Maakt inderdaad niet zoveel uit, het gaat om massa van het te vervoeren voertuig, de drang tot acceleratie (en verder weggedrag) en inhoud van de verbrandingskamers. De benzine en dieselmotor hebben respectievelijk een max rendement van ongeveer 25 en 35%, daar gaat bij standaard uitvoeringen (dus zonder energieterugwinning) bar weinig aan veranderen. Ja, wat geneuzel van 1:14 naar 1:16 of 1:16 naar 1:18 inderdaad. Bij diesel had je vroeger ook al auto's die gewoon 1:20 en meer haalden, de kleinere modellen soms al wel 1:25.
Overigens heb je ook het type auto dat standaard te veel verbruikt, zoals bv mijn Alfa. Die zijn natuurlijk gemakkelijk zuiniger te krijgen, maar dat wil je qua rijgedrag niet. Vandaar dat ik lpg rijd.
Die zuinige auto's moet je zoeken in lage massa en niet harder dan 80 a 90 km/h rijden. Ook niet te snel willen wegrijden. De Opel haalt met dynamisch gedrag gemiddeld 1:16,4. Als je daar zuinig mee gaat rijden is 1:18 a 20 wel haalbaar. Dat doen moderne auto's ook overigens.
Zo heel veel is er niet bereikt, wel een hoop reclame en geneuzel.
Groet,
Jacco
Als ik ga vergelijken met mijn Volvo 850 T5 (van enige jaren terug) (2.3 turbo 5 cilinder) met T5R motormanagement onder de kap en automatische versnellingsbak en de auto die ik nu heb, de Clio IV, dan gaan we het over echte verschillen hebben.
Maar dan hebben we het ook over echte verschillen in prestaties.
De 850 met 260 pk en een leeg gewicht van 1250 kg. 0 naar 100 in 7 seconden en een topsnelheid van 240 kmh. Een gemiddeld verbruik van 1 op 8.
De Clio met 90 pk en een leeg gewicht van iets meer dan 900 kg . 0 naar 100 in 12 seconden en een top van 170 kmh. Een gemiddeld verbruik van 1 op 18. Dat zal nu in de winter wel wat slechter worden door de kou en meer korte ritjes.
Overigens het verschil bij 15.000 km met een prijs per liter van €1,45 geeft tussen 1 op 15 en 1 op 20 een verschil van €362,50 per jaar. Daar kan ik toch wel weer wat anders mee doen
Het verschil tussen mijn 850 (1op7) en de Clio IV (1 op 15) is dan €1650,- per jaar. Dat vind ik genoeg om een kleinere zuinige auto te rijden.
En ik denk dat Jacco gelijk heeft dat je de verbrandingsmotor niet veel zuiniger meer krijgt. Je kunt veel meer bereiken met rijstijl.
Bij mijn Clio zie je dat boven de 110 kmh rijden een toename in verbruik geeft en boven de 120 kmh een flinke toename in verbruik geeft.
Als ik zonder te veel tegenwind 110 op de snelheidsregelaar rijd en ik kan dat een tijdje volhouden dan zegt de boordcomputer dat ik 1 op 22 aan het rijden ben.
Mijn Clio IV geeft aan het eind van de rit een rapport over je rijstijl.
Opgedeeld in drie delen.
Acceleratie , Anticipatie , schakelen.
Acceleratie
Het blijkt dat met weinig gas langzaam optrekken zeker niet de gunstigste manier van optrekken is. Dan krijg ik een laag cijfer voor acceleratie.
Bij optrekken met het gas op de helft of 3/4 ingedrukt geeft voor acceleratie een hoog cijfer.
Anticipatie
Als ik op tijd het gas loslaat en de auto laat uitrollen. Dat kan als je naar een verkeerslicht rijdt of op de snelweg op tijd het gas loslaat om de snelheid aan te passen ipv remmen.
Schakelen
Als ik schakel op het moment dat de auto aangeeft dat ik op of terug moet schakelen dan krijg ik een hoog cijfer voor het schakelen.
Ben ik eigenwijs en trek ik lekker ver door in de versnellingen of schakel ik erg vroeg terug naar een lagere versnelling dan krijg ik een slecht cijfer.
Bij een hoog cijfer op het ritrappport heb je ook een erg gunstig gemiddeld brandstof verbruik.
Ik probeer het zuinig rijden te combineren met rijplezier en dan haal ik nog steeds een cijfer tussen de 7.5 en de 8.0
Je kunt het systeem ook naar de achtergrond zetten en de rijstijlindicator uit zetten.
Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn en zo zuinig mogelijk te rijden.
Overigens is de boordcomputer optimistisch. Het verbruik is ongeveer 5% hoger dan deze aangeeft.
Marcel