Auteur Topic: Nooit geloofd  (gelezen 24837 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2016, 13:18:45 »
Jawel, maar het kan wel een heul mooi vergelijk worden.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.073
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Nooit geloofd
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2016, 20:22:08 »
Ik kan de uitkomst van deze discussie ook voorspellen 8) 8)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2016, 16:59:15 »
Ik kan alleen maar zeggen, dat ik het gehoord heb bij een kennis die Wilson (Puppies) LS heeft op Array apparatuur. Hij is overigens de broer van de ontwerper Array en zij communiceren zonodig over hun ervaringen. Allebei serieuze mensen met veel kennis van zaken op het gebied van mechanica elektronica.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2016, 17:01:29 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2016, 18:45:31 »
WAV bestanden worden meestal ongecomprimeerd opgeslagen (lossless), dus zullen in principe altijd beter zijn. FLAC, MP3, IAAF zijn atlijd gecomprimeerde formaten en deze zouden theoretische minder goed moeten klinken. Bestandsformaten maken verder weinig uit, het is meer de vraag hoe zwaar gecomprimeerd de bestanden worden opgeslagen.

Uit diverse blinde tests is gebleken dat mensen het verschil tussen een WAV of MP3 128 kbps al niet of nauwelijks kunnen horen. Er staan genoeg links op internet waarmee je zelf ook kunt testen. Voorbeeld: http://www.head-fi.org/t/646411/lossless-vs-128kbps-mp3-vs-320kbps-mp3-blind-test

Verder is het onmogelijk om verschil te horen via SPDIF en USB als dezelfde DAC wordt gebruikt, digitaal is digitaal. Daarnaast is het maar zeer de vraag of je het verschil hoort tussen DAC's.

Kan het ook zo zijn, dat we soms gewoon een verschil denken te horen ?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2016, 18:55:02 »
Flac is ook lossless.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2016, 19:27:48 »
Flac is ook lossless.

Groet,
Jacco
Ja Jacco, je hebt gelijk, want FLAC staat voor Free Lossless Audio Codec en wordt gebruikt om geluidsfragmenten zonder kwaliteitsverlies te comprimeren.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2016, 20:33:12 »
Wie ben ik om je betoog onderuit te halen Jan? Het enige wat ik daar tegen aan kan voeren is, dat volgens een kennis diverse luisteraars dezelfde conclusie trokken als ik. Ik heb verder niet bij die blinde testen gezeten en kan daar niets zinnigs over zeggen. Blinde tests waar je voortdurend overschakelt hebben voor mij in ieder geval geen enkele waarde. Stel dat je een test doet in een situatie waar je 100 procent zeker weet dat er een hoorbaar verschil is, zal je dat bij voortdurend overschakelen niet horen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2016, 20:48:13 »
Ja, dan haal je het er juist wel uit.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2016, 20:57:19 »
Wie ben ik om je betoog onderuit te halen Jan? Het enige wat ik daar tegen aan kan voeren is, dat volgens een kennis diverse luisteraars dezelfde conclusie trokken als ik. Ik heb verder niet bij die blinde testen gezeten en kan daar niets zinnigs over zeggen. Blinde tests waar je voortdurend overschakelt hebben voor mij in ieder geval geen enkele waarde. Stel dat je een test doet in een situatie waar je 100 procent zeker weet dat er een hoorbaar verschil is, zal je dat bij voortdurend overschakelen niet horen.

Carl,

Wat zou het leuk zijn als je je energie zou steken in deelname en het vervolmaken van de test (uiteraard zonder idiote voorstellen die niet realiseerbaar/relevant zijn) i.p.v. alles bij voorbaat neer te fakkelen zonder het uitgebreid getoetst te hebben.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Nooit geloofd
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2016, 22:02:14 »
Wie ben ik om je betoog onderuit te halen Jan? Het enige wat ik daar tegen aan kan voeren is, dat volgens een kennis diverse luisteraars dezelfde conclusie trokken als ik. Ik heb verder niet bij die blinde testen gezeten en kan daar niets zinnigs over zeggen. Blinde tests waar je voortdurend overschakelt hebben voor mij in ieder geval geen enkele waarde. Stel dat je een test doet in een situatie waar je 100 procent zeker weet dat er een hoorbaar verschil is, zal je dat bij voortdurend overschakelen niet horen.

Bij het afregelen van bandrecorders deed ik vroeger niet anders dan constant overschakelen, reken maar dat je dan verschil hoort. Dat mensen met blindtests met snel overschakelen geen verschillen horen zegt iets over de grootte van de verschillen en niet over de validiteit van die test. Die denkkronkel moet je toch eens laten vallen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2016, 22:32:15 »
Ik ben er van overtuigd dat als je twee muziekstukken kort na elkaar hoort, je verschillen kan waarnemen als ze er zijn natuurlijk.Voor de statistiek wil je meer waarnemingen. En puur praktisch wil je dat binnen een kort tijdsbestek een aantal keren achter elkaar doen en dan raak je of beter je hersens door de war. Dan kan je al vlug geen onderscheid meer maken tussen subtiele verschillen. Dat geldt te meer bij onbekende muziek in onbekende omgeving. In groepsverband kan je dat lastig ondervangen en als iemand dat in de thuissituatie doet geloven jullie dat niet ;)

En of die luisterproeven georganiseerd door grote ondernemingen zo betrouwbaar zijn? Met veel bombarie werd de CD gelanceerd die perfect was, om ons vervolgens jaren lang met baanbrekende vernieuwingen te lanceren die de CD nog perfecter zo maken. Het is maar hoe de wind staat.

« Laatst bewerkt op: 21 november 2016, 22:35:51 door Carl »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nooit geloofd
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2016, 09:00:38 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)
 
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: Nooit geloofd
« Reactie #27 Gepost op: 22 november 2016, 10:08:51 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar met het andere deel ook heel erg niet mee eens.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Nooit geloofd
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2016, 11:45:12 »
Inderdaad bij de audiohobby niet te veel van anderen aantrekken, hoogstens denken: zou dat iets voor mij zijn?, even luisteren. Iedereen heeft in deze hobby z'n eigen waarheid, er zijn ook geen twee gelijke sets te vinden.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2016, 12:20:46 »
Het gaat er niet om wat anderen vinden Carl! Daar moet je gewoon schijt aan hebben! Gewoon je eigen audioweg bewandelen.... prima als je, als zovelen een schaapje wilt zijn..... Zo ben je niet mijns inziens.. Dit houd over het algemeen wel in dat meer kritiek krijgt. ;)
Ik snap deze reactie niet helemaal Richard, want het zijn geen persoonlijke aantijgingen naar Carl toe. Het gaat alleen om een verschil van inzicht en dat mag hier hopelijk toch wel geventileerd worden. Alleen op deze manier kunnen je iets van elkaar leren.
"Schijt aan hebben" vind ik derhalve wel wat cru klinken in relatie tot de gevoerde discussie.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2016, 12:29:28 door Audiofreak »