Auteur Topic: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak  (gelezen 22157 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2016, 18:23:39 »
Bram wat ben je weer opstandig, een luister sessie met foto,s klinkt niet beter of slechter zou de volgende keer meegaan de beste stuurlui ..........  je kent het gezegde. 

By the way je bent best wel een fijne gozert.  ;D

Idd, een luistersessie gaat niet om foto's.
Als je zo nieuwsgierig bent, gewoon zelf gaan luisteren zoals Paul zegt.
Persoonlijk reken ik Bram niet de beste stuurlui.....hij staat voornamelijk aan zijn eigen wal!
Maar Bram luistert bij niemand. Philips is het beste, dat is zijn dogma.

Maar leuk verslag Marcel. Wel andere muziek als wat je bij mij luisterde.
En dat vind ik hier zo triest, net als het eeuwige IK gehalte wat ik hier vaak lees, weet dat dit de oorzaak is dat vele het hier voor gezien hebben gehouden. Laat elkaar in de waarde en laat niet altijd blijken dat er meer of beter is.

Als ik zou zeggen wie de grootste heeft dan kan ik de antwoorden wel raden .........  helaas.   ???

Hoop op beterschap.  Big boys with there audio toys.  Daag

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2016, 18:26:48 »
Hoi Wilco, ik mag niet klagen over die Sony en ik had hem destijds voor een matsprijsje bij de plaatselijke kringloop. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Ik kan ook nog gebruik maken van een Pioneer PD-S 901 stable platter en een Marantz CD-94/II (met de zo geroemde DAC´s met een kroontje  :sceptic:)

Als het bij jou allemaal goed werkt, helemaal prima! Ik had er niet zoveel geluk mee toenertijd.
Ik wil ook geen meerdere spelers hebben, zoveel ruimte in het rack is er niet.
Ik wil 1 goede speler die doet wat ik wil, en klankmatig  en uiterlijk mij bevalt.
Zo zie je maar....meerdere wegen naar Rome! Hoewel de ene weg mooier geplaveid is, dan de andere. ;D
Maar komen doen we er.....!
The music sounds better, when you know who's playing it

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2016, 20:04:31 »
Hoi Wilco, ik mag niet klagen over die Sony en ik had hem destijds voor een matsprijsje bij de plaatselijke kringloop. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Ik kan ook nog gebruik maken van een Pioneer PD-S 901 stable platter en een Marantz CD-94/II (met de zo geroemde DAC´s met een kroontje  :sceptic:)

Als het bij jou allemaal goed werkt, helemaal prima! Ik had er niet zoveel geluk mee toenertijd.
Ik wil ook geen meerdere spelers hebben, zoveel ruimte in het rack is er niet.
Ik wil 1 goede speler die doet wat ik wil, en klankmatig  en uiterlijk mij bevalt.
Zo zie je maar....meerdere wegen naar Rome! Hoewel de ene weg mooier geplaveid is, dan de andere. ;D
Maar komen doen we er.....!
Ja, je kunt er toch maar één tegelijk gebruiken ! Maar, zowel de Sony als de Pioneer kon ik moeilijk laten staan gezien de spotprijzen waarvoor ik ze kon kopen.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2016, 20:36:19 »
Dat kan ik helemaal begrijpen  ;) Ik heb 1 goede speler,...meer heb ik er niet nodig. Al krijg ik een andere speler voor niks, voor erbij...ik hoef het niet.
Ik ben niet van het apparaten verzamelen, is niet mijn hobby.
Daardoor heb ik ook nooit wat te koop. ;D
The music sounds better, when you know who's playing it

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:04:22 »
De Cabasse Nef ken ik niet, maar ze smoelen wel lekker.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:51:31 »
De Cabasse Nef ken ik niet, maar ze smoelen wel lekker.

Groet, Mark       
Het verbaast mij niet dat je deze luidsprekers niet kent ! Cabasse heeft sinds de oprichting in 1950 een scala aan luidsprekers op de markt gebracht. In Nederland is Cabasse naar mijn mening altijd een beetje onderbelicht gebleven. Ik houd mij al sinds 1969 met Cabasse bezig en mijn eerste kennismaking met Cabasse was de Brigantin, een luidspreker van een flink formaat. (de laatste series zijn qua "looks" meer aangepast aan de huidige tijd !!!)

Mijn eerste Cabasse luidsprekers waren de Cabasse Galiotes, die destijds mijn Infinity Q2 luidsprekers vervingen. Daarna volgde er een hele reeks luidsprekers van verschillende merken, maar een jaar of drie geleden liep ik weer tegen een paar Cabasse Galiotes met compensator aan en ik was verrast door de weergave in mijn huidige luisterruimte. De Galiotes bleken in deze ruimte veel beter te klinken dan jaren daarvoor in mijn akoestisch hardere woonkamer.

