Auteur Topic: Nooit geloofd  (gelezen 24835 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nooit geloofd
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2016, 12:52:07 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)
Ik snap deze reactie niet helemaal Richard, want het zijn geen persoonlijke aantijgingen naar Carl toe. Het gaat alleen om een verschil van inzicht en dat mag hier hopelijk toch wel geventileerd worden. Alleen op deze manier kunnen je iets van elkaar leren.
"Schijt aan hebben" vind ik derhalve wel wat cru klinken in relatie tot de gevoerde discussie.

Wie heeft het gezegd, dat ik vind dat het om persoonlijke aantijgingen gaat? Tuurlijk mag dat gezegd/geventileerd worden....Schijt aan hebben ja zo formuleer ik het vandaag eens.....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2016, 13:22:26 »
"Aantijgingen" was in deze context figuurlijk bedoeld Richard en ik heb ook niet beweerd dat jij dat hebt gezegd !  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2016, 13:24:22 door Audiofreak »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2016, 14:05:20 »
Ik ben vanuit mijn werk gewend stevig te discussiƫren. Kritiek is prima zover dat maar positief bedoeld is en om inhoudelijke standpunten steviger op tafel te zetten. En bij de koffie is het dan vergeten. Voor wat dat betreft kan de politiek een voorbeeld aan ons forum nemen.

Voor wat betreft de opmerking van Henk. Ik sta als volgt tegenover een blinde test. Als er al sprake is van verschillen dan zijn deze verschillen subtiel en lastig waarneembaar/hoorbaar. Waren ze niet subtiel dan was er namelijk geen discussie. Dus de omstandigheden moeten optimaal zijn en dit betekent:

-  gebruik van muziek die goed bekend is en natuurlijk opgenomen. Dat nummer " Walking on the moon" van Yuri Honing is mooi en detailrijk (geen brei) opgenomen. Bij voorkeur moet je het op verschillende installaties gehoord hebben.

- de luisterpositie moet optimaal zijn. Dus in de bekende luisterdriehoek. Het klinkt daar altijd beter.

- een goede set, goede akoustiek en geen stoorinvloeden.

Praktisch komt dat er op neer dat je zo'n vergelijk thuis of bij een bekende moet doen. Als ik lees over zogenaamde blinde tests om aan te tonen (!) dat er geen verschillen zijn voldoen ze daar nooit aan. Misschien dat luisterproeven bij ontwikkeling beter zijn, maar misschien weet Jacco hoe ze het daar doen.

In mijn vorige huis was dat makkelijk te realiseren. Ik hoorde (blind) subtiele verschillen tussen twee Meridian CD spelers. Alleen kon ik dat niet vertalen in "beter" alleen in verschillend. Ook  hoorde ik een verschil met een lichtnetfilter. Maar ook hier werkelijk de moeite niet waard. Ik heb verder geen tweaks in mijn luisterruimte op akoustische na. Een puck ontkoppelde mijn platenspeler iets beter bij lopen in de ruimte  (gemeten met een appje).  In minieme verschillen tussen interlinks geloof ik weer wel. Ik heb een selectie gemaakt tussen wat DIY interlinks en wat ik in huis had. Niet blind om eerlijk te zijn. Het gaf me in ieder geval een goed gevoel  :)







« Laatst bewerkt op: 22 november 2016, 14:12:57 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2016, 15:25:06 »
[...]Dus de omstandigheden moeten optimaal zijn en dit betekent:

-  gebruik van muziek die goed bekend is en natuurlijk opgenomen. Dat nummer " Walking on the moon" van Yuri Honing is mooi en detailrijk (geen brei) opgenomen. Bij voorkeur moet je het op verschillende installaties gehoord hebben.

- de luisterpositie moet optimaal zijn. Dus in de bekende luisterdriehoek. Het klinkt daar altijd beter.

- een goede set, goede akoustiek en geen stoorinvloeden.

Praktisch komt dat er op neer dat je zo'n vergelijk thuis of bij een bekende moet doen. Als ik lees over zogenaamde blinde tests om aan te tonen (!) dat er geen verschillen zijn voldoen ze daar nooit aan.[...]
Dat zou je natuurlijk wel kunnen doen als het een vergelijk tussen twee componenten is. Anders wordt het lastig.

