Auteur Topic: Neumann KH 310  (gelezen 5540 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Neumann KH 310
« Gepost op: 18 mei 2017, 13:52:48 »
Momenteel gebruik ik de Neumann KH 310’s als hifi speakers in m’n woonkamer. Dit omdat ik op zoek was naar luidsprekers die afgeschermd zijn voor kleine kindervingertjes. Bij de Barefoots die ik gebruikte was dat helaas niet het geval. Na de Barefoots ben ik via Neumann KH 120 en Genelec 8040 uitgekomen bij KH 310’s (met protection grills).

Algemeen
De KH 310 is een actieve 3-weg monitor in een gesloten behuizing. De monitor heeft afmetingen van 25,3 x 38,3 x 29,2 (HxBxD) en weegt 13kg. Het systeem bevat een actief analoog 3-weg crossover met overgangspunten op 650hz en 2KHz met 4e orde (24dB/octaaf) filters. De drivers zijn een 1” dome-tweeter, een 3” dome-midrange en een 8,25” woofer. De tweeter en midrange worden beiden apart aangestuurd door versterkers met een RMS(piek)vermogen van 70(90)W. Het vermogen van de versterker voor de woofer ligt iets hoger met 150(210)W. Alle drivers zijn magnetisch afgeschermd en zitten relatief dicht tegen elkaar verwerkt in de waveguide front van de monitor.



De monitor is actief (en dus gepowerd) en heeft een stroomaansluiting (voor een standaard EUR formaat stekker) en ondersteunt gebalanceerd analoog audio in via XLR.
De input gain is variabel te wijzigen en de output gain is stapsgewijs te wijzigen.
De acoustical controls hebben wat mogelijkheden om wijzigingen te doen aan de frequentieoverdracht. Ik ben normaal nogal van het recht gebruiken van speakers, maar ze staan hier voor een muur en gebruik nu bass -2,5dB setting naar tevredenheid.
 


Neumann KH lijn
De KH 310 is de middelste monitor uit de audio monitoring productlijn van Neumann.
Het betreft een gesloten 3-weg nearfield monitor zit tussen de near-field 2-weg KH 120 en de mid/mainfield 3-weg KH 420. De 310 is als enige van de productlijn een gesloten systeem. Voor flexibiliteit in toepassing van hun monitors biedt Neumann eenvoudig te implementeren KH805/KH810 en KH 870 subwoofers.



Sennheiser > Neumann > Klein + Hummel
Klein + Hummel was al onderdeel van Neumann en Neumann is onderdeel van de Sennheiser group.
Tot nog toe is Klein + Hummel; de ‘pro-audio monitoring’oplossing van Sennheiser altijd nog in de markt gezet onder het Klein + Hummel merk, maar vanaf deze serie wordt de merknaam Neumann gebruikt. Neumann is van origine een microfoon merk. Door deze samenvoeging profileert Sennheiser Neumann als pro-studio equipment merk.

De Neumann KH 310 volgt de Klein + Hummel O300 op. Als je naar deze 2 monitors kijkt lijken ze op het eerste gezicht vrijwel identiek. Ze hebben dezelfde vorm en afmetingen. Toch lijkt het uiteindelijk wel meer op een re-design dan op een product update.
De drivers in de K+H (Peerless woofer, Dynaudio mid en Seas tweeter) zijn vervangen door OEM drivers, specifiek ontworpen en gefabriceerd voor de Neumann KH lijn. De midrange dome is wat dieper in de behuizing geplaatst dan bij de O300. Verder bevat de KH 310 een crossover met andere overgangsfrequenties en bevat de monitor andere versterkers. In hoeverre de monitors overeenkomen/verschillen is dus nogal afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Klank
Om een mening te vormen over de KH 310’s heb ik ze enkele maanden in de woonkamer gebruikt voor van ht/tv/films/series maar vooral muziek. In de woonkamer heb ik ze ook A/B vergeleken met de (inmiddels verkochte) Genelec 8040’s. Daarnaast heb ik ze een week boven in m’n luisterruimte gebruikt. In die ruimte heb ik ze A/B vergeleken met de Geithain (RL944K1) nearfield monitors die ik daar nu zo’n 2,5 jaar gebruik. Het heeft geen zin om te relateren aan de 8040 want in die vergelijking klonk de Neumann de perfecte luidspreker zonder enig nadeel De nadelen waar ik op in ga zijn zaken die irt de Geithain opvielen en door semi onbewust gebruik

De KH310 klinkt zeer neutraal en geeft het idee dicht op de bron te zitten. Er is niets aan de weergave dat ‘in de weg’ zit. Het stereobeeld is erg accuraat. Mono zit netjes strak in het midden en subtiele stereo effecten vallen op zonder dat je er bewust op hoeft te letten.
Het hoog is nauwkeurig en verfijnd, maar heeft irt tot de Geithain wat overaanwezig en moeizamer/kunstmatiger. In gehele middengebied klinken ze gemakkelijk en prettig. In vergelijking met de Geithains is het middengebied rustig/vergeeflijk en zijn de Neumanns in het hoge middengebied minder transparant. Het hoge mid is minder duidelijk/helder en de gehele weergave klinkt ietdoor iets ‘droger’. Dit valt op met gitaren, zowel akoestisch als rock. Het is niet dat de Neumanns iets verkeerd doen, maar het maakt ze relatief wat saai om naar te luisteren.

Het lage middengebied van de Neumanns is erg transparant en de overgang naar het laag is heel goed. In het gebied tussen zeg 100hz en 1 a 2 Khz zijn deze monitors ijzersterk. Drums basslines enz klinken erg goed op de Neumanns. Datzelfde ‘droge’ voegt dan echt een grote beleving van werkelijkheid toe. De bass is gewoon heel erg goed. En ik zeg 100hz, maar de subbass is ook erg goed. Deze monitors lopen echt heel diep door naar beneden met een grotdroge bas die klinkt alsof het doodnormaal is om de bas zo natuurlijk en droog weer te geven.

VS. Neumann KH 120
Het kleine broertje van de HK 310, de Neumann KH 120, heb ik een paar maanden gebruikt. Dat is naar mijn mening een heel volwassen mini nearfield monitor. De KH 310 is wel een ander beestje. In het hoog klinken ze hetzelfde, maar de KH 310 heeft een 4" dome mid en en 8,25"woofer in plaats van een 5,25 midwoofer. De KH 310 is in mid en laag rustiger en gedetailleerder en heeft een groter geluid en meer vermogen waardoor het naar mijn mening uiteindelijk wel een heel andere (hoogwaardigere) speaker is.

VS. Klein + Hummel O300
In het verleden heb ik lang gebruik gemaakt van de voorganger van de KH 310; de Klein + Hummel O300.
Ik merk in de praktijk eigenlijk vooral veel overeenkomsten. Het spuitwerk van de KH 310 komt wat eenvoudig over i.v.m. de lakafwerking van de O300 naar mijn mening.  Qua kleur vind ik de KH 310 wel een stuk strakker. Het neutrale grijs/zwart van de KH behuizing en drivers geeft een mooier geheel dan het twijfelachtige donkerblauw van de O300 in contrast met de kleuren van de drivers en elektronica achterop de behuizing.



Ik heb ze helaas niet naast elkaar gehoord, maar ik heb de sterke overtuiging dat de KH 310 en O300  qua klank erg veel op elkaar lijken. Ook de ‘droge’ minder levendige weergave is iets wat hij van z’n voorganger gerfd heeft. Wel stoort me dit in een wat mindere mate bij de KH 310 dan het me op het laatst deed bij de O300. De O300 staat me bij als nog een tikkeltje softer in het hoge middengebied. Daar had de O300 namelijk een punt waar hij wat ik als een kleine blinde vlek zou omschrijven. Ondanks dat de KH 310 ik het hoge middengebied nog steeds als soft/vergeeflijk zou omschrijven, lijkt het een tikje pittiger dan ik me van de O300 herinner. De overgang tussen hoog en mid is van 3.3KHz naar 2.0KHz gegaan.
De O300 straalde verticaal heel nauw af, en kreeg bij een afwijking op de verticale as al snel een grote dip in het middengebied. Dit is bij de HK 310 minder opvallend. Voor mij was dit bij de O300’s in mijn luisterruimte geen nadeel, dit is duidelijk verbeterd bij de HK 310.

De O300 had als archilles hiel dat hij snel ging compressen bij lage frequenties bij een wat hoger volume. De KH 310 kun je nog steeds laten compressen als je deze test doet, maar dit gebeurt pas bij een veel hoger volume. Dit zou ik geen nadeel meer kunnen noemen. Mensen die toch zoveel output verwachten kunnen een van de subwoofers uit de productlijn integreren.

VS. Geithain RL944K1
Omdat de Geithains mijn referentie zijn, had ik al wat vergelijkingen gemaakt. Hier zal ik nog iets verder ingaan op de relatieve verschillen die mij opvielen.

De KH 310 is erg gevoelig voor vervorming. Ze geven distortion e.d. op een wat venijnigere manier weer, wat slechte eigenschappen van een opname duidelijker laat opvallen. Op de Geithains is het weliswaar gemakkelijker te horen wat er gebeurt als je je erop focussed, maar het is ook gemakkelijker ‘aan de kant te zetten’ als je desondanks wilt genieten van de muziek. De KH zorgt bij mij automatisch wat meer voor een analytische luisterhouding waarbij ik ook focus op hoe de speaker iets weergeeft. Aangezien ze me blijven realiseren hoe goed ze klinken is het wel lastig om dat een nadeel te noemen. Als ik naar de Geithains luister hoor ik niet hoe de speakers klinken maar meer de muziek. Soms probeer ik wel eens te lusiteren ‘hoe de speaker het doet’, maar dat lijkt onmiddellijk onzinnig/irrelevant.

Als ik meerdere tracks tegelijkertijd ga afspelen wordt het verschil tussen de de Neumann en Geithain wel duidelijk. Niet dat je dit nou voor je plezier doet, maar op de Geithain kan ik 3 nummers tegelijk afspelen blijft de rust overheersen en blijft alles (bizar) gemakkelijk te volgen. De Neumann loopt in deze test eerder vol. Hoewel ze dit zeker niet slecht doen, valt met dit soort zaken wel op dat de veel duurdere Geithain extremere monitoring behoeften kan faciliteren. Het is gemakkelijker om details eruit te pakken in complexere content. Ter illustratie; onlangs heb ik een presentatie/lecture van een uur op youtube gevolgd met geluid van de spreker (opname met een microfoon in op een podium) over de Geithains en ondertussen een muziekje aangezet. Het viel me op dat ik de muziek relatief hard kon zetten ten opzichte van de presentatie zonder dat dit ook maar enigszins een belemmering werd. Dat zou ik op de Neumanns niet snel overwegen. Je kunt je afvragen wat je hieraan hebt, maar dat ik dit soort extreme voorbeelden aanhaal illustreert wel dat beperkingen van de KH 310 niet maarzo duidelijk worden.

Conclusie
De KH 310 is een verbeterde versie van de door mij hooggewaardeerde K+H O300.
Het is geen goedkope luidspreker, deze monitors zetten zowel op gebied van geluidskwaliteit als op gebied van prijs/geluidskwaliteit voor mij een mijlpaal. Als een luidspreker op welk vlak dan ook beter presteert dan de KH 310 dan doet die luidspreker dat aspect ook gelijk heel erg goed.
De KH 310 laat alles horen en van opvallende tekortkoming is geen sprake. Het is naar mijn mening erg lastig om uberhaubt een luidspreker te vinden die duidelijk beter is dan de KH 310. De opties die ik persoonljik beter vind zonder dat ze ergens een achteruitgang zijn, zijn allemaal qua prijs een veelvoud van wat je voor een set KH 310’s betaalt. De KH 310 is naar mijn mening dan ook een dijk van een luidspreker voor een relatief goede prijs!

