Auteur Topic: Roetveegpieten.  (gelezen 12811 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.259
Roetveegpieten.
« Gepost op: 13 november 2016, 13:14:58 »

Ik bekijk me net de roetveegpieten op NU.nl.

Je word er toch meelig van als je dat stukje politieke scheinheiligheid bekijkt,van dit soort zaken word ik niet goed :o
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2016, 13:35:40 »
Ik vraag me af wat Zwarte Piet met racisme te maken heeft, want Zwarte Piet beeldt helemaal geen negroide persoon uit, maar gewoon een hulpje van Sinter Klaas, wiens gezicht pikzwart wordt van het roet in de schoorstenen, via welke rookkanalen hij de pakjes bezorgd.
Wat een zielig gezeik van lieden die zich weer eens de "underdog" voelen ! Kom op, het is gewoon een kinderfeestje wat al heel lang in Nederland bestaat en bij de Nederlandse cultuur hoort !

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2016, 14:28:39 »
Ach die kinderen kunnen het wel hebben als er oranje pieten rondlopen. Die malen ook niet om traditie en cultuur.

Volwassenen ja die kunnen er wat van en zien de wereld vergaan als zwarte piet niet meer kan en mag.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.922
    • ARJANKU.IT service
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2016, 14:36:07 »
Geen negroide persoon? Kijk eens naar de geschiedenis. Oud schilderij met negerbediende; hee dat lijkt warempel wel een zwarte Pietenkostuum.. Voorleesboekjes uit de vijftiger jaren met "nikkerdorpjes" en "nikkertjes" die krek hetzelfde getekend zijn als zwarte Piet door de jaren heen. Ook gaat het verhaal dat Sinterklaas slaven zou hebben vrijgekocht en ze een betaalde baan hebben aangeboden zodat er juist heeeeelemaal geen sprake is van racisme. Dat er vandaag de dag geen racistische kwade wil in het Sinterklaasfeest zit wil ik graag geloven maar dat er geen sprake is van een racistisch stereotiep kun je naar mijn gevoel maar moeilijk hard maken zonder U bochtconstructies.

@Hans:  Toppie!
An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2016, 14:45:43 »
Als ik m,n schoen maar mag zetten. ;D

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2016, 14:54:34 »
Precies.....dat denkt die jongste van mij nu ook. Nog even volhouden dat ze bestaan anders krijg ik niets meer. Ze is 18... ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2016, 15:40:11 »
Dan ook maar geen kleding bij de C&A en de Primark of elders kopen wordt vaak door kinderen in slechte omstandigheden gemaakt en mocht je je de brand in een fabriek in Bangladesh nog herinneren waar men zelfs geen kant uit kon met gevolg veel doden.

Ook een vorm van slavenarbeid hoe sommige zwarte piet nu zien en daar hoor ik niemand over.

Nederland is een prima zeikland bij uitstek, valt mee dat daar nog geen subsidie potje voor is.  ;)




chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2016, 15:53:53 »
Nederland is een prima zeikland bij uitstek, valt mee dat daar nog geen subsidie potje voor is.  ;)

 ;D ;D

Paar weken terug is de fiets van mijn dochter (die nog in Sinterklaas geloofd) meegenomen. Men had een vermoeden wie dit gedaan had. Dus politie en die in gesprek met de beste jongeman. Die hield zijn mond dicht ondanks dat hij tegen anderen al had gezegd dat hij de fiets had gepakt. Mijn dochter heeft een vriendenclub waarvan ik niet wil weten wat die allemaal doen...maar die hebben het recht in eigen handen genomen.

Zijn wat rond wezen rijden, hebben gewacht tot de persoon klaar was met werken. Hebben een beetje gevolgd en ja hoor daar was de fiets en binnen een uur stonden ze voor mijn huis. Of ik nog even wilde praten met de jongen want ze wisten waar hij stond en was. Nee...laat maar.

De volgende dag belde de politie. Het verhaal verteld en die vonden dat er aangifte gedaan moest worden. Wij vonden van niet. Dus moraal van het verhaal: Politie heeft zijn werk goed gedaan en de maatschappij regelt het ook wel weer op een nette manier. Zo hoort het.

Wat het met zwarte piet te maken heeft ? Geen idee..wie weet kan ik de link ooit nog eens leggen. Ik vind het wel een mooi verhaal.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2016, 16:51:52 »
Mooi verhaal ja ;D
Waar haal je blanke pieten als je op Aruba woont.
Maar ja Asscher van de pvda vind dat de meerderheid de minderheid hun zin moet geven.
Hoewel hij vind dat de politiek er niet over gaat.
Zal wel stemmingmakerij zijn :)
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2016, 16:56:37 »
Mooi verhaal ja ;D
Waar haal je blanke pieten als je op Aruba woont.
Maar ja Asscher van de pvda vind dat de meerderheid de minderheid hun zin moet geven.
Hoewel hij vind dat de politiek er niet over gaat.
Zal wel stemmingmakerij zijn :)
Volgend jaar verkiezingen Peter dus ja die gasten moeten weer met hun beste gezicht in beeld.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2016, 17:02:04 »
Mijn stem krijgen ze niet,blonde greet ook niet.
Waarschijnlijk stem ik op de oude lullen partij ;D
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.922
    • ARJANKU.IT service
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2016, 17:07:52 »
Met die lijsttrekker die al die overledenen én Hillary Clinton feliciteert? ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2016, 17:12:37 »
Ik ben het gezeik rond dit kinderfeest wel zat!! Staat je de traditie niet aan!? Rot je lekker op naar Spanje.... daar doen ze aan stierenvechten ook een traditie...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.922
    • ARJANKU.IT service
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2016, 17:23:05 »
Beter had je Hans' punt over gedrag van volwassenen in deze discussie niet kunnen verwoorden, waarvoor dank..
An inability to grasp science is no argument against it....

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Roetveegpieten.
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2016, 17:55:54 »
Met die lijsttrekker die al die overledenen én Hillary Clinton feliciteert? ;)
Hij is niet voor niets de lijsttrekker ;D
I love vintage.