Auteur Topic: B&W DM70; rebuilding an Icon  (gelezen 20519 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2017, 14:00:33 »
Geweldig mooi project.
I love vintage.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.477
  • Liever een Adam!
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2017, 14:09:58 »
Zeker, ben echt nieuwsgierig hoe ze klinken na deze grondige revisie.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2017, 15:42:53 »
Zeker, ben echt nieuwsgierig hoe ze klinken na deze grondige revisie.

Je bent niet de enige John.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2017, 15:29:49 »
Wat een gaaf project i2Paq! Super dat je ons hierin mee neemt door af en toe een status update te geven. De B&W DM70 iconen verdienen het om in ere hersteld te worden. Nog even en ook de laatste loodjes zijn voltooid verleden tijd en kan je volop genieten van deze kanjers...

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2017, 19:57:31 »

Bepaalde dure oldy's uit die tijd zij er nog wel o.a JBL, tanoy's maar de B&W DM70 werd in de jr 70 zelden verkocht.

Ik denk ook niet dat er links of rechts ergens op zolder in nl nog wat ervan over is,duitsland zal inmiddels ook wel niets te

bieden hebben dus dat word een wereldwijde zoektocht,alhoewel ik vind dat je al een heel eind gekomen bent.

Dus norman ik wens je veel succes met die exoten,en je weet haasten spoed is zelden goed dus als ze met de kerst klaar zijn

is het rap genoeg Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2017, 09:02:54 »
Bedankt voor jullie leuk commentaar!

Er is geen haast, ik zit tenslotte niet zonder  ;)

Donderdag volgt een update, dan weten we of de High Power Units werken.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2017, 11:23:06 »
Gisteren bij Thanatos de High Power Units opgehaald.

We konden op de foto's als zien dat de HPU's iig. in smetteloze staat zijn door de revisie dus er was goede hoop dat ze zouden werken.

Natuurlijk moesten ze getest worden en dat was redelijk spannend, gelukkig heb ik een set spare Elektrostaten van de donor set die ik gekocht heb waarmee het testen moest lukken.

De HPU aangesloten en de Elektrostaten er in geprikt. Omdat de HPU geen schakelaars hebben een stekkerblok gepakt dit dit wel had, stel je voor dat er rook komt en de HPU moet snel spanningsloos   ;D

Omdat we allebei toch we zenuwachtig waren heb ik de eerste unit aangezet, en er was geluid!
Op het laag filter zat een dummy-load maar de Elektrostaat gaf een keurige toon en Thanatos draaide aan een knop en de toonhoogte veranderde netjes. Zo te horen geen enkele vervorming!

Toen de 2de, Thanatos durfde het aan en ook toen hij de schakelaar om zette was er geluid. Ook deze reageerde precies zoals gewenst en een keurig verloop in toonhoogte was hoorbaar.

Wauw! Dit is een enorme stap vooruit en zeker een belangrijke!

Foto's ter illustratie:



Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2017, 11:23:31 »
Helaas zijn de aluminium frontplaten van de Elektrostaten onherstelbaar beschadigd en moest ik op zoek naar vervangers.

Omdat dit speciaal gemaakt is voor de DM70 is een gelijkend vervangende plaat niet te vinden, en ik heb heel wat afgezocht.

Na lang beraad besloten om voor standaard geperforeerd aluminium plaat te gaan welke zwart gemoffeld gaat worden.

De plaat gebruik ik zowel voor de Elektrostaten als voor de woofer om zo een "eenheid" te creëren.

Het wijkt enorm af van "origineel" maar wat niet is, is niet.

Toen ik de platen als proef plaatste stond het niet eens gek en zwart gemoffeld zal het er alleen nog maar beter uit zien.

Mocht ik tzt. iets beters tegen komen dan kan ik vrij makkelijk vervangen.

Ik heb gekozen voor ronde gaatjes, dit past beter bij de ronde vorm van de woofer en misstaat niet in de Elektrostaten.

Het gebruik van sleuven in een rond gat ziet er vreemd/net uit.

Foto ter illustratie:



Edit: typo
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2017, 13:11:25 door i2Paq »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2017, 13:09:16 »
Ziet er goed uit.... !!
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2017, 19:18:02 »
Ik denk dat je zo inderdaad een mooie tussenoplossing hebt gevonden. Ik kijk weer uit naar het volgende hoofdstuk en veel succes alvast.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2017, 13:42:59 »
Ik denk dat je zo inderdaad een mooie tussenoplossing hebt gevonden. Ik kijk weer uit naar het volgende hoofdstuk en veel succes alvast.
Good Posting

Mooi project.   ;)

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #26 Gepost op: 07 augustus 2017, 10:00:08 »
Donderdag 3 augustus de reis naar Duitsland aanvaard.

Ruim 250km "immer gerade aus"  ;D

Zonder noemenswaardig oponthoud was ik om 12:23 in Holten, een voorstad van Oberhausen.

