Auteur Topic: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.  (gelezen 29028 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #60 Gepost op: 01 oktober 2016, 19:41:43 »
Leuke foto's Paul,poot van Storm ;D
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #61 Gepost op: 01 oktober 2016, 20:20:21 »
Ja, inderdaad een leuke dag gehad. Prima gastvrijheid en het gezelschap was ook op elkaar aangesloten had ik het idee. Allemaal baasjes op hun eigen manier, maar we hebben elkaar allemaal netjes laten uitpraten en iedereen heeft zijn zegje kunnen doen (althans, volgens mij dan). Alhoewel ik natuurlijk af en toe even kortaf moest zijn als het om voodoo omtrent kabeltjes ging  ;D

Maar uiteindelijk gaat het om audio, en dat is veel meer dan alleen het gehoormatige aspect. Volgens mij waren we het gewoon allemaal met elkaar eens.

Het mooiste dat ik gezien heb? Een mooie Garrard platenspeler.

Het minst mooie? Het ontbreken van een verloopplug voor een Quad 303... :bleh: (En we hadden geschiedenis kunnen schrijven!)

De meet set-up was op zich goed opgezet wat mij een goed gevoel geeft omdat het de eerste keer was dat ik het via deze software heb gedaan. Eigenlijk volgens bekend recept: een A versus B meting waarbij A het ingangssignaal is en B het uitgangssignaal. Als bron een cd-speler met daarop witte ruis en dat signaal ging naar een regelversterker, in dit geval de Akai van Markus. Die bleek in het laag af te vallen en vanaf 5 kHz begon ie ook af te vallen. Gelukkig is dezelfde opstelling twee keer gebruikt, zonder de knoppen te beroeren. Wat ik dus moet uitrekenen, is het verschil tussen de transfers van de 306 en de 405. Dan heb ik het verschil tussen de 306 en de 405.

Als belasting was steeds dezelfde luidspreker de pineut. Het was dus onder dynamische omstandigheden.

Kortom: Vintage Lover bedankt!

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #62 Gepost op: 01 oktober 2016, 20:36:38 »
Jij ook bedankt Jacco,ik ben benieuwd naar de uitslag.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #63 Gepost op: 01 oktober 2016, 20:40:56 »
Ga ik morgenochtend verder uitwerken. Nu eerst design ideeën opdoen nav de EMT JPA 66 productfolder die ik bij jou heb doorgesnuffeld.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.803
  • Doet mij maar buisjes
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #64 Gepost op: 01 oktober 2016, 20:50:38 »
Jacco had het uitgelegd maar zo zag het er uit, van de laatste screen heb ik geen foto.


Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #65 Gepost op: 01 oktober 2016, 20:59:04 »
Ja, er was sprake van een mooie balans van verschillende karakters.  ;D
Ik vond het gezellig en heb genoten vandaag!

Bedankt Vintage Lover en diens lover!  ;)

Vriendelijke groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #66 Gepost op: 01 oktober 2016, 21:00:19 »
Mea culpa, mea maximum culpa. Ik voelde me wel effen de sukkel toen bleek dat ik de verloopkabel niet bij me had. Dat moet dus nog een keer overgedaan worden maar dan met een Quad VV. Jullie zijn uitgenodigd!

Op die Garrard van Peter ben ik wel een beetje verliefd. Werkelijk in prima conditie en hij klonk dan ook als een klok. Wel jammer dat Peter de impedanties niet kan instellen van zijn phonotrap. Dat zou de kers op de spreekwoordelijke taart zijn.

We waren het er in ieder geval over eens, dat LS en element zeer dominante factoren zijn in de afspeelketen. En ik sta nog open voor wat er tussen zit  :)

Bedankt Peter en Mieke tot de volgende keer!

« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2016, 21:03:24 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #67 Gepost op: 01 oktober 2016, 21:06:02 »
Jacco had het uitgelegd maar zo zag het er uit, van de laatste screen heb ik geen foto.


Ja, wat je ziet is op het rechter kanaal het signaal zoals het uit de cd-speler komt en de Akai voorversterker ingaat. Op links is het signaal te zien zoals het op de luidsprekerklem verschijnt. Het bronsignaal is witte ruis en een deling in het tijddomein is de transfer.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.571
  • Liever een Adam!
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #68 Gepost op: 01 oktober 2016, 22:16:51 »
Blij dat het een geslaagde middag was mannen!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #69 Gepost op: 01 oktober 2016, 22:43:01 »
Blij dat het een geslaagde middag was mannen!
:) ;)
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #70 Gepost op: 02 oktober 2016, 03:42:48 »
Altijd mooi zulke dagen!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #71 Gepost op: 02 oktober 2016, 09:25:01 »
Zeker :)
I love vintage.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.435
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #72 Gepost op: 02 oktober 2016, 09:56:44 »


Visualisering van de Loudness War?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #73 Gepost op: 02 oktober 2016, 10:13:54 »
Dat is erg prettig om te lezen heren, dat het een geslaagde en gezellige dag is geweest.
Ik ben nieuwsgierig naar de meetgegevens en de interpretatie daar van.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Analoog meeting bij Vintage Lover op 1 oktober.
« Reactie #74 Gepost op: 02 oktober 2016, 12:28:58 »
Nou, hier is dan het verschil tussen een Quad 405-2 en een 306. Let wel, het is een verschil tussen die twee onderling, zegt dus niets over het absolute gedrag. Ze zouden allebei krom kunnen zijn, maar dat doen ze dan allebei met als verschil zoals weergegeven in onderstaande figuur.

Er zit nog wat gras in op veelvouden van 50 Hz, t/m 200 Hz heb ik ze weggewerkt. Dat is de storing van het lichtnet dat kennelijk nog in de versterkers zit. Niet erg verder, hoor je niets van. Maar het meetcircuit pikt het wel op.

De 405 speelt wat luider, de versterkingsfactor is 5,5 dB hoger. Daar is digitaal voor gecorrigeerd.

Tot slot nog 1 belangrijke opmerking: de meting is gedaan in een set-up. Dwz dat er een luidspreker als belasting is gebruikt en ook de interactie voorversterker - Quad405/306 wordt meegenomen. Het verschil in gedrag is vastgelegd in een keten, dus niet droog in een geïsoleerde opstelling (die in de praktijk toch niet voorkomt). Het kan dus heel goed zijn dat we kijken naar een verschil in gedrag zoals die in de keten wordt veroorzaakt.



Lang verhaal kort: beide versterkers acteren binnen 0,5 dB tov elkaar tussen 20 Hz en 20 kHz. Dat beschouw ik niet als "verschillend klinken", alhoewel er dus wel een verschil te noteren valt. Er is ook een vreemde knik rond 5 kHz te zien, wellicht dat daar de luidspreker een dip oid laat noteren waar de versterker op reageert. Aan de onderkant is kennelijk de 405 wat minder breedbandig, heeft een hoger laagkantelpunt. Ook aan de bovenkant lijkt de 306 wat breedbandiger onder deze belasting (Hepta luidspreker ?).

De grafiek die je ziet is dus het gedrag van de 405 tov de 306 die als referentie is gekozen.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2016, 12:36:04 door dekkersj »