Auteur Topic: Nog een sub vraagje  (gelezen 3299 keer)

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Nog een sub vraagje
« Gepost op: 12 februari 2017, 09:14:33 »
Hoi Mannen,
Ik ben ook wat aan het spelen met een sub om het laag van mijn cabassen wat aan te vullen
Ik vul ze aan onder de 50 hertz via de speaker B uitgang.
Het klinkt prima.
Als ik de speaker B uitgang beluister hoor ik alleen maar wat zeer laag geluid, dof,donker. (uiteraard  ;D)
Deze sub is de uiterst audiofiele eltax atomie 10.
De vraag is : ga ik er klangmatig (om toch een beetje bij Bram aan te sluiten) fors op vooruit als ik een paar honderd euro investeer in een verantwoorde sub ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 09:38:31 »

Wat voor cabasse? en je moet heel goed oppassen en veel geduld opbrengen voordat je in het moerasgebied subs terecht komt

Een redelijke tot goede sub begint bij ± 500 straatprijs of je slaat toe op marktplaats. :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 10:06:59 »
Kijk eens op marktplaats bij zelfbouwsubs met Hypex. Daar zitten regelmatig geweldenaren bij.
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2017, 13:54:31 »
Ik heb de sub al een tijdje en heb hem met verschillende boekenplank speakers ingezet.
Soms met succes, meestal niet echt een verbetering
Maar met de Cabasse Nef Noir gaat het heel aardig
Maar de sub doet alleen het gebied rondom de 30 tot 50 hertz en ik vraag me af of een sjieke sub me veel meer gaat brengen.
En met meer bedoel ik dan vooral "muzikaal"  en niet zozeer volume want dat is er genoeg
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2017, 07:37:22 »
is afhankelijk van hoe hard je speelt , welke muziek je speelt en hoe diep het moet kunnen
en dan vervolgens wat je uit wil geven
zelfbouw kan ik aanbevelen en hoeft echt niet duur te zijn
helaas wel altijd dsp nodig maar dat kost ook niets meer
als je ziet wat een inuke 1000 dsp kost +€25,- voor een stille fan  ;)
ik heb nog wel een earthquake 12'' voor je liggen , heeft 48 liter netto nodig minimum
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2017, 19:54:25 »
Sorry,ik zie je antwoord nu pas.
Ik ben voorlopig wel eventjes tevreden met mijn kleine eltax subje.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Adamski

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2017, 19:41:38 »
Hallo ARCC,

Allereerst niet zo maar een sub aansluiten op de B uitgang van je versterker. Je kunt alleen B activeren als je speakers minimaal 8 Ohm zijn nominaal. Doe je het toch, dan verkort je de levensduur van je versterker omdat hij gewoonweg te heet wordt, de weerstand van je speakers zijn gewoon te laag. De basis principes van een versterker kun je gewoon op internet vinden.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2017, 21:56:01 »
De Eltax is een actieve sub met een hoge ingangsweerstand (geen impedantie) dus dat is een onzinverhaal.
An inability to grasp science is no argument against it....

Adamski

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2017, 10:14:41 »
Hij heeft hem op de B groep aangesloten (dus high level, niet via tulp) dus geen onzinverhaal.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2017, 10:29:02 »
Wél een onzinverhaal en ik zal uitleggen waarom:
De hi level uitgangen gaan middels 4 aders naar de subwoofer, in de subwoofer worden de zwarte ingangen soms aan massa gelegd ( gevaarlijk bij klasse D versterkers en complementaire trappen zoals bij Sansui AU-D77 want die hebben twee 'hete' uitgangen per kanaal.) en soms via hoogOhmige weerstanden aan massa gekoppeld. De rode gaan naar een sommeertrap middels hoogohmige weerstanden ( 47kOhm of zoiets) dus nergens komt de door jou genoemde 8 Ohm in het stuk voor.
Het mooiste zou zijn als de zwarte aders ook via een sommeerschakeling zouden worden aangesloten zodat de common mode rejection beter wordt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Adamski

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli 2017, 21:13:50 »
Dus de stroom ondervind geen enkele weerstand... lijkt mij erg vreemd en ongeloofwaardig. Begin niet gelijk met onzinverhaal, dit heb ik op andere fora al vaker gehoord vandaar dat ik naar dit forum verhuisd ben.

Adamski

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2017, 21:27:40 »
Ik ben het met je eens dat de sub een hoge weerstand heeft omdat deze actief is maar leg dat maar eens uit bij de filterberekening van luidsprekers. Zou je op je B groep een sub plaatsen? Ik denk het niet. Zeker niet als je een versterker hebt (waar je genoeg centen voor hebt betaald). Elektrisch mee eens geen probleem, maar we zijn nu op een ander niveau bezig. Filterberekening van een luidspreker doe je ook niet op papier.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nog een sub vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2017, 09:27:56 »
Ik ben het met je eens dat de sub een hoge weerstand heeft omdat deze actief is
da's fijn want mijn uitleg klopt ook als een bus en is ook nog eens compleet door de kanttekening over klasse D en andere dubbele 'hete' uitgangen
Citaat

maar leg dat maar eens uit bij de filterberekening van luidsprekers.
had ik dus gedaan maar vooruit: 1/ Rtot. = 1/ Rspeaker+ 1/R sub. 
Citaat
Zou je op je B groep een sub plaatsen? Ik denk het niet.
Na de formule te hebben ingevuld met 4 Ohm en 1 kOhm ( lage waarden )zeg ik volmondig:"ja!"
Citaat
Zeker niet als je een versterker hebt (waar je genoeg centen voor hebt betaald). Elektrisch mee eens geen probleem, maar we zijn nu op een ander niveau bezig.
Welk niveau?  als ik zo vrij mag zijn?
Citaat
Filterberekening van een luidspreker doe je ook niet op papier.
Gek, best wel gedaan, met een zakjapanner als hulpje uiteraard. Dat de praktijk van afstraling, werkpunt, akoestiek, diffractie etc. daarna nog experimenteren meten en luisteren nodig maken is logisch. Maar dat is een totaal andere discussie dan die of je zonder probleem een actieve sub aan kunt sluiten naast een set stereo-luidsprekers met de hi level posts.

Nog een argument tot slot om het kulniveau van je bewering aan te geven: Als het werkelijk zo zou zijn dat je versterker gevaar zou lopen dan zou de subbouwer vermogensvretende of sterk fasedraaiende componenten in de sub hebben moeten inbouwen, het lijkt me dat hij zijn geld wel beter kan besteden en in de praktijk blijkt dat dan ook zo te zijn.
Mocht er toch een sub zijn die een werkelijk gevaar vormt, noem die dan even op als kanttekening zoals ik dat bij klasse D en dubbele 'hete' uitgangen heb gedaan.

« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 09:32:30 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....