Auteur Topic: DIY Pass Labs phono  (gelezen 14514 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #30 Gepost op: 30 november 2016, 19:22:19 »
Analoog is sterk verbeterd? dat betwijfel ik ten zeerste,de top is bereikt begin jr 80 zowel wat elementen betreft of arm
Zou kunnen, kan ook mogelijk niet het geval zijn.
Citaat
alsook naaldstyles,
Niet waar. Althans als we het over helder gedocumenteerde styli hebben.
Citaat
de verbetering die er nu is was er toen ook al (digitale opn/weergave)
Ten dele en niet overal
Citaat
De grootste fabriek waar platen worden gemaakt staat in duitsland,vanwaar men nog de drukmachines had staan uit

± 1975 10 jr geleden had men nog 1 machine aan het lopen terwijl dat fabriek er nog ±9 stuks in de motteballen had staan.

Die hebben ze de laatste jaren weer kunnen opstarten en het bedrijf draait nu dag en nacht op volle toeren

De baas van het geheel vertelde wel dat hij geen nieuwe machines kon kopen want dat was anno nu niet meer te betalen.

Mocht er 1 machine stuk gaan dan waren er ook geen onderdelen meer te krijgen,dus van 2 slopers maakte hij weer een

complete..........dit was vorige week allemaal te zien op een duitse satelliet zender Toppie!
Leuke docu, maar wellicht is het machineverhaal een marketingdingetje die een gunstig effect sorteert (of de hoop daarop).

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #31 Gepost op: 30 november 2016, 19:29:03 »
Ik heb zelf de afgelopen 10 jaar ervaring met Linn K9, Benz Glider/Wood/Ruby, Denon 110/160 en Nagaoka 200. Ik heb daar geen problemen mee gehad. Van den Hull hoor je wel vaker klachten over. Ze worden wel opgelost kennelijk. Een vriend van mij installeert voor een handelaar en ik heb hem nog nooit horen klagen over de Dynavector. Volgens werkt hij vaak met de 5 X 10.

Veel klachten die ik over platen draaien hoor ben ik nog nooit tegengekomen of waren makkelijk op te lossen. En de verschillen die ik thuis  hoor zijn er echt. Altijd welkom, maar eerst een reparatie van de Whest  phonotrap.

PS digitale opnamen rond de '80 heb ik allemaal uit mijn collectie verwijderd: klonk slapjes en steriel en ik speelde ze nooit

« Laatst bewerkt op: 30 november 2016, 20:00:25 door Carl »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #32 Gepost op: 30 november 2016, 22:34:34 »

Ik vermoed ik denk en weet wel zeker dat het bij carl thuis minder klinkt gezien zijn klachten.

De oorzaak zoekt carl waar ie eigenlijk niet moet zoeken en dat kom je eigenlijk veelvuldig tegen hiero,de hoofd oorzaak

zijn doodgewoon de speakers/akoestiek sound dat wil maar niet klinken zoals zij zich dromen.

Men gaat dan over op platenspelers,dat is dan de sound van analoog,men heeft dan de ilusie dat klinkt toch beter!

De waanzin gaat dan nog verder men schaft zich peperdure phonotraps aan en dan als pluim op de idioterie koopt men

zich een element van 500 euro aan met een fantastische mooie naam,want dat helpt natuurlijk in je droomland.

Ik garandeer je dat elke cdspeler beter klinkt als die hele analoge waanzin!

Op het digitale gebied kan ik anno nu ook beweren van die mensen die nu denken zich een peperdure dac aan te schaffen

omdat de sound thuis niet zo doet zoals zij zich wensen je net zo goed de centen in het riool kunt smijten.

De dac's anno nu en dan vanaf 20 euro klinken perfect,en dan heb ik het niet over dac's van een paar jr geleden want daar
 
was terdege wel een soundverschil.

Dus alle klachten over je geluid oftewel sound zijn terug te voeren op jouw luidspreker/akostiek geloof brammetje nu maar

Maar gezien ik ook veel kennis heb van mensen en weet dat van mijn advies zich de meesten niets van aantrekken en zich

het achterwerk ermee afvegen,de tijd zal het leren! :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #33 Gepost op: 30 november 2016, 23:20:35 »
Even voor de duidelijkheid Bram, op mijn nieuwe luisterzolder heb ik een meer dan goede akoustiek. De MA tweeweg doet het daar dan ook zeer goed. Ik heb wel veel geschoven om de optimale balans te vinden.Het probleem bij audio is, dat gezien die goede basis andere dingen ook veel meer gaan opvallen. De zwakste schakel komt dan bovendrijven. Bij de DIY phonotrap hoorde ik bij een bepaald nummer het "vegen" over de drums en die hoorde ik niet bij mijn Whest. Toch wel leuk die extra details in een coherent plaatje wat afgebeeld wordt.

Ik vermoed trouwens, dat juist mensen die bijvoorbeeld geen verschillen horen tussen elementen hun set niet helemaal op orde hebben. Ik heb verder geen ervaring met DACS en misschien heb je daar wel een punt. Ik ben daar niet zo mee bezig.

PS het is natuurlijk altijd de vraag wie (on) gelijk heeft: jij of de rest van de wereld die het niet met je eens is  :think: Ik zou zeggen eerst maar eens luisteren en dan pas oordelen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2016, 23:41:03 door Carl »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #34 Gepost op: 01 december 2016, 10:01:56 »
Even voor de duidelijkheid Bram, op mijn nieuwe luisterzolder heb ik een meer dan goede akoustiek. De MA tweeweg doet het daar dan ook zeer goed. Ik heb wel veel geschoven om de optimale balans te vinden.Het probleem bij audio is, dat gezien die goede basis andere dingen ook veel meer gaan opvallen. De zwakste schakel komt dan bovendrijven. Bij de DIY phonotrap hoorde ik bij een bepaald nummer het "vegen" over de drums en die hoorde ik niet bij mijn Whest. Toch wel leuk die extra details in een coherent plaatje wat afgebeeld wordt.

Ik vermoed trouwens, dat juist mensen die bijvoorbeeld geen verschillen horen tussen elementen hun set niet helemaal op orde hebben. Ik heb verder geen ervaring met DACS en misschien heb je daar wel een punt. Ik ben daar niet zo mee bezig.

PS het is natuurlijk altijd de vraag wie (on) gelijk heeft: jij of de rest van de wereld die het niet met je eens is  :think: Ik zou zeggen eerst maar eens luisteren en dan pas oordelen.

Een ieder kan verschil horen met andere elementen zelfs bij speakers die minder klinken in een bepaalde ruimte

dat is geen punt.Je zult om te beginnen een referentie hebben en dat is doodgewone cdspeler,en als je die minder of anders

vind klinken denk dan niet dat het grote wonder in het gedaante van dure elementen te vinden is,dat is een doodlopende weg.

Het allerbelangrijkste is de speakerweergave/akoestiek, de rest is allemaal bijzaak.

Dus besteed de centen aan meerdere speakers,en die kosten een schijntje op mrktplaats en als je dan vooringenomen bent

en denkt de duurste die moet het echt gaan doen in jouw room dan kun je je echt gaan vergissen.

Ik heb het nu voorelkaar,dus de 6 paar speakers die ik overheb gaan op mrktplts maaaar mocht ik ooit weer verhuizen

dan moet ik hoogst waarschijndelijk helemaal opnieuw beginnen :think:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #35 Gepost op: 01 december 2016, 10:16:01 »
Even voor de duidelijkheid Bram, op mijn nieuwe luisterzolder heb ik een meer dan goede akoustiek. De MA tweeweg doet het daar dan ook zeer goed. Ik heb wel veel geschoven om de optimale balans te vinden.Het probleem bij audio is, dat gezien die goede basis andere dingen ook veel meer gaan opvallen. De zwakste schakel komt dan bovendrijven. Bij de DIY phonotrap hoorde ik bij een bepaald nummer het "vegen" over de drums en die hoorde ik niet bij mijn Whest. Toch wel leuk die extra details in een coherent plaatje wat afgebeeld wordt.

Ik vermoed trouwens, dat juist mensen die bijvoorbeeld geen verschillen horen tussen elementen hun set niet helemaal op orde hebben. Ik heb verder geen ervaring met DACS en misschien heb je daar wel een punt. Ik ben daar niet zo mee bezig.

PS het is natuurlijk altijd de vraag wie (on) gelijk heeft: jij of de rest van de wereld die het niet met je eens is  :think: Ik zou zeggen eerst maar eens luisteren en dan pas oordelen.
Een ieder kan verschil horen met andere elementen zelfs bij speakers die minder klinken in een bepaalde ruimte. Dat is geen punt.
Je zult om te beginnen een referentie moeten hebben en dat is een doodgewone cd-speler en als je die minder of anders vindt klinken denk dan niet dat het grote wonder in de gedaante van dure elementen te vinden is, dat is een doodlopende weg.
Juist dàn heeft het meer te bieden dan een doodlopende weg, net zoals een equalizer dat ook zou kunnen.
Citaat
Het allerbelangrijkste is de speakerweergave/akoestiek, de rest is allemaal bijzaak.
Akoestiek, by far. Neem eens vier paar goed ontworpen luidsprekers en plaats die in een echt goede akoestische omgeving, de verschillen worden marginaal tot eigenlijk niet fatsoenlijk te onderscheiden.
Citaat
Dus besteed de centen aan meerdere speakers,en die kosten een schijntje op mrktplaats .
Waarom?
Citaat
En als je dan vooringenomen bent en denkt de duurste die moet het echt gaan doen in jouw room dan kun je je echt gaan vergissen.
Jij bent echt de enige die dat begrijpt.
Citaat
Ik heb het nu voorelkaar,dus de 6 paar speakers die ik overheb gaan op mrktplts maaaar mocht ik ooit weer verhuizen dan moet ik hoogst waarschijndelijk helemaal opnieuw beginnen :think:
Nee, dan moet je je akoestiek fatsoenlijk regelen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #36 Gepost op: 01 december 2016, 11:02:22 »
Bram kan zich inderdaad wel eens tegenspreken Marcus. Maar een verstandig advies is inderdaad de CD speler als referentie te gebruiken. Dat doe ik al jaren. Bij mijn vorige huis en in de huiskamer van het nieuwe huis vond ik het verschil tussen CD speler en vinyl marginaal. Wel klonk vinyl op een of andere manier "aanstekelijker". Op zolder vind ik vinyl zeker met de DIY Pass gewoon beter klinken. Gaat gewoon in de uitersten verder. Dat is natuurlijk een subjectieve beleving, maar daar gaat het mij uiteindelijk om.

