Auteur Topic: DAB+  (gelezen 12722 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2016, 21:26:09 »
DAB+

Tijdens het ontwikkelen van de DAB+-standaard is gekozen voor een forse sprong voorwaarts ten opzichte van MPEG 1, Layer 2 (MP2) en MPEG1, Layer 3 (MP3) met de keuze voor een sub-variant van de moderne MPEG4/AAC-standaard. HE-AACv2, ook wel AAC+ genoemd, is een onderdeel van de AAC-familie die speciaal is geoptimaliseerd voor muziek met een hoge geluidskwaliteit bij lage (<96 kb/s) bitrates.

Bij gestandaardiseerde dubbelblinde MUSHRA-luistertests van de European Broadcasting Union (EBU) gaf het luisterpanel HE-AAC op 48 kb/s een waardering van “Good to Excellent” en op 64 kb/s een waardering “Excellent”. In de praktijk wordt er in landen die DAB+ gebruiken voor spraak veelal gekozen voor 48 kb/s, en voor muziek 64 kb/s of 96 kb/s.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DAB+
« Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2016, 16:14:23 »
Heb sinds een aantal weken een nieuwe auto. De radio geeft DAB+ en FM. Heb hem op DAB+ ingeschakeld. De hele rit van Oss naar Stadskanaal heb ik ontvangst van Radio 10 terwijl ik dit op FM niet heb. Bij dode plekken schakelt het over naar FM. Het geluid vind ik wat eentonig. Er zit geen leven in. Weet niet of dit bij huiskamer modellen ook zo is.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: DAB+
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2016, 22:50:59 »
Een vriend van mij heeft een draagbare DAB radio en het merkwaardige is, dat deze radio plaatsingsgevoelig lijkt te zijn. De ene keer doet hij het wel op een bepaalde plek om vervolgens voor onbepaalde tijd niet op die plek te willen weergeven. Een neef heeft bij wijze van proef ook zijn DAB radio meegenomen en jawel hoor, ook deze radio reageerde op de plaats waar hij werd neer gezet.
Het ging in beide gevallen maar om zo'n 20 centimeter verschil.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ?

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: DAB+
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:51:32 »
DAB zal ook wel last van stoorsignalen hebben, net zoals 4G en Wifi. Of staal in de buurt...
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: DAB+
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2016, 09:53:05 »
Als je een draagbare FM radio in huis gebruikt dan zijn er ook plekken waar deze slecht ontvangt. 
Het verdraaien of verplaatsen kan dan dan een flinke verbetering van de ontvangst geven.
DAB is een digitaal systeem wat bij slechte ontvangst informatie gaat missen waardoor het gaat haperen of klikken , zoals een CD speler dat doet met een te slechte schijf.

Mijn DAB+ radio in de auto kan je zo instellen dat hij bij slechte DAB ontvangst overschakelt op FM. Simultaan ontvangst.
Het geluid in mijn auto is geen Hifi maar zeker wel levendig te noemen.  Zowel FM als DAB of MP3.
Groot voordeel vind ik dat er meer keuze aan zenders is en er een paar zenders welke slecht te ontvangen zijn via FM wel goed door heel Nederland te ontvangen zijn via DAB.

Marcel

« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 10:55:50 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2017, 15:01:16 »
Naar aanleiding van Rene z,n post in een ander draadje en bij mij was er toch al belangstelling voor dab+ de volgende portable gekocht en inderdaad ook makkelijk voor de vakantie.





De prijzen zijn inmiddels aardig gezakt, de beschikbare zenderlijst wordt automatisch ingescand en de bediening is vrij eenvoudig, stroom voorziening via 4x AA penlight of de bijgeleverde 230V adapter.
Tevens de mogelijkheid om via analoog fm te ontvangen.

Effe googlen voor de laagste prijs kan geen kwaad.  ;)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DAB+
« Reactie #21 Gepost op: 02 juli 2017, 17:40:41 »
Heb nu bijna een jaar DAB+ in de auto.
- Voordeel is de vele zenders die je kunt ontvangen.
- Nadelen zijn o.a. de vele dode vlekken binnen de bebouwde kom, geen dynamiek.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: DAB+
« Reactie #22 Gepost op: 02 juli 2017, 20:13:40 »
Voor de vakantie toch maar een DAB radio aanschaffen.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: DAB+
« Reactie #23 Gepost op: 03 juli 2017, 08:47:00 »
Heb nu bijna een jaar DAB+ in de auto.
- Voordeel is de vele zenders die je kunt ontvangen.
- Nadelen zijn o.a. de vele dode vlekken binnen de bebouwde kom, geen dynamiek.

In Ede zijn er inderdaad ook een paar plekken waar het geluid even weg valt.
Mijn radio kan ik op simultaan ontvangst zetten. Dan vult hij de gaten op met hetzelfde stuk vanuit FM ontvangst.
Volume en geluid blijven hetzelfde. Er zit alleen een klein hikje in de tijd in. Klint alsof er een fout knippen en plakken is geweest met een tape.

Kan best zijn dat er niet veel dynamiek is.  Maar je moet al een erg stille auto hebben wil je die dynamiek goed kunnen horen.
Ik weet niet of voor DAB hetzelfde platgeslagen audio signaal wordt gebruikt wat de FM zenders op gaat.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: DAB+
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2017, 09:33:03 »
Dat verschijnsel van gevoeligheid van plaatsing is het gevolg van 'multipath' ontvangst en dat levert een zelfde knopen en buiken op als die je ondervindt met geluid in je luisterruimte. In een knoop valt de ontvangst weg en in een buik is ie er opeens weer.
Liever helemaal geen multipath ontvangst en daarom hadden sommige tuners vroeger een metertje daarvoor ( bij Marantz zelfs een klein scoopje), dan kon je je antenne optimaal uitrichten.
An inability to grasp science is no argument against it....