Auteur Topic: Roest van binnenuit bij Ford Transit  (gelezen 4483 keer)

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Gepost op: 13 juni 2017, 19:07:52 »
In 2011 hebben een nieuwe Ford Transit met dubbele cabine gekocht.
Omdat we met de vorige Transit enorm veel roestproblemen ondervonden (volgens de schadehersteller vanwege een inferieure kwaliteit staal) hebben we getwijfeld om weer een Transit aan te schaffen, maar de dealer wist ons te overtuigen.
Deze Transit was, volgens hem, met dezelfde kwalificaties als een personenauto gemaakt en bovendien was er sprake van lak- en roesten-van-binnenuitgarantie van 8 jaar.

Tot volle tevredenheid bijna 6 jaar rondgetoerd, totdat ik opeens wat vlekken op de rechter wielkastrand ontdekte:



Bij nadere inspectie tijdens een apk-keuring bleek er ook onder de auto roestvorming aanwezig.







Kwestie aangekaart bij de huidige Ford-dealer (we zijn ondertussen verhuisd), die het weer voorlegde aan Ford.

Nu wordt door Ford de roest aan o.a. de dorpels gezien als "vliegroest" en van de wielkast wil men hooguit een ruime € 200,00 van de geschatte € 800,00 vergoeden. De kosten voor het herstellen van de dorpels wordt geschat op € 1200,00 per dorpel. Vrij veel voor het verwijderen van wat "vliegroest", lijkt me.

"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.

Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit/Ford aan zonder veel kosten te maken voor juridische bijstand?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2017, 19:38:59 »
Leg het probleem eens voor bij Ford Nederland.  Is je auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest en is er jaarlijks gecontroleerd op roest?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2017, 20:07:53 »
En daarnaast sowieso je rechtsbijstand verzekering inschakelen als je die hebt. Kunnen je haarfijn de te bewandelen paden wijzen
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2017, 20:50:33 »
Leg het probleem eens voor bij Ford Nederland.  Is je auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest en is er jaarlijks gecontroleerd op roest?
Het probleem is door de dealer voorgelegd aan Ford Europa. En ja, er is voldaan aan de voorwaarden om garantie te kunnen claimen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2017, 07:23:30 »
Ik hoop dat dit geheel naar tevredenheid opgelost gaat worden.

Zoveel roest en zelfs na 6 jaar al doorgeroest vind ik wel heel erg snel.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2017, 18:22:04 »
Leg het probleem eens voor bij Ford Nederland.  Is je auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest en is er jaarlijks gecontroleerd op roest?
Het probleem is door de dealer voorgelegd aan Ford Europa. En ja, er is voldaan aan de voorwaarden om garantie te kunnen claimen.

Je niet af laten schepen en een advocaat een briefje op laten stellen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2017, 18:26:56 »
Leg het probleem eens voor bij Ford Nederland.  Is je auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest en is er jaarlijks gecontroleerd op roest?
Het probleem is door de dealer voorgelegd aan Ford Europa. En ja, er is voldaan aan de voorwaarden om garantie te kunnen claimen.

Je niet af laten schepen en een advocaat een briefje op laten stellen.

Sowieso. Schades die ontstaan van binnenuit buiten de garantie willen laten vallen bij onderhoud door een niet-merk-dealer..., alle (juridische) alarmbellen gaan rinkelen!

Inferieur materiaal blijft inferieur materiaal en is geen zaak van het bedrijf waar de auto in onderhoud is.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2017, 07:33:30 »
Mmm....op mijn T5 had ik na 13 jaar maar 1 roestplekje. Op de dorpel waar ooit eens schade was gerepareerd door de officiele dealer. Niet goed gedaan dus... Hoor en zie van Mercedes bussen wel vaak enorme roestproblemen, komt vaak flink wat laswerk aan te pas om door de APK te komen...
Science is no democracy

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2017, 11:29:44 »
Ford wijst de claim toe n.a.v. de roest op het spatscherm, maar wil slechts 280 Euro van de geschatte 800 vergoeden.
De dorpels zouden op een bedrag van 1200 Euro (per dorpel!) uitkomen. Reparatie van "vliegroest" (zoals Ford Nederland het stelt) zou toch aanzienlijk goedkoper moeten kunnen...
Indirect wordt mijns inziens dan wel degelijk uitgegaan van roest van binnenuit.
Let wel: alle reacties en uitkomsten zijn gebaseerd op basis van foto's.
De dealer probeert nu een afspraak te maken met een schade-expert van Ford om de werkelijk oorzaken te achterhalen, terwijl ik een (tegen-)rapport laat opmaken door een erkend FOCWA schadeherstelbedrijf.

To be continued...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2017, 12:32:25 »
Ik heb een roestprobleem gehad met mijn toenmalige Daewoo Espero en ik heb er de rechtsbijstand opgezet. Daewoo heeft het niet tot een zaak laten komen, maar ze hebben de wagen "ontroest"  en keurig op nieuw gespoten. Ik heb de auto daarna niet lang meer gehad, maar ik heb hem zeker nog meer dan tien jaar in een goede staat in onze gemeente zien rijden.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2017, 14:29:13 »
Na zes jaar vind ik het erg bijzonder slecht uitzien.  Als je google gebruikt dan tref je ook veel kritiek aan m.b.t. roest op de Ford Focus.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2017, 15:55:38 »
Ik reed net achter een Transit met behoorlijk wat roest bij de achterdeuren.

An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2017, 18:37:12 »
Ford lijkt vandaag de dag veul op Fiat en Alfa uit de zeventiger jaren.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2017, 10:44:56 »
Even een heropening van dit topic: Ford blijft zich bij herhaling beroepen op de conclusie van de "Lakinspecteur".
Op de vraag of ik een gedocumenteerde onderbouwing zou kunnen ontvangen, werd geantwoord dat het een "intern document" betrof waar men geen inzage in had...

Om verdere roestvorming te voorkomen heb ik inmiddels de dorpels laten repareren en overspuiten.
De schadehersteller "schrok zich dood" (z'n eigen woorden) over de snelle toename van de roestvorming, vooral bij de rechter wielkast.
Toen ik opperde dat dit als productiefout kon worden gezien, bevestigde hij dat.

Ik vermoed dat er onder de forumleden enigen zijn die een juridische opleiding, danwel achtergrond hebben.
Vandaar mijn vraag: kan ik, uitgaande van het conformiteit-beginsel, de leverancier (na 6 jaar) aansprakelijk stellen voor deze gebreken?
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, dus een eventuele rechtszaak is (nog) niet aan de orde.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2017, 10:55:40 »
Ford en chevrolet zijn gewoon de standaard roestbakken,kan wel zeggen daar had je nooit aan moeten beginnen maar ja

dat is de mosterd na de maaltijd. mijn vraag is die transit gebouwd in Europa of de usa?.

Ik bekijk net dat hij bij erdogan gemaakt is Turkije dus.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 11:05:40 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65