Auteur Topic: Phono voorversterker  (gelezen 9391 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Phono voorversterker
« Gepost op: 06 september 2016, 18:13:46 »
Phono voorversterkers heb je in verschillende prijsklasse, van bedragen beneden de 100 euro tot ver boven de 1000 euro. Waar zit het prijsverschil in:
- nauwkeurigheid van de componenten zoals condensatoren, weerstanden enz.?
- instel mogelijkheden?
- het ontwerp?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Phono voorversterker
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2016, 18:27:38 »
Je weet het wel :)
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Phono voorversterker
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2016, 18:32:06 »
Phono voorversterkers heb je in verschillende prijsklasse, van bedragen beneden de 100 euro tot ver boven de 1000 euro. Waar zit het prijsverschil in:
- nauwkeurigheid van de componenten zoals condensatoren, weerstanden enz.?
- instel mogelijkheden?
- het ontwerp?

- Precisie onderdelen zijn uiteraard duurder dan de meer reguliere, maar binnen de techniek van een phonotrap kunnen deze geen wereldschokkende prijseffecten teweeg brengen.

- Instelmogelijkheden vereisen meer onderdelen, meer arbeid en wellicht een grotere behuizing.

- Een ontwerp kan kostbaar zijn, maar dat hoeft niet.

Maar goed, over bovenstaande kan Jacco je meer wijs maken.

Daarnaast is natuurlijk "het merk" van grote invloed, de (minimaal verwachte) schaalgrootte van het apparaat, de grootte van de fabrikant, etc.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Phono voorversterker
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2016, 22:01:15 »
Phono voorversterkers heb je in verschillende prijsklasse, van bedragen beneden de 100 euro tot ver boven de 1000 euro. Waar zit het prijsverschil in:
- nauwkeurigheid van de componenten zoals condensatoren, weerstanden enz.?
- instel mogelijkheden?
- het ontwerp?

Wat wil je dan mm of mc? :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2016, 23:26:57 »
Tsja, het is uiteindelijk een kwestie van marktwerking. Er is dan ook niet zoiets als een "eerlijke" prijs. Er zijn ook verschillende rekenmodellen om tot een prijs te komen. Sommigen berekenen een vaste som geld die ze willen overhouden per verkocht product, weer anderen gooien marge op marge en berekenen naast de standaardkostprijs ook dik uurloon en opslagkosten. (let wel, hier in Nederland is de all-in uurprijs zeg 125 euro per uur ex BTW (daar zit dan alles in: allerlei soorten verzekeringen, winst, pensioen, reiskosten, investeringen nieuw inventaris en wat dies meer zij))

Maar vaak begint het wel met de gebruikte materialen en de aantallen op jaarbasis ervan, zowel elektronica als mechanica. Vooral dat laatste kan een hoge kostenpost zijn. Maar dan nog zijn het vaak de marges die het voor de consument duur maken. Zo ken ik een populaire eindversterker waar qua elektronica zeg 60 euro in zit en de behuizing is misschien alles bij elkaar 250 euro in redelijke oplagen. Toch gaat het voor bijna 2000 euro over de toonbank.

Er is ook een zienswijze dat de prijs in de eerste twee jaren bepaald wordt door het terugverdienen van het R&D traject. Mocht die prijs in de markt goed liggen, blijft het zo.

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om een vaste som geld over te houden per verkocht product.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2016, 12:02:26 »
Ik ben nogal met phono versterkers bezig geweest en heb er diverse te leen in huis gehad. Hoewel ik altijd alles deed om ze qua impedantie en dB gelijk te trekken klonken ze op mijn set behoorlijk verschillend. Alles vergeleken met mijn Whest 20.0. van toen rond de 2000 euro. In de goedkopere sector vind ik de phonotrappen van Lehman erg mooi. Je heb ze in verschillende versies met verschillende voedingen en voor verschillende prijzen (de goedkoopste zal minder dan 400 euro kosten). Ook ruim instelbaar wat ik prettig vind. Ga je voor duurder dan is de Ayre erg mooi. Ook zeer ruim instelbaar. Klinkt ietwat warm. De mooiste die ik in huis heb gehad was denk ik wel de Einstein. Alleen geschikt MC. De impedanties konden worden ingesteld met verschillende plugjes. Ook helemaal discreet opgebouwd al zal Jacco waarschijnlijk zeggen dat dit niets uitmaakt. De prijs was toen iets van tegen de 4000 euro. Ik heb er toch spijt van dat ik hem niet heb gekocht. Nu is die alleen gebalanceerd verkrijgbaar voor de dubbele prijs! Ik heb volgend jaar minder kosten en dan ga ik de afgeleide goedkopere versie eens proberen.Overigens heb ik in haar vakantie de Project phono Box E van mij dochter uitgeprobeerd. Voor 69 euro een leuk ding maar alleen MM en volgens mij niet neutraal.

