Auteur Topic: CD rippen ... aarzelende start.  (gelezen 14347 keer)

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
CD rippen ... aarzelende start.
« Gepost op: 27 november 2016, 14:32:25 »
Reeds meerdere pogingen gedaan om CD te rippen (via Exact Audio Copy), maar echt vlot /goed gaat het niet.
Waar ik zoal tegenaan loop:

*Ondanks dat ik FLAC selecteer zie ik na elk nummer WAV vermeld.

*Mappen aanmaken lukt me ook niet echt ...
Ik ga via de map "DISKSTATION" (= HHD van mijn Synology NAS) --> "Music" -->Nieuwe map maken die ik  "Juke Box ..." noem.

*Ik rip 1 CD en vind deze terug in de map "Juke Box ...", echter wanneer ik dan een 2de CD rip staan de nummers van beide CD 'tjes door elkaar.
Er is duidelijk geen goede structuur  ... hoe maak ik mappen die overzichtelijk / duidelijk zijn?

*Verder nog dit probleem: Telkens nadat één nummer is geript krijg ik melding "De externe comprimeerder geeft een foutboodschap" waar ik dus telkens na elk nummer moet bevestigen door op OK te klikken.

Misschien zitten hier mensen die wat meer inzicht hebben in deze, als digibeet kom ik er op m'n eentje niet uit.
Alvast bedankt.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2016, 20:45:25 »
Probeer het eens met de Windows media player of Nero.
Eens buizen altijd buizen.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2016, 23:00:08 »
Mappenstructuur zal je zelf moeten maken. Wil je bestanden omzetten naar FLAC zal je daar een encoder voor moeten downloaden. Info hierover is er genoeg te vinden op het wereldwijde web.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2016, 23:30:58 »
Mappenstructuur zal je zelf moeten maken. Wil je bestanden omzetten naar FLAC zal je daar een encoder voor moeten downloaden. Info hierover is er genoeg te vinden op het wereldwijde web.

In exact audio copy kan men in FLAC rippen, dat is het probleem niet.
Vermoedelijk zit er ergens iets fout bij de instellingen.
Ben op aanraden van iemand eens gaan kijken bij dBpoweramp .... ook daar heb ik een sterk vermoeden dat ik zal struikelen over de instellingen.
Ik ben reeds ruim een jaar op zoek naar hulp aan huis, maar tot nog toe nog niemand bereid gevonden om tegen vergoeding mijn digi prullen in orde te komen zetten.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2016, 23:34:48 »
dBpoweramp ben ik zelf ook een poosje mee aan het stoeien geweest maar die is niet gratis. Een ripper die ook echt makkelijk is is CDex http://en.wikipedia.org/wiki/CDex
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2016, 23:41:45 »
dBpoweramp ben ik zelf ook een poosje mee aan het stoeien geweest maar die is niet gratis. Een ripper die ook echt makkelijk is is CDex http://en.wikipedia.org/wiki/CDex

Hoeft niet gratis te zijn.
Gebruiksgemak zowel naar instellingen als naar het rippen op zich zijn belangrijk .... moest ik ergens een eenvoudig stappenplan vinden voor bvb. dBpoweramp zou dat al een hele stap voorwaarts kunnen zijn.
Ik doe moeite om het allemaal wat te begrijpen maar het ontbreekt me aan kennis en inzicht. Daardoor kom ik niet echt vooruit en raak uiteindelijk wat gefrustreerd.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2016, 07:48:29 »
https://hydrogenaud.io/index.php/topic,30959.0.html

Vogens mij kan dit helpend zijn.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2016, 09:10:34 »
probeer iTunes lossless. Gewoon als test.

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2016, 00:42:05 »
Er zijn behoorlijk wat programma's om CD's mee te rippen. Enkele daarvan ben ik bij het lezen van deze topics al tegengekomen. En daar kan mijn inziens best nog wel een suggestie bij... Ik heb recentelijk een deel van m'n CD's geripd en hiervoor het programma MediaMonkey gebruikt (free version). Downloaden en installeren is binnen vijf minuten gebeurd en rippen maar nadat je de instellingen goed gezet hebt. Synchroniseren via het web voor tags, CD covers, lyrics etc. is een erg handige functie maar volgens mij zit deze optie op elk vergelijkbaar programma tegenwoordig? In elk geval veel succes gewenst Juke Box.

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2016, 01:02:46 »
Er zijn behoorlijk wat programma's om CD's mee te rippen. Enkele daarvan ben ik bij het lezen van deze topics al tegengekomen. En daar kan mijn inziens best nog wel een suggestie bij... Ik heb recentelijk een deel van m'n CD's geripd en hiervoor het programma MediaMonkey gebruikt (free version). Downloaden en installeren is binnen vijf minuten gebeurd en rippen maar nadat je de instellingen goed gezet hebt. Synchroniseren via het web voor tags, CD covers, lyrics etc. is een erg handige functie maar volgens mij zit deze optie op elk vergelijkbaar programma tegenwoordig? In elk geval veel succes gewenst Juke Box.

Dank u wel, kan de steun goed gebruiken .... reeds ruim 1 week probeer ik, samen met hulp van andere EAC gebruikers, de instellingen zo te krijgen dat EAC de CD 'tjes ript in flac.
Welke instellingen ik ook gebruik, Exact Audio Copy weigert te rippen in flac formaat, hij blijft halsstarrig in wav rippen.
Omdat ik hiervan toch wil leren doe ik voorlopig nog verder met EAC, maar ik raak meer en meer gefrustreerd .... dus de kans is groot dat ik toch voor wat anders zal gaan kiezen ... dBpoweramp bvb.
Ik realiseer me dat muziek digitaal opslaan de toekomst is, maar ervaar ook hoe moeilijk het is om alles in orde te krijgen .... instellingen streamer (bvb squeezebox) NAS, en nu ripprogramma ..... neen hoor geen plug & play.
Momenteel zeker nog niet geschikt voor de digibeet pure sang (zoals ik dus).
Maar, we doen (voorlopig) verder,misschien komt het hier ooit toch goed.
 

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2016, 02:43:40 »
Je doorzettingsvermogen met Exact Audio Copy (EAC) is bewonderenswaardig. Ik ken het programma EAC niet maar op Youtube ben ik tegen de onderstaande demo aangelopen. Misschien heb je er niets aan misschien heb je er iets aan?


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2016, 09:29:55 »
Volgens mij is het zo dat je EAC moet vertellen waar de Flac executable staat om te encoderen naar dat formaat. Anders blijft ie naar wav opslaan.

Welke versie gebruik je?

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2016, 09:51:25 »
Toevallig had ik gisteren ook zoiets aan de hand, een cd rippen. EAC heb ik altijd gebruikt, maar ik heb een oudere versie. Ik kan me voorstellen dat de nieuwere cd's niet meer in de database voorkomen en dat er tegenwoordig alternatieven zijn. Dus ik op zoek.

Wat ik vond, is eigenlijk toch wel heul erg handig. Zo kan ik nu losse tracks ook gemakkelijk tot een image file en een cue sheet omtoveren.

Maar ook cd's rippen. En direct naar Flac, zowel naar een image als naar losse tracks. Dit is dan ook de enige instelling die ik heb moeten aanpassen.

Het heet CUETools en is momenteel in versie 2.1.5 en is als zip file te downloaden. Klein bestand en je hoeft het niet te installeren, kan zo vanuit de verkenner gestart worden. Er zit ook een CUERipper bij, die is dan voor het rippen. De mappenstructuur lijkt ook in orde te zijn.

Groet,
Jacco

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2016, 10:21:33 »
Je doorzettingsvermogen met Exact Audio Copy (EAC) is bewonderenswaardig. Ik ken het programma EAC niet maar op Youtube ben ik tegen de onderstaande demo aangelopen. Misschien heb je er niets aan misschien heb je er iets aan?

@ Fourplay:

Ja mijn doorzettingsvermogen .... maar ik spreek liever over jullie (forumleden) doorzettings vermogen. Dus bedankt voor hulp allemaal.
Ik vind het vaak vervelend .... vragen, nog maar eens vragen, door gebrek aan kennis kan ik soms niet duidelijk genoeg uitleggen wat er mis is (digibeet hier dus.). Dan denk ik: zou ik nog wel een vraagje durven stellen. Dus bij deze mijn excusses dat ik hier blijf zagen / zeuren.

Er zijn veel voorbeelden van instellingen te vinden, allemaal anders.
Ik heb deze reeds meermaals doorlopen, tot op een moment dat het rippen goed ging.
Mengeling van verschillende voorbeelden van instellingen gebruikt dus.
Zowel deze van youtube als van forumleden waar ik contact mee heb.

@  dekkersj:

Ik heb Exact Audio Copy V1.3 from 2 september 2016 meermaals geinstalleerd / verwijderd / geinstalleerd .... via de officiele website.
De laatste versie vermoed ik dus.
"Vertellen waar de Flac executable staat" zeg je .... hoe / waar  doe ik dat?
Voor de goede orde / duidelijkheid .... het rippen gaat nu goed, mappen komen ook oké .... alleen dat wav naar flac rippen blijft een probleem.
Volgens mij staan alle instellingen in EAC juist om een flac rip te verkrijgen (ook volgens andere mensen die mij proberen te helpen).
Via "compression Options"-->"External compression"-->Program, including Path, used for compression -->
C:\Program Files (x86)\Exact Audio Copy\FLAC\FLAC.EXE
« Laatst bewerkt op: 03 december 2016, 11:11:01 door JuKe Box »

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: CD rippen ... aarzelende start.
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2016, 22:38:09 »
Er zijn behoorlijk wat programma's om CD's mee te rippen. Enkele daarvan ben ik bij het lezen van deze topics al tegengekomen. En daar kan mijn inziens best nog wel een suggestie bij... Ik heb recentelijk een deel van m'n CD's geripd en hiervoor het programma MediaMonkey gebruikt (free version). Downloaden en installeren is binnen vijf minuten gebeurd en rippen maar nadat je de instellingen goed gezet hebt. Synchroniseren via het web voor tags, CD covers, lyrics etc. is een erg handige functie maar volgens mij zit deze optie op elk vergelijkbaar programma tegenwoordig? In elk geval veel succes gewenst Juke Box.
Dank u wel, kan de steun goed gebruiken .... reeds ruim 1 week probeer ik, samen met hulp van andere EAC gebruikers, de instellingen zo te krijgen dat EAC de CD 'tjes ript in flac.
Welke instellingen ik ook gebruik, Exact Audio Copy weigert te rippen in flac formaat, hij blijft halsstarrig in wav rippen.
Omdat ik hiervan toch wil leren doe ik voorlopig nog verder met EAC, maar ik raak meer en meer gefrustreerd .... dus de kans is groot dat ik toch voor wat anders zal gaan kiezen ... dBpoweramp bvb.
Ik realiseer me dat muziek digitaal opslaan de toekomst is, maar ervaar ook hoe moeilijk het is om alles in orde te krijgen .... instellingen streamer (bvb squeezebox) NAS, en nu ripprogramma ..... neen hoor geen plug & play.
Momenteel zeker nog niet geschikt voor de digibeet pure sang (zoals ik dus).
Maar, we doen (voorlopig) verder,misschien komt het hier ooit toch goed.

Probleem is blijkbaar dat "iets" verhinderd om rechtstreeks flacs te rippen op mijn Synology NAS.
Iemand die weet wat dat "iets" zou kunnen zijn?

Dus, op de NAS word er steeds in wav formaat opgeslagen.
Wanneer ik de rip op de PC opsla is dat wel in flac.

Via de Squeezebox Touch zorgt dit voor spelen via opslag NAS = wav.
                                                                           via opslag PC   = flac.

Oplossing zou zijn om rips op de pc op te slaan, correct taggen met mp3 tag en dan overzetten op de NAS.