Auteur Topic: Genelec 8040  (gelezen 8797 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Genelec 8040
« Gepost op: 23 januari 2017, 22:05:19 »
Na een paar maanden gebruik (maar eigenlijk vooral omdat Eip er om vroeg ;) ) leek het me wel eens tijd om een recentie te schrijven over de Genelec 8040's. Ik gebruik ze nu enkele maanden als hifi speakers in mijn woonkamer. De reden hiervoor is dat ik wilde voorkomen dat mijn inmiddels 1,5 jaar jonge dochtertje mijn Barefoots (op een van de vele denkbare manieren) zou beschadigen. Eerst heb ik een set Neumann KH120's gekocht, maar omdat die monitoren qua vermogen en qua bereik in het laag iets te kort kwamen in mijn woonkamer ben ik overgestapt op deze Genelecs. Ik gebruik ze op dit moment nog maar enkele maanden, maar heb in het verleden wel enkele jaren de 8020's (overduidelijke broertjes) gebruikt als dj-monitoren (en als allerhande meeneemspeakers voor buiten enz.).
 
Algemeen
De genelec 8040 is een nearfield monitor, welke volgens Genelec geschikt is voor zowel professioneel gebruik als thuisgebruik. De 8040 is een relatief grote monitor uit de 80*0 serie 2-weg monitors van Genelec. Zoals te zien is in de onderstaande afbeelding zijn ze verkrijgbaar in verschillende kleuren. Het witte model in onderstaande afbeelding is de 8040.
 


Functioneel
Ondanks dat het het op 1 na grootste model uit de serie betreft, is de 8040 is  met z'n afmetingen van 35*23,7*22,3cm (H*B*D) relatief compact. De behzuizing is van aluminium, en lijkt te bestaat uit twee gegoten delen. De behuizing heeft een opvallende vorm met een oppervlakte dat nergens recht is. Aan de voorkant dient de behuizing als waveguide voor de drivers. De drivers zitten beiden (afgeschermd) achter een metalen rooster, dat qua vorm goed aansluit op de behuizing. Het geheel ziet er netjes afgewerkt uit, voelt zeer degelijk en is krasvast.

De bezetting bestaat uit een 3/4" harddome tweeter en een 6,5" conus midwoofer. Het 2-weg crossover is actief. Beide drivers worden aangestuurd door een eigen versterker, met een piekvermogen van 90W. Op de achterkant zitten dip switches waarmee de frequentieoverdracht met een aantal dB aangepast kan worden in het hoog, laag/mid en laag.


 
Klank
De genelecs staan in mijn woonkamer, met hun rug niet al te ver van de muur, aangesloten op de gebalanceerde analoge uitgangen van een Benchmark DAC die digitaal audio signaal binnenkrijgt vanaf mijn (mac) mini pc. De (eq) dipswitches hebben geholpen om de overdracht van de Genelecs wat te verbeteren naar mijn smaak. Het meest noemenswaardige is dat ik de treble (>5Kh) aangepast heb met –4db. Bij -0dB en ook bij -2dB hebben de Genelecs naar mijn mening een te prominent/schreeuwerig hoog, wat mij na niet al te lange termijn gaat irriteren. Zowel lang als hard luisteren (en vooral de combinatie) zorgt er bij mij voor dat ik de speakers op een gegeven moment uit wil zetten. Dat is iets wat ik niet gewend ben van speakers van Dynaudio, K+H, Barefoot, Geithain, maar bijvoorbeeld wel herken van speakers van Adam. Ik ben ben er wel bewust van dat dit evengoed (of wellicht in grotere mate) iets zegt over mijn persoonlijke voorkeur als over het karakter van de luidsprekers.

Met een -4dB aanpassing klinkt het hoog nog steeds eerder aanwezig dan alsof het weggedrukt is. Met z'n 'kop ingedrukt' klinkt het geheel naar mijn mening aangenamer (of misschien beter geegd 'minder onaangenaam').

De 8040 is zeker een speaker die een mooi plaatje neerzet. Muziek klinkt intens, en daarmee indruk wekkend. Dat zal de 'trade-off' zijn, want de tweeter helpt daar zeker bij. Ondanks dat hij iets schreeuwerigs heeft, klinkt hij gedetailleerd en zorgt hij voor energiek genot. Wat zeker bijdraagt aan het genot is de uitstekende links/rechts onderscheiding / stereoweergave die een setje 8040's kan neerzetten. Het 'phantom mono' punt zit strak in het midden, wat op mij wel strak/degelijk overkomt.  Ondanks het 'harde' hoog geeft de speaker zeker ook wel het idee van een schoon/onvervormde weergave.

Het middengebied klinkt relatief warm/soepel en iets teruggetrokken ten opzichte van het hoog. Het mid doet overal goed mee, en zit nooit in de weg. Doordat het gehele middengebied zich ietwat op de achtergrond bevindt van het hoog, is dit echter niet het gebied waar iets prominent opvalt in de muziek.

De basweergave van de 8040 is iets bijzonders.De gespecificeerde overdracht is -2dB bij 48hz, maar cijfers blijken (ook hier) niet al te veel te zeggen. De bas klinkt namelijk erg compleet. Wat je hoort is een compact strakke en zeer rustige bas die eigenlijk niets te wensen overlaat. Ik ben zeker overtuigd van design/kwaliteit van de behuizing. Het is niet te geloven dat het een gepoorte speaker is met een 6,5" woofer. De speakers zijn niet full-range, maar full-range lijkt een overgewaardeerd onderwerp als je de bas op deze speakers hoort. Ze zitten aan de onderkant niet verlegen om een sub.

