Auteur Topic: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?  (gelezen 2512 keer)

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Gepost op: 11 mei 2017, 16:52:51 »
Onze MacBook Air heeft een plens water over het toetsenbord gehad, ging uit en bleef uit.
Natuurlijk direct omgekeerd, met stofzuiger waterresten er uit gezogen en daarna nog 4 dagen laten staan.
Helaas doet 't ding niets meer, niet op netstroom, niet op batterij.
De verzekering verschuilt zich achter allerlei clausules, dus: geen vergoeding.

De vraag is nu of het mogelijk is om afzonderlijke bestanden uit de Time Machine backup te halen?
Het gaat me dan vooral om de installatiebestanden van o.a. Office etc.
Verder vraag ik me af of de ssd in een externe hd-behuizing kan worden geplaatst, waarna de inhoud kan worden gekopieerd.

Zo ja, moet dat met een Apple of kan dat bijvoorbeeld ook met een Linux laptop?

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2017, 20:48:54 »
Mijn advies zou zijn om inderdaad de harde schijf te (laten) verwijderen. De bestanden zijn ongetwijfeld te redden. Je zou zelfs een tweedehands MacBook air kunnen kopen en daar de huidige harde schijf in laten plaatsen. Dikke kans dat je dan weer gewoon alles terug hebt (er van uitgaande dat de huidige harddisk niet nat is geweest).

Ps: De SSD kan zeker in een externe behuizing geplaatst worden. Je hebt wel de juiste (Apple) apparatuur en programmatuur nodig om bestanden uit te lezen en/of kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 20:51:41 door o8-Carni-8o »
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2017, 20:53:03 »
De vraag is nu of het mogelijk is om afzonderlijke bestanden uit de Time Machine backup te halen?
Het gaat me dan vooral om de installatiebestanden van o.a. Office etc.

Dat ligt eraan of je backup draaide.

Citaat
Verder vraag ik me af of de ssd in een externe hd-behuizing kan worden geplaatst, waarna de inhoud kan worden gekopieerd.

Vanaf 2012 ofzo zitten de ssd's (of eigenlijk flash chips) vast in het moederbord. Bij de oudere modellen zitten ze in een slot/sleuf met SATA connectie. . Die kun je eruit halen en met een SATA kabel op elk moederbord met sata connectie aansluiten. Een SATA poort zit op ieder moederbord.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2017, 21:00:04 »
In een andere laptop gaat booten is wel tricky hoor. Als de hardwareconfiguratie identiek zou zijn, zou het moeten gaan. Maar ik garandeer niet dat dat zomaar werkt (ik verwacht dat enkele 'hindernissen' genomen moeten worden als je dat zou gaan proberen).

Ik zou hem gewoon aan een moederbord van een desktop pc hangen. Dat kan met zo'n SATA kabel. Die krijg je standaard bij je moederbord. En anders trek je de dvd speler eraf of een andere dataschijf (want dat is allemaal SATA).

Die SSD heeft mogelijk wel een MAC partitie (MAC OS Journaled oid heet dat). Die kun je niet standaard in windows openen, maar daar heb je wel programmatjes voor (macdrive bv).
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 21:05:42 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2017, 21:26:02 »
Ik zie nu dat het een air is trouwens. die zijn heel dun. als je het type (of jaartal) weet dan kan ik wel opzoeken of de ssd daar vast in het moederbord zit of dat je hem los kan halen (en dus via sata elders kan aansluiten).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2017, 22:06:30 »
Neem eens contact op met macrepair.... je bent echt niet de 1e die dit overkomt  en wellicht is voor een redelijk bedrag je airbook weer te fixen.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2017, 22:51:18 door LaanCr »

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2017, 23:20:35 »
Altijd fijn als je hulp gewaardeerd wordt inderdaad...
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2017, 09:12:36 »
Ik ben best nieuwsgierig of de mac air nog gereanimeerd kan worden dan wel de bestanden te redden zijn.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2017, 17:29:25 »
Jansen leeft nog, hoor...

Ik heb het aanbod van gewaardeerd forumlid Richard (ok 'n Drent) om een fist opinion te doen. Hij werkt al 20 jaar met Apple apparatuur.
Verder heeft iFixit in Groningen het beleid "no cure, no pay". Daar kan dus eventueel een second opinion worden gevraagd.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2017, 08:07:04 »
Ik hoop dat het goed komt.
Het is altijd bijzonder vervelend als een computer stuk gaat en er gaat data verloren.

Wij hebben tegenwoordig veel van wat we echt niet kwijt willen raken in Drive van Google staan en op een extra harde schijf.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2017, 08:51:42 »
Ik hoop dat het goed komt.
Het is altijd bijzonder vervelend als een computer stuk gaat en er gaat data verloren.

Wij hebben tegenwoordig veel van wat we echt niet kwijt willen raken in Drive van Google staan en op een extra harde schijf.

Marcel

Het is meer een reis- en snel-bij-de-handlaptop. Klein en handig om mee te nemen.
Het overgrote deel van de bestanden staat in Dropbox, iCloud etc., dus deze zijn niet verloren.
De installatiebestanden van een aantal programma's ben ik wel kwijt, ben ik bang.
Of Richard moet er nog iets mee kunnen doen.
Vanmiddag de neus maar eens richting Hoogeveen wenden...

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2017, 10:51:23 »
Bij Richard ben je in goede handen. Succes en ik hoop dat alles hersteld en teruggevonden kan worden.  Toppie!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: MacBook Air overleden: hoe eventueel bestanden redden?
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2017, 10:25:25 »
Richard heeft de patiënt nauwlettend onderzocht, her en der wat re-animatie geprobeerd, maar geen enkele respons.
Tot zijn eigen verbazing, overigens. Er leek namelijk niets beschadigd en/of gecorrodeerd...