Auteur Topic: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?  (gelezen 36372 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Gepost op: 14 januari 2013, 17:02:08 »
Ik hoor en lees dat nog weleens, dat men vindt dat  een set zo goed is, en de luidsprekers zo kritisch, dat slechte opnames ongenadig door de mand vallen, of eigenlijk zo slecht klinken, dat gesuggereerd wordt dat slechte opnames op een minder goed klinkende installatie beter zouden klinken.

Dit is niet mijn ervaring (meer). Ik heb gemerkt dat hoe beter een een set (en de akoestiek) is (zijn) hoe beter ook slechte producties gaan klinken. Wat zijn jullie ervaringen?

 
Over mijn smaak valt te twisten

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 17:24:14 »
Ik heb bij Fritz de Wit cd's van mij (welke hier thuis best wel oke klinken) behoorlijk door de mand horen vallen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 17:33:51 »
misschien dat het gefaseerd gaat?

- "niet zo'n goede set" -> alles klinkt het zelfde
- "een wat betere set" -> goede opnames klinken beter dan slechte, de verschillen zijn merkbaar
- "prima set" -> de goede opnames blinken uit, de slechte producties gaan verhoudingsgewijs erg slecht klinken
-  "de betere dan prima set" -> goede opnames klinken erg goed, en de slechte opnames, daar valt nog best wat van te maken?

Over mijn smaak valt te twisten

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 17:49:39 »
Ik ga dan voor stelling 4,mits de acoustiek ook prima is.
Ik reken (omdat ik dat leuk vind)mijn set tot de wat betere ;D
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 18:30:14 »
Mijn set moet ook opnames die ruk zijn wel fatsoenlijk weergeven. Uit betrouwbare bron hoor ik wel eens dat ik er daar best wel een aantal van bezit  :P :P

edit tiepfaut
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 18:35:53 door JohnK »
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2013, 18:32:14 »
Uit betrouwbare bron hoor ik wel eens dat er daar best wel een aantal van bezit  :P :P

 :-[ :-[ :-[


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 19:40:14 »
Mooi meegenomen als de muziek goed klinkt. Ook hier verschillende cd's en lp's die niet goed klinken. Als opnames door de mand vallen maar de muziek is mooi maakt het mij niet uit hoe het klinkt. Muziek die ik niet mooi vind draai ik zowiezo niet, ook al is het de beste opname en best klinkende cd ooit.
Hier een voorbeeld van een slecht klinkende artiest, Hound Dog Taylor, volgens mij is er geeneen fatsoenlijke opnamen van die man maar toch ligt er regelmatig een cd van hem in de cdspeler. Het klinkt op geen enkele installatie goed. Kan ook haast niet anders want hij bespeelt gitaren van een bedenkelijke kwaliteit.
http://youtu.be/yZiSyNicwPI
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 19:48:40 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 21:36:37 »
misschien dat het gefaseerd gaat?

- "niet zo'n goede set" -> alles klinkt het zelfde
- "een wat betere set" -> goede opnames klinken beter dan slechte, de verschillen zijn merkbaar
- "prima set" -> de goede opnames blinken uit, de slechte producties gaan verhoudingsgewijs erg slecht klinken
-  "de betere dan prima set" -> goede opnames klinken erg goed, en de slechte opnames, daar valt nog best wat van te maken?

Zit wel wat in. Belangrijk punt zal zijn dat je een betere set iets verder open zult (kunnen) draaien en een prima set nog verder. Bij het 4e type zal je slechte opnames altijd zacht draaien (rotzooi blijft rotzooi) en goede naar verkiezing.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2013, 12:29:26 »
klankmatige zooi wordt ook hier gedraaid maar dan vaak vanwege de/een herinnering die daar dan aan gekoppeld is. De radio is ook zoiets.. je denkt even.. hee dat klinkt best lekker en na een minuut ofzo.. hmmmm  toch maar niet en gaat de cd of lp spelert aan.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2013, 12:31:17 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2013, 21:40:53 »
misschien dat het gefaseerd gaat?

- "niet zo'n goede set" -> alles klinkt het zelfde
- "een wat betere set" -> goede opnames klinken beter dan slechte, de verschillen zijn merkbaar
- "prima set" -> de goede opnames blinken uit, de slechte producties gaan verhoudingsgewijs erg slecht klinken
-  "de betere dan prima set" -> goede opnames klinken erg goed, en de slechte opnames, daar valt nog best wat van te maken?

