Auteur Topic: Luisteren met je ogen  (gelezen 6782 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2017, 16:18:04 »
Zeker overdag doe ik de ogen wel dicht bij het luisteren, zeker bij anderen. Voordeel bij mijn zolder is, dat achter de LS twee stevige Velux ramen zitten met wat uitzicht op bomen. Daarnaast lees ik graag strips of hifi bladen bij het luisteren.

Vooroordeel moet je proberen uit te sluiten. Ik denk dat ik daar niet zo'n moeite mee heb, maar dat wil niet zeggen, dat je de fout niet kan ingaan.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2017, 20:00:53 »
Vooroordelen moet je sowieso uitsluiten .... al ben ik wel van mening dat iets wat er niet uit ziet dat je daar makkelijker tegen zegt dat het toch wel heel goed is ( neem Harbeth speaker) Dan dat je tegen een gelikt apparaat zegt liever de fik erin en dan bedoel ik puur op werking.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2017, 22:25:59 »
Vormen van vooroordelen gebeurt voor een groot deel onbewust. En omdat het onbewust gebeurt weet je nooit hoe groot de invloed ervan is op je totale oordeel.

Uitsluiten kan daarom alleen maar door te voorkomen dat je uberhaubt informatie krijgt om een vooroordeel te kunnen vormen. Niet weten wat er speelt en beoordelen obv van alleen wat je hoort is de enige manier (die ik zo kan bedenken).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2017, 07:54:55 »
En dan helpt met je ogen dicht luisteren niet echt als je al ziende de weg naar je stoel hebt gemaakt.  Het oordeel is m.i. al voor het grootste deel in meer dan alleen aanleg gevormd.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #19 Gepost op: 07 mei 2017, 00:55:31 »
Inderdaad
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2017, 13:30:09 »
En dan helpt met je ogen dicht luisteren niet echt als je al ziende de weg naar je stoel hebt gemaakt.  Het oordeel is m.i. al voor het grootste deel in meer dan alleen aanleg gevormd.

Dat doe ik ook alleen maar om me beter te kunnen concentreren op de muziek en niet op de omgeving Henk. Volgende week ga ik naar Muenchen en daar zal de vormgeving weer overdonderend zijn. Daar zal ik me verder weinig van aantrekken behalve dat ik bij LS meer geïnteresseerd ben in de menselijke maat.

Ik heb trouwens een keer op een show geluisterd in een ruimte die wel heel rudimentair was ingericht. Klonk fantastisch met dat goedkope NAD versterkertje. Achteraf bleek dat het een "Gehakt" project was. Sindsdien neem ik het fenomeen wat serieuzer.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2017, 13:33:45 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #21 Gepost op: 09 mei 2017, 14:40:36 »
Tja, als je een kick-ass systeem in een goede ruimte zet wil dat niet zeggen dat de ruimtevaart-miniaturen die in dezelfde ruimte staan de reden zijn dat het zo goed klinkt. Ook niet als ik die miniaturen verkocht worden omdat ze zorgen voor beter geluid.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2017, 14:52:01 »
Je vergelijkt dan natuurlijk met de andere (hotel)kamers die wel erg veel op elkaar leken. Overigens wilde ik alleen zeggen, dat ik (negatief) bevooroordeeld ging luisteren en daar terug op kwam omdat ik het eigenlijk wel goed vond klinken. Goed geluid overtuigd gelukkig.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #23 Gepost op: 09 mei 2017, 14:54:27 »
ja, wel een interessante op zich. ik denk dat het vooroordeel zowel zit in een idee dat je al in je hoofd hebt en dat dat evengoed aangepast kan worden op basis van nieuwe inzichten. en of die nieuwe inzichten dan terecht zijn (geluiid) of onterecht (mooi spul) dat blijft dan wel de vraag denk ik.

Maargoed, ik wil zeker niet ontkennen dat je hoorde dat het mooi klonk hoor. Dat lijkt me helder uit hoe je het beschrijft! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #24 Gepost op: 09 mei 2017, 20:31:03 »
Het waren trouwens gesloten boxen die ze verder nooit op de markt hebben gebracht, zou best een bouwpakket geweest kunnen zijn.