Hifi hardware > Zelfbouw & modificatie luidsprekers

Het refoamen van woofers.

(1/4) > >>

bram freestone:

Heb mij even verdiept in het repareren van woofers en ik sta verbaast hoeveel merken zich aan het foam hebben bezondigd.

In principe komt het foam uit Amerika overwaaien want ik zie op YouTube dat er al in 1982 refoamt werd een 802 van bose.

Dat houd in dat de speaker ±10 jr oud was,dus men wist toen al van het probleem dat het foam geen lang leven had.

Europa is woofers gaan bestukken met foam ±1978.

Heb wel de verdenkingen nu dat men dat wist maar dat er een groot voordeel in het verschiet lag van:die kopers zien

we over 10 of 15 jr wel weer.

En inderdaad zo is het.En je houd het niet voor mogelijk maar fabrikant AUDAX heeft ze nog steeds in hun progamma

en leverd ze anno nu nog aan meerdere speakerfabrikanten terwijl men weet heeft dat deze woofers weer gewoon 10 of

15 jr meegaat.

De ellende dienst zich na ±10 jr aan,en dat begint dat als je de foamrand wilt afstoffen het foam klefferig word,dan droogt het

uit en er vallen gaten,en dat moet je niet willen :neenee:

Maar inderdaad cabbasse hebben ze ook geplaatst in hun series en dat is een schande ???


                                                                              https://youtube.com/watch?v=WbA0Om_gKXM

Be Tweeter:
Het kan nog erger: In oudere series BeoLabs 4000, 6000, 8000 wordt het schuim gebruikt als dempingsmateriaal. Het vreet bij ontbinding printsporen aan met elektronische uitval tot gevolg.
Daar wordt inmiddels een ander schuim gebruikt.

Audiofreak:
Bram, de Cabasse Bisquine en de Cabasse Nef stammen uit het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw en ze hebben nog immer dezelfde foamranden en daar mankeert nog steeds niets aan.
Marcel Dali kan dit beamen, want hij heeft beide speakers bij mij kunnen aanschouwen en beluisteren.
Natuurlijk zullen de randen ook ooit vervangen moeten worden, maar daar ziet het voorlopig echt nog niet naar uit !  De randen zijn gewoon verkrijgbaar in  de handel.
De Galiotes hebben overigens een (inverted) rand met een geheel andere structuur.

JohnK:

--- Citaat van: bram freestone op 16 november 2016, 08:29:45 ---
Heb mij even verdiept in het repareren van woofers en ik sta verbaast hoeveel merken zich aan het foam hebben bezondigd.

In principe komt het foam uit Amerika overwaaien want ik zie op YouTube dat er al in 1982 refoamt werd een 802 van bose.

Dat houd in dat de speaker ±10 jr oud was,dus men wist toen al van het probleem dat het foam geen lang leven had.

Europa is woofers gaan bestukken met foam ±1978.

Heb wel de verdenkingen nu dat men dat wist maar dat er een groot voordeel in het verschiet lag van:die kopers zien

we over 10 of 15 jr wel weer.

En inderdaad zo is het.En je houd het niet voor mogelijk maar fabrikant AUDAX heeft ze nog steeds in hun progamma

en leverd ze anno nu nog aan meerdere speakerfabrikanten terwijl men weet heeft dat deze woofers weer gewoon 10 of

15 jr meegaat.

De ellende dienst zich na ±10 jr aan,en dat begint dat als je de foamrand wilt afstoffen het foam klefferig word,dan droogt het

uit en er vallen gaten,en dat moet je niet willen :neenee:

Maar inderdaad cabbasse hebben ze ook geplaatst in hun series en dat is een schande ???

D
                                                                              https://youtube.com/watch?v=WbA0Om_gKXM
--- Einde van citaat ---
Oef, wat ben ik blij dat jij je ingelezen hebt en jezelf tot de enige expert over dit onderwerp hebt verklaard. Ik snap ook niet dat de rest van de wereld ooit aan foam randen is begonnen alvorens het orakel Bram te raadplegen.......

Marcel Dali:
Bram is een hoop ophef aan het maken om helemaal niets.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant van luidspreker-units foam is gaan gebruiken om klanten met problemen terug te zien over 10 á 15 jaar.
Verder weet ik niet waarom een fabrikant kiest voor rubber of voor foam.

En inderdaad de setjes Cabasse van Audiofreak zijn in uitmuntende staat en daar is niets te zien of te horen van enig verval van de foamranden.

Overigens kan ik me ook goed voorstellen dat rubberranden bij veroudering verharden. Dat zie je misschien niet meteen zoals het verval bij schuim.
Maar verharding gaat wel een nadelige invloed hebben op de weergave.

Bram, Wat moet er bij een MFB allemaal vervangen worden na 15 jaar dienst?

Marcel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie