Auteur Topic: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?  (gelezen 36245 keer)

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #120 Gepost op: 26 mei 2013, 22:48:21 »
Ik denk dat sets die geen spat heel laten van bepaalde opnames (wat dat moge zijn) in zekere zin myfi sets zijn. Dus iemand die vooral van klassieke muziek luistert, of alleen naar live-registraties, of vooral en alleen naar klingelschaalgedoe, en daar zijn set op inricht en misschien aanpast (filtert etc) zal bij een heel andere muzieksoort kunnen stellen dat het niet lekker klinkt.

ik denk dat sets die geen spat heel laten van bepaalde opnames de allerbeste studiomonitors zijn waar rotzooi op afgespeeld wordt ;)

Met het gebruik van hoofdtelefoons is dat in feite niet anders...

Goede elektrostatische hoofdtelefoons leggen genadeloos vast dat een opname slecht is...of goed.

Ik gebruik zelf nogal vaak een hoofdteleloon om praktische redenen.
'Slecht' klinkende opnames op mijn electrostaten blijken best nog redelijk te klinken op een minder goede hoofdtelefoon.
Voor bepaalde popopnames opgenomen in grote zaalcomplexen speel ik vaak af op een goedkope Philipshoofdtelefoon omdat deze telefoon precies de juiste klank weet te produceren voor zo'n popconcert. Vooral in het laag met lekkere vette basklank wat met een elektrostaat nooit zal lukken.
De electrostatische hoofdtelefoon laat van deze opname dan ook geen spat heel 8)

Maar omgekeerd kan deze goedkope Philips hoofdtelefoon onmogelijk goed klassieke muziek neutraal weergeven.
Ik denk dat in de praktijk toch veel mensen een installatie aanschaffen die het dichtst bij hun muzikale smaak past wat betreft hun muziekkeuze.

Ik denk, dat wat je ook afspeelt goed of slecht...... niet anders zou moeten klinken op een koptelefoon of luidspreker. Bij mij klinkt de muziek weergegeven over de B&W Matrixen nagenoeg hetzelfde als op mijn HD600 koptelefoon van Sennheiser.

Dit betekent dus, dat jou elektrostatische koptelefoon en luidsprekers iets weglaten wat er wel is. En dat is het gebied in het laag....
Of zeg ik nu iets raars ;)

De elektrostaten laten het wellicht goed horen. (Heb trouwens ook de HD 600)

Maar het gaat hier juist om iets aan het geluid toe te voegen m.n. basweergave dat in het bovenstaande geval de popmuziek weergave juist interessanter maakt (naar mijn smaak) in dit geval door een andere hoofdtelefoon.

Mijn sennheiser HD 600 klinkt trouwens ook hetzelfde als mijn installatie en gebruik in feite deze hoofdtelefoon als monitor voor mijn speaker installatie.
( luisterervaring en akoestiek daargelaten)

Dan heb je trouwens een goed klinkende installatie!  Gefeliciteerd daarmee. :)
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2013, 22:54:55 door Harmony »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #121 Gepost op: 27 mei 2013, 08:42:12 »
Akoestische problemen heb je bij een hoofdtelefoon ook wel maar in vergelijking tot een set apeakers in een ruimte is dit idd verwaarloosbaar..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #122 Gepost op: 27 mei 2013, 10:19:23 »
maakt de inwendige akoestiek van de gehoorgangen niets uit dan??  ;D ;)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.