Auteur Topic: Phono voorversterker  (gelezen 9388 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2016, 22:44:56 »
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het high-end te houden en te gokken op een verkoop van geen
Honderden maar exclusiviteit te bieden de klant erbij te betrekken transparant te zijn etc etc en er dan gewoon 1000 euro stuk voor vragen bijvoorbeeld.... In een gelimiteerde oplage met ruimte voor afwijking van bijvoorbeeld kast waar weer extra voor zou kunnen rekenen of zoals gezegd extra voeding erbij....

Ook dat kan .... maar is in mijn optiek in deze tijd heel moeilijk.  Jacco geeft zelf al aan 60 euro materiaal te zien wat voor 2000 of meer over de toonbank gaat. Moet je een goed marketing / sprookjesverhaal hebben. Fora zoals deze zijn fabrikanten echt niet blij mee
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #16 Gepost op: 09 september 2016, 22:52:00 »
Dat valt wel mee, Bryston. Dergelijke merken hebben een waterval aan sprookjesverhalen en het zal ze werkelijk aan hun achterste oxideren. Merk/audiogeloof is vele malen sterker dan ratio en koude getallen.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2016, 23:05:29 »
Dat valt wel mee, Bryston. Dergelijke merken hebben een waterval aan sprookjesverhalen en het zal ze werkelijk aan hun achterste oxideren. Merk/audiogeloof is vele malen sterker dan ratio en koude getallen.

Groet,
Jacco

Dat komt omdat we nog steeds emoties kopen. Markt veranderd echt wel. Wat is er bijvoorbeeld nog  over van de harman groep? Daarnaast de mensen die hier zitten,daarvan durf ik te beweren dat die mensen nu ook anders denken als 10 jaar geleden. Het is maar waarbij voor open staat
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2016, 20:04:15 »
Ik denk dat er over prijs weinig te zeggen valt wat iets moet kosten. Dat heeft m.i helemaal te maken hoe je iets in de markt zet onder welk segment. Je kunt nu zeggen dat jacco 250 euro aan materiaal kwijt is ... maar waar die 1500 verkoop dan in 1 x vandaan komt is mij dan een raadsel.
Zo wordt een verkoopprijs niet berekend.

Ik heb alleen betoogd dat een produkt minstens een keer of 5 over de kop gaat bij distributie via normale kanalen.Bij Jacco bijvoorbeeld ligt dat anders omdat hij direct verkoopt en waarschijnlijk niet op grote schaal gaat adverteren.

Onderschat niet wat een middenstander bruto moet verdienen om uit zijn kosten te komen. In de hoofdstraten van Nijmegen betaal je meer dan 80.000 huur per jaar. Een Hifi Klubben die hier net begonnen is zal minder betalen, maar toch zeker 30.000. En dan heb je nog geen inrichting, personeel of voorraad.

Ik ben wel eens bij het prijzen van indertijd mijn moeders schoenenzaak geweest. Als ze dachten dat schoenen goed gingen verkopen en ze had die exclusief dan ging de prijs wel effen omhoog. Tegenwoordig gaat dat niet meer op.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2016, 20:10:32 door Carl »

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Phono voorversterker
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2016, 20:40:34 »
Als ik kijk qua ontwerp, ken ik het volgende:
- enkele opamp met een actieve RIAA correctie in de tegenkoppel lus voor MM
   bij MC doen ze er een FET versterkertrap ervoor
- 2 opamps met daartussen een passieve of een deel actieve RIAA correctie voor MM
   bij MC doen ze bij de eerste versterkertrap een keuze tussen MC of MM door de versterking groter bij MC groter te maken
   heb begrepen van Jacco dat dat geen goede oplossing is, een trafo ervoor te zetten is beter bij MC
   verder zie ik soms in de tegenkoppel lus een integrator om de offsetspanning op 0 mV te zetten, Jacco heeft dat niet gebruikt
   (misschien een reden)

Mijn phono versterker (een losse print gekocht voor 399 gulden in 2001, ingebouwd in de Myryad MP100) bestaat uit 2 opamps, nl. een AD797 in de eerste trap en een OPA2604 in de tweede trap. Maar weet niet of de RIAA correctie actief, passief of een combinatie ervan is. Voor de eerste trap zit een balun om het geschikt te maken voor MC. Heb een MC element, nl. een Benz Micro Glider M2.

Heb gisteren een aantal tweedehandse LP's binnengekregen. Luisterde naar een LP van The Carpenters uit 1974, het klinkt zeer ontspannen. Bas is genoeg aanwezig, maar niet opdringerig. Dynamiek is zeer goed.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #20 Gepost op: 11 september 2016, 12:17:48 »
Ik heb het hier wel eens gehad over een trafo voor MC versterking. Er werd toen - meen ik - gezegd dat het minstens zo effectief was om dit via versterking te doen.

Het is me verder even niet helemaal duidelijk waarvoor die opamps ontworpen zijn - microfoonversterkers? Of is het nog rendabel opamps te maken voor phonotrappen? Dan zullen er toch niet veel op de markt zijn.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #21 Gepost op: 11 september 2016, 20:04:22 »
Een phonotrap is niets anders dan een versterker voor kleine signalen, en daar zit de wereld vol mee. In dit geval met aanvullende eisen als lage ruis en eventueel lage ingangsstroom qua offset. En daar is ook veel keus in.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk


Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2016, 20:26:39 »
Ik denk dat er over prijs weinig te zeggen valt wat iets moet kosten. Dat heeft m.i helemaal te maken hoe je iets in de markt zet onder welk segment. Je kunt nu zeggen dat jacco 250 euro aan materiaal kwijt is ... maar waar die 1500 verkoop dan in 1 x vandaan komt is mij dan een raadsel.
Zo wordt een verkoopprijs niet berekend.

Ik heb alleen betoogd dat een produkt minstens een keer of 5 over de kop gaat bij distributie via normale kanalen.Bij Jacco bijvoorbeeld ligt dat anders omdat hij direct verkoopt en waarschijnlijk niet op grote schaal gaat adverteren.

Onderschat niet wat een middenstander bruto moet verdienen om uit zijn kosten te komen. In de hoofdstraten van Nijmegen betaal je meer dan 80.000 huur per jaar. Een Hifi Klubben die hier net begonnen is zal minder betalen, maar toch zeker 30.000. En dan heb je nog geen inrichting, personeel of voorraad.

Ik ben wel eens bij het prijzen van indertijd mijn moeders schoenenzaak geweest. Als ze dachten dat schoenen goed gingen verkopen en ze had die exclusief dan ging de prijs wel effen omhoog. Tegenwoordig gaat dat niet meer op.

Beste ,

Het gaat erom hoe je iets in de markt zet  dat bepaald de prijs. Niet alles gaat 5 x over de kop ook niet via reguliere kanalen. Distributie, segment zijn daar het meest belangrijk in. Hoeveel marge zit er op een autoradio van 200 euro denk je?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2016, 21:19:37 »
Ik heb het natuurlijk over audio van het serieuze segment en niet over autoradio's. En ondanks deze stevige marges worden er weinig miljonair mee.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #24 Gepost op: 12 september 2016, 22:55:08 »
Ik heb het natuurlijk over audio van het serieuze segment en niet over autoradio's. En ondanks deze stevige marges worden er weinig miljonair mee.

Serieus segment. ... je kunt blindelings geen 20  verschillende versterkers op waarde oordelen. Op moment dat jij geen voor informatie hebt gehad ,ga je compleet nat.

Dat is denk ook wat Jacco bedoeld met de sprookjes cq marketing verhalen die zullen blijven bestaan.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2016, 14:45:00 »
Als je in een buizenversterker een ander fabrikaat buizen zet hoor je al verschil Bryston. In zijn algemeenheid klopt je premisse dus niet denk ik. Het was trouwens Jacco die bij het vergelijk van diverse Quads waaronder mijn gerestaureerde 303 ook een verschil waarnam vandaar een vervolg bijeenkomst op 1 oktober. En tussen phonoversterkers geen verschil - ik zou het in ieder geval niet durven beweren. Mijn ervaring is dat de een bijvoorbeeld veel stiller is dan de ander. Maar laten we hier maar geen discussie over gaan houden. Die discussie was voor mij helemaal  voorbij toen de aartsvader van "alle versterkers klinken gelijk" Jan Kool tot de conclusie kwam dat een Denon versterker toch beter klonk dan andere versterkers die hij in huis had. Allemaal na te lezen in oude "Luisters". Ook Armand van Ommeren een "heiden" op dat gebied is overgegaan van een Quad voorversterker naar ik meen eerst een Sony en nu een Accuphase en niet voor niets: ze hadden meer aansluitingen en klonken beter.



Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2016, 15:20:52 »
Als je in een buizenversterker een ander fabrikaat buizen zet hoor je al verschil Bryston. In zijn algemeenheid klopt je premisse dus niet denk ik. Het was trouwens Jacco die bij het vergelijk van diverse Quads waaronder mijn gerestaureerde 303 ook een verschil waarnam vandaar een vervolg bijeenkomst op 1 oktober. En tussen phonoversterkers geen verschil - ik zou het in ieder geval niet durven beweren. Mijn ervaring is dat de een bijvoorbeeld veel stiller is dan de ander. Maar laten we hier maar geen discussie over gaan houden. Die discussie was voor mij helemaal  voorbij toen de aartsvader van "alle versterkers klinken gelijk" Jan Kool tot de conclusie kwam dat een Denon versterker toch beter klonk dan andere versterkers die hij in huis had. Allemaal na te lezen in oude "Luisters". Ook Armand van Ommeren een "heiden" op dat gebied is overgegaan van een Quad voorversterker naar ik meen eerst een Sony en nu een Accuphase en niet voor niets: ze hadden meer aansluitingen en klonken beter.

Ik heb het niet over verschil.... maar over waarde ;)
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Phono voorversterker
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2016, 15:54:28 »
1 oktober neem ik een freakie zelfbouw buizen mm phono pre ooit voor mij in elkaar gefatseld mee naar de M&G bij Peter en ben benieuwd wat de heren er van vinden.

Denk dat ik het antwoord al weet.  ::)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Phono voorversterker
« Reactie #28 Gepost op: 13 september 2016, 17:59:17 »
Als je in een buizenversterker een ander fabrikaat buizen zet hoor je al verschil Bryston. In zijn algemeenheid klopt je premisse dus niet denk ik. Het was trouwens Jacco die bij het vergelijk van diverse Quads waaronder mijn gerestaureerde 303 ook een verschil waarnam vandaar een vervolg bijeenkomst op 1 oktober. En tussen phonoversterkers geen verschil - ik zou het in ieder geval niet durven beweren. Mijn ervaring is dat de een bijvoorbeeld veel stiller is dan de ander. Maar laten we hier maar geen discussie over gaan houden. Die discussie was voor mij helemaal  voorbij toen de aartsvader van "alle versterkers klinken gelijk" Jan Kool tot de conclusie kwam dat een Denon versterker toch beter klonk dan andere versterkers die hij in huis had. Allemaal na te lezen in oude "Luisters". Ook Armand van Ommeren een "heiden" op dat gebied is overgegaan van een Quad voorversterker naar ik meen eerst een Sony en nu een Accuphase en niet voor niets: ze hadden meer aansluitingen en klonken beter.

Nou, buizen kunnen anders klinken als de uitgewisselde buizen eigenlijk geen daadwerkelijke equivalenten van elkaar zijn. De introductie van een klein, eigenlijk niet op parameters aansluitend, verschil kan elders grotere verschillen teweegbrengen. Waarbij er mogelijk niet langer sprake is van versterking zoals bedoeld volgens het ontwerp.
Meer aansluitingen kunnen zorgen voor een in technische zin betere samenwerking met het element, wat dan naar hi-fi maatstaven dan ook beter presteren zal.
Of iedereen het mooier vindt is nog maar de vraag.

Groet, Mark :sceptic: ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Phono voorversterker
« Reactie #29 Gepost op: 13 september 2016, 18:47:44 »
1 oktober neem ik een freakie zelfbouw buizen mm phono pre ooit voor mij in elkaar gefatseld mee naar de M&G bij Peter en ben benieuwd wat de heren er van vinden.

Denk dat ik het antwoord al weet.  ::)
Leuk ;D
I love vintage.