Auteur Topic: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?  (gelezen 36250 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2013, 20:03:34 »
Dat sluit aan bij de filosofie van bijvoorbeeld Linn die zeggen dat de bron het belangrijkste is.

Karma,

Wij zien de dingen anders. Ik ben het wel eens met bovenstaande uitspraak, maar dan wel doelend op de muzikanten en diens instrumentaria.
En daar doel jij vermoedelijk juist niet op.

Wat maakt het uit, als je maar geniet. ;)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2013, 20:07:22 »
Mijn set is nu zooo goed dat vrijwel alle opnamen allermiserabelst klinken.
Nog wat tweaken en alles is ongenietbaar. 8)
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2013, 21:00:27 »
Dat tweaken is niet iets om lullig over te doen; New worldorder arise



Groet, Mark :evil: ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2013, 20:38:10 »
Mijn set is nu zooo goed dat vrijwel alle opnamen allermiserabelst klinken.
Nog wat tweaken en alles is ongenietbaar. 8)

Jammer voor je dat je zon set hebt.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2013, 23:19:36 »
Mijn set is nu zooo goed dat vrijwel alle opnamen allermiserabelst klinken.
Nog wat tweaken en alles is ongenietbaar. 8)

Jammer voor je dat je zon set hebt.

Je herkent de ironie niet?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #20 Gepost op: 01 februari 2013, 23:28:12 »
Ik pleit voor grotere Smileys alhoewel ik het idee krijg dat
dat ook niet zal helpen.
Ja Karma, het betrof een hyperbolische extrapolatie van de stelling dat goede sets fouten in de opname zouden blootleggen, een nog betere set zou bij betere opnamen tekortkomingen laten horen en mijn imaginaire set uit mijn vorige posting zou nog beter zijn en dus alle mogelijke fouten in de beste opnamen aan het licht brengen.
Maarrrr.....grappen uitleggen is nooit grappig.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari 2013, 09:44:20 »
Zou het kunnen dat Karma ook iets van sarcasme in zijn post heeft willen doen laten overkomen ?

Zou mij niets verbazen...grote smiley zijn altijd leuk. Ik wil een sarcasme smiley. :yeah:

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2013, 10:22:46 »
Mijn set is nu zooo goed dat vrijwel alle opnamen allermiserabelst klinken.
Nog wat tweaken en alles is ongenietbaar. 8)

Jammer voor je dat je zon set hebt.

Je herkent de ironie niet?

Nee, jij niet  :)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2013, 10:26:02 »
 ;D  Dus toch ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2013, 10:29:34 »
Ik pleit voor grotere Smileys alhoewel ik het idee krijg dat
dat ook niet zal helpen.
Ja Karma, het betrof een hyperbolische extrapolatie van de stelling dat goede sets fouten in de opname zouden blootleggen, een nog betere set zou bij betere opnamen tekortkomingen laten horen en mijn imaginaire set uit mijn vorige posting zou nog beter zijn en dus alle mogelijke fouten in de beste opnamen aan het licht brengen.
Maarrrr.....grappen uitleggen is nooit grappig.

Natuurlijk is het zo dat je op een mono radio van Yoko minder hoort dan op een goede set. In die zin kan ik me wel voorstellen dat je op een betere set opnamefouten wel gaat horen.

Heel goede sets, die het signaal heel zuiver houden, leggen alleen tekortkomingen bloot van zichzelf, zelden of nooit van de opname. Ik val in herhaling ...

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2013, 09:03:36 »
Met een goede installatie haal je het maximale uit de opname. Dat heeft voors en tegens. Als een opnamen niet heel geweldig is, maar de muziek wel, is de opnamekwaliteit voor mij geen reden om het niet te draaien.

Bij mij wel. Op de K+H O300's klinkt sommige muziek die ik eerder goed vond gewoon slecht. Het is niet prettig om naar te luisteren omdat je hoort dat de kwaliteit slecht is. Ik merk dat ik alleen maar muziek luister van een goede kwaliteit omdat dat gewoon veel beter klinkt. Ik luister veel achter de pc (de monitoren staan bij de pc) en gebruik een goede geluidskaart maar ik luister bijvoorbeeld ook nooit iets van youtube meer. Je hoort dat het slecht gecompressed is en daardoor heeft alles wat je via youtube afspeelt eenzelfde (storend) sausje.

Op de K+H's klinkt een slechte opname slecht en een goede opname goed. Ze kunnen warm klinken, koel of schel. Het is maar wat je er over afspeelt.

Op de R90's kan ik de verschillen ook horen maar wel iets minder goed. Ze kleuren alles wat je erover afspeelt iets meer en klinken daardoor altijd wat gemakkelijker.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 09:19:34 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2013, 09:05:59 »
Heel goede sets, die het signaal heel zuiver houden, leggen alleen tekortkomingen bloot van zichzelf, zelden of nooit van de opname. Ik val in herhaling ...

Dat spreekt zichzelf tegen. Een heel goede set heeft geen tekortkomingen (dus hoe kan hij het dan bloot leggen?).
Hoe beter een systeem weergeeft, hoe kleiner de tekortkomingen (=afwijkingen t.o.v. de bron) en hoe langer het duurt voor je die tekortkomingen weet te duiden.