Als ik lees over zogenaamde blinde tests om aan te tonen (!) dat er geen verschillen zijn
Je kunt niet zomaar aantonen dat er iets niet is. Je gaat de test in met als doel (hypothese) dat er juist wel verschillen zijn, onderscheidend in ieder geval. Als je dan op 50/50 uitkomt (of iets wat daar op lijkt, zie de hoed van Gauss) dan heb je niet automatisch aangetoond dat er geen verschillen zijn. Je hebt alleen aangetoond dat het niet gelukt is om het verschil te detecteren.

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nooit geloofd
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2016, 15:45:13 »
Luisterpositie moet inderdaad een evenwijdige driehoek zijn dat is juist maaaar  dan niet de ene met een zijmuur en de

andere vrijstaand want dan ben je het evenwicht kwijt in het midlaag&laag en dat is funest voor het evenwicht in de

geluids weergave.Dit fenomeen zul je niet bij alle nummers beluisteren maar bij nummers met basdruk in het laag

desalniet temeer.

De meeste winst in geluidskwaliteit is te behalen met het goed plaatsen van speakers.Ik ben daar zondermeer maanden

zoet mee,ik had ze (philips 494 bwjr 1978 passief) eerst op stands staan van allerlei hoogtes,nu heb ik ze 25 cm van de

grond en dan heel iets achteroverhellend ik werd beloont met een fantastische evenwichtige sound Toppie!

Dat ik na meer als 40 jr erachter moet komen dat philips zulke muzikale speakers maakte in 1975/1980 is een groot

manko mijnerzijds,heb 40 jr welhaast alle merken in huis gehad behalve philips want de algemene sfeer was toen

philips is shit,welhaast met dezelfde slogan werd daf de grond ingeboord met....Elke maf een daf.

Hollanders een vreemd volkje,en het zijn echt niet de chinesen van Europa die kraken teminste hun eigen produkten

niet af :neenee:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Nooit geloofd
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2016, 16:46:10 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)
Ik snap deze reactie niet helemaal Richard, want het zijn geen persoonlijke aantijgingen naar Carl toe. Het gaat alleen om een verschil van inzicht en dat mag hier hopelijk toch wel geventileerd worden. Alleen op deze manier kunnen je iets van elkaar leren.
"Schijt aan hebben" vind ik derhalve wel wat cru klinken in relatie tot de gevoerde discussie.

Wie heeft het gezegd, dat ik vind dat het om persoonlijke aantijgingen gaat? Tuurlijk mag dat gezegd/geventileerd worden....Schijt aan hebben ja zo formuleer ik het vandaag eens.....
Discussies zijn leuk en muziek luisteren ook en een ieder moet doen wat hem het beste leukt ik denk dat Richard het zo bedoeld. Flacjes  .... dacjes etc. het zal wel, van mij mag het allemaal gezellig een kopje thee en een Maria kaakje erbij.

Nemen we gelijk de Story en Prive door.   ;D

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2016, 17:45:45 »
Ik de "Robbedoes" van 30 jaar geleden Paul  Laie_23  Ik blijf toch altijd dezelfde tiks hebben.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Nooit geloofd
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2016, 18:01:27 »
Ik de "Robbedoes" van 30 jaar geleden Paul  Laie_23  Ik blijf toch altijd dezelfde tiks hebben.
Wees eerlijk Carl, we zijn bij blauw weggegaan omdat je aan een "beter" klinkende interlink die niet bestond opgehangen werd want dat moest TH technisch bewezen worden de rest van daar kennen we.

En dat jij persoonlijk de opname van een bepaald muziekstuk op een 78 toeren plaat beter vind klinken dan de opname op bv een cd is prima en dan moet jij tegen beter in je oordeel verdedigen.

Sorry het gaat om je eigen beleving en dat mag van mij, en dat Richard zo reageert kan ik begrijpen.

Zo en nu tijd voor de kerstboom.   Banana4

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nooit geloofd
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2016, 18:08:56 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)
Ik snap deze reactie niet helemaal Richard, want het zijn geen persoonlijke aantijgingen naar Carl toe. Het gaat alleen om een verschil van inzicht en dat mag hier hopelijk toch wel geventileerd worden. Alleen op deze manier kunnen je iets van elkaar leren.
"Schijt aan hebben" vind ik derhalve wel wat cru klinken in relatie tot de gevoerde discussie.

