Auteur Topic: Zuinige auto's  (gelezen 5518 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Zuinige auto's
« Gepost op: 17 november 2016, 10:10:13 »

Volgens het ICCT Lag het verschil in verbruik van benzine auto's 10 jr geleden op 15% in 2010 25% en anno nu

let wel! 42%!. dus je kunt stellen dat de auto's van 10jr geleden net zo zuinig zijn als nu.

Heb inmiddels contact gehad met 2 personen die hagelnieuwe yarissen hadden gekocht en mij gewoon vertelden dat de vorige

yaris uit 2009 net zo zuinig waren als de nieuwe.

Dus wat nieuwe auto uit 2016 verbruikt op pappier en de realiteit zit tot wel 42% verschil als wat de fabrikant opgeeft. :'(
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Zuinige auto's
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2016, 11:56:37 »
Mijn vorige auto was een Renault Twingo van eind 2011.
Deze auto heeft een 1200 cc 4 cilinder motor met 75 pk.  Gemiddeld gebruik met deze auto en mijn rijstijl was 1 op 16.
Mijn huidige auto is een Renault Clio van 2016.
Deze auto heeft een 900 cc 3 cilinder turbo motor met 90 pk. Gemiddeld gebruik met deze auto en mijn rijstijl is 1 op 18.
Iets meer vermogen en een zwaardere auto en toch nog wat zuiniger. Niet veel, maar toch.

Ik denk dat er wel heel veel verschil zit tussen wat je werkelijk aan kilometers uit een liter brandstof haalt en wat de fabrikant aangeeft wat zou kunnen.
Dat gaat me wel lukken, als ik alleen lange afstanden ga rijden en zeker niet boven de 100 kmh ga rijden.
Ten alle tijden precies doe wat de schakelindicator aangeeft en altijd precies optimaal accelereer.  Ongeveer met 3/4 ingetrapt gaspedaal. Altijd optimaal kan uitrollen (anticiperen).
Maar helaas is ons verkeer vaak zo druk en rommelig dat veel remmen nodig is (In de spits op de snelweg) en weer op snelheid komen ook veel nodig is.
Dan ben je bezig met erg veel energie opstoken aan warmte. Best jammer.
Als ik dan echt zuinig wil blijven rijden blijf ik tussen de vrachtwagens rijden op de snelheidsregelaar.
Maar dat is ook niet altijd wenselijk als vrachtwagens erg dicht op elkaar rijden, dan hoef ik er niet zo nodig tussen te rijden.
En als er toch wat tijdsdruk is ga je al snel links rijden met veelvuldig remmen en optrekken tot gevolg.
Helaas is de tijdswinst ten opzichte van rechts blijven minimaal. Maar het voelt wel sneller.

Ik denk wel dat auto's gemiddeld genomen flink zuiniger zijn geworden. Puur als je kijkt naar het verbruik voor het voortbewegen.
Alleen ........bijna alle auto's hebben airco en meer elektrische systemen aan boord dan 10 á 20 jaar geleden.
Denk aan ABS, EPS en beeldschermen voor navigatie en diverse andere functies.
En al die extra dingen bij elkaar gebruiken een flink portie energie en dat  moet er toch komen door benzine of diesel te verbranden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Zuinige auto's
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2016, 12:22:25 »
Meestal zijn de fabrieksgegevens wat aan de optimistische kant en ik verbaasde mij dan ook toen bleek dat mijn Honda CB500X motor 1 op 30 haalde, terwijl de fabriek 1 op 27 opgaf.
Met auto´s ligt dat wellicht anders, maar ik ben ook niet ontevreden over het gebruik van mijn Toyota Carina uit 1994.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Zuinige auto's
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2016, 13:49:51 »
Onze 5-cilinder benzine VW T4 rijd één op emmer lekker boeiend...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Zuinige auto's
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2016, 14:41:48 »
Interessant hoor. Ik heb mijn huis ook beter geïsoleerd maar stook nu ook de luisterkamer en de uitbouw erbij  ;) Ik rij nog even door met mijn twee Focus en Fiesta van meer dan 10 jaar. Als mijn vrouw met pensioen gaat dan vervang ik ze door iets kleiners en zuinigers.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Zuinige auto's
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2016, 17:56:39 »
Onze 5-cilinder benzine VW T4 rijd één op emmer lekker boeiend...

Nou.  ;D ik vind het bij een literprijs van ongeveer 1,45 euro wel een sport om zoveel mogelijk kilometers uit een liter te krijgen.
En bij 15.000 gereden kilometers per jaar maakt het toch wel wat uit of je 1 op 15 of 1 op 20 gebruikt.