Als je het volume (ver) opendraait worden de kwaliteiten van deze speaker bevestigd. De speakers gaan niet vervormen of compressen. Integendeel, alles blijft strak, ook als ik ze harder zet dan ik er uberhaubt ooit naar wil luisteren. Het is daardoor wel een speaker waar je alle kanten op kunt. Je kunt ze gebruiken bij je computer of om een stevig feestje te bouwen en tegelijkertijd zijn het ook zeer bekwame hifi luidsprekers.

Wat is het nou?
De 8040 is een speaker waar ik nog regelmatig sterk van onder de indruk ben, maar waaraan ik me met ongeveer gelijke regelmaat irriteer. Uiteindelijk zou ik de Genelecs zeker niet aanraden als referentiespeakers, maar tegelijkertijd kunnen ze muziek wel echt ontzettend mooi, schoon en strak neerzetten; iets waar een flink aantal hifi fabrikanten denk ik jaloers op mag zijn.

Afhankelijk van wat je zoekt in een speaker kan de 8040 daarom wel echt iets zijn waar je helemaal weg van bent. Maar het kan ook iets zijn dat je uit het raam wilt gooien. Of misschien eindigt het in zo'n duale haat/liefde als bij mij. Als ik de Genelec 8040 vergelijk met de Neumann KH120's dan is de laatste wat mij betreft de betere speaker. De Neumann is is duidelijker in het middengebied en rustiger in het hoog (wat zorgt voor een consistentere/natuurlijkere weergave). De Neumann biedt wat mij betreft een betrouwbare referentie, waar de Genelec dat nalaat. De Neumanns zakken echter een stuk eerder weg in het laag. Ondanks dat ik de Neumann de betere speaker vind, verdienen ze niet voor alle toepassingen mijn voorkeur. Als je een wat groter bereik, meer vermogen of imposantere weergave zoekt, zul je waarschijnlijk liever de Genelecs gebruiken.

Voor wat het waard is; het zijn geen speakers waar ik oud mee wil worden. Toch heb ik er in korte tijd al opmerkelijk veel plezier van gehad!

Hier nog even de voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen
++ Bas (geen sub nodig)
++ Lage vervorming (ook bij hoog SPL)
++ Behuizing
+   Afgeschermde drivers (handig voor kids)
+   Geschiktheid voor vele toepassingen
 
Nadelen
--- Schreeuwerige tweeter
--  Relatief softe mids (t.o.v hoog)
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 09:16:48 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Genelec 8040
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2017, 09:34:05 »
Ik sluit niet uit dat ze hier nog een keer komen te staan.... Je mag er van vinden wat je ervan vind.... Ik vind het leuke modern uitziende snoepjes voor een relatief leuke prijs...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Genelec 8040
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2017, 09:59:37 »
Ik sluit niet uit dat ze hier nog een keer komen te staan.... Je mag er van vinden wat je ervan vind.... Ik vind het leuke modern uitziende snoepjes voor een relatief leuke prijs...

 :o

Als vervanger van de PL100?  Of  er naast?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Genelec 8040
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2017, 11:06:40 »
Ik sluit niet uit dat ze hier nog een keer komen te staan.... Je mag er van vinden wat je ervan vind.... Ik vind het leuke modern uitziende snoepjes voor een relatief leuke prijs...

 :o

Als vervanger van de PL100?  Of  er naast?

Marcel


Tijd zal het leren..... voorlopig blijven de PL100's staan  ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Genelec 8040
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2017, 19:36:21 »
Leuk speelgoed die Genelecs, maar ik zou het lekker bij de MA's houden. Ruilen wordt huilen denk ik. ;)

edit:

Ik vond de genelecs zeer aangenaam en zeker een keer een uitvoerige test waard.. volgens maw zijn ze wat aanwezig in het hoog opeen wat harder volume, maar dat heb ik verder niet gehoord omdat we onze pijlen hadden gericht op de geithains. Ze zetten wel een ongelooflijk mooi strak laag neer, met laag volume. Of dit zo blijft met wat meer volume.... dunno... Wat ik gehoord heb blijft wel hangen en dat is voor mij wel een oei teken ;)

Het hele bassysteem (driver/kast/poort) hebben ze inderdaad heel goed voor elkaar (bij die gehele serie overigens).
En jep; de bas blijft strak als je hem hard zet.  :evil:
Als je de 8040 naast de PL100 zet zou het me niet verbazen als je nog steeds 'oei' :) zegt over de bas. Maar ik denk dat je ook 'oei' :( zegt over het hoog.

Misschien persoonlijk; maar een speaker die gespannen klinkt wordt voor mij op den duur storend. Ik vind dat een PL100 dat stukken beter doet. Die is mooi rustig in het hoog, en toch gedetailleerd.. zoals het hoort.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 19:54:56 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Genelec 8040
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2017, 21:08:42 »
Hallo, MAW.

Wel een beetje laat, maar ik heb met veel plezier je belevenissen gelezen, en de mooie plaatjes van je luidsprekers bekeken, en ik kan er voorlopig weer mee vooruit, en mijn dank is groot.  Groeten Eip. 
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Genelec 8040
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2017, 22:54:27 »
Bedankt Eip dat je dit draadje omhoog hebt gehaald. Ik had hem eerder gemist.

MAW bedankt voor de fraaie recensie.

Ik heb zelf op het werk een setje 6010 (de hele kleine oudere broertjes van de 8040) met een 5040 sub staan in near field opstelling en dat is werkelijk prima luisteren... zolang je ze niet al te hard zet. Ze gaan mij in ieder geval hard genoeg voordat ze beginnen te schreeuwen. Ik weet niet of het dezelfde tweeters zijn maar ze lijken er wel op.

Ik ben nog wel opzoek naar een tweede setje 6010/8010 plus sub voor thuis. Zo goed vind ik ze dus wel.

Groeten...