Auteur Topic: ortofon quintet blue  (gelezen 7954 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
ortofon quintet blue
« Gepost op: 13 april 2017, 20:19:34 »
Kent iemand dit element en zou het op een Thorens TP 16.1 arm passen?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2017, 20:25:45 »
Volgens Ortofon wel.
https://www.ortofon.com/hifi?categoryId=1907&subCategoryId=1966
Ik ken deze Ortofon niet, de MC3Turbo wel. Heb hiervoor altijd een Denon DL301 gehad, moet zeggen dat de Ortofon heel goed bevalt.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 20:28:21 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2017, 12:44:43 »
Ik wilde eerst een Denon 103 erin zetten R, maar ik heb het niet zo op die ronde naald.  Waar haal je uit jouw link dat die op de 16.1 past?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2017, 12:52:18 »
Verrek het staat erboven. De TP 16 bestaat uit verschillende typen met verschillende effectieve massa. Kennelijk is hij voor alle typen geschikt.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2017, 13:06:17 »
Volgens Ortofon wel.
https://www.ortofon.com/hifi?categoryId=1907&subCategoryId=1966
Ik ken deze Ortofon niet, de MC3Turbo wel. Heb hiervoor altijd een Denon DL301 gehad, moet zeggen dat de Ortofon heel goed bevalt.

Volgens mij zit op de jouw Thorens geen TP 16.1 en wel een type 2 of 3. Type 1 is een zwaardere (medium mass) variant, type 2 en 3 zijn lichtgewicht armen.

Groet, Mark :)

Edit; Ik zie het ook.
Puur "in the blind", zou ik zo voor de MC3turbo kiezen vanwege de mooiere, meer geavanceerde naaldvorm. Het verschil in compliance (2) is verwaarloosbaar waar het aankomt op de resonantiefrequentie. Zo ook voor andere zaken. Ze hebben verschillende technische eigenschappen, dus afsluitwaardes zullen en kunnen nogal anders uitvallen.

« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 13:19:56 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2017, 13:17:11 »
Die van mij heeft geen taartschep, op een Thorens 160 MKII.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2017, 13:49:42 »
Wat ik van Henk van Audioselectief geleerd heb op het gebied van elementen is hoe duurder, hoe beter. Dat zal wel ergens een grens hebben, maar ik heb bij hem wel eens een Lyra Dorian gehoord op een aftandse TD 160: de sterren van de hemel.
 
Probleem bij die TP 16.1 is, dat de effectieve massa 16.5 is. Per saldo zijn er niet zoveel elementen voor geschikt dus. En ik vind een MC wel leuk om hier uit te proberen. Net een MC module voor de Quad 34 gekocht.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2017, 17:21:36 »
Wat ik van Henk van Audioselectief geleerd heb op het gebied van elementen is hoe duurder, hoe beter. Dat zal wel ergens een grens hebben, maar ik heb bij hem wel eens een Lyra Dorian gehoord op een aftandse TD 160: de sterren van de hemel.
Wat zou jij zeggen bij het bestieren van een eigen winkel? Let wel; Ik zeg niet dat Henk iemand loeren draait. Het is meer aannemelijk dat hij dit zelf ook zo ervaart en/of gelooft.

Mogelijk is het dus waar, maar ik heb het vermoeden dat een element van € 15.000,- niet significant beter weergeeft dan een mooie van € 1.000,-.
Temeer omdat je voor die € 1.000,- meestal een element in huis hebt met een lage stylus(tip) massa, een zeer geavanceerde slijpvorm, een lichte en stijve cantilever en prima spoelconstructies die "gewoonweg" voldoen.

De Lyra Dorian schurkt in mijn optiek dan ook stevig tegen die grens aan, of is er gelijk aan. Mogelijk niet in technische zin, maar wel als het gaat om de mogelijkheid waar het de menselijke gehoorwaarneming nog beïnvloedt.

Citaat
Probleem bij die TP 16.1 is, dat de effectieve massa 16.5 is. Per saldo zijn er niet zoveel elementen voor geschikt dus. En ik vind een MC wel leuk om hier uit te proberen. Net een MC module voor de Quad 34 gekocht.
Heb je ruimte voor de Quintet, 't is een grof ding?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2017, 17:31:32 »
Wat ik van Henk van Audioselectief geleerd heb op het gebied van elementen is hoe duurder, hoe beter. Dat zal wel ergens een grens hebben, maar ik heb bij hem wel eens een Lyra Dorian gehoord op een aftandse TD 160: de sterren van de hemel.
Wat zou jij zeggen bij het bestieren van een eigen winkel? Let wel; Ik zeg niet dat Henk iemand loeren draait. Het is meer aannemelijk dat hij dit zelf ook zo ervaart en/of gelooft.