Marcel :D
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Zuinige auto's
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2016, 20:44:56 »
Onze 5-cilinder benzine VW T4 rijd één op emmer lekker boeiend...

Nou.  ;D ik vind het bij een literprijs van ongeveer 1,45 euro wel een sport om zoveel mogelijk kilometers uit een liter te krijgen.
En bij 15.000 gereden kilometers per jaar maakt het toch wel wat uit of je 1 op 15 of 1 op 20 gebruikt.

Marcel :D

En............zo is dat !!!

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Zuinige auto's
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2016, 21:01:47 »
Maakt inderdaad niet zoveel uit, het gaat om massa van het te vervoeren voertuig, de drang tot acceleratie (en verder weggedrag) en inhoud van de verbrandingskamers. De benzine en dieselmotor hebben respectievelijk een max rendement van ongeveer 25 en 35%, daar gaat bij standaard uitvoeringen (dus zonder energieterugwinning) bar weinig aan veranderen. Ja, wat geneuzel van 1:14 naar 1:16 of 1:16 naar 1:18 inderdaad. Bij diesel had je vroeger ook al auto's die gewoon 1:20 en meer haalden, de kleinere modellen soms al wel 1:25.

Overigens heb je ook het type auto dat standaard te veel verbruikt, zoals bv mijn Alfa. Die zijn natuurlijk gemakkelijk zuiniger te krijgen, maar dat wil je qua rijgedrag niet. Vandaar dat ik lpg rijd.

Die zuinige auto's moet je zoeken in lage massa en niet harder dan 80 a 90 km/h rijden. Ook niet te snel willen wegrijden. De Opel haalt met dynamisch gedrag gemiddeld 1:16,4. Als je daar zuinig mee gaat rijden is 1:18 a 20 wel haalbaar. Dat doen moderne auto's ook overigens.

Zo heel veel is er niet bereikt, wel een hoop reclame en geneuzel.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Zuinige auto's
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2016, 22:43:35 »
Toen ik de EGR klep van de T5 uitschakelde ging deze bijna 10% zuiniger rijden. Dat verbaasde me wel. Ik vraag mecaf wat er te bereiken valt als er naar maximaal rendement wordt gewerkt en niet naar millieu wordt gekeken.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Zuinige auto's
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2016, 06:49:24 »
Maakt inderdaad niet zoveel uit, het gaat om massa van het te vervoeren voertuig, de drang tot acceleratie (en verder weggedrag) en inhoud van de verbrandingskamers. De benzine en dieselmotor hebben respectievelijk een max rendement van ongeveer 25 en 35%, daar gaat bij standaard uitvoeringen (dus zonder energieterugwinning) bar weinig aan veranderen. Ja, wat geneuzel van 1:14 naar 1:16 of 1:16 naar 1:18 inderdaad. Bij diesel had je vroeger ook al auto's die gewoon 1:20 en meer haalden, de kleinere modellen soms al wel 1:25.

Overigens heb je ook het type auto dat standaard te veel verbruikt, zoals bv mijn Alfa. Die zijn natuurlijk gemakkelijk zuiniger te krijgen, maar dat wil je qua rijgedrag niet. Vandaar dat ik lpg rijd.

Die zuinige auto's moet je zoeken in lage massa en niet harder dan 80 a 90 km/h rijden. Ook niet te snel willen wegrijden. De Opel haalt met dynamisch gedrag gemiddeld 1:16,4. Als je daar zuinig mee gaat rijden is 1:18 a 20 wel haalbaar. Dat doen moderne auto's ook overigens.

Zo heel veel is er niet bereikt, wel een hoop reclame en geneuzel.

Groet,
Jacco

Als ik ga vergelijken met mijn Volvo 850 T5 (van enige jaren terug) (2.3 turbo 5 cilinder) met  T5R motormanagement onder de kap en automatische versnellingsbak en de auto die ik nu heb, de Clio IV, dan gaan we het over echte verschillen hebben.
Maar dan hebben we het ook over echte verschillen in prestaties.
De 850 met 260 pk en een leeg gewicht van 1250 kg.  0 naar 100 in 7 seconden en een topsnelheid van 240 kmh. Een gemiddeld verbruik van 1 op 8.
De Clio met 90 pk en een leeg gewicht van iets meer dan 900 kg . 0 naar 100 in 12 seconden en een top van 170 kmh.  Een gemiddeld verbruik van 1 op 18.  Dat zal nu in de winter wel wat slechter worden door de kou en meer korte ritjes.

