Auteur Topic: Nooit geloofd  (gelezen 24840 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Nooit geloofd
« Gepost op: 17 november 2016, 14:50:00 »
Ik was gisteren bij iemand op bezoek die een fraaie installatie heeft en helemaal op streaming is. Hij liet me (blind) muziekstukjes horen in WAV, FLAC en IAAf en vroeg me wat ik het betse vond. Flac vond ik duidelijk beter. Daarna verschillende uitgangen: SPDIF en USB. Ook hier vond ik SPDIF duidelijk beter. Mijn gastheer vertelde me dat hij dit proefje vaker had gedaan met altijd dezelfde uitkomst.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2016, 16:13:26 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2016, 22:04:11 »
Mijn onderbuikgevoel vertelt mij dat als ik die testen herhaal op mijn manier, er hele andere uitkomsten uit gaan komen  ;D

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2016, 23:02:57 »
Ik heb van de week een groot aantal FLAC bestanden beluisterd en dat klinkt m.i. prima !

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2016, 23:45:18 »
Mijn onderbuikgevoel vertelt mij dat als ik die testen herhaal op mijn manier, er hele andere uitkomsten uit gaan komen  ;D

Groet,
Jacco

Dat zou best kunnen, maar Hans van Liempd (die ken je dacht ik) had voor een eerlijk vergelijk gezorgd. Hij doet er ook alles aan om de USB en SPDIF uitgang hetzelfde te krijgen. Lukte hem niet.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2016, 08:15:32 »
Dan zal er ergens toch een hiaat zijn.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk


MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nooit geloofd
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2016, 09:08:02 »
IAAF format ken ik niet echt, maar FLAC en WAV klinken identiek. En dan bedoel ik niet dat ik geen verschil hoor, dan bedoel ik dat het identiek klinkt. Het verschil is alleen de manier waarop de data opgeslagen is.

Als er geen geluidsmatig verschil is (zoals is tussen FLAC en WAV) dan zul je dat verschil simpelweg niet kunnen duiden op basis van hoe het klinkt.

Stel dat je dat wel kunt, dan is dat ws obv. toeval. De grootste kans is dat wanneer je niet 2 x maar 200 x probeert de uitkomst (en conclusies) al snel zullen veranderen.

Als het gee ntoeval is, kan het ook een ander 'teken' zijn waaraan je het hebt kunnen herleiden. Dus bv. heel concreet dat gewoon flac op het beeldscherm staat, of minder concreet op basis van tekenen door de 'host' (zie bv. observer expectancy effect).

« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 09:10:02 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2016, 22:42:38 »
Hans probeerde deze proefjes uit bij al zijn bezoekers.Hij vroeg alleen welke van drie stukjes muziek ik mooier vond en verder niets. Er werd consequent door bezoekers dezelfde conclusie getrokken. De manier van testen vond ik ook wel ok. Hij liet een deel van een nummer horen. Voordat hij met een andere compressie kwam liet hij eerst nog 10 seconden van het begin van de vorige horen. In alle eerlijkheid iemand 200 maal zo'n proefje laten doen werkt natuurlijk niet in de praktijk. Dit grenst aan  marteling hoewel statistisch vast en zeker correct ;)

Hoe weet je verder zo zeker dat het hetzelfde klinkt. Let wel ik ben digitaal analfabeet en heb me nooit met deze materie bezighouden.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 22:52:58 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2016, 22:58:37 »
Flac is een verliesvrije manier van audiodata bewaren. Wil je dit weer kunnen horen, zul je het moeten decoderen. Na decoderen heb je weer hetzelfde als daarvoor: de wav file.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2016, 23:14:09 »
Oh bedankt Jacco. Ik heb aif, FlAC, m4a en ook wav gehoord (even gecheckt). De conclusie ging over de eerste drie. Sorry dat ik het verkeerd zei.  Dat verschil tussen uitgangen is dat nog verklaarbaar?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2016, 23:31:26 »
Nee, dat is allebei digitaal en verder foutloos. Of er moet een contact los zitten oid. Maar als het systeem in orde is, doet het protocol de digitale informatie netjes afhandelen en zijn er geen verschillen hoorbaar.

Wat me nu te binnen schiet, is het volgende. Stel dat je steeds op dezelfde manier test, dus dezelfde volgorde van type files en aansluiting, zou het zomaar kunnen zijn dat de uitkomsten van de verschillende proefpersonen sterk met elkaar overeenkomen. Zoiets is mij al eens eerder opgevallen, men ontwikkeld als functie van tijd een voorkeur voor bepaalde keuzes. Los van de inhoud.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Nooit geloofd
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2016, 07:59:54 »
Hans probeerde deze proefjes uit bij al zijn bezoekers.Hij vroeg alleen welke van drie stukjes muziek ik mooier vond en verder niets. Er werd consequent door bezoekers dezelfde conclusie getrokken.

Ik charcheer even om het punt te maken: Als je altijd 3 dezelfde verschillende stukjes muziek laat horen en het eerste stukje bevat een schijtend varken, de tweede een kotsende hond en de derde een viool, dan is het helemeaal niet gek als mensen dan in veel gevallen hetzelfde het mooiste zullen vinden. Als dat dan het .flac fragment is. Is het dan een juiste conclusie om te zeggen dat mensen een voorkeur hebben voor dat formaat? OF zou het dan ergens anders mee te maken kunnen hebben? :)
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 08:02:20 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Nooit geloofd
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2016, 12:42:19 »
Er werd een aantal keren het nummer "Walking on the moon" van het Yuri Honig Trio gespeeld. Dit is erg goed opgenomen en voor mij was het duidelijk hoorbaar.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2016, 12:43:44 »
Ik vermoed een technisch mankement.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nooit geloofd
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2016, 12:51:27 »
Als jij niet weet welke bron er speelt, er vanuitgaande dat er niks mis is met de opname, dan ga jij dat verschil nooit horen.   ;)

Dit valt voor mij in dezelfde categorie als: Ik heb het B-merk gehoord en dat klinkt zo traag, vandaar dat ik voor het A-merk gekozen heb. 

Ja ja, ik zie een vergelijk in wording gloren aan den einder.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Nooit geloofd
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2016, 12:58:51 »
Als jij niet weet welke bron er speelt, er vanuitgaande dat er niks mis is met de opname, dan ga jij dat verschil nooit horen.   ;)

Dit valt voor mij in dezelfde categorie als: Ik heb het B-merk gehoord en dat klinkt zo traag, vandaar dat ik voor het A-merk gekozen heb. 

Ja ja, ik zie een vergelijk in wording gloren aan den einder.
Ik denk dat ik je nu al de uitkomst kan voorspellen ! ;)