Auteur Topic: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?  (gelezen 36249 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2013, 10:21:21 »
De reden dat je bepaalde muziek blijft luisteren heeft denk ik vooral te maken met de associatie die je met die muziek hebt (gevoelens en/of herinneringen die het oproept e.d.).

Of luister je ook nog wel eens nieuwe muziek waarvan de geluidskwaliteit slecht is?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2013, 10:22:26 »
Ik moet overigens wel bekennen dat ik veel naar de XRCD's van JVC luister want daarin ligt een redelijk groot gebied van mijn muzikale voorkeur namelijk Jazz
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2013, 10:24:16 »
De reden dat je bepaalde muziek blijft luisteren heeft denk ik vooral te maken met de associatie die je met die muziek hebt (gevoelens en/of herinneringen die het oproept e.d.).

Of luister je ook nog wel eens nieuwe muziek waarvan de geluidskwaliteit slecht is?

Jazeker wel! Ik kan niet zeggen dat ik de opname van Ben Howard - Every Kingdom nou zo'n geweldige opname vind, toch staat hij hier op het moment aan
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2013, 11:02:16 »
@ John: Ik begrijp je argumentatie. Alleen een slechte opname is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Lang nie zo prettig als een goede opname. Ik luister niet bewust niet meer naar slechte opnames maar ik merk gewoon dat het zo gaat. Als iets slecht klinkt zet ik het gelijk af. Er is zoveel goede muziek, waarom zou ik dan naar lage kwaliteits rommel gaan luisteren? Dan had ik net zo goed geen goede speakers hoeven kopen (zo zie ik het). Ze staan er immers niet voor niets!

Even ter nuance; het gaat niet alleen om geluidskwaliteit. Het moet leuke muziek zijn van hoge kwaliteit. Als muziek niet aan beide voldoet zet ik het af.
Daarom ben ik blij met dat ik speakers heb die vergevingsgezind zijn doch een goede opname gewoon fantastisch laten klinken. Ik zou dus niet kunnen leven met de speakers die jij hebt.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen  ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2013, 11:14:06 »
De reden dat je bepaalde muziek blijft luisteren heeft denk ik vooral te maken met de associatie die je met die muziek hebt (gevoelens en/of herinneringen die het oproept e.d.).

Of luister je ook nog wel eens nieuwe muziek waarvan de geluidskwaliteit slecht is?

Jazeker wel! Ik kan niet zeggen dat ik de opname van Ben Howard - Every Kingdom nou zo'n geweldige opname vind, toch staat hij hier op het moment aan

Er zit altijd galm op de opname van de vocaal (dus daardoor is droge opname minder goed te horen) maar de geluidskwaliteit van dat album is imo zeker wel goed te noemen. :D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2013, 11:15:37 »
Dat zou wat nieuws zijn een speakers die ruk opnames geweldig doen laten klinken.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2013, 11:25:29 »
@ John: Ik begrijp je argumentatie. Alleen een slechte opname is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Lang nie zo prettig als een goede opname. Ik luister niet bewust niet meer naar slechte opnames maar ik merk gewoon dat het zo gaat. Als iets slecht klinkt zet ik het gelijk af. Er is zoveel goede muziek, waarom zou ik dan naar lage kwaliteits rommel gaan luisteren? Dan had ik net zo goed geen goede speakers hoeven kopen (zo zie ik het). Ze staan er immers niet voor niets!

Even ter nuance; het gaat niet alleen om geluidskwaliteit. Het moet leuke muziek zijn van hoge kwaliteit. Als muziek niet aan beide voldoet zet ik het af.
Daarom ben ik blij met dat ik speakers heb die vergevingsgezind zijn doch een goede opname gewoon fantastisch laten klinken. Ik zou dus niet kunnen leven met de speakers die jij hebt.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen  ;)

De K+H O300 is geen monitor die gelijk begint te kotsen als een opname niet goed klinkt maar je hoort gewoon duidelijk verschil.
Een slechte opname op de O300 klinkt altijd nog beter dan dezelfde opname op matige speakers maar klinkt gewoon beduidend minder dan wanneer je er een goede opname over afspeelt.

Ik geloof in alle eerlijkheid niet dat er iemand is die niet met deze speakers kan leven. Ze geven gewoon weer wat je erop afspeelt en ze voegen minimale kleuring toe. Als je niet aanstaat wat eruit komt dan heeft dat gewoon niet met de speakers te maken. Als je wel aanstaat wat eruit komt heeft dat ook niet met de speakers te maken. Je luistert gewoon naar wat je erop afspeelt.

Ik denk dat je ze moet horen om er een oordeel over te kunnen vellen. Als je ze eens wil horen laat het maar weten. Neem dan maar een paar slechte en vooral veel goede opnames mee! ;)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 11:30:17 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2013, 11:44:25 »
De reden dat je bepaalde muziek blijft luisteren heeft denk ik vooral te maken met de associatie die je met die muziek hebt (gevoelens en/of herinneringen die het oproept e.d.).

Of luister je ook nog wel eens nieuwe muziek waarvan de geluidskwaliteit slecht is?