Het is maar wat je zoekt en hoeveel je ervoor over hebt. Mijn ervaring is in ieder geval niet dat je voor een paar honderd euro even goed koopt als voor een paar duizend. Maar ik zeg niet dat duurder altijd beter is dan goedkoper. Ik heb ook nog een phonotrap in huis gehad die nu bijna 14000 euro kost en ik zou toch waarschijnlijk voor de Einstein gaan als die even duur was. Als je een niet te duur element hebt zou ik waarschijnlijk voor een Lehmann gaan. Daar kan je eigenlijk alles op zetten.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2016, 12:05:43 door Carl »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Phono voorversterker
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2016, 13:58:48 »
Ik zou Jacco één laten maken. Die is top en hij gebruikt de "beste" moderne componenten leverbaar... En in mijn geval helemaal op maat gemaakte MM versie
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2016, 21:52:55 »
Dat geloof ik eigenlijk wel Richard. Een product gaat na fabricage misschien wel meer dan vijf maal over de kop. Daarbij zal Jacco geen ontwikkelingskosten rekenen.  Stel dat Jacco 250 euro aan kosten heeft zou zo'n ding meer dan 1500 euro kosten in de winkel. Daar heb je dan bijvoorbeeld een duurdere Lehman voor.

Het enige wat ik niet kan inschatten is de klankmatige invloed van componenten: echte technici zijn daar wars van, audiofielen hebben daar duidelijke voorkeuren en ik zou het niet weten. Ik zou het leuk vinden om van Jacco te horen of hij bij de ontwikkeling nog een en ander heeft uitgeprobeerd (zijns ondanks).
« Laatst bewerkt op: 08 september 2016, 22:22:01 door Carl »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Phono voorversterker
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2016, 14:19:16 »
Ik krijg binnenkort een DIY Pass Labs te leen - wordt weer leuk.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Phono voorversterker
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2016, 15:10:29 »
Dat denk ik ook wel.
Geniet er van.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2016, 20:41:15 »
Dat geloof ik eigenlijk wel Richard. Een product gaat na fabricage misschien wel meer dan vijf maal over de kop. Daarbij zal Jacco geen ontwikkelingskosten rekenen.  Stel dat Jacco 250 euro aan kosten heeft zou zo'n ding meer dan 1500 euro kosten in de winkel. Daar heb je dan bijvoorbeeld een duurdere Lehman voor.
Nee, geen ontwikkelkosten, geen voorrijkosten, geen vroege vogel korting en wat dies meer zij. Gewoon de koude standaardkostprijs incl BTW en een vaste vergoeding.

Het enige wat ik niet kan inschatten is de klankmatige invloed van componenten: echte technici zijn daar wars van, audiofielen hebben daar duidelijke voorkeuren en ik zou het niet weten. Ik zou het leuk vinden om van Jacco te horen of hij bij de ontwikkeling nog een en ander heeft uitgeprobeerd (zijns ondanks).
Tsja, de holy grail en tevens het grote foppen tegelijkertijd. Uitgangspunt was in dit geval tweeledig: conceptueel het beste idee en qua implementatie de beste keus. Qua concept was het een passieve RIAA correctie en qua implementatie de beste componenten die er zijn (styroflex condensatoren). De seriecondensator een goede kwaliteit WIMA en daar zou je als gebruiker kunnen experimenteren qua sound (in theorie althans). Qua voedingsvoorziening state-of-the art wat er heden ten dage te krijgen is, dus daar verwacht ik weinig tot geen kans op verbetering. Voor de liefhebber kun je nog een audiofiele voeding overwegen, misschien dat dat voor verschillen zorgt...

Overigens werk ik op bestelling, als je dat al werken mag noemen. Het is meer een hobby die medegefinancierd wordt door de eindgebruiker  :)

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2016, 22:10:00 »
Ik denk dat er over prijs weinig te zeggen valt wat iets moet kosten. Dat heeft m.i helemaal te maken hoe je iets in de markt zet onder welk segment. Je kunt nu zeggen dat jacco 250 euro aan materiaal kwijt is ... maar waar die 1500 verkoop dan in 1 x vandaan komt is mij dan een raadsel.
Zo wordt een verkoopprijs niet berekend. 
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Phono voorversterker
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2016, 22:22:46 »
Dat hangt vaak heel kort gezegd af van het rendement wat men er op wil draaien. Bij 40% rendement en 3 tussenpersonen gaat het vrij snel. 1,4*1,4*1,4 = al ongeveer 3 keer over de kop.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Phono voorversterker
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2016, 22:31:08 »
Je kunt er ook voor kiezen om eerst verlies te draaien om op die manier de concurrentie aan te gaan.
Zalando doet niet anders. ... pompen ze miljoenen in wetende verlies te draaien.

Je hebt nu 250 maak kosten en zet het voor 150 in de markt en pretendeert net zo goed of nog beter te zijn als lehman bijvoorbeeld  Maak je eerst verlies maar gok je erop dat oplage vele malen hoger zijn en naamsbekendheid tzt het wint van de exclusieve .

Het is maar hoe je wilt rekenen.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Phono voorversterker
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2016, 22:37:40 »
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het high-end te houden en te gokken op een verkoop van geen
Honderden maar exclusiviteit te bieden de klant erbij te betrekken transparant te zijn etc etc en er dan gewoon 1000 euro stuk voor vragen bijvoorbeeld.... In een gelimiteerde oplage met ruimte voor afwijking van bijvoorbeeld kast waar weer extra voor zou kunnen rekenen of zoals gezegd extra voeding erbij....
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 22:39:40 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal