Auteur Topic: Luisteren met je ogen  (gelezen 6775 keer)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Luisteren met je ogen
« Gepost op: 03 mei 2017, 17:07:11 »
Naar aanleiding van Hififreaks opmerking in het  voorkeur voor luidsprekerprincipe topic van Carl kan ik wel zeggen dat het me al meermalen is opgevallen
dat ik (ook) luister met mijn ogen.
Zo klinkt het stereobeeld in mijn kamer vrijwel altijd iets naar links maar zodra ik mijn ogen dichtdoe is dat weg.
Ook merk ik vaak dat ik het geluid wat uit de kleine dynaudio's komt  ongemerkt als klein beoordeel maar als ik dat ogen-oordeel
bewust opzij zet verdwijnt dat oordeel als sneeuw voor de zon. (die onderhand wel eens wat meer zijn best mag doen !!! )
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2017, 18:01:20 »
Ik kijk en geniet ook met oren en ogen maar ik merk geen verandering in het stereobeeld.
Ik zou minder genieten als ik mijn set niet zag staan.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2017, 19:05:39 »
Ik denk dat dat in alle gevallen zo is VL, maar jij weet net als ik hoe moeilijk het is verschillen te duiden als je het puur van je oren moet hebben.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2017, 20:00:59 »
probeer ook eens staande op 1 been.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2017, 20:26:00 »
Ik denk dat dat in alle gevallen zo is VL, maar jij weet net als ik hoe moeilijk het is verschillen te duiden als je het puur van je oren moet hebben.
Jazeker dat is moeilijk.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2017, 20:37:43 »
probeer ook eens staande op 1 been.

Zou kunnen.   ;D  Wat is jouw ervaring?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2017, 21:02:21 »
probeer ook eens staande op 1 been.

Zou kunnen.   ;D  Wat is jouw ervaring?

dat het bij vocalcoaching (bij iedereen) werkt: afleiding. Ogen sluiten hoeft niet.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2017, 21:05:51 »
:offtopic:

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, maar blijven die overeind als we puur afhankelijk zijn van ons gehoor. 
Dit is absoluut geen uitspraak om alles te egaliseren en tot de uitspraak te komen dat het uiteindelijk allemaal niets uitmaakt want dat doet het natuurlijk wel.  M.i. is er een groot verschil tussen horen/zien en slechts alleen horen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een nieuw draadje.

Dit was de aanleiding voor dit draadje.  Hoe denk je daarover?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2017, 22:36:55 »
Ik denk niet dat ik met de ogen dicht mijn eigen luidsprekers eruit zou halen bij een test waar ik naar meerdere luidsprekers moet luisteren en dan zeggen welke de B&W's zijn. Ik zou wel kunnen aanduiden welke ik het mooist vind klinken maar dat hoeven niet mijn eigen te zijn. Bij een vergelijk en ook in de audiowinkel weet ik wel wat ik het mooist vind klinken en dat koop ik dan. Tenminste als de prijs haalbaar is.
Ik heb 3 sets op de luisterzolder, B&W, JMR en Mission, als ik niet weet wat er speelt zou ik bij binnenkomst niet kunnen zeggen wat er speelt. Geldt trouwens niet alleen voor luidsprekers maar ook voor de elektronica.
Ik heb een kennis die slechtziend is en die luistert heel anders dan ik, hij luistert heel precies naar klank. Dat moet voor hem op de eerste plaats aangenaam klinken, zo niet dan is hij heel snel luistermoe en interesseert hem de muziek niet. Bij mij net andersom als ik de muziek niet mooi vind luister ik niet en de klank doet er niet toe.
Als ik luister op zolder doe ik de ogen dicht dan is het beeld anders en kan ik de luidsprekers niet plaatsen. Met de ogen open let ik op meer dingen, welk geluid komt waar weg?, klopt dit wel?, is het wel in evenwicht?, voor of achter de luidsprekers?, enz, enz, het leidt af wat bij mij ten koste gaat van het naar de muziek luisteren.
Eens buizen altijd buizen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2017, 23:08:49 »
Ik denk niet dat ik met de ogen dicht mijn eigen luidsprekers eruit zou halen bij een test waar ik naar meerdere luidsprekers moet luisteren en dan zeggen welke de B&W's zijn.

Dat kon wel eens tegenvallen. Vooral in een onbekende ruimte en met een onbekend aantal andere onbekende speakers denk ik dat het letterlijk en figuurlijk blind gokken wordt :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2017, 06:10:45 »

Als ik luister op zolder doe ik de ogen dicht dan is het beeld anders en kan ik de luidsprekers niet plaatsen. Met de ogen open let ik op meer dingen, welk geluid komt waar weg?, klopt dit wel?, is het wel in evenwicht?, voor of achter de luidsprekers?, enz, enz, het leidt af wat bij mij ten koste gaat van het naar de muziek luisteren.

Zeer herkenbaar  :)
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2017, 06:14:56 »
proeven doe je ook met 2 zintuigen dus waarom luisteren niet
het word wel kritischer maar daarom niet slechter
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #12 Gepost op: 04 mei 2017, 07:43:23 »
Dat doe je zelfs met 3. Eerst zie je het, dan ruik je het en het uiteindelijke proeven komt als laatst. ( o.a. bakkers voelen ook nog aan het te proeven brood/gebakken product)
Vertrouwde geur van de omgeving zal ook bijdragen aan een bepaalde rust wat ten goede komt aan het luisteren naar muziek.
Geur wekt ook herinneringen op, bepaalde geur van aftershave wekt nu nog herinneringen op aan bepaalde leraren op de middelbare school waar ik een hekel aan had.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2017, 10:21:36 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #13 Gepost op: 04 mei 2017, 10:29:15 »
Gevoel speelt denk ik vaak ook wel mee (bij proeven en ook bij luisteren).

Bijvoorbeeld: als een versterker degelijk aanvoelt als je hem uit je aanhanger tilt en vanaf de pallet in je rack schuift :D dan zet dat in de beleving van velen toch wel een +, terwijl het eigenlijk niet zoveel zou moeten zeggen :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren met je ogen
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2017, 14:48:18 »
Klopt helemaal.

In de Elsevier van afgelopen week staat een leuk artikel onder het kopje lichaam en geest met de titel "Magisch gevoel voor muziek" .



Als je ziet hoeveel het brein krijgt te verwerken en als we dan in het verlengde onze hobby onder de loupe leggen, dan kan het niet anders dat er zoveel verschillen gehoord worden.   ;)
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2017, 15:28:06 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.