Een heel goede set heeft geen identiteit en geeft het brongeluid zo natuurgetrouw weer. Als je zo'n set hoort, hoor je alleen muziek. Als je dan wisselt van muziek hoor je dat niets hetzelfde blijft. Is er een overeenkomst dat je bij iedere track die je afspeelt hoort, dan is dat of een akoestisch karakter van de ruimte of van de speaker.

Daarom is het volgens mij ook logisch dat een goede systeem actief is. Als jan en allemaal z'n eigen versterker kan kiezen (die allemaalandere eigenschappen hebben) krijg je nooit een optimale weergave. Een systeem ontwerpen is een totaalpakket waarbij versterkers en drivers op elkaar afgestemd moeten zijn.

Ga je dan een slecht bron apparaat gebruiken dan zou het systeem eventuele terkortkomingen daarvan inderdaad wel bloot moeten leggen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 09:13:12 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2013, 10:02:42 »
Op de K+H O300's klinkt sommige muziek die ik eerder goed vond gewoon slecht. Het is niet prettig om naar te luisteren omdat je hoort dat de kwaliteit slecht is. Ik merk dat ik alleen maar muziek luister van een goede kwaliteit omdat dat gewoon veel beter klinkt. Ik luister veel achter de pc (de monitoren staan bij de pc) en gebruik een goede geluidskaart maar ik luister bijvoorbeeld ook nooit iets van youtube meer. Je hoort dat het slecht gecompressed is en daardoor heeft alles wat je via youtube afspeelt eenzelfde (storend) sausje.

Op de K+H's klinkt een slechte opname slecht en een goede opname goed. Ze kunnen warm klinken, koel of schel. Het is maar wat je er over afspeelt.

Dan zou ik 95 % van m'n cd kast in de kliko kunnen kieperen.  :P
Als je alleen naar goede opnames luistert ben je mijns inziens ook alleen maar technisch aan luisteren. Kllinkt het pingeltje nog net zo fris en crispy als een uur geleden en is het zwart tussen de noten niet dieper geworden.....

Als ik iets wil beoordelen gebruik ik goede opnames maar voor de rest gaat het mij om de muziek, de emotie die een uitvoerende in het nummer stopt en wat het bij mij oproept.

Ik moet er niet aan denken de hele dag te moeten luisteren naar Diana Krall, Sara K en Jazz At The Pawnshop. Dan liever helemaal geen muziek meer.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2013, 10:16:13 »
Op de K+H O300's klinkt sommige muziek die ik eerder goed vond gewoon slecht. Het is niet prettig om naar te luisteren omdat je hoort dat de kwaliteit slecht is. Ik merk dat ik alleen maar muziek luister van een goede kwaliteit omdat dat gewoon veel beter klinkt. Ik luister veel achter de pc (de monitoren staan bij de pc) en gebruik een goede geluidskaart maar ik luister bijvoorbeeld ook nooit iets van youtube meer. Je hoort dat het slecht gecompressed is en daardoor heeft alles wat je via youtube afspeelt eenzelfde (storend) sausje.

Op de K+H's klinkt een slechte opname slecht en een goede opname goed. Ze kunnen warm klinken, koel of schel. Het is maar wat je er over afspeelt.

Dan zou ik 95 % van m'n cd kast in de kliko kunnen kieperen.  :P
Als je alleen naar goede opnames luistert ben je mijns inziens ook alleen maar technisch aan luisteren. Kllinkt het pingeltje nog net zo fris en crispy als een uur geleden en is het zwart tussen de noten niet dieper geworden.....

Als ik iets wil beoordelen gebruik ik goede opnames maar voor de rest gaat het mij om de muziek, de emotie die een uitvoerende in het nummer stopt en wat het bij mij oproept.

Ik moet er niet aan denken de hele dag te moeten luisteren naar Diana Krall, Sara K en Jazz At The Pawnshop. Dan liever helemaal geen muziek meer.


+1 Al moet ik zeggen dat Jazz At The Pawnshop hier regelmatig gedraaid word. Maar dat is..... omdat ik het ook nog eens een keer een super lekkere cd vind. Tevens ben ik van mening, dat als referentie cd, je gewoon iets moet pakken waar je gewoon zelf vaak naar luistert. Dit ken je gewoon altijd beter dan die Sara K etc. Ik heb hier op mijn muziek server ook tientallen misschien wel twintigtallen zogenaamde audiophile opnames van Mcintosh, B&W, Stock Fisch, Dr. Chesky, Hybrid SACD's, MFSL opnames, XRCD opnames, Marantz en noem het maar op maar, ik weet zeker als ik de Itunes track counter er op na zou slaan (wat ik overigens nooit doe) dat ik de meeste maar één keer, of misschien zelfs nog nooit beluisterd heb.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 10:20:48 door RichardK »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2013, 10:18:27 »
@ John: Ik begrijp je argumentatie. Alleen een slechte opname is gewoon niet prettig om naar te luisteren. Lang nie zo prettig als een goede opname. Ik luister niet bewust niet meer naar slechte opnames maar ik merk gewoon dat het zo gaat. Als iets slecht klinkt zet ik het gelijk af. Er is zoveel goede muziek, waarom zou ik dan naar lage kwaliteits rommel gaan luisteren? Dan had ik net zo goed geen goede speakers hoeven kopen (zo zie ik het). Ze staan er immers niet voor niets!

Even ter nuance; het gaat niet alleen om geluidskwaliteit. Het moet leuke muziek zijn van hoge kwaliteit. Als muziek niet aan beide voldoet zet ik het af.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 10:20:18 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.