manier haal jij een minder fraaie kant van mij omhoog. :-\ Ik moest maar eens stoppen mij daar aan te ergeren. Ik ben wel benieuwd of mij dat gaat lukken.

Anyweej, het doet mij denken aan een discussie op het aloude Hififorum waar ineens een term als resolutie niet meer mocht worden gebruikt om aan te geven dat speakers het vermogen hebben om alle details te laten horen. Een discussie die nergens over gaat maar alleen gevoerd wordt omdat één persoon zich ergens aan stoort.

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2017, 10:25:03 »
Grappig is dat. Ik vind 80% (plusminus) van jouw posts azijnz**ken en smurfsmurfen  ::) ;D. Op de een of andere manier haal jij een minder fraaie kant van mij omhoog. :-\ Ik moest maar eens stoppen mij daar aan te ergeren. Ik ben wel benieuwd of mij dat gaat lukken.

Anyweej, het doet mij denken aan een discussie op het aloude Hififorum waar ineens een term als resolutie niet meer mocht worden gebruikt om aan te geven dat speakers het vermogen hebben om alle details te laten horen. Een discussie die nergens over gaat maar alleen gevoerd wordt omdat één persoon zich ergens aan stoort.

Groeten...

Kwabbernoot.  :) Het spijt me heel erg.  :think: Maar leg me dan eens uit waarom jij het beargumenteren en uiten van mijn mening azijnz**ken vindt.
Of moet ik me vooral naar jouw mening buigen? Is dat makkelijker voor je?  En blijft jouw wereld dan in orde?
Je hoeft mijn wereld niet in orde te laten. Ik vind het niet erg als je het niet met mee eens bent.
Ik vind het wel erg dat je vind dat ik de azijnz**ker ben. Dat is inderdaad een minder fraaie kant van jou.  Ik kan er nog een bedenken die ik niet zo fraai van je vind.
Die wil je vast niet benoemt hebben. Dat zou je wereld wel eens ingrijpend kunnen verstoren.

Kleine toevoeging nog.  Zeg ik ergens dat de kreet high-end niet meer gebruikt mag worden? En ik stoor me er niet aan. Ik ben niet één persoon die zich ergens aan stoort.
Er zijn er hier meer die zich ergens aan storen. Die durven het niet te benoemen of willen er geen energie in steken. Ook dat moeten ze zelf weten.  ;) ;D

Marcel
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2017, 10:57:47 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.072
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De kreet High-end
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2017, 10:38:47 »
High-end, dat lijkt mij bedacht door een reclameman/marketeer/verkoper. Niet te lang over nadenken dus.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2017, 10:44:02 »
High-end, dat lijkt mij bedacht door een reclameman/marketeer/verkoper. Niet te lang over nadenken dus.

Mee eens. En zeker geen halszaak van maken.
Maar het was iets wat me vanmorgen te binnen schoot en ik wilde er wel een topicje aan wagen.
Ik bedacht me dat het best wel raar is dat we dat high-end roepen eigenlijk alleen met audio doen.

Een Rolls Royce heet gewoon een Rolls Royce en geen high-end asvalt snuffelaar.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.072
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De kreet High-end
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2017, 10:58:24 »
Reclamemensen hebben een brainstorm gehouden "wat kunnen we met Hi-Fi". Daar is High-End uitgekomen, gelijk het eind. Kon er ook gelijk meer geld voor gevraagd worden want te goedkoop kan geen High-End zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2017, 11:01:27 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2017, 11:30:32 »
Mijn spulletjes waren ooit "high-end" maar zijn nu "vintage". Mag die term wel gebruikt worden ?  ;D :sceptic:

Eh nee!  >:( Sorry kunnen we niet aan beginnen.  :evil: Dan moet je het wel vintage high-end noemen.   :rofl:  :rofl: :rofl:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: De kreet High-end
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2017, 11:40:52 »
Grappig is dat. Ik vind 80% (plusminus) van jouw posts azijnz**ken en smurfsmurfen  ::) ;D. Op de een of andere manier haal jij een minder fraaie kant van mij omhoog. :-\ Ik moest maar eens stoppen mij daar aan te ergeren. Ik ben wel benieuwd of mij dat gaat lukken.

Anyweej, het doet mij denken aan een discussie op het aloude Hififorum waar ineens een term als resolutie niet meer mocht worden gebruikt om aan te geven dat speakers het vermogen hebben om alle details te laten horen. Een discussie die nergens over gaat maar alleen gevoerd wordt omdat één persoon zich ergens aan stoort.

Groeten...

Kwabbernoot.  :) Het spijt me heel erg.  :think: Maar leg me dan eens uit waarom jij het beargumenteren en uiten van mijn mening azijnz**ken vindt.
Of moet ik me vooral naar jouw mening buigen? Is dat makkelijker voor je?  En blijft jouw wereld dan in orde?
Je hoeft mijn wereld niet in orde te laten. Ik vind het niet erg als je het niet met mee eens bent.
Ik vind het wel erg dat je vind dat ik de azijnz**ker ben. Dat is inderdaad een minder fraaie kant van jou.  Ik kan er nog een bedenken die ik niet zo fraai van je vind.
Die wil je vast niet benoemt hebben. Dat zou je wereld wel eens ingrijpend kunnen verstoren.

Kleine toevoeging nog.  Zeg ik ergens dat de kreet high-end niet meer gebruikt mag worden? En ik stoor me er niet aan. Ik ben niet één persoon die zich ergens aan stoort.
Er zijn er hier meer die zich ergens aan storen. Die durven het niet te benoemen of willen er geen energie in steken. Ook dat moeten ze zelf weten.  ;) ;D

Marcel

Dit dus. Dat achterlijke laatdunkende toontje van jou. Walgelijk.

Groeten...

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2017, 11:49:38 »
Kwabbernoot,

Ik denk eerder dat je niet tegen de waarheid kunt.
Heb je zelf wel eens naar je eigen toontje geluisterd of gekeken?

groeten......
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De kreet High-end
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2017, 11:53:44 »
Kwabbernoot,

Je hebt PM.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je serieus op mijn vragen in gaat in die PM.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000