Auteur Topic: ortofon quintet blue  (gelezen 7957 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2017, 21:40:57 »
Je kan natuurlijk ook te sceptisch zijn  :) Henk demonstreerde met van die grote Klisch en een Triode versterker en ik vermoed een Lyra element. Dat klonk veel te scherp. Met het JA element was die scherpte weg. Zo'n verschil in karakter kom je niet om heen. Ik heb boven een TD 320 met Nagaoka MP 200 staan naast een Oracle met Benz Ruby. Het verschil is zeer goed hoorbaar.
Wat is een CD-speler dan toch een simpel ding ! ;D ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2017, 21:44:35 »
Och, ik was maar aan het geinen hoor. Maar liep er destijds maar een cd-recorder mee om de verschillen vast te leggen. Kleine moeite, groot plezier.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2017, 23:11:25 »
Je kan natuurlijk ook te sceptisch zijn  :) Henk demonstreerde met van die grote Klisch hoorns en een Triode versterker en ik vermoed een Lyra element. Dat klonk veel te scherp. Met het JA element was die scherpte weg. Zo'n verschil in karakter kom je niet om heen. Ik heb boven een TD 320 met Nagaoka MP 200 staan naast een Oracle met Benz Ruby. Het verschil is zeer en zeer goed hoorbaar.

Wellicht geeft één van beide elementbouwers een karakter mee, daarmee kan men zich ook onderscheiden. Maar als beide recht meten bij bedoelde afsluitimpedantie, dan zal de klank identiek zijn (en daar streeft een goed elementfrøbelaar naar).
Ik heb hier een Bruel&Kjaer uitdraai van m'n Highphonic MC-D900 liggen; Die is op een fractie na, kaarsrecht.

Je Benz is een MC, de Nagaoka een MI. Dat is al een constructief verschil. De laatste is daarbij ook nog eens flink gevoelig voor capacitaire eigenschappen van kabelarij, waar de MC dat geheel niet heeft.
De naaldvorm van de Nagaoka is een ellips, die van de Benz een micro ridge. Dat zal zeker verschillen geven.
Etc.

Wellicht te skeptisch... ;)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2017, 00:16:04 »
Er zijn genoeg verklaringen waarom het verschillend klinkt Marcus, maar het gaat mij erom dat het verschillend klinkt.

En Jan, ik zoek in veel dingen de eenvoud, maar niet bij hifi zwaaizwaai en zeker niet bij platenspelers.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2017, 09:25:32 »
Er zijn genoeg verklaringen waarom het verschillend klinkt Marcus, maar het gaat mij erom dat het verschillend klinkt.

En Jan, ik zoek in veel dingen de eenvoud, maar niet bij hifi zwaaizwaai en zeker niet bij platenspelers.
Ieder zijn meug Carl ! Het is en blijft natuurlijk leuk speelgoed en het heeft qua "looks" en nostalgia meer aantrekkingskracht dan de gemiddelde CD-speler.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2017, 11:12:51 »
Ik heb mijn Ortofon erin laten zetten met de afspraak dat als het niet bevalt er een andere in kon, de audiozaak kwam met dit voorstel. Waar jij woont zal ook vast ergens een audiozaak in de buurt zitten die het zo doet, hoef je niet voor naar Sneek. Henk is een aardige en kundige man maar er zijn meer die verstand van zaken hebben.
Ik heb gezegd dat er nu een Denon 301 inzit wat is een goede vervanger, ze kwamen met een MC3 turbo, goed. Je moet toch vertrouwen hebben in de mensen die het verkopen, die hebben wel meer ervaring hoe iets klinkt. Als ik naar mezelf kijk ken ik niet zoveel elementen dan moet je het wel doen met ervaring van een ander. Destijds bij Eringa in Groningen heb ik mijn Denon gekocht, ook hun advies gevolgd, dit pakte goed uit, heb er 25 jaar naar geluisterd.
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2017, 16:54:20 »
Henk is inmiddels overleden helaas R. Ik heb inmiddels 4 elementen uitgeprobeerd op een TD 165 door verwisseling van de kopjes: Ortofon 2 m Bronze, Shelter 201, (mijn zoons) Denon 160 en een AT 95. De Ortofon klonk erg goed alhoewel het randje in het hoog me sterk verbaasde voor een element van ik meen 350 euro. De Shelter zullen we het maar niet over hebben (klinkt muf), de Denon viel me eigenlijk ook tegen (ouderdom?). De AT is inderdaad een koopje want die deed het eigenlijk wel goed ket veel balans. Omdat mijn Benz Ruby op zijn laatste benen loopt, gaat de AT er voorlopig maar op. Ik heb hem van mijn Dual gehaald dus hij kost me helemaal niets. Dat ding kost ik meen 35 euro.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2017, 16:56:37 door Carl »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #22 Gepost op: 03 augustus 2017, 14:16:09 »
Und jetzt? Ist noch etwas passiert, oder?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: ortofon quintet blue
« Reactie #23 Gepost op: 04 augustus 2017, 20:50:24 »
Op de Oracle zit een paar weken een Benz Ruby Z

Op de Thorens TD 320 zit een Nagaoka MP 200

Op de Thorens TD 160 heb ik voorlopig maar de AT 95 e geplaatst die eerst op mijn Dual 1019 zat. Ik wil dat nog wel verbeteren maar ik heb wel effen erg veel geld uitgegeven aan de hobby.