Auteur Topic: Stereo vs AV receiver  (gelezen 2853 keer)

sjareltje

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Stereo vs AV receiver
« Gepost op: 09 februari 2017, 18:24:34 »
Beste,

Met het voorruitzicht op een eigen appartement ben ik beginnen kijken naar een mooie geluidsinstallatie om te kunnen genieten van mijn muziek.

Over de speakers ben ik redelijk zeker en is mijn oor gevallen op de Mercury 7.4 van Tannoy.
Nu rest enkel nog het probleem van een goede versterker.

Wat wil ik kunnen:
1) Goede geluidskwaliteit
2) 2.0 speakerset aansluiten, eventueel met de mogelijkheid om later in een tweede kamer nog eens 2 speakes aan te kunnen sluiten.
3) Geluid van de tv door de speakers laten komen
4) De mogelijkheid om muziek te streamen en via usb af te spelen
5) Eventueel een Bluray speler, digicorder en laptop aansluiten op tv. Voor het gemak zou hier een AV receiver voordeel geven tov een stereo receiver.

Mijn budget voor een versterker/receiver is +- 700€.
In de winkel (Audiolimburg te Genk) heb ik al de mogelijkheid gehad om de Tannoy speakers te beluisteren, aangedreven door de Yamaha Rn 602 en dat beviel mij uitzonderlijk goed!
Daarnaast ben ik nog aan het twijfelen tussen de Yamaha Rx V 681 en de Yamaha RX a 660 omdat deze mij wel toelaten zowel Bluray speler als digicorder als laptop aan te sluiten op hetzelfde apparaat.

Boet ik in aan geluidskwaliteit als ik kies voor de av receiver ipv voor de stereo receiver? En zo ja, hoe groot is dit verschil voor het menselijk oor?
Zijn er mensen met ervaring met een van de voorgaande stereo/av receivers van Yamaha?
En tot slot, het afspelen van een flash usb met Flac bestanden lijkt mij redelijk complex zonder een schermpje waarin je kan scrollen, zeker als het gaat over 1000+ bestanden. Hoe doet Yamaha dit precies?

Alvast bedankt en mvg,
Ruben

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Stereo vs AV receiver
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2017, 19:29:18 »

Mooie zuil sareltje, rendemend van 93db daar heb je niet zoveel watt bij nodig, ik denk een goede keus!

Het belangrijkste van een set zijn de speakers dus welke versterker of reciever  is niet zo doorslaggevend

neem er eentje van 4 of 500 euro je hoort geen verschil en eigenlijk heb je met die zuilen aan ±50 watt meer als genoeg.

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Stereo vs AV receiver
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2017, 19:37:02 »
voor 700 koop je een Marantz sr-5011
daar kan je alles mee wat je wil + nog wat dingen waar je later pas aan denkt dat je ze wil
ga er even voor zitten en lees dit even

https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avreceiver&productid=sr5011

succes
groetjes flakkees
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Stereo vs AV receiver
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2017, 07:07:19 »
Mijn mening is.

Een receiver en een stereo versterker doen niets voor elkaar onder als het om de geluidskwaliteit gaat.
Helaas ken ik de receivers van Yamaha niet.
Ik heb ervaring met een Denon AVR3200W
Als je in stereo wil beginnen , kan dat meer dan goed.  Later overgaan op meer luidsprekers en een subwoofer kan dan allemaal.
En een erg mooie bijkomstigheid is dat je dan Audyssey aan boord hebt.  Dat is een erg mooi systeem voor roomcorrectie.

Als het over de kwaliteit van de versterkers gaat maakt het niets uit of je een meerkanaals receiver hebt of een stereo versterker.
Met een receiver met Audyssey kan je zelfs betere resultaten halen dan met een gewone stereoversterker. Dit door de roomcorrectie.

Bijvoorbeeld: De Denon AVR3200W kan Spotify streamen. Kan, denk ik, ook van USB afspelen. Je kunt diverse bronnen via HDMI aansluiten. Je kunt ook diverse bronnen digitaal aansluiten met SPDIF en Toslink. En er zijn ook nog diverse analoge aansluitingen.
De receiver ondersteund ook ARC (Audio Return Channel) om het geluid via HDMI van de TV naar de receiver te krijgen.
Zie onderstaande link voor meer info.

https://www.denon-hifi.nl/nl/product/homecinema/avreceiver/avrx3200w

Je zou deze receiver ruim onder de 700 euro moeten kunnen kopen.

Marcel

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2017, 07:10:10 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000