Zit wel wat in. Belangrijk punt zal zijn dat je een betere set iets verder open zult (kunnen) draaien en een prima set nog verder. Bij het 4e type zal je slechte opnames altijd zacht draaien (rotzooi blijft rotzooi) en goede naar verkiezing.

Ja volume speelt een rol. Ik zal er nog eens verder over nadenken en bij luisterbezoek ook op dit aspect letten.
Over mijn smaak valt te twisten

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2013, 08:51:41 »
Helaas zijn er wel hoogwaardige sets samen te stellen waarbij je met zon tiental audiofiele opnames achterblijft. Die zijn dan nog te draaien, en de rest draai je nooit meer. Ik heb in het verleden ook sets gehoord waarbij wat mindere en slechte opnames geweldig door de mand vielen. De vraag is echter of dit aan de opname ligt of aan de set.

In mijn ervaring zijn er ook sets op hoog niveau samen te stellen die wel presteren met alle materiaal. Maar goed, dat is mijn ervaring die is gebasseerd op mijn eigen voorkeur van geluid. Wellicht dat iemand anders die (geheel) andere voorkeuren heeft dat anders ervaart. Ik kan met veel zogenoemde high end sets in ieder geval niet lang leven omdat ze niet brengen wat ik zoek. Verder vind ik het een kwaliteit wanneer blijkt dat op een zogenoemd high end apparaat, eenvoudig materiaal wel te draaien is, terwijl zon apparaat toch meer brengt.

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2013, 10:04:14 »
Mijn ervaring is dat de meeste zogenaamde audiofiele opnamen niet om aan te horen zijn. Dat is geen muziek, maar alleen maar muzak met een mooi geluid.  ;D En dat kan de bedoeling niet zijn van muziek.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2013, 14:39:26 »
Als een inferieure opname op iemands set redelijk tot goed klinkt, mag hij zichzelf toch het e.e.a. afvragen v.w.b. de kwaliteit van zijn set !!! "Garbage in and garbage out !!!".

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2013, 17:30:12 »
Dat sluit aan bij de filosofie van bijvoorbeeld Linn die zeggen dat de bron het belangrijkste is. In de meeste studio's wordt over het algemeen toch respectabele apparatuur gebruikt.

De meeste high end sets zijn toch een vergrootglas en soms merk je dan dat dingen in dat geluid bijvoorbeeld niet kloppen met de werkelijkheid, het niet uitgebalanceerd klinkt of niet zorgt voor een geluid geheel naar jouw smaak. Het is mijn mening dat in nogal wat van dit soort aangelegenheden er onterecht naar een opname wordt gewezen. Hetzelfde kan zich ook voordoen in andere gevallen, bijvoorbeeld een mismatch in de set. Hoe een opname op jouw set klinkt zowel de goede als de slechte eigenschappen, zegt misschien wel veel meer over jouw set, dan over de opname. In mijn optiek is het wel belangrijk dit te erkennen omdat dit je eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van je set in de weg staat.

Los daarvan is de opname een gegeven. Er is in mijn ervaring apparatuur die het kennelijk in zich heeft toch meer te presteren, zonder of met een minder negatief gevolg voor mindere opnames. Zoals ik al aangaf ben ik daar zelf gevoelig voor. Maar ieder zijn eigen ding wat dat betreft. Er moet dan alleen niet zo gezeurd worden over opnamekwaliteit, maar men moet tevreden zijn met wat men heeft. Experimenteren in de gevallen zoals hierboven aangegeven kan overigens geen kwaad.

Er zijn ook genoeg audiofiele labels die gangbare klassieke muziek uitbrengen of popmuziek op (veel) betere kwaliteit. Ik neem aan dat je het gepling pling op sommige hifishows bedoeld. Ik kom er al een paar jaar niet meer, maar soms wordt daar alleen non-muziek gedraaid vanwege vermeende opname kwaliteit of effect gedoe.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2013, 17:40:05 door karma »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: zo'n goede set dat slechte opnames miserabel klinken?
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2013, 19:15:22 »
Met een goede installatie haal je het maximale uit de opname. Dat heeft voors en tegens. Als een opnamen niet heel geweldig is, maar de muziek wel, is de opnamekwaliteit voor mij geen reden om het niet te draaien. En behalve bij klassieke muziek, heb je over het algemeen geen keus tussen opnames en uitvoeringen. The Wall blijft The Wall, wat je er verder ook van vindt.