Auteur Topic: Voorkeur luidsprekerprincipes  (gelezen 8891 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Voorkeur luidsprekerprincipes
« Gepost op: 01 mei 2017, 11:34:12 »
In een ander topic raakte ik in discussie met Marcus. Persoonlijk heb ik altijd wat twijfel over "overgeengineerde" luidsprekers zoals Magico. Er is zoveel controle dat ik het uiteindelijk te technisch vind klinken. Een Elektrostaat doet dit niet en op BBC geïnspireerde ontwerpen ook niet. Waar liggen jullie voorkeuren en waarom?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2017, 12:39:52 »
Een groot gesloten systeem.  Waarom?  Omdat heel veel andere systemen dingen doen die je ze eigenlijk niet moet laten doen. Daardoor worden de tekortkomingen pijnlijk hoorbaar.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2017, 12:49:49 »
Hoorns zijn voor mij het fijnst om naar te luisteren. Voor mij zitten hoorns (althans de mijne) ergens tussen electrostaat en een groot gesloten systeem. Het heeft het oplossend vermogen (snelheid) en openheid van de electrostaat maar daarnaast net iets meer body dan een electrostaat en dus min of meer de body die een groot gesloten systeem kan geven.

Groeten...

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2017, 13:59:33 »
Ik vind moderne hoorns ook erg goed Kwabbernoot, hebben niet meer dat onaangename hoog van vroeger. Ik heb ze ook wel eens overwogen. Welke heb je?

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2017, 14:36:25 »
Ik heb Avantgarde Acoustic Uno's.

Dit soort, ook dezelfde kleur.


Groeten...

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2017, 14:56:11 »
Een groot gesloten systeem.  Waarom?  Omdat heel veel andere systemen dingen doen die je ze eigenlijk niet moet laten doen. Daardoor worden de tekortkomingen pijnlijk hoorbaar.

Hoe groot moet ik dan denken ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2017, 19:10:48 »
De afmetingen van de grotere Swans speakers, Legacy Audio, McIntosh enz.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2017, 23:18:21 »
Ik heb Avantgarde Acoustic Uno's.

Dit soort, ook dezelfde kleur.


Groeten...
Heel mooi.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2017, 05:38:14 »
De afmetingen van de grotere Swans speakers, Legacy Audio, McIntosh enz.

Ok, ik was een poosje geleden op de audioshow in Alkmaar en daar stonden ook wat van die manshoge jongens van Monitor Audio en Dynaudio bv.
Zeker in zo'n grote zaal klinkt dat erg goed.
Geen idee of dat gesloten systemen waren overigens...
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2017, 07:05:28 »
De afmetingen van de grotere Swans speakers, Legacy Audio, McIntosh enz.

Geen idee of dat gesloten systemen waren overigens...
Dat zijn helaas geen gesloten systemen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2017, 12:32:46 »
Ik heb geen voorkeur al heb ik altijd luidsprekers gehad met het basreflex principe. Dat zegt niet zoveel want dat waren in de afgelopen 35 jaar maar 2 paar, 20 jaar geluisterd naar JMR Sonate en nu 15 jaar B&W CDM7NT.
Het gaat mij erom dat het voor mij goed klinkt wat voor principe dat is is mij om het even, moet wel een goede klik geven met een buizen ev.
B&W Nautilus ( slakkenhuis) is tot nu aan toe het mooiste wat ik heb mogen beluisteren, Klipschhorn en Monitor Audio PL500 op korte afstand daarachter. Als ik nu luidsprekers moet kiezen zou ik gaan luisteren naar Monitor Audio PL100 ( heb ik bij Richard mogen beluisteren), Tannoy, Klipsch en Zingali. B&W is ook mooi maar wel heel erg duur geworden, die CM serie vind ik minder klinken dan mijn CDM7 en dan kom je al gauw uit bij de 805 en hoger, bijkans onbetaalbaar.
Binnenkort maar eens aan mijn kameraad vragen of ik zijn Tannoy Little Red Monitors kan lenen, daar ben ik ook van onder de indruk.
@Kwabbernoot: Die Avantgarde Acoustic Uno's zien er indrukwekkend uit, die zullen ook dito klinken.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2017, 19:57:32 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2017, 19:31:06 »
Mooie dingen die Capella's Kwabbernoot en ik heb ze inderdaad wel eens gehoord en ze klonken fraai. Zelf heb ik basreflex die ik niet meer wegdoe, maar een paar erbij kan ik volgend jaar wel trekken (na een nieuwe badkamer en element).

