Auteur Topic: Roetveegpieten.  (gelezen 12795 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2016, 17:58:41 »
De maatschappij veranderd en dat zie je ook in de Wilders discussie waar zelfs een rechtzaak over loopt ..... Meer of minder marokkanen, laten wij als nuchtere hollander doen waar we goed in zijn en dat is relativeren en de rest lijkt mij niet heel belangrijk en zeke niet wat een ander denkt.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2016, 18:56:47 »
Eens met Hans: het interesseert de kinderen die erin geloven echt geen fluit wat voor kleur een Piet heeft. En de oorsprong kan best niet-racistisch zijn, maar die associatie haal je er nu niet meer vanaf. Ik vergelijk het met het hakenkruis (niet in ernst, wel in ontwikkeling), dat was van oorsprong ook geen nazi-symbool, maar je moet er tegenwoordig niet mee rond willen lopen.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2016, 19:07:19 »
Zucht.... gaan we het hier nu ook al over zwarte piet hebben.....  :braak:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2016, 19:58:16 »
Zucht.... gaan we het hier nu ook al over zwarte piet hebben.....  :braak:
Zwarte  piet ...... zo is het altijd geweest Kevin eigenlijk niks nieuws.  ::)    Voor mij een onnodige discussie, een spontaan en leuk kinderfeest niets meer of minder.

Ok, nu we geen kolen kachels meer hebben zal de piet iets minder zwart kunnen zijn.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2016, 20:02:17 »
Sterker nog, hij zou eigenlijk groen moeten zijn  ;D

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2016, 20:04:34 »
Sterker nog, hij zou eigenlijk groen moeten zijn  ;D

Groet,
Jacco
Inderdaad ! ;)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2016, 21:33:57 »
Dat is duurzaam,subsidie op Zwarte Piet ;D
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2016, 21:50:45 »
Dat is duurzaam,subsidie op Zwarte Piet ;D
Zeg maar een soort kortingsbon bij Bart Smit of Intertoys ?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #23 Gepost op: 14 november 2016, 13:48:57 »
Zwarte Piet is in de eerste plaats een karikatuur net zoals alle figuren uit kinderseries uit de vroege tijd van de TV en stripfiguren. In die zin heb ik bijvoorbeeld Sjimmie uit Sjors en Sjimmie nooit als een racistisch fenomeen gezien want Sjors was eigenlijk ook een beetje raar figuur. Nederland heeft verder nauwelijks een racistische traditie. Indonesiërs en Molukkers zijn bijvoorbeeld heel snel opgenomen in de maatschappij en door gemengde huwelijken in gezinnen.

Op een of andere manier wil een groep gekleurde mensen in dit land een punt maken door achter alles iets racistisch te zoeken. De vraag is of we daaraan mee moeten doen. Dat een figuur als Ascher daarin mee gaat zegt veel over de man. Het prototype van de bestuurder in NL die zich alleen richt op de "mores" van het elitaire groepje om zich heen en niet de mensen voor wie hij zegt op te komen: Hillary Clinton de tweede.



« Laatst bewerkt op: 14 november 2016, 13:51:16 door Carl »

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #24 Gepost op: 14 november 2016, 16:13:54 »
Onze zwarte medelanders willen gewoon niet dat er zwarte mensen meedoen aan een kinderfeest. En dan zijn wij blanken ( ::)) racistisch? Wat mis ik hier?  ;D

Maar effe serieus: waar gaat het helemaal om. Lekker gekleurd maken die Pieten, een lulverhaal erbij verzinnen (iets met een verschrikkelijke ziekte ofzo lijkt mij wel grappig) en de kinderen zijn weer helemaal happy.

**Vervolgens gaat de modebranche klagen dat een groene Piet met een rood pakje en een gele veer toch wel heel erg vloekt. Dit horende komt de Bond tegen vloeken weer in actie dat al dat gevloek niet kan. Daarop wordt dan weer gereageerd met de mededeling dat de vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt en voor je het weet wordt er een cartoonist vermoord. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Nee, wij zitten de eerste tien jaar nog niet rustig thuis als de Sint weer eens deze kant op komt.  8) angel

En de zwarte kinderen worden weer door de blanke kinderen gepest met het verhaal dat ze de volgende dag ook zomaar groen of geel kunnen zijn.

Groeten...

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.256
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2016, 16:26:19 »
De maatschappij veranderd en dat zie je ook in de Wilders discussie waar zelfs een rechtzaak over loopt ..... Meer of minder marokkanen, laten wij als nuchtere hollander doen waar we goed in zijn en dat is relativeren en de rest lijkt mij niet heel belangrijk en zeke niet wat een ander denkt.

Inderdaad waar wij goed in zijn en dat is: Oorlog voeren inclusief moordpartijen in indonesie en dat na de zogenoemde

bevrijding van de amy'.De meeste Nederlanders die de laatste 200 jr sneuvelden getalsmatig sneuvelden niet aan de grebbeberg

maar aan het oostfront dus in dienst van adolf.

En waar we ook bijzonder goed in waren dat is in de handel.

                                                                       
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2016, 17:26:36 »
Ik ben het trouwens ook met Carl eens v.w.b. Sjors en Sjimmie. In de jaren vijftig traden acteurs voor kinderen op in het plaatselijke verenigingsgebouw als Sjors en Sjimmie en er was geen ziel die daar enige racistische gevoelens bij had. Ik heb de jaren vijftig heel bewust meegemaakt en ik kan mij niet herinneren dat er in lectuur specifiek negerdorpjes of aanverwante vertoningen werden afgedrukt. Het Sjors en Sjimmieboek kreeg je gewoon met Sint Nicolaas cadeau en dat was bijna een vanzelfsprekendheid.
Ik heb in mijn leven diverse donkergekleurde vrienden gehad en geen van deze mensen heeft zich ooit druk gemaakt over Sint Nicolaas en Piet.
Misschien wel handig om het onderstaande eens te lezen, want enig historisch besef lijkt hier en daar toch echt wel te ontbreken.

http://www.isgeschiedenis.nl/sinterklaas-en-zijn-geschiedenis/zwarte-piet-geen-afrikaanse-slaaf-maar-een-saraceen/

Dit is overigens mijn laatste reactie op dit onderwerp, want het sop is de kool niet waard.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2016, 17:47:53 »

Ik heb deze boeken ook nooit gehad maar ze waren er dus wel.
An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.256
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2016, 18:00:48 »

Ik heb deze boeken ook nooit gehad maar ze waren er dus wel.

Wat had jij dan gedacht?

                                                                 
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2016, 10:51:30 »
tja .
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden