Auteur Topic: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker  (gelezen 2910 keer)

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Gepost op: 12 november 2016, 13:33:10 »
Beste forummers,

Nu heb ik onlangs een leuk versterkertje op de kop getikt, namelijk een Bryston 9B ST. Misschien zijn er hier op het forum wel mensen die dit merk kennen.   ;D

Ik wil maar 4 van de 5 kanalen gebruiken. Wat zou ik met het 5de kanaal moeten doen? Schakelt deze vanzelf uit als deze onbelast is of kan ik de overbodige module beter uit de versterker verwijderen?

Hartelijke groeten,
GS
« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 13:45:34 door GS »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 13:50:12 »
Beste forummers,

Nu heb ik onlangs een leuk versterkertje op de kop getikt, namelijk een Bryston 9B ST. Misschien zijn er hier op het forum wel mensen die dit merk kennen.   ;D

Nu wil ik maar 4 kanalen gebruiken. Wat zou ik met het 5de kanaal moeten doen? Schakelt deze vanzelf uit als deze onbelast is of kan ik de overbodige module beter uit de versterker verwijderen?

Hartelijke groeten,
GS

Je kunt probleemloos dat gedeelte van de versterker dat je niet gebruikt onbelast laten. Zelfs al staat er signaal op de versterkeringang die niet gebruikt wordt en waarvan de uitgang dan onbelast is, dan gebruikt dat versterkerdeel alleen maar de ruststroom waarop de desbetreffende eindversterker op ingesteld is. Ik zou de ongebruikte module alleen verwijderen als je precies weet wat je doet.

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Re: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 14:14:01 »
Beste Ruud,

Dank je voor deze informatie. Fijn te weten dat ik hem zo in gebruik kan nemen zonder schade te veroorzaken.

En een module verwijderen zou ook niet optimaal zijn. Ik heb geen 'dummy' module om het gat op te vullen.

Ik ga hem maar eens aansluiten.

Hartelijke groeten,
GS

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 14:45:30 »
Beste Ruud,

Dank je voor deze informatie. Fijn te weten dat ik hem zo in gebruik kan nemen zonder schade te veroorzaken.

En een module verwijderen zou ook niet optimaal zijn. Ik heb geen 'dummy' module om het gat op te vullen.

Ik ga hem maar eens aansluiten.

Hartelijke groeten,
GS

Ik denk niet dat een dummymodule nodig is. Dat zou alleen nodig zijn als de 4 overgebleven eindversterkers niets doen zonder dat nummer 5 of een dummy van 5 is aangesloten. Mogelijk reageert er software met een of andere beveiliging als de 5-de eindversterker ontbreekt maar zo goed ken ik dat type Bryston nu ook weer niet. Gewoon laten zitten en niet belasten moet geen enkel bezwaar zijn. De onbelaste eindversterker kan probleemloos vol worden uitgestuurd.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 14:47:19 door Ruud13 »

GS

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 99
Re: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 15:24:15 »
Ik dacht simpelweg aan opvulling voor het gat in de versterker. Maar het zou inderdaad best eens kunnen dat het ook niet zonder meer werkt na het verwijderen van een module. De modules hebben elk afzonderlijk een voeding, maar daarnaast zitten ze in een centrale printplaat gestoken.

Hij is nu aangesloten en doet het zo prima.

Eens kijken of het beter bevalt dan het koppel 3B's dat er eerst stond.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Bryston 9B ST als 4-Kanaals versterker
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2016, 18:18:55 »
Mooi dat het zo opgelost is.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167