Auteur Topic: DAB+  (gelezen 12727 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
DAB+
« Gepost op: 11 september 2016, 17:35:56 »
Ik luister regelmatig naar Omroep Brabant via de ether met een zelfbouw FM-antenne. FM bestaat al tientallen jaren en de geluidskwaliteit kan zeer goed zijn. Maar over een aantal jaren kan het over en uit zijn met FM ontvangst via de ether.
Op de radio hoor ik bijna dagelijks reclame over DAB+ als opvolger van FM. Mijn vragen zijn:
- is het een volwaardige opvolger van FM?
- de afgelopen, zeg 25 jaar, waren regelmatig digitale radio op de  markt, maar ze hadden nooit een lange levensduur. Heeft DAB+ wel een lange levensduur of is het ook maar voor een paar jaar?
- is de geluidskwaliteit beter dan FM?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2016, 17:44:50 »
Dit zegt wikipedia over DAB+ .

In de praktijk wordt er in landen die DAB+ gebruiken voor spraak veelal gekozen voor 48 kb/s, en voor muziek 64 kb/s of 96 kb/s, denk dat dit beter kan, en vindt persoonlijk de ontvangers vrij prijzig

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2016, 17:36:53 »
Ok geen reactie, bedankt voor de uitleg.   ::)         :think:   

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: DAB+
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2016, 17:42:48 »
Paul, misschien is Jan van zijn frequentie afgelopen. Daar zou hij met DAB+ dan weer minder last van hebben gehad.... ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2016, 17:45:33 »
Paul, misschien is Jan van zijn frequentie afgelopen. Daar zou hij met DAB+ dan weer minder last van hebben gehad.... ;D
Hij is nu online Kevin, een vraag mag maar een reactie op een antwoord zal wel aan de warmte liggen.   worship2

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: DAB+
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2016, 18:00:12 »
Paul, misschien is Jan van zijn frequentie afgelopen. Daar zou hij met DAB+ dan weer minder last van hebben gehad.... ;D
Hij is nu online Kevin, een vraag mag maar een reactie op een antwoord zal wel aan de warmte liggen.   worship2

Laten we het daar dan maar op houden  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DAB+
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2016, 18:38:13 »
Heb niet altijd de tijd om direct te reageren als ik online ben. Soms ben ik online om alleen maar te lezen.

Vind je DAB+ een volwaardige vervanger voor FM?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2016, 18:45:42 »
Heb niet altijd de tijd om direct te reageren als ik online ben. Soms ben ik online om alleen maar te lezen.

Vind je DAB+ een volwaardige vervanger voor FM?
Voor thuis niet dan kan je ook streamen via het internet ik heb bv een simpele Win 7 laptop via een usb dac op mijn set en dat werkt prima, in de auto kan het wel een winst zijn en ooit zal ontvangst analoog via de FM band ophouden.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DAB+
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2016, 18:49:02 »
Ik had gelezen dat het in 2023 ophoud met FM, mits genoeg mensen zijn overgestapt op DAB+.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2016, 18:52:05 »
Ik had gelezen dat het in 2023 ophoud met FM, mits genoeg mensen zijn overgestapt op DAB+.
Daarom Jan wie dan leeft wie dan zorgt, zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.  ;)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: DAB+
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2016, 21:13:02 »
FM is natuurlijk ook al jaren niet meer wat het geweest is, jammer. Vraag me af of er DAB+ in mijn nieuwe auto zit..
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: DAB+
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2016, 15:49:59 »
FM is natuurlijk ook al jaren niet meer wat het geweest is, jammer. Vraag me af of er DAB+ in mijn nieuwe auto zit..
Effe op het kentekenbewijs kijken.   ;D   :evil:

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: DAB+
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2016, 16:03:29 »
FM is natuurlijk ook al jaren niet meer wat het geweest is, jammer. Vraag me af of er DAB+ in mijn nieuwe auto zit..
Effe op het kentekenbewijs kijken.   ;D   :evil:
Dat moeten ze nog maken Paul...
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.063
Re: DAB+
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2016, 08:48:14 »
De radio in mijn auto heeft de mogelijkheid om DAB+ te ontvangen.
Ik moet zeggen dat het zeker niet tegenvalt.
Je hebt meer zenders en de zenders via FM welke het al snel opgeven als je uit de buurt van de zender komt kun je met DAB+ door het hele land blijven luisteren.
Op een enkele digitale kraak na is het zeer goed te doen.
Geen idee over welke geluidskwaliteit het hier gaat omdat je dat in een auto niet echt goed kunt beoordelen.

Grappig is wel dat er nergens de aanduiding DAB of DAB+ te vinden is.  Renault noemt het heel simpel DR(digitale radio).

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: DAB+
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2016, 21:20:31 »
Er zit een hele mooie console in de auto met touchscreen, navigatie en de hele santemekraam. Maar het klinkt gewoon zwaar kl*te. Hoe langer ik er in rijd hoe meer ik me er aan ga ergeren. De middentonen heb ik al compleet weggeregeld maar met een klein beetje volume schettert het alsnog in mijn oren. Beetje jammer...
Science is no democracy