Auteur Topic: Luisteren bij Wilco  (gelezen 9632 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Luisteren bij Wilco
« Gepost op: 08 oktober 2016, 08:31:56 »
Vandaag ga ik de neus van mijn bolide richting het zuidwesten sturen.
Ik ga luisteren bij forumlid Wilco.
Dan heb ik zeker al drie leuke dingen in het vooruitzicht.
1 een aangenaam stuk sturen met mijn nieuwe Clio
2 kennismaken met een forumlid en zijn set
3 muziek luisteren op een set welke ik nog niet ken.

Ik heb er zin in.  Het verslag volgt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2016, 08:35:43 »
Veel plezier!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2016, 08:38:34 »
Thank's!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2016, 11:23:30 »
Enjoy Marcel, kijk uit naar je verslag!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2016, 12:13:54 »
Veul plezier Marcel!   Yeah


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2016, 13:24:50 »
Geniet ze.
I love vintage.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2016, 17:01:49 »
Heb Marcel net uitgezwaaid. Was een leuke middag.
Met Marcel kun je no nonsens over muziek praten,.. heel prettig is dat.
Over wat ie gehoord heeft, was ie volgens mij toch wel diep onder de indruk. ( over hoe slecht het was misschien ?? )
Maar dat mag ie zelf vertellen.
The music sounds better, when you know who's playing it

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2016, 10:59:17 »
Ja, het was een erg aangename middag in gezelschap van Wilco , muziek en de set van Wilco.

Door drukte op de weg duurde de rit toch een half uurtje langer dan gepland.  Een wegopbreking in Bergen op Zoom en een navigatie systeem wat even geen raad wist noopte mij om even in telefonisch overleg met Wilco te gaan. 
Enige minuten later stond ik aan te bellen bij Wilco , dat was helemaal niet nodig want de deur zwaaide al open en werd ik hartelijk ontvangen.
De koffie smaakte goed en was het na een praatje bij de koffie, in de achtertuin, tijd voor muziek.
Toen ik binnen kwam en de opstelling zag dacht ik meteen aan de problemen welke ik thuis met de akoestiek ervaar.
De opstelling is net als bij mij langs de lange muur en wordt er geluisterd aan de tegenover liggende muur.
Tevens lijken de lengte en breedte verhoudingen op die van mijn luisterruimte.
Wilco heeft wel gordijnen en een kleed tussen LS en luisterplek liggen.  Meer demping dus.
De vrees welke ik had was niet nodig. daarover later meer.
Wilco heeft vloer staande luidsprekers van Focal.
Mijn excuses, misschien wil Wilco extra informatie geven, maar ik heb geen idee welk type het is.
De versterking wordt verzorgd door een machtig ogende set van Musical Fidelity.  Het gaat om een Tri Vista krachtpatser.
De voeding staat in een aparte behuizing naast de versterker. Dat kom je niet vaak tegen.
De bronnen waren een CD speler en YouTube.
Nu maakt het mij niet zo heel veel uit welke apparaten de muziek gaan maken als ze het maar goed doen.
Daarom mijn excuses als ik geen of weinig info heb over de hardware.
Maar goed, muziek!

We hebben gespeeld
Keb'Mo - every morning en tell everybody I know.
Fleetwood Mac - go your own way en Songbird.
Pink Floyd - money.
Miles Davis- so what
Kodo- Heartbeat 25th anniverserie - lion en een nummer wat in japanse tekens staat aangeven.

De set maakt indruk, zeker!
De vrees welke ik had was ongegrond.
De muur achter de luisterplek is geen keiharde betonmuur.  Dat zal zeker helpen. 
De kamer is niet vol maar er staan toch wat meer meubels dan bij mij in de luisterruimte. De lengte breedte en hoogte verhoudingen helpen e.e.a misschien toch in de goede richting.
Het laag is zeer duidelijk aanwezig en misschien door de opstelling best wel wat aangezet maar dat stoorde absoluut niet.
Het midden en hoog worden niet overstemd.
Het laag is strak, het was geen dreunen of drukken op de oren, er was muzikaal laag.
Het midden en hoog zijn open en voelen erg natuurlijk aan.
Metaal klinkt als metaal en niet als metaalachtig klinkende ruis.
Er kan ook flink hard gespeeld worden.  Ik heb op de dB meter op de telefoon 85 dB gezien met een paar keer een piek voorbij de 90 dB.
Het stereoplaatje wat ik kon "zien" was erg prettig.  De zanger / zangeres is duidelijk te vinden en de klank van stemmen is zoals je verwacht dat een stem klikt. Zoals een stem klinkt alsof er iemand tegen over je staat te praten / zingen.
De set is in staat om  emotie over te brengen.
Er was niet heel veel diepte te horen maar er was wel een mooie duidelijk en evenwichtig "schilderij" te zien.
Ik weet vaak niet bij sets waar je diepte meent waar te nemen of dit in de opname is meegenomen of dat het door de set in combinatie met opstelling en luisterruimte komt. Geen echte diepte maar een fout in de weergave.
Mijn voorkeur gaat uit naar een evenwichtig "schilderij".
Wat ik wel leuk vind is als een set in staat is om de door de opname technicus gemaakte effecten weer te geven zoals tingeltjes en tangeltjes welke ineens achter je of links of rechts buiten je set of te horen zijn.
Dat hebben we hier niet getest. Maar ik denk dat dat wel goed zit.
Bij de Japanse drum waren de vellen van de grote drum zelfs te voelen als er op niveau werd gespeeld.


