Auteur Topic: Ook maar aan de sub...  (gelezen 15881 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2017, 16:58:16 »
Ando ben dit topic nog eens aan het doorlezen waarbij ik toch wat vragen heb.

Hoe wil jij de woofers gaan plaatsen en hou je ook rekening met de X- maxx?
Push pull techniek kan in deze namelijk wel eens gevaarlijk zijn daar waar het geen subwoofer betreft.
Is het geen idee om 2 woofers parallel = isobaric achter elkaar te zetten en dan in bandpass?

Zolang de afstand tussen de beide woofers voldoende groot is zal X-max toch geen problemen geven?

Push pull is in mijn ogen niet anders als een zuigerwerking in een " gesloten" kabinet. Daar waar de ene woofer uithaalt legt de andere aan ..zodoende ook een woofer ook uit fase.

Je kunt ook 2 woofers achter elkaar plaatsen ( en met jou berekening van 9 liter per woofer ) zou je een leuk kistje (model slakkenhuis) kunnen maken.

Maar eigenlijk in beide gevallen gaat de luchtstroom veranderen doordat woofers elkaar gaan versterken, dien je wel rekening te houden met de X - maxx. Unit kan vastlopen op de spreekspoel of erger nog scheuren. Maar aangezien het niet zal gaan om een db test zal het wel loslopen
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2017, 17:06:39 »
Ando ben dit topic nog eens aan het doorlezen waarbij ik toch wat vragen heb.

Hoe wil jij de woofers gaan plaatsen en hou je ook rekening met de X- maxx?
Push pull techniek kan in deze namelijk wel eens gevaarlijk zijn daar waar het geen subwoofer betreft.
Is het geen idee om 2 woofers parallel = isobaric achter elkaar te zetten en dan in bandpass?

Zolang de afstand tussen de beide woofers voldoende groot is zal X-max toch geen problemen geven?

Push pull is in mijn ogen niet anders als een zuigerwerking in een " gesloten" kabinet. Daar waar de ene woofer uithaalt legt de andere aan ..zodoende ook een woofer ook uit fase.

Je kunt ook 2 woofers achter elkaar plaatsen ( en met jou berekening van 9 liter per woofer ) zou je een leuk kistje (model slakkenhuis) kunnen maken.

Maar eigenlijk in beide gevallen gaat de luchtstroom veranderen doordat woofers elkaar gaan versterken, dien je wel rekening te houden met de X - maxx. Unit kan vastlopen op de spreekspoel of erger nog scheuren. Maar aangezien het niet zal gaan om een db test zal het wel loslopen

Een dB-test gaat het zeker niet worden, het is meer iets om eens leuk mee te experimenteren.
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2017, 19:37:33 »
Bram kan je wel adviseren, die weet toch alles volgens hemzelf.........

In elk geval meer als jou moderatotje want van van jouw kant komt überhaupt geen zinvolle ideetjes.

Daarbij vraag ik mij jaren af wat jouw functie in deze is. Ik bedoel maar zo, jij laat overduidelijk merken wat jij

leuk vind in jouw wereldje, dus neutraliteit is bij jouw een niet bekend denken,en vandaar jouw neerdunkend advies.

maar ik heb jouw al langer als van daag in het vizier en heb ook al door wat jij mij geflikt heb in het het verleden.

Alleen ik kan het nog niet bewijzen maar dat komt nog! :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.073
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2017, 19:43:06 »
Bram kan je wel adviseren, die weet toch alles volgens hemzelf.........

In elk geval meer als jou moderatotje want van van jouw kant komt überhaupt geen zinvolle ideetjes.

Daarbij vraag ik mij jaren af wat jouw functie in deze is. Ik bedoel maar zo, jij laat overduidelijk merken wat jij

leuk vind in jouw wereldje, dus neutraliteit is bij jouw een niet bekend denken,en vandaar jouw neerdunkend advies.

maar ik heb jouw al langer als van daag in het vizier en heb ook al door wat jij mij geflikt heb in het het verleden.

Alleen ik kan het nog niet bewijzen maar dat komt nog! :police:
Succes Bram!
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2017, 20:13:07 »
Voor zinvolle verhalen en ideeën?, Bram uut Twenthe, ook voor uw sub.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 21:22:13 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2017, 20:17:12 »
Zullen we het gewoon ontopic houden?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2017, 20:26:27 »
Zullen we het gewoon ontopic houden?

 Good Posting


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2017, 20:46:09 »
Toch denk ik dat ik deze keer voor de bandpass ga. Gewoon omdat ik het eens wil proberen. Het MDF kost de wereld niet en kan altijd nog de kachel in. Ik begreep van Bram dat het zo hoort met zelfgebouwde subs. De sub zal niet echt diep gaan, maar ik denk dat dit voornamelijk aan de woofers ligt. En die liggen een beetje te verstoffen en dat is een beetje zonde toch.
Of ik het een beetje geintegreerd krijg geen idee, maar het is leuk om mee te spelen. Zal er vast wel wat ervaring mee op doen...
Science is no democracy

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2017, 20:55:55 »
Wellicht een overbodige tip, maar je zou ook eens in de kelder van Correct kunnen kijken. Daar staat een kar met allemaal losse woofers. Koen heeft daar toen na mijn tip vier 10" klipsch woofers weggehaald voor €15,- per stuk.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2017, 21:06:29 »
Wellicht een overbodige tip, maar je zou ook eens in de kelder van Correct kunnen kijken. Daar staat een kar met allemaal losse woofers. Koen heeft daar toen na mijn tip vier 10" klipsch woofers weggehaald voor €15,- per stuk.
Alsjeblieft.... Ik heb nog een setje woofers op de plank liggen die een maatje groter zijn maar waar ik de specs nog eens van uit moet zoeken. En nog een setje FRS8 en een bouwtekening van Hififreak. En ook nog een compleet 2-weg setje van Visaton met een dome-tweeter, 10cm woofer en een filter die ik eigenlijk eens in een needle-behuizing wil stoppen. Eerst maar eens wat onderdelen opmaken...
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2017, 21:11:15 »
Wellicht een overbodige tip, maar je zou ook eens in de kelder van Correct kunnen kijken. Daar staat een kar met allemaal losse woofers. Koen heeft daar toen na mijn tip vier 10" klipsch woofers weggehaald voor €15,- per stuk.
Alsjeblieft.... Ik heb nog een setje woofers op de plank liggen die een maatje groter zijn maar waar ik de specs nog eens van uit moet zoeken. En nog een setje FRS8 en een bouwtekening van Hififreak. En ook nog een compleet 2-weg setje van Visaton met een dome-tweeter, 10cm woofer en een filter die ik eigenlijk eens in een needle-behuizing wil stoppen. Eerst maar eens wat onderdelen opmaken...
Maar in elk geval wel bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2017, 22:09:17 »
Toch denk ik dat ik deze keer voor de bandpass ga. Gewoon omdat ik het eens wil proberen. Het MDF kost de wereld niet en kan altijd nog de kachel in. Ik begreep van Bram dat het zo hoort met zelfgebouwde subs. De sub zal niet echt diep gaan, maar ik denk dat dit voornamelijk aan de woofers ligt. En die liggen een beetje te verstoffen en dat is een beetje zonde toch.
Of ik het een beetje geintegreerd krijg geen idee, maar het is leuk om mee te spelen. Zal er vast wel wat ervaring mee op doen...

Als je een Needle wel eens goed beluisterd hebt dan weet je hoeveel laag je kunt produceren met een 3 inch unit. Zet eens 2 woofers in bandpass en er gaat echt wel een wereld open. Persoonlijk vind ik dat nog altijd het mooiste systeem..
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2017, 22:11:14 »
Toch denk ik dat ik deze keer voor de bandpass ga. Gewoon omdat ik het eens wil proberen. Het MDF kost de wereld niet en kan altijd nog de kachel in. Ik begreep van Bram dat het zo hoort met zelfgebouwde subs. De sub zal niet echt diep gaan, maar ik denk dat dit voornamelijk aan de woofers ligt. En die liggen een beetje te verstoffen en dat is een beetje zonde toch.
Of ik het een beetje geintegreerd krijg geen idee, maar het is leuk om mee te spelen. Zal er vast wel wat ervaring mee op doen...

Als je een Needle wel eens goed beluisterd hebt dan weet je hoeveel laag je kunt produceren met een 3 inch unit. Zet eens 2 woofers in bandpass en er gaat echt wel een wereld open. Persoonlijk vind ik dat nog altijd het mooiste systeem..
Heb Needles staan en die hebben hier op zolder echt geen sub nodig...
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2017, 22:13:31 »
Heb er twee oorspronkelijk van Bryston power hier beneden staan en krijg geregeld van boven op mijn sodemieter dat ze uit het bed bonkt van de bassen.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Ook maar aan de sub...
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2017, 22:17:21 »
Heb er twee oorspronkelijk van Bryston power hier beneden staan en krijg geregeld van boven op mijn sodemieter dat ze uit het bed bonkt van de bassen.

Groet,
Jacco
Ja, ze zijn geweldig. Daarom wil ik ze ook eens proberen met een 2-weg systeem. Misschien wordt het helemaal niets maar ben gewoon erg nieuwsgierig...
Science is no democracy