Niet lang daarna volgde een setje Bisquines en een paar maanden geleden een set Cabasse NEF luidsprekers. Deze set stond in mijn woonplaats te koop voor een interessant bedrag(je). Zowel de Galiotes als de Bisquines en de NEF´s hebben dezelfde DOM2 tweeters en de Bisquines en de NEF´s hebben vrijwel identieke woofers (21M18), maar toch doet elke set op niveau zijn eigen ding, alhoewel het goed hoorbaar is dat ze klankmatig familie van elkaar zijn.
De Bisquines (woofer 21M18 LB/3 en tweeter DOM2) zijn 4 Ohm (91 dB) en 48 cm x 26 cm x 30 cm en de NEF's (woofer 21M18 LB/2 en tweeter DOM2) zijn 8 Ohm (92 dB) en 64 cm x 26 cm x 26 cm. Beide speakers hebben een overgang van laag naar hoog bij 4000 Hz.

De NEF´s klinken zeer strak en ruimtelijk en ze hebben een zeer gedetailleerde weergave. Ik denk dat ik hier wel voor een langere periode mee vooruit kan.

Zoals ik reeds eerder vermeldde ben ik wel nieuwsgierig naar de Cabasse Bora luidsprekers, die de laatste tijd internationaal meerdere lovende beoordelingen kregen. Ze hebben overigens wel een prijskaartje van € 2.499,00 per paar.

http://www.cabasse.com/en/collection/stereo-hi-fi/bora-en/

« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 12:18:21 door Audiofreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2016, 09:46:23 »
Met de Cabasse Bisquine en de Nef zou ik ook best vriendjes kunnen worden.

Cabasse is in Nederland niet heel erg bekend.
Ik kende ze alleen van de La Sphere omdat ik die wel eens in een blad heb zien staan.
Geen idee dat Cabasse al heel wat jaren luidsprekers maakt.
Is toch jammer.  Het zijn in mijn oren wel erg goede luidsprekers.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:04:19 »
Ik ken eigenlijk alleen deze..... Ik heb ze een keer in Groningen gehoord bij een dealer vond het toen mwoah.....

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:14:31 »
Vooral zo houden dan blijven ze betaalbaar ;D
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:20:34 »
Ik ken eigenlijk alleen deze..... Ik heb ze een keer in Groningen gehoord bij een dealer vond het toen mwoah.....


Ik denk niet dat de Baltic's maatstafgevend zijn voor het palet aan Cabasse luidsprekers, alhoewel ik er hele goede recensies over heb gelezen. Nou zegt dat natuurlijk niet alles, maar hoe was de akoestiek in de zaak waar jij de Baltic's hebt gehoord ?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 12:28:01 door Audiofreak »

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:28:15 »
Leuk verslag heren.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:49:38 »
Ik heb ooit dit soort (Cabasse Adriatic) gehoord bij de man waar ik mijn voorversterker van gekocht heb.



Daar zou ik best mee kunnen leven, qua geluid. Ik heb niet de indruk dat ik dergelijke kasten in mijn kamer kwijt kan. Ik vind Cabasse een mooi merk en het geluid bevalt mij over het algemeen prima. Ik heb zelf nog een setje Galiotes.

Groeten...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2016, 13:09:19 »
Ik heb ooit dit soort (Cabasse Adriatic) gehoord bij de man waar ik mijn voorversterker van gekocht heb.



Daar zou ik best mee kunnen leven, qua geluid. Ik heb niet de indruk dat ik dergelijke kasten in mijn kamer kwijt kan. Ik vind Cabasse een mooi merk en het geluid bevalt mij over het algemeen prima. Ik heb zelf nog een setje Galiotes.

Groeten...
De ruimte is helaas vaak het probleem om tot een goed resultaat te komen ! De speaker krijgt dan al gauw de schuld, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. Hoelang heb jij die Galiotes al Kwabbernoot ? Je komt ze zelden of nooit tegen op de bekende sites zoals Ebay of Marktplaats. Ik heb ze wel verschillende keren gezien op https://www.leboncoin.fr/, maar daar worden ze aangeboden tegen gepeperde prijzen.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2016, 14:03:18 »
Ik heb die Galiotes een jaar of zes? Zoiets in ieder geval.

Groeten...

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Cabasse NEF luisteren bij Audiofreak
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2016, 19:44:56 »
Ken Cabasse uit begin jaren 70, heb toen een tijd met de Doris gespeeld. Erg fijne speaker. De jaren daarna hebben ze meerdere erg mooie speakers gemaakt.