Inmiddels heb ik al diverse LS op zolder uitgeprobeerd waaronder Harbeths 30. Deden het allemaal prima dus mijn MA is zeker geen toevalstreffer. Een zolder heeft overigens akoestisch veel voordelen omdat er geen parallelle wanden zijn. Daarbij kan je er aanklooien wat je wilt. Zo ben ik nu wat aan het experimenteren met ideeën van Jerry.

Ik kan me best voorstellen dat jullie wat sceptisch staan tegenover dure apparatuur. Om dat te vertalen door " goedkope apparatuur is even goed als dure " vind ik wat ver gaan. Mijn Ford Focus met drie deuken erin is de mindere van een mooie BMW hoewel je er uiteindelijk even goed mee naar Amsterdam rijdt. Maar als ik moet kiezen....
« Laatst bewerkt op: 02 december 2016, 14:11:14 door Carl »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #37 Gepost op: 02 december 2016, 15:49:09 »
Ik kan me best voorstellen dat jullie wat sceptisch staan tegenover dure apparatuur.

Ik absoluut niet.  Het is maar net wat je er voor over hebt en of het je gelukkig maakt.
Wat mij betreft hoe duurder, hoe beter.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #38 Gepost op: 02 december 2016, 22:46:06 »
Carl,

De analogie met auto's is wel een beetje passé inmiddels, vind je ook niet?  ;D  ;)

Er wordt niet zozeer gesteld dat goedkope apparatuur even goed is als kostbaardere varianten, in absolute zin.
Je kan je echter afvragen welk nut het heeft om beter presterende apparatuur aan te schaffen als de mens zelve de beperkende factor vormt voor de mogelijkheid van waarneming ervan.

Over auto's dan toch; Als mijn doel luidt; "De auto moet harder dan 250KM/H kunnen!" Dan kan men de auto met 300 -of 500pk aanschaffen, wat echter geen enkel nut heeft als de beide auto's begrenst zijn op hetzelfde punt.

Daarbij sluit ik me aan bij de uitspraak van Hififreak.

Groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #39 Gepost op: 02 december 2016, 23:26:15 »
Ik kan me best voorstellen dat jullie wat sceptisch staan tegenover dure apparatuur.

Ik absoluut niet.  Het is maar net wat je er voor over hebt en of het je gelukkig maakt.
Wat mij betreft hoe duurder, hoe beter.   ;)

Zover ga ik natuurlijk ook niet Henk. Toch zal extra geld in LS zeker renderen als je kamer er zich voor leent. Voor een goede draaitafel met dito arm en element loont zich die investering ook. In die zin ben ik het dus niet eens met mensen als Bram die net doen alsof de kringloop hofleverancier is. Je kan natuurlijk geluk hebben, maar dan gaat het om juweeltjes zoals bijvoorbeeld mijn Galiotes.

Overigens zal een BMW comfortabeler rijden dan mijn Focus terwijl je strikt genomen praktisch even snel ergens aankomt. Het is maar wat je belangrijk vindt.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2016, 23:29:35 door Carl »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #40 Gepost op: 02 december 2016, 23:39:19 »
Eerlijk gezegd houd ik ook wel van een beetje High-End ook qua prijs, En niet alleen om de kwaliteit maar ook onderscheid, hobby en kan nog wel "50" redenen bedenken om het voor mezelf te vergoelijken.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #41 Gepost op: 03 december 2016, 09:52:33 »
Ik zou ook zeker meer geld spenderen aan audio als ik daar geld genoeg voor had.
Duurder hoeft niet perse,maar ik heb de pech dat alles wat ik mooi vind ook duur is :)
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #42 Gepost op: 18 december 2017, 23:59:49 »
Om even terug te komen op deze interessante discussie. Mijn Kenwood KD 150 kostte 150 euro, de 10 inch Jelco 750 met phonokabel 650 euro en het AT element 34 euro. Voor  pakweg 850 euro op element na toch wel High-End. Veel beter als projects e.d. voor veel meer geld.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 00:08:04 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #43 Gepost op: 19 december 2017, 00:39:29 »
Ik zou ook zeker meer geld spenderen aan audio als ik daar geld genoeg voor had.
Duurder hoeft niet perse,maar ik heb de pech dat alles wat ik mooi vind ook duur is :)
Dat kan soms heel lastig zijn Peter ! ;)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DIY Pass Labs phono
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2017, 07:45:23 »
Grappig...dit topic niet gevolgd, dus dan stroom je een pagina terug in. Er is niets veranderd. Ook wel fijn om te zien.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software