Wie heeft het gezegd, dat ik vind dat het om persoonlijke aantijgingen gaat? Tuurlijk mag dat gezegd/geventileerd worden....Schijt aan hebben ja zo formuleer ik het vandaag eens.....
Discussies zijn leuk en muziek luisteren ook en een ieder moet doen wat hem het beste leukt ik denk dat Richard het zo bedoeld. Flacjes  .... dacjes etc. het zal wel, van mij mag het allemaal gezellig een kopje thee en een Maria kaakje erbij.

Nemen we gelijk de Story en Prive door.   ;D

 :)  ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #39 Gepost op: 22 november 2016, 19:42:23 »
Ik ben nog met de Sint bezig Paul! 78 touren heb ik nog geen ervaring mee. Als ik er nog een aantal kan krijgen ga ik ze nog een keer uitproberen op de Dual 1019.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Nooit geloofd
« Reactie #40 Gepost op: 22 november 2016, 21:40:04 »
Bij de kringloop,soms vind je iets leuk.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Nooit geloofd
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2016, 07:12:16 »
Wat mij betreft moet een ieder doen wat hij leuk vindt.  Gebruiken wat hij mooi vindt. Luisteren naar wat hij leuk en mooi vindt.
Datgene kopen en gebruiken wat hem een goed gevoel geeft en rust geeft.
Die rust heb je nodig om de muziek tot je door te kunnen laten dringen.
Dus alles wat je doet om dat te bereiken is goed. kabels , voetes, kabelonderleggers, kurk in de CD speler, plankjes onder de versterker, luidsprekers in de vensterbank, etc.etc.
Maakt niet uit welke bron je gebruikt CD / LP / Streaming / FLAC / MP3 / etc. etc. etc. .
Geniet er van en luister muziek.  Geniet van je spullen.
Meld vooral hier wat je mooi of minder mooi vindt.  Deel je ervaringen.
Een ander kan en mag geen waardeoordeel hebben over hoe en waar jij wel of niet van geniet.

Maar als we alleen nog dingen gaan melden en delen en we mogen niet meer ergens over van mening verschillen en daarover met elkaar in discussie gaan dan wordt het wel een erg flauw en saai forum, denk ik.
Dat is dan ook slechts mijn mening.

Als iemand een ervaring deelt dan hoeven we daar geen discussie over te beginnen. Correct.
Als iemand een ervaring deelt en aangeeft dat dit komt omdat USB beter klinkt dan SPdiff dan mag er toch een discussie gehouden worden over het wel en of niet en waarom het wel en of niet is?
Dan kun je toch aangeven dat een bepaalde test niet correct is en de resultaten geen bewijzen zijn en waarom een andere test wel een bewijs is.
Als een en ander op een nette manier beargumenteerd wordt dan zou dat juist op dit forum toch een mogelijkheid moeten bieden om er  over te discussieren?

Het zal best zo zijn dat bepaalde dingen al vele malen besproken zijn.  Als je dat vervelend vindt en je ergert je er aan dan zegt dat meer over jou dan over het forum of de sfeer op het forum.
Ga dan een ander topic lezen of zet je computer uit en ga muziek luisteren.
Maar erger je er niet aan.
Daar heeft niemand wat aan en kan juist een sfeer verpester zijn.

En met een mooi of lekker stuk muziek aan met de laptop op schoot met een kop thee en een koekje doe ik bijna elke middag. Lekker even ontspannen.

Marcel






Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nooit geloofd
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2016, 11:20:08 »
Wat is de discussie dan ?

Ik hoor verschillen tussen cd spelers. Nee dat kan niet, is er iets kapot. Ik hoor het en anderen ook. Zullen we een test doen ? Nee want die werkt niet.

Tussendoor nog wat vervelende opmerkingen, mensen die boos worden of een eigen verhaal over speakerplaatsing gaan vertellen..

Klaar.

 ;D

Gr. Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Nooit geloofd
« Reactie #43 Gepost op: 23 november 2016, 14:16:21 »
Een discussie moet kunnen,daar is een forum ook voor.
Elke mening en ervaring telt.
Als 10 mensen zeggen dat klinkt goed en 3 zeggen ik vind van niet,dan ga ik mee met de 10.
Behalve als ik bij de 3 hoor ;D
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Nooit geloofd
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2016, 14:25:34 »
Ja dat is Peter, ja dat is peter  :claps:
An inability to grasp science is no argument against it....