Jazeker wel! Ik kan niet zeggen dat ik de opname van Ben Howard - Every Kingdom nou zo'n geweldige opname vind, toch staat hij hier op het moment aan

Er zit altijd galm op de opname van de vocaal (dus daardoor is droge opname minder goed te horen) maar de geluidskwaliteit van dat album is imo zeker wel goed te noemen. :D

Smaken verschillen zo ook hier weer ;) Neem bijvoorbeeld het nummer Only Love op dit album en ik vind het eigenlijk zelfs slecht, er gebeurd op het Linker kanaal veel meer als Rechts. Hier bij mij neigt zelfs zijn stem een beetje naar links te hellen.. eigenlijk het hele nummer, en pas als er nog zo'n 1.30 min overblijft lijkt er iets te pingelen op het Rechter kanaal waar je eigenlijk het hele nummer door..... zo af en toe een echo of uithaal naar Rechts hoort door klinken.

Maar goed zoals ik al zei luister ik het album toch redelijk vaak ;)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 11:47:03 door RichardK »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2013, 12:00:34 »
@ John: Ik begrijp je argumentatie. Alleen een slechte opname is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Lang nie zo prettig als een goede opname. Ik luister niet bewust niet meer naar slechte opnames maar ik merk gewoon dat het zo gaat. Als iets slecht klinkt zet ik het gelijk af. Er is zoveel goede muziek, waarom zou ik dan naar lage kwaliteits rommel gaan luisteren? Dan had ik net zo goed geen goede speakers hoeven kopen (zo zie ik het). Ze staan er immers niet voor niets!

Even ter nuance; het gaat niet alleen om geluidskwaliteit. Het moet leuke muziek zijn van hoge kwaliteit. Als muziek niet aan beide voldoet zet ik het af.
Ik ben het bovenstaande geheel met je eens met uitzondering van sommige CD's uit mijn uitgebreide Sixties collectie. Als ik dergelijke CD's afspeel laat ik de nostalgie bewust prevaleren boven de geluidskwaliteit.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2013, 12:01:32 »
Ik ken niet het hele album goed (en die track zegt me niets) maar ben benieuwd. Zal hem vanavond eens luisteren en laten weten hoe ik hem ervaar! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2013, 12:03:20 »
@ John: Ik begrijp je argumentatie. Alleen een slechte opname is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Lang nie zo prettig als een goede opname. Ik luister niet bewust niet meer naar slechte opnames maar ik merk gewoon dat het zo gaat. Als iets slecht klinkt zet ik het gelijk af. Er is zoveel goede muziek, waarom zou ik dan naar lage kwaliteits rommel gaan luisteren? Dan had ik net zo goed geen goede speakers hoeven kopen (zo zie ik het). Ze staan er immers niet voor niets!

Even ter nuance; het gaat niet alleen om geluidskwaliteit. Het moet leuke muziek zijn van hoge kwaliteit. Als muziek niet aan beide voldoet zet ik het af.
Ik ben het bovenstaande geheel met je eens met uitzondering van sommige CD's uit mijn uitgebreide Sixties collectie. Als ik dergelijke CD's afspeel laat ik de nostalgie bewust prevaleren boven de geluidskwaliteit.

Ja kan ik goed begrijpen. Ik bedacht het me toen ik die post net gemaakt had en postte daarom dit erachteraan:

De reden dat je bepaalde muziek blijft luisteren heeft denk ik vooral te maken met de associatie die je met die muziek hebt (gevoelens en/of herinneringen die het oproept e.d.).

Ik kan het ieg goed begrijpen. Muziek is emotie en oude muziek roept soms oude herinneringen op.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 12:09:07 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2013, 12:16:44 »
Toch sta je soms verbaasd van de geluidskwaliteit van hele oude opnames. Ik hoorde bij Theo Pruys ooit een plaatopname van Eartha Kitt uit 1958 over een set van enkele tonnen (guldens) en ik stond werkelijk verbaasd van de gave kwaliteit.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2013, 16:49:38 »
Ik ken niet het hele album goed (en die track zegt me niets) maar ben benieuwd. Zal hem vanavond eens luisteren en laten weten hoe ik hem ervaar! :)

ben benieuwd wat je ervaring met die bewuste track is ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2013, 17:51:49 »
Nou hij staat hier op.

In de bass is het wat rommelig waardoor het wat druk wordt maar de vocaal is prima opgenomen imo.
Dat geldt trouwens voor alle tracks wel dus ik moet toegeven dat het geheel inderdaad niet heel goed klinkt.

Alleen de vocal was me bijgebleven en die klinkt imo zeker goed.

Smaken verschillen zo ook hier weer ;) Neem bijvoorbeeld het nummer Only Love op dit album en ik vind het eigenlijk zelfs slecht, er gebeurd op het Linker kanaal veel meer als Rechts. Hier bij mij neigt zelfs zijn stem een beetje naar links te hellen.. eigenlijk het hele nummer, en pas als er nog zo'n 1.30 min overblijft lijkt er iets te pingelen op het Rechter kanaal waar je eigenlijk het hele nummer door..... zo af en toe een echo of uithaal naar Rechts hoort door klinken.

De vocal zit hier trouwens wel netjes in het midden bij Only Love hoor. Dat naar links schieten is een mono echo effect zo te horen (maar dat gebeurt ook wel op rechts).

Ik wil dit album zeker niet verdedigen voor z'n geluidskwaliteit maar echt slecht is het imo niet.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 18:06:03 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2013, 18:08:14 »
Een goed voorbeeld van een slechte opname imo is het album van Ilse de Lange 'Incredible' (2008).

Doffe ellende  :-\
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.