Auteur Topic: iEC  (gelezen 3009 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
iEC
« Gepost op: 25 november 2016, 15:03:09 »
Een kanaal van mijn Whest 20.0 phonotrap deed het niet meer en ik heb hem naar no 13 gestuurd. Tot mijn grote verbazing bleek de IEC kapot. Ik wist niet dat dit kon, maar kennelijk kost zo'n ding inclusief verzending iets van 10 euro. Dat valt dan weer mee  :)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: iEC
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2016, 16:10:31 »
Ik ga er maar even vanuit dat je met "no 13" mij bedoelt. Het IC van het linker kanaal dat THAT-1512p heet was inderdaad defect. Ja hoor die geïntegreerde schakelingen kunnen net als alle andere onderdelen van zo'n phonovoorversterkertje moeiteloos op gewone maar ook op zon- en feestdagen de pijp aan Maarten geven. Gelukkig is het in de loop der tijd een relatief goedkoop IC geworden en is het verwisselen - omdat er een keurig IC-voetje onder zit - een fluitje van een cent.

Echt heel bijzonder kun je de prestaties van de Whest PS.20 phonovoorversterker trouwens niet noemen. Dat is dan niet omdat hij maar matig zou presteren - zeker niet - maar komt omdat er vandaag de dag zoveel goed presterende IC's en halfgeleiders zijn die ook nog eens een keer bijna niks kosten en topprestaties leveren op gebied van geringe ruis en geringe vervorming. Een topklasse phonoversterker hoeft tegenwoordig zeker niet veel geld te kosten. 
« Laatst bewerkt op: 25 november 2016, 16:26:51 door Ruud13 »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: iEC
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2016, 20:16:09 »
Ik heb hem indertijd heel zorgvuldig uitgezocht Ruud. Toch denk ik dat indertijd wat gecompenseerd heb op mijn luisterruimte want ik vind hem op mijn zolder toch ietwat dun klinken. Phonotrappen is wel een hobby van me en ik heb er veel geleend van deze en gene en vind ze toch wel verschillend klinken. Dan probeer ik dat recht te trekken met instelling van impedanties en dat lukt me eigenlijk nooit.

Een IEC is met mijn achtergrond natuurlijk heel moeilijk voor te stellen. Is dat kapot of niet kapot of zit daar nog iets als prestatievermindering bij?i

Oh dat no 13 komt omdat ik nogal bezig ben met oude tv series: ik had die serie in het hoofd die begint met een spion die met een Lotus Seven zijn hoofdkwartier binnenrijdt. Maar ik bedenk nu dat dat niet no 13, maar no 9 was. Volgens mij heette de serie de Prisoner.


bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: iEC
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2016, 21:21:32 »

Je bedoeld zeker deze serie uit 1968


                                                           
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: iEC
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2016, 22:41:11 »
Als je in die tijd een Lotus Seven had en een Quad set dan had je reden om tevreden te zijn.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: iEC
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2016, 22:53:13 »
Als je in die tijd een Lotus Seven had en een Quad set dan had je reden om tevreden te zijn.
Zo'n Seven is nog steeds big fun....
Science is no democracy

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: iEC
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2016, 05:16:57 »
[...]

Een IEC is met mijn achtergrond natuurlijk heel moeilijk voor te stellen. Is dat kapot of niet kapot of zit daar nog iets als prestatievermindering bij?i


Op gevaar af dat het nu héél simpel wordt: Het is geen IEC maar een IC. Dat is een Integrated Circuit of in het Nederlands een geïntegreerde schakeling. Dat IC - de Thad-1512p in jouw Whest PS.20 - is een onderdeel van jouw phonovoorversterker en zo'n IC kan net als alle andere actieve en passieve onderdelen die er nog meer in de phonovoorversterker zitten stukgaan. Dat stukgaan van één van beide IC's - er is er één voor het linker kanaal en één voor het rechter kanaal - was bij jouw exemplaar aan de hand. Het IC voor het linker kanaal was stuk.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: iEC
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2016, 15:45:24 »
Simpel genoeg Ruud! Ik heb een klein beetje een afwijking. Als ik een woord/naam de eerste keer fout heb dan doe ik dat jaren later weer. Net of er iets vastzit. Maar goed als het de enige afwijking is dan valt het wel mee  ;D

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: iEC
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2016, 19:19:43 »
Simpel genoeg Ruud! Ik heb een klein beetje een afwijking. Als ik een woord/naam de eerste keer fout heb dan doe ik dat jaren later weer. Net of er iets vastzit. Maar goed als het de enige afwijking is dan valt het wel mee  ;D
Haha je zal een keer Zwarte Piet gezegd hebben tegen Sylvana....
Science is no democracy