Auteur Topic: Phono voorversterker  (gelezen 9388 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #30 Gepost op: 13 september 2016, 19:22:35 »
[...]Die discussie was voor mij helemaal  voorbij toen de aartsvader van "alle versterkers klinken gelijk" Jan Kool tot de conclusie kwam dat een Denon versterker toch beter klonk dan andere versterkers die hij in huis had. [...]
Waarschijnlijk omdat er een conclusie voorbijkwam die je het beste uitkwam. Mij zou het juist de wenkbrauwen doen fronsen en detecteren dat er een logische aannamefout gemaakt wordt. Misschien wel eentje tgv MyFi.

Kortom: iets klopt er niet.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2016, 22:57:55 »
In die tijd geloofde ik niet in verschillen Jacco :-\ ik herinner me nog dat ik niet bij een winkel terugkwam vanwege een te zweverig verhaal bij een Rogers LS 3/5 a.

Overigens Jan Kool had zijn vriend Henri van Hessen (Transtec) erbij gehaald ook een heiden. Die hoorde het ook en ze hebben gepoogd de zaak te verklaren. Ik heb toentertijd toch maar de Quad 34/306 gekocht en niet de Denon. Ik heb de Quad trouwens vaak vergeleken met de Conrad Johnson buizen. Nooit spijt gehad van het te vele geld wat er in geïnvesteerd heb.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2016, 23:06:25 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #32 Gepost op: 13 september 2016, 23:06:26 »
Ik beweer ook niet dat het bewust was  ;)

Enfin, die Denon is dus verdacht. Nu heb ik meer Denon's op de meettafel gehad die verdacht gedrag vertoonden dus helemaal gek is het misschien niet eens. Gewoon een kwestie van de juiste dingen doen en de dingen juist doen.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Phono voorversterker
« Reactie #33 Gepost op: 14 september 2016, 00:03:35 »
Ik beweer ook niet dat het bewust was  ;)

Enfin, die Denon is dus verdacht. Nu heb ik meer Denon's op de meettafel gehad die verdacht gedrag vertoonden dus helemaal gek is het misschien niet eens. Gewoon een kwestie van de juiste dingen doen en de dingen juist doen.

Groet,
Jacco
Ik heb een Denon PRA1500 en een Quad44 voorversterker en ik ben met beide versterkers zeer tevreden. Ruud13 heeft beide versterkers onder handen gehad en hij heeft alle componenten vervangen die daar aan toe waren.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Phono voorversterker
« Reactie #34 Gepost op: 14 september 2016, 10:28:18 »
Als je in een buizenversterker een ander fabrikaat buizen zet hoor je al verschil...
Die ervaring heb ik niet, zowel met de vv als de ev die ik heb. Wanneer vervang je buizen?, ik als ze versleten zijn. De oude zijn dan op en als er dan nieuwe inkomen klinkt het weer zoals het de bedoeling is.
Je moet natuurlijk wel hetzelfde type erin zetten. Er wordt gesjoemeld met de aanduidingen op buizen, opnieuw stempelen. Vooral uit de oostelijke landen komen die deze kant op, er kan geld mee verdient worden. Komt bij dat namen opgekocht worden en onder deze namen nieuwe buizen op de markt gebracht worden, bv Tung-Sol en Sylvania. Vroeger uit de USA nu uit Russia en die zijn echt niet hetzelfde.
Ik heb wel voorkeuren voor fabrikanten, Philips en Siemens. Die vind ik mechanisch beter in elkaar zitten en hebben een lange levensduur. Ik heb slechte ervaringen met buizen uit Rusland, bij verschillende types, oa een type 6sn7, vlogen binnen een week de vonken al door de buis.
Op mijn vv heb ik van het type ecc83 verschillende fabrikanten gehad, Philips, Siemens, Telefunken, Electro Harmonix, JJ, een Chinese, geen verschil in geluid.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2016, 10:38:13 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #35 Gepost op: 14 september 2016, 10:44:10 »
Ik heb in mijn VV 6922 buisjes. Toen ik de Elektro Harmonix vervangen had door Philips NOS viel me dat behoorlijk tegen en na een dag of 10 maar weer ingeruild voor Elektro Harmonix. Bij de EV heb ik de Svetlana's 6550 vervangen door KT 120 (verantwoord volgens de fabrikant) en ook hier geen spijt van. Maar ik geef toe dat vervangen van buizen wel verraderlijk is. Alleen al fysiek ben je even bezig en dan is je waarneming ook niet meer zo betrouwbaar..

Overigens  wel grappig van die Denon die Jacco gemeten heeft en ik geloof gelijk dat fabrikanten uit marketingoverwegingen hun apparatuur "kleuren". Een beetje handige technicus zal dat wel kunnen. Dat neemt niet weg dat er voor een consument verschillen zijn waar te nemen. En als ik moest kiezen tussen een (kleurende?) Conrad Johnson of niet kleurende Quad zou ik voor de Conrad Johnson gaan. Leef ik prettiger mee. Overigens heb ik bij vergelijk van de Conrad Johnson en de Quad 34 behoorlijk met de tilt gespeeld. Ik kreeg het geluid niet gelijk.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2016, 10:45:46 door Carl »