Auteur Topic: Specifieke Windows updates installeren  (gelezen 1791 keer)

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Specifieke Windows updates installeren
« Gepost op: 21 mei 2017, 17:14:58 »
Sinds bij een aantal opeenvolgende updates altijd wel een update zat die zorgden voor een zwart beeld met enkel een cursor, heb ik bij m'n desktop de automatische updates uitgeschakeld.
Ik ben altijd zeer voorzichtig op internet, open geen verdachte bijlages of links in mails en gebruik MBAM en KIS.
Maar gezien de ransomware-activiteiten van de laatste tijd wil ik toch graag díé updates installeren die het beveiligingslek dichten.
Ik heb al gezocht, maar kan voor Windows 8.1 niet de juiste vinden of ben onzeker of het wel de juiste zijn.
Weet iemand wat deze specifieke updates zijn?

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2017, 21:15:19 »
Ik weet dit zo niet, maar een goede virusscanner als ESET dicht het gat ook....
Science is no democracy

benme

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2017, 17:16:54 »
Als je het specifiek over wannacry ransomware hebt: https://blogs.technet.microsoft.com/msrc/2017/05/12/customer-guidance-for-wannacrypt-attacks/

gaat over Patch MS17-010 uit maart.
Virusscanners hielpen niet en zullen in de toekomst ook niet volledig kunnen helpen.

Algemeen gezegd is het risico van niet (of laat) patchen groter dan wel patchen. Zeker nu de hack software van inlichtingen diensten op straat ligt. Uiteraard persoonlijke afweging.

Zeker belangrijk en eigenlijk enige betrouwbare redmiddel : maak offline backups. Dus op een disk die niet continu aan je laptop hangt. Beter nog: wissel af tussen 2 backup disks. Denk ook aan die gigabytes muziek (en foto's) op je NAS. Als je wannacry opgelopen hebt op je laptop en hij hangt via een drive-mapping aan je NAS.. Zou je zomaar - alles- kwijt kunnen zijn!



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2017, 09:41:22 »
Ik zeg: "linux!".

 :cheer:
Ook actief met tapedeckforum

benme

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2017, 15:03:43 »
Ik zeg: "linux!".

 :cheer:
Helaas sterrenmuur... Afgelopen weken (en nog steeds) hard gewerkt om samba vulnerabilities voor Linux weg te werken.
   

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2017, 17:23:14 »
Bij Windows is het mogelijk code te injecteren via allerlei gaten in de architectuur die dan ook uitgevoerd zal worden. Bij Linux niet.
Als je echter onder Linux Wine draait of Samba, dan introduceer je mogelijk kwetsbaarheden die eigen zijn aan Windows-omgevingen. Is dat echter gevaarlijk voor Linux? Als je achter een router met NAT zit, is dat nooit gevaarlijk voor Linux. En Linux systemen die internetdiensten leveren mogen NOOIT Wine of Samba aan boord hebben!

benme

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2017, 22:41:06 »
Samba op Linux (en unix/ Solaris) is ook plain Linux. De laatste samba vulnerability is wel degelijk gevaarlijk voor Linux (en zo is er meer). Trouwens, naast gevaar voor Linux zelf moet zelf naar de hele omgeving kijken..als je samba of nfs share geraakt / misbruikt wordt.. Welke informatie systemen lopen dan gevaar (Ransomware)

 Ongeacht wel of niet internet connected. Naast de boze buitenwereld is er ook een boze binnenwereld (misschien wel van buiten gekomen 😕)

.. Bv..
https://community.rapid7.com/community/infosec/blog/2017/05/25/patching-cve-2017-7494-in-samba-it-s-the-circle-of-life

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Specifieke Windows updates installeren
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2017, 11:52:01 »
Zo makkelijk is het niet. Linux voert geen uitvoerbare code uit die van buiten komt terwijl Windows dat wel doet. Zoiets als ransomware werkt dus niet onder Linux.
Kwetsbaarheden in een lokaal netwerk dat met een privéklasse-adres werkt, zijn niet exploiteerbaar vanaf het internet tenzij een pc malware bevat die dat mogelijk maakt. En dan komen we weer bij Windows omdat dat bij Linux niet kan (tenzij met verregaande medewerking van een heel erg domme gebruiker die dan ook nog beheerrechten moet hebben).
Als je in je lokale netwerk malafide gebruikers hebt, dan kunnen die ook zonder kwetsbaarheden wel hun gang gaan, zeker als ze ook nog fysieke toegang tot bepaalde systemen hebben.

En zoals ik eerder schreef mogen netwerkprotocollen voor filesharing nooit vanaf het internet toegankelijk zijn, dan vráág je gewoon om problemen.