Pro’s
-   Prijs/kwaliteit!!!
-   Gedetailleerde en zeer neutrale weergave
-   Stereobeeld
-   Droge accurate bassweergave
-   Acoustic controls (bevalt in mijn opstelling erg goed)

Con’s
-   Relatief vergeeflijke hoge middengebied (~2-3 khz)
-   Uiterlijk en afwerking; een mooie hifi luidspreker maken was duidelijk niet het doel (afwerking is op zich prima, maar wel een achteruitgang t.o.v. K+H O300)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 15:52:18 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Neumann KH 310
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2017, 16:02:45 »
Mooie,duidelijke recensie MAW.

Hoe vind je ze tov van de Barefoots in je woonkamer ?
Ik weet dat je die niet meer hebt maar wellicht wat graven in je herinnering of wordt dat wat al teveel giswerk ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 310
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2017, 19:48:17 »
Ik kan wel wat vertellen over de K+H O300 en Barefoot MM35 gen1 (die ik had) en gen2 (die ik 3 maanden oid van een vriend van me geleend heb). Die heb ik onderling uitvoerig vergeleken namelijk.

Stereobeeld
Stereobeeld van de O300 is duidelijk beter dan die van de Barefoots zowel gen1 als 2.

Hoog
De K+H tweeter is iets gedetailleerder dan die van de gen1 Barefoots die ik had, maar de K+H tweeter klinkt kunstmatiger dan de Barefoot gen1 soft-dome tweeter.
De Barefoot gen2 tweeter is een heel stuk beter dan die in de O300 (en zeker ook dan de KH 310). Dat is denk ik de beste tweeter die ik ken (en is ook erg goed geimplementeerd in het Barefoot systeem).

Mid
Mid/hoog klinkt bij de O300 wat versluierd.
Dat is wel rond de crossover. Low-mids bij K+H zijn heel droog maar wel echt heel goed (schoon/duidelijk).
Barefoots zijn in vergelijking iets consistenter in het mid (wat meer 'overal even goed').
Hoog/mid integratie is wel beter bij de Barefoots. Als je ze vergelijkt kun je horen waar de crossover bij de O300's zat. Ik zou daarom zeggen dat de Barefoot gen1's het middengebied beter op orde hebben dan K+H.

Laag
De hele overgang van de low-mids naar de bass en de hele bas is naar mijn mening bij K+H erg goed. In het laag zit bij de Barefoots de overgang naar de sub.Dat is een prima overgang, maar daar zijn de K+H's beter. In de subrange zijn Barefoots medogenloos strak en hebben veel meer vermogen in het laag (en daar heb je het nodig als je het volume opdraait).
Ik had K+H O300's met O800 sub en die set met sub is qua vermogen meer vergelijkbaar met de Barefoots dan die set zonder sub.

Nu in mijn woonkamer:
Ik heb aardig wat demping in mijn woonkamer. Dat helpt heel veel in hoog en mid maar veel beperkter in de bas (onder 200 hz oid helpt het nauweijks tot niet meer). En in dat gebied geven de KH 310's mi een beter resultaat dan de Barefoots deden.
Ik vind de bass van de KH 310's echt heel goed in mijn woonkamer.

Naar mijn mening zitten Barefoot en Neumann/K+H redelijk in dezelfde 'league'. Ik ik moest zeggen wie de betere monitors maakt zou ik denk ik wel Barefoot zeggen. Barefoots klinken wat energieker maar zjin 'fatigue-vrij'. Barefoots zijn mi leuker om naar te luisteren.
De afwerking van de Barefoots is trouwens wel iets dat ik niet van andere merken ken. Super heavy degelijk.

Maar om eea even te relativeren; de Barefoot gen1 & gen2 zijn hier 2 & 2,5 x zo duur als de KH 310's.
In europa zijn Neumanns relatief goed geprijsd en in de VS zijn Barefoots relatief goed geprijsd.
Maar dan nog zijn Barefoots een stuk duurder. De prijs/kwaliteit van de Neumanns is mi dan ook erg goed.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 20:08:28 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Neumann KH 310
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2017, 21:02:26 »
Mooie recensie, leuk om te lezen, en leerzaam ook.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167