Na bovengenoemde nummers kwamen we op de liefde van Wilco voor de saxofoon. Wilco speelt zelf alt sax.
Na wat nummers van vooral Gerald Albright gehoord te hebben en Wilco zijn saxofoon had gehaald en daar wat muziekjes op te gehore heeft gebracht hebben we veel gesproken over het spelen op de saxofoon en de kunde die je daarvoor nodig hebt om muziek te maken met dit instrument.
Ik vond het erg leuk om naast de set ook in dezelfde ruimte een echt instrument te horen.
Wilco, dank voor je uitleg en het musiceren. 
Wat mij meteen opviel aan de klank van het echte instrument is dat deze veel complexer en interessanter is dan wat er in opnamen / weergave via een audioketen te horen is.
En ik maar denken , Gerald albright hmmmm die naam komt me erg bekend voor. Maar het lampje ging niet branden en ik kon het niet plaatsen.
Totdat er via YouTube een filmpje voorbij kwam van Phil Collins en zijn bigband. ineens wist ik het Gerald Albright speelt mee in de band waarmee Phil Collins zijn afscheidstour mee heeft gedaan.
De fenomenale sax solo uit One more Night tijdens het concert. 

De set van Wilco nodigt uit om je niet druk te maken over de hardware maar om te genieten van muziek.

Wilco, dank voor een aangename middag.  Bij deze nodig ik je uit om een keer een middag bij mij te komen luisteren.
Misschien wil je zelf nog wat meer info geven over de gebruikte hardware?

Marcel
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2016, 11:19:07 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2016, 11:14:10 »
 Leuk verslag Marcel, van een zo te lezen leuke luistersessie. Grappig om er live muziek naast te kunnen horen. En zeker bij een sax kan ik me voorstellen dat het echte geluid complexer is. Misschien wel een optie voor een te organiseren luistersessie: een live instrument erbij voor het vergelijk.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2016, 11:21:29 »
Leuk verslag Marcel, van een zo te lezen leuke luistersessie. Grappig om er live muziek naast te kunnen horen. En zeker bij een sax kan ik me voorstellen dat het echte geluid complexer is. Misschien wel een optie voor een te organiseren luistersessie: een live instrument erbij voor het vergelijk.

Dank Frits voor het compliment.
Het zou erg verhelderend kunnen werken om eens het echte instrument te laten klinken en dan diverse opnamen van eenzelfde instrument.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2016, 12:09:39 »
Mooi en makkelijk te lezen verslag, een geslaagde audio middag.  :D

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2016, 12:16:49 »
Daar zijn natuurlijk allerlei bezwaren tegen te bedenken: niet exact hetzelfde instrument, opgenomen in een andere ruimte, microfoontype is belangrijk etc. etc. maar wat je schrijft: de klank is veel complexer in het echt, dat triggert me wel. Er zijn vast veel goede opnamen van saxofoonmuziek (Youri Honig en Branford Marsalis schieten me zo te binnen) waar een echt instrument mee vergeleken kan worden, liefst ook op verschillende speakersystemen. Als het goed is geeft dat toch een indruk van het 'hifi' gehalte van de opname c.q. weergave.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2016, 12:21:38 »
Een leuk gedetailleerd en makkelijk leesbaar verslag Marcel !

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2016, 12:34:45 »
Nog even ter aanvulling,
de speakers die hier staan zijn de Focal Profile 918.
De cd speler is een Lua Cantilena SE met wat aanpassingen.

Wat Marcel aanhaalde, de tingel tangel test hebben we niet gedaan.
Maar ook dat zit hier wel goed weet ik uit ervaring, wat we beluisterd hebben waren geen tingel tangel albums.
We hebben ook niet echt live albums beluisterd, waar soms wel een mooi diepteplaatje in zit.
De tijd was eigenlijk helaas te beperkt om goed alles uit te diepen.
Maar desalniettemin heeft Marcel volgens mij wel een goede overall indruk gekregen, lezende zijn verslag.
Ik vond die db meter wel grappig, ik had zelf geen flauw idee hoe hard het kon, en daarbij ook nog dat het muziek bleef ipv herrie.

Ik heb Marcel nog een Vandenhul interlink kado gegeven die ik nog had maar niet meer nodig had.
Volgens mij was hij er wel blij mee ;)
The music sounds better, when you know who's playing it

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luisteren bij Wilco
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2016, 13:03:01 »
 :claps:

Dit zijn de momenten waarom het draait.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.