Reromanus Shackman is gevestigd in een normaal woonhuis en een normale straat. Het huis zelf stamt, denk ik, uit begin 1900, misschien zelfs wel ouder. Het huis is niet te missen tussen de overige (nieuwere) huizen in de straat.

Reiner Römer is "ein sehr angenehmer Person", een heel ander persoon dan je uit zijn altijd korte e-mails haalt. Mailen blijkt gewoon niet zijn ding. Ik werd iig. zeer welkom ontvangen en ik denk dat hij het juist leuk vindt als je de moeite neemt om hem te bezoeken en je spullen te brengen. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Na doorgesproken te hebben wat ik wil, een volledige revisie van de Elektrostaten, kreeg ik een rondleiding door het huis. Op de begane grond is een luisterkamer en een werkkamer waar vooral reparaties op component niveau gedaan wordt. Zeg maar gerust; al het soldeer werk.
In de kelder zijn de diverse ruimtes waar materiaal bewerking gedaan wordt (hout en metaal), de ruimte waar de elektrostaten bespannen en gecoat worden. Daarnaast de ruimte waar de elektrostaten weer samengebouwd worden en gemeten om daarna in de luisterruimte getest te worden.

Terugkomend op mijn "witte" elektrostaten; deze zijn er heel slecht aan toe en het is veel werk deze weer werkend te krijgen. Gelukkig heb ik 2 spare sets en deze zijn er prima aan toe. Reiner gaat dus eerst onderzoeken welke spare set hij gaat gebruiken en dan de 2de spare set bekijken hoe die er aan toe is. Dan heb ik straks 1 werkende set en een spare set die, als het meezit, ook gewoon werkt.
Het binnenwerk uit een spareset komt dus in de witte omlijsting. Geen mens die het gaat zien/horen.  ::)

We hebben het ook gehad over spare-parts zoals het metalen front van de elektrostaten, woofers, etc. In het kort: dit is er niet. Hij adviseert dat mocht je een set willen kopen die technisch niet op orde is, check of de optische staat goed is. Dat is je eerste winst.
Toen ik hem mijn oplossing liet zien was hij erg enthousiast! Het is wel niet origineel maar ge-poedercoat aluminium zoals wat ik heb gaat zeker niet misstaan.
Je zou er een speakergaas over kunnen aanbrengen zodat het nog meer gaat lijken op het origineel, maar samen vonden we eigenlijk het zwarte aluminium met de gaatjes het mooist.

Dit ga ik dus ook zo doorvoeren bij de woofer.

Na een uurtje stond ik weer buiten, volgende week krijg ik een e-mail met de planning en de kosten. Ik hou rekening met 1 a 2 maanden "levertijd".

We wisten al dat het originele binnenwerk van de witte units volledig "op" zijn. Er valt geen eer meer aan te behalen zonder veel tijd en dus geld te inversteren.
Dan nog heb je een zo-zo set.
Gelukkig blijken de spare-sets in prima conditie en hiervan zal het binnenwerk van de zwart set gereviseerd worden en geplaatst in de witte behuizing.
De kosten komen iets hoger uit dan begroot, mede door een modificatie die ik wil, maar ja, hobby's kosten geld  ;D

Deze week hoor ik wanneer eea. klaar is.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #27 Gepost op: 07 augustus 2017, 10:05:24 »
Ondertussen ook bezig met een set Leak Sandwich woofers die als vervanger gaan dienen voor de originele woofers.

De originele woofers zijn eigenlijk te traag voor een mooie weergave van het laag. De Leak Sandwich woofers worden door Reiner ook gebruikt en zijn snel en direct, daarnaast passen ze perfect en hoeven er geen aanpassingen aan het filter gedaan te worden.

Uiteraard blijven de originele woofers er wel bij.

De originele vulling heb ik nier, de vulling uit de spare-set is vergaan.
Volgens Reiner is de DM70 ook te vol gevuld waardoor het laag doodslaat.

Ik ben er nog niet uit wat ik er als vervanger in ga doen maar het wordt of Knauf Ecose of een bekleding van de wanden met dempingsmatten.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #28 Gepost op: 07 augustus 2017, 10:50:19 »
Te traag voor het laag klinkt enigszins als te snel voor de formule 1 ;)
Mooi project! :)
An inability to grasp science is no argument against it....

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: B&W DM70; rebuilding an Icon
« Reactie #29 Gepost op: 07 augustus 2017, 10:57:23 »
Te traag voor het laag klinkt enigszins als te snel voor de formule 1 ;)
Mooi project! :)

 ;D

Ik weet ook niet precies wat ik mij er bij moet voorstellen. Meerder bronnen vertellen het zelfde, de woofers zijn te traag.

Ik ga eerst gewoon luisteren met origineel en daarna met de Leak.

Omdat de Leak Sandwich 12" in goede staat lastig te vinden zijn heb ik ze alvast maar gescoord.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...