Auteur Topic: DIY Pass Labs phono  (gelezen 14503 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #15 Gepost op: 07 november 2016, 16:36:30 »
Ik verwed dat mijn JD MM-phono niks onder doet voor een exotisch model
Dat zou zo maar kunnen, want wij konden geen significante verschillen ontdekken tussen een zeer betaalbare Cambridge Audio phono en een bekend merk à raison € 5.000,00.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #16 Gepost op: 07 november 2016, 18:38:15 »
We weten dat het klankverschil tussen audio apparaten nooit evenredig aan de prijs is.
Dat is ook zo met elementen.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #17 Gepost op: 08 november 2016, 19:49:52 »
Die DIY Pass Labs die ik te leen heb kostte iets van 600 euro. Ik heb op dit moment drie phonotrappen in huis en er is een stevig geluidsverschil.

Ik moet de Pass Labs zaterdag teruggegeven aan de eigenaar op neutraal terrein in Tlilburg. Misschien kunnen we hem nog wel even beluisteren Peter.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #18 Gepost op: 08 november 2016, 20:21:32 »
Hé Carl,daar heb ik wel oren naar :)
E600,dat is een enorm verschil met eentje uit de winkel.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2016, 20:25:26 door Vintage lover »
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #19 Gepost op: 08 november 2016, 21:29:17 »
Ik verwed dat mijn JD MM-phono niks onder doet voor een exotisch model

Dat zou best kunnen Richard. Maar wees eerlijk vermenigvuldig de kosten van de JD phono maar eens met een factor 5/6 voor belastingen, marges e.d. en dan wordt de prijs ongetwijfeld ook exotischer  :)
« Laatst bewerkt op: 08 november 2016, 21:45:08 door Carl »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2016, 10:51:37 »
Ik verwed dat mijn JD MM-phono niks onder doet voor een exotisch model
Dat zou zo maar kunnen, want wij konden geen significante verschillen ontdekken tussen een zeer betaalbare Cambridge Audio phono en een bekend merk à raison € 5.000,00.

Iets gelijkaardigs;

Kheb hier een Highphonic MC-A2e (Fl. 1000/€ 450 midden 80'er jaren) en een Highphonic MC-D900 (Fl. 4500/€ 2050 midden jaren '80). Beiden hebben een nieuwe cantilever (aluminium versus diamant), kennen verschillende specificaties voor naaldkracht en afgegeven voltage en de duurdere zou een grotere bandbreedte hebben.
Vanwege een te slap gespannen spandraad in de MC-D900 heb ik ze maar kort vergeleken, maar wat opviel was hetzelfde "karakter" en er waren niet direct verschillen waarneembaar in de trant van "Wow". En dat laatste zou eigenlijk wel moeten.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2016, 14:15:31 »
Bij LP's ben je natuurlijk erg afhankelijk van de kwaliteit van de LP/vinyl en hoe de combinatie arm/element zijn afgesteld. Kampvuur geluiden heb je zo, vuil, krasjes of statisch en je hebt het. Draaitafel vergt onderhoud, gewoon meer gedoe dan CD.
Eens buizen altijd buizen.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2016, 15:18:27 »
Minder gedoe is het zeker... ik stream 95% zo niet meer..... maar goed een dag, middag of avond platen draaien heeft ook zo z'n charme. Daarbij vind ik het erg leuk om zo nu en dan een middag te vertoeven in een platenzaak.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2016, 15:36:33 »
Het heeft charme om af en toe een LP te draaien, de Thorens wordt daarom gemaakt. Om een middag in een platenzaak te door te brengen is inderdaad mooie hobby, kom dan meestal wel met cd's er weer uit. Als er iets speciaals ligt voor mij op LP gebied gaat dat natuurlijk ook mee.  :) LP's als "ding" zijn wel mooier dan CD's. Je hebt wel iets in handen.
Tuurlijk, platen draaien is mooi werk maar ik geef er geen grote bedragen aan uit, daarvoor is de kwaliteit te kwetsbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2016, 15:41:27 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2016, 21:00:56 »
Ik verwed dat mijn JD MM-phono niks onder doet voor een exotisch model
Dat zou zo maar kunnen, want wij konden geen significante verschillen ontdekken tussen een zeer betaalbare Cambridge Audio phono en een bekend merk à raison € 5.000,00.

Iets gelijkaardigs;

Kheb hier een Highphonic MC-A2e (Fl. 1000/€ 450 midden 80'er jaren) en een Highphonic MC-D900 (Fl. 4500/€ 2050 midden jaren '80). Beiden hebben een nieuwe cantilever (aluminium versus diamant), kennen verschillende specificaties voor naaldkracht en afgegeven voltage en de duurdere zou een grotere bandbreedte hebben.
Vanwege een te slap gespannen spandraad in de MC-D900 heb ik ze maar kort vergeleken, maar wat opviel was hetzelfde "karakter" en er waren niet direct verschillen waarneembaar in de trant van "Wow". En dat laatste zou eigenlijk wel moeten.

Groet, Mark

Bij het zien van die prijsverschillen heb ik wel iets van: 'WOW'   :o

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2016, 15:28:43 »
Om nu op basis van elementen van meer dan 30 jaar oud en hard geworden rubbers conclusies te trekken voor de huidige situatie, is niet verstandig.Daarbij denk ik dat de kwaliteit van analoog sterk verbeterd is sinds de introductie van CD speler.