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2017, 22:05:58 »
Leuk topic!

Er zijn van 1 luidspreker principe / design-concepten denk ikwel beter en minder goed geslaagde voorbeelden.
Toch heb ik wel een aantal voorkeuren:

3-weg (of meer-weg) systeem
Toch heb ik wel de voorkeur voor een 3(of meer)-weg systeem t.o.v. 2-weg systeem. Een 2-weg lijkt vaak een consessie in het middengebied (te grote midwoofer) of in het laag (te kleine midwoofer) of beide een beetje (consessie 6  a 7" midwoofer). Een 2-weg speaker van de meeste fabrikanten heeft vaak wel een 'grote 3-weg broer' (maar die zijn meestal wel een stuk duurder). De '3-weg broer' heeft in de gevallen die ik ken eigenlijk altijd een helderder middengebied (dankzij separate midrange driver) en strakkere en lager doorlopende bas (door grotere basdriver die een kleiner frequentiegebied bedient).

Cardioid bass
Wat ik pas enkele jaren geleden 'ontdekt' heb zijn luidsprekers met cardioide laag. Ik heb zelf mechanische cardioids (MEG) maar je hebt ook digitale cardiodis (Kii). Beiden hebben duidelijk effect. Het vermindert akoestische problemen aanzienlijk die je met akoestische aanpassingen lastig of niet kunt verminderen. Conceptueel gezien vind ik vooral het digitale principe intrigerend.

Als ik moest kiezen tussen open of gesloten dan heb ik persoonlijk zeker de voorkeur voor gesloten.

Mijn voorkeuren zeggen ws. niet alleen iets over de principes, maar ook gewoon over de specifieke modellen die ik gehad heb. Dat zijn de volgende:


Philips boxjes (geen idee welk type)
Skytec PA speakers (geen idee meer welk type)
Infinity reference 51i mk2
Infinity reference 21i
Infinity reference 50
Infinity reference 10
Infinity kappa 7.2i
Dynaudio BM6a mk2
Dynaudio BM6a mk1
Infinity renaissance 90
Klein + Hummel O300
Adam Tensor Epsilon
Barefoot MM35
Philips MFB 587
Geithain RL944k1
Neumann KH 120
Genelec 8040
Neumann KH 310
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2017, 22:14:01 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2017, 08:45:52 »
Mooie dingen die Capella's Kwabbernoot en ik heb ze inderdaad wel eens gehoord en ze klonken fraai. Zelf heb ik basreflex die ik niet meer wegdoe, maar een paar erbij kan ik volgend jaar wel trekken (na een nieuwe badkamer en element).
Capella? Dit zijn Avantgarde Acoustics, geen Acapella's. Beide Duits en beide hoorns maar zeker niet hetzelfde.

Groeten...

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Voorkeur luidsprekerprincipes
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2017, 10:20:56 »
 :offtopic:

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, maar blijven die overeind als we puur afhankelijk zijn van ons gehoor. 
Dit is absoluut geen uitspraak om alles te egaliseren en tot de uitspraak te komen dat het uiteindelijk allemaal niets uitmaakt want dat doet het natuurlijk wel.  M.i. is er een groot verschil tussen horen/zien en slechts alleen horen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een nieuw draadje.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.