Overigens het verschil bij 15.000 km met een prijs per liter van €1,45 geeft tussen 1 op 15 en  1 op 20 een verschil van €362,50 per jaar.  Daar kan ik toch wel weer wat anders mee doen

Het verschil tussen mijn 850 (1op7) en de Clio IV (1 op 15)  is dan €1650,- per jaar.  Dat vind ik genoeg om een kleinere zuinige auto te rijden.

En ik denk dat Jacco gelijk heeft dat je de verbrandingsmotor niet veel zuiniger meer krijgt.  Je kunt veel meer bereiken met rijstijl. 
Bij mijn Clio zie je dat boven de 110 kmh rijden een toename in verbruik geeft en boven de 120 kmh een flinke toename in verbruik geeft.
Als ik zonder te veel tegenwind 110 op de snelheidsregelaar rijd en ik kan dat een tijdje volhouden dan zegt de boordcomputer dat ik 1 op 22 aan het rijden ben.
Mijn Clio IV geeft aan het eind van de rit een rapport over je rijstijl.
Opgedeeld in drie delen.
Acceleratie , Anticipatie , schakelen.
Acceleratie
Het blijkt dat met weinig gas langzaam optrekken zeker niet de gunstigste manier van optrekken is.  Dan krijg ik een laag cijfer voor acceleratie.
Bij optrekken met het gas op de helft of 3/4 ingedrukt geeft voor acceleratie een hoog cijfer.
Anticipatie
Als ik op tijd het gas loslaat en de auto laat uitrollen.  Dat kan als je naar een verkeerslicht rijdt of op de snelweg op tijd het gas loslaat om de snelheid aan te passen ipv remmen.
Schakelen
Als ik schakel op het moment dat de auto aangeeft dat ik op of terug moet schakelen dan krijg ik een hoog cijfer voor het schakelen.
Ben ik eigenwijs en trek ik lekker ver door in de versnellingen of schakel ik erg vroeg terug naar een lagere versnelling dan krijg ik een slecht cijfer.

Bij een hoog cijfer op het ritrappport heb je ook een erg gunstig gemiddeld brandstof verbruik.

Ik probeer het zuinig rijden te combineren met rijplezier en dan haal ik nog steeds een cijfer tussen de 7.5 en de 8.0

Je kunt het systeem ook naar de achtergrond zetten en de rijstijlindicator uit zetten.
Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn en zo zuinig mogelijk te rijden.

Overigens is de boordcomputer optimistisch.  Het verbruik is ongeveer 5% hoger dan deze aangeeft.

Marcel

« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 07:31:28 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Zuinige auto's
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2016, 09:15:59 »
In 1980 ging ik van een BMW over op een Golf Diesel en dat was een enorm verschil in verbruik, maar goed dan hebben we het natuurlijk wel over verschillende motoren. Ik bedoel er alleen mee te zeggen, dat het wel een aparte ervaring was om ineens voor de de fractie van de prijs te rijden. De Golf Diesel reed zo'n 1 op 20. Ik heb overigen geen schik gehad met deze diesel en ik denk dat er op het gebied van dieselmotoren  in de loop van de tijd een hoop is verbeterd.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Zuinige auto's
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2016, 19:59:00 »
Het verbruik is voor mij nooit doorslaggevend geweest bij de aanschaf van een auto.  De GLA rijdt 1 op 14 (korte stukjes, gewoon lekker doorrijden met den automaat).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Zuinige auto's
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2016, 20:43:10 »
Ach, je moet tenslotte ook een beetje lol hebben vind ik. De Caddy rijdt ongeveer 1 op 16. Nog een beetje lastig te zeggen, ding is nieuw en heb nog maar 2x getankt. Als ik echt lol wil hebben pak ik de Donkervoort en haal maximaal 1 op 10. Boeien. Overigens al stukken beterder (en sneller) dan toen ik 'm kocht: toen haalde hij net de 1 op 8..
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Zuinige auto's
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2016, 20:45:59 »
Op lpg haal ik 1:8,6 met de Alfa. Dat deed die ouwe Benz ook of net iets beter!

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Zuinige auto's
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2016, 23:13:31 »
Onze Opel Zafira doet 1:8 met onze rijstijl, volgens de boordcomputer. Onze Peugeot 206 1:?, ik weet het niet deze heeft geen boordcomputer. Zuinig zal het niet zijn want is inmiddels 17 jaar oud.
We hebben ooit een Opel Omega gehad, als dan de boordcomputer, tijdens het snel optrekken, aangaf dat we 45 liter diesel per 100 km verstookten vonden we dat wel opmerkelijk. Die reed gemiddeld 1:8.
Eens buizen altijd buizen.