Auteur Topic: Welke phonokabel.  (gelezen 10083 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2017, 23:08:02 »
Ik verwacht voor Muenchen Peter. Daarna moet je maar een keer komen want dan kunnen we de Oracle en de TD 320 met elkaar vergelijken. Ik heb hier vlak in de buurt iemand gevonden die heel veel weet van Thorensen met subchasis. Ik heb daar net het chasis van de 160 laten instellen met een paar subtiele en slimme modificaties. Kom ik op terug!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #16 Gepost op: 28 april 2017, 10:07:08 »
OK,ik wil dat wel eens horen.
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2017, 10:30:24 »
Geen leven, te technisch. Ik moet daarbij zeggen, dat ik dat vaak heb met die ultradure LS.

Wat is dat? Ik denk je wel te begrijpen (?). Maar dat zou ik eerder zoeken in de mastering, veroorzaakt door een teveel aan kunstgrepen.

Daarnaast kàn in mijn optiek een luidspreker niet te technisch (of zoiets) klinken. Mogelijk is de weergavecurve afwijkend t.o.v. wat jij wenselijk vindt (even los van de discussie wat beter is)?

Hoe zie jij dat?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2017, 10:38:33 »
Als ik mijn Pearl kloon heb, is (vanwege de opstelling) de phonokabel van de TD 320 te kort. Die kabel wordt in de platenspeler gekoppeld op een printje en daarna komen er RCA stekkertjes aan. Wat is een goede kabel hiervoor (op de rol). Ik begrijp, dat een phonokabel laag capacitief moet zijn.

Ga je met een MM element in de weer?

Groet, Mark

Ohja, ik ben in één van mijn zoektochten weleens op gitaatkabels gestuit. Er zaten erbij met een capaciteit van ca. 5 pF per feet (ca. 30cm). Mogelijk is zoiets interessant.

« Laatst bewerkt op: 28 april 2017, 10:49:08 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2017, 10:42:44 »
Een luidspreker is per definitie een compromis Markus. Die Amerikanen willen vaak het beste resultaat bereiken door massa toe te voegen en in feite dood te dempen. De BBC school doet dat door afvloeiing van resonanties. En daar zit natuurlijk veel tussen. Fraai vond ik altijd de Elipson 1303 die met een Helmholz resonator de resonanties te lijf ging. Ik zou hem weer op de markt brengen als ik Elipson was. Mijn smaak zit meer bij de laatste ontwerpen.

Op de TD 320 op luisterzolder zit een Nagaoka MP 200 element en dat is inderdaad een MM. Die staat naast de Oracle Delphi met Benz Ruby. De bedoeling is dat ze beiden een eigen phonotrap krijgen: een Pass Pearl Kloon en de Whest PS 20.0. Om dat te plaatsen moet ik wat meer kabellengte hebben.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2017, 10:50:56 door Carl »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2017, 10:59:13 »
Een luidspreker is per definitie een compromis Markus. Die Amerikanen willen vaak het beste resultaat bereiken door massa toe te voegen en in feite dood te dempen.
Daar lijkt mij niets mis mee, eerlijk gezegd.
Citaat
De BBC school doet dat door afvloeiing van resonanties.
Is dat niet een gevalletje; " Ja, in de zestiger en zeventiger jaren?" Want volgens mij is dat alweer enige tijd niet meer het geval. Vooral ook, omdat de afvloeiing nooit alle resonanties kan tegengaan.
Citaat
En daar zit natuurlijk veel tussen.
Dat wil niet zeggen dat er niet zoiets als "het beste" bestaat.
Citaat
Fraai vond ik altijd de Elipson 1303 die met een Helmholz resonator de resonanties te lijf ging. Ik zou hem weer op de markt brengen als ik Elipson was.
De 1303ft heb ik twee keer gehad en betreft een haat-liefde verhouding.
Citaat
Op de TD 320 op luisterzolder zit een Nagaoka MP 200 element en dat is inderdaad een MM. Die staat naast de Oracle Delphi met Benz Ruby. De bedoeling is dat ze beiden een eigen phonotrap krijgen: een Pass Pearl Kloon en de Whest PS 20.0. Om dat te plaatsen moet ik wat meer kabellengte hebben.
Wat zeggen de specificaties van deMP200 aangaande capaciteit?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2017, 11:04:57 »
100pF bij 47kOhm.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2017, 11:06:14 »
100pF bij 47kOhm.

Dankje. Dat is dus je doelstelling v.w.b. de MP200, Carl.

Groet, Mark

Edit; Ervan uitgaande dat je de "neutrale" weergave het fraaist vindt.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2017, 11:16:12 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2017, 12:59:17 »
100pF bij 47kOhm.
Daar zit je zo op, dunkt me. Per connectortje zeg 10 pF en wat aansluitdraad. Hoef je nauwelijks nog iets bij te schakelen.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Welke phonokabel.
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2017, 20:08:53 »
Bedankt Jacco. Die discussie over typen LS vind ik wel interessant. Ik zal hem bij LS dit weekend opnieuw inbrengen. Leuk voor een discussie.