Mogelijk is het dus waar, maar ik heb het vermoeden dat een element van € 15.000,- niet significant beter weergeeft dan een mooie van € 1.000,-.
Temeer omdat je voor die € 1.000,- meestal een element in huis hebt met een lage stylus(tip) massa, een zeer geavanceerde slijpvorm, een lichte en stijve cantilever en prima spoelconstructies die "gewoonweg" voldoen.

De Lyra Dorian schurkt in mijn optiek dan ook stevig tegen die grens aan, of is er gelijk aan. Mogelijk niet in technische zin, maar wel als het gaat om de mogelijkheid waar het de menselijke gehoorwaarneming nog beïnvloedt.

Citaat
Probleem bij die TP 16.1 is, dat de effectieve massa 16.5 is. Per saldo zijn er niet zoveel elementen voor geschikt dus. En ik vind een MC wel leuk om hier uit te proberen. Net een MC module voor de Quad 34 gekocht.
Heb je ruimte voor de Quintet, 't is een grof ding?

Groet, Mark
Wacht maar eens totdat je de Koetsu Coral Stone Platinum hebt gehoord !!! (grapje !)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2017, 18:58:39 »
Haha,

Dat tussen haakjes geplaatste is overbodig, dat had ik wel zodanig ingeschat komende van jouw geest. ;)

Ach, ik zie mooie elementen voorbij komen en met (veelal) de verhalen uit het verleden erbij kan het mij boeien.
Dat is de hele reden waarom ik oude Highphonic elementen gebruik (één retipped met Van den Hul stylus, de ander rebuilded en v.v. een originele Ogura stylus).

Highphonic omdat 't gewoon een vaag verhaal is van een bij Denon weg gewandelde ontwerper en de elementen van dienst hand slechts een jaar of tien gemaakt zijn. That's it.

Groet, Mark ;D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2017, 21:03:08 »

Wat zou jij zeggen bij het bestieren van een eigen winkel? Let wel; Ik zeg niet dat Henk iemand loeren draait. Het is meer aannemelijk dat hij dit zelf ook zo ervaart en/of gelooft.


Ik heb hem eens tijdens een show een duur element zien vervangen door de duurste  JA van ver boven de 5000 euro. Reken maar dat het veel beter klonk. Als ik het geld had kocht ik een dergelijk element.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2017, 21:25:36 »
Aha! Je hebt het zelf eerst zien gebeuren! Ja, allicht dat het veul beterder klonk.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2017, 21:26:06 »

Wat zou jij zeggen bij het bestieren van een eigen winkel? Let wel; Ik zeg niet dat Henk iemand loeren draait. Het is meer aannemelijk dat hij dit zelf ook zo ervaart en/of gelooft.


Ik heb hem eens tijdens een show een duur element zien vervangen door de duurste  JA van ver boven de 5000 euro. Reken maar dat het veel beter klonk. Als ik het geld had kocht ik een dergelijk element.

Sorry, bij zulke prijzen acht ik een zo goed als mogelijk objectief vergelijk wel een ding. Daarvoor betwijfel ik de subjectiviteit te veel.

Enne;Op zulks is te sturen en zijn oude verkooptrucs (als het dat is, het kan).
In de elementwereld is naar mijn idee een heleboel (ook) marketingkul.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2017, 21:33:22 »

Wat zou jij zeggen bij het bestieren van een eigen winkel? Let wel; Ik zeg niet dat Henk iemand loeren draait. Het is meer aannemelijk dat hij dit zelf ook zo ervaart en/of gelooft.


Ik heb hem eens tijdens een show een duur element zien vervangen door de duurste  JA van ver boven de 5000 euro. Reken maar dat het veel beter klonk. Als ik het geld had kocht ik een dergelijk element.

Sorry, bij zulke prijzen acht ik een zo goed als mogelijk objectief vergelijk wel een ding. Daarvoor betwijfel ik de subjectiviteit te veel.

Enne;Op zulks is te sturen en zijn oude verkooptrucs (als het dat is, het kan).
In de elementwereld is naar mijn idee een heleboel (ook) marketingkul.

Groet, Mark
Je kon zo maar eens gelijk hebben ! ;)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2017, 21:38:29 »
Je kan natuurlijk ook te sceptisch zijn  :) Henk demonstreerde met van die grote Klisch hoorns en een Triode versterker en ik vermoed een Lyra element. Dat klonk veel te scherp. Met het JA element was die scherpte weg. Zo'n verschil in karakter kom je niet om heen. Ik heb boven een TD 320 met Nagaoka MP 200 staan naast een Oracle met Benz Ruby. Het verschil is zeer en zeer goed hoorbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 21:41:38 door Carl »