Ik heb op dit moment een Oracle met Graham 2.2 arm met Benz Ruby MC in gebruik en een Thorens 320 met TP 16 IV en Nagaoka MP 200 MM element.  Het geluidsmatige verschil is zeer groot zoals Peter kan bevestigen. Ook haardvuur hoor ik met beiden elementen dus nooit. Overigens hoor je de groef wel bij mijn Thorens 160.1 met Denon 160 element. Daar komt volgend jaar wat anders op. Ik ben er ook een mooie console voor aan het maken.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2016, 15:36:28 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2016, 16:28:27 »
Hoe groot is groot? maar de Oracle met de Benz Ruby klinkt zeker beter.
Dat komt denk ik ook door het loopwerk arm element combinatie.
De Thorens met het Nagoka element mag er ook zijn,die klinkt zeker niet slecht.

@ Markus.
Als beide elementen tiptop zouden zijn dan zul je misschien een groter verschil horen.
Klankkleur zal een eigenschap zijn maar het zou niet goed zijn als een veel duurder element niet beter  klinkt.





I love vintage.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2016, 16:43:10 »
 Analoog is sterk verbeterd? dat betwijfel ik ten zeerste,de top is bereikt begin jr 80 zowel wat elementen betreft of arm

alsook naaldstyles,de verbetering die er nu is was er toen ook al (digitale opn/weergave)

De grootste fabriek waar platen worden gemaakt staat in duitsland,vanwaar men nog de drukmachines had staan uit

± 1975 10 jr geleden had men nog 1 machine aan het lopen terwijl dat fabriek er nog ±9 stuks in de motteballen had staan.

Die hebben ze de laatste jaren weer kunnen opstarten en het bedrijf draait nu dag en nacht op volle toeren

De baas van het geheel vertelde wel dat hij geen nieuwe machines kon kopen want dat was anno nu niet meer te betalen.

Mocht er 1 machine stuk gaan dan waren er ook geen onderdelen meer te krijgen,dus van 2 slopers maakte hij weer een

complete..........dit was vorige week allemaal te zien op een duitse satelliet zender Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2016, 18:44:59 »
Analoog is sterk verbeterd? dat betwijfel ik ten zeerste,de top is bereikt begin jr 80 zowel wat elementen betreft of arm

alsook naaldstyles,de verbetering die er nu is was er toen ook al (digitale opn/weergave)

De grootste fabriek waar platen worden gemaakt staat in duitsland,vanwaar men nog de drukmachines had staan uit

± 1975 10 jr geleden had men nog 1 machine aan het lopen terwijl dat fabriek er nog ±9 stuks in de motteballen had staan.

Die hebben ze de laatste jaren weer kunnen opstarten en het bedrijf draait nu dag en nacht op volle toeren

De baas van het geheel vertelde wel dat hij geen nieuwe machines kon kopen want dat was anno nu niet meer te betalen.

Mocht er 1 machine stuk gaan dan waren er ook geen onderdelen meer te krijgen,dus van 2 slopers maakte hij weer een

complete..........dit was vorige week allemaal te zien op een duitse satelliet zender Toppie!
En wat heeft je betoog te maken met de mogelijke verbeteringen? Ik vind het wel leuk voor je dat je een interessante docu hebt gezien....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2016, 19:14:06 »
Om nu op basis van elementen van meer dan 30 jaar oud en hard geworden rubbers conclusies te trekken voor de huidige situatie, is niet verstandig.Daarbij denk ik dat de kwaliteit van analoog sterk verbeterd is sinds de introductie van CD speler.

Ik heb op dit moment een Oracle met Graham 2.2 arm met Benz Ruby MC in gebruik en een Thorens 320 met TP 16 IV en Nagaoka MP 200 MM element.  Het geluidsmatige verschil is zeer groot zoals Peter kan bevestigen. Ook haardvuur hoor ik met beiden elementen dus nooit. Overigens hoor je de groef wel bij mijn Thorens 160.1 met Denon 160 element. Daar komt volgend jaar wat anders op. Ik ben er ook een mooie console voor aan het maken.

Carl, misschien moet ik duidelijker zijn of jij beter lezen danwel interpreteren; Nieuwe cantilevers, nieuwe styli (Ogura) en, dat staat er niet, nieuw rubber. Daarbij denk ik niet dat elementen zo'n vlucht naar voren hebben gemaakt in termen van weergave - geluidskwaliteit. Ondanks de marketingmachine die je anders wil laten doen geloven.

Ik heb Van den Hul "Kolibrietjes" voorbij zien komen die niet op enige fatsoenlijke wijze in welke arm dan ook te monteren waren, Dynavector dingetjes waarbij tenminste de kwaliteitscontrole enkele keren achter elkaar faalde. Dusdanige afwijkingen dat het vinyl onherstelbaar beschadigd was.

Dat kan wel allemaal een beetje pech betreffen en toeval zijn, maar ik denk dat jij redelijk kan schattrn wat een VDH Kolibrie en/of een Dynavector DV17D3 zo ongeveer moeten kosten.
Dat vind ik dus niet kunnen, dat het wl passeert blijkt.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300