Auteur Topic: Neumann KH 120  (gelezen 18159 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Neumann KH 120
« Gepost op: 29 augustus 2016, 16:24:17 »
Sinds een maandje gebruik ik een set Neumann KH 120 monitors. Deze monitors heb ik sindsdien veelvuldig gebruikt. In deze recentie ga ik wat verder in op mijn bevindingen.
 
Algemeen
De Neumann KH 120 is een actieve studiomonitor. Het is de opvolger van de Klein + Hummel O110. De KH 120 is zowel te verkrijgen met als zonder digitale ingang (interne D/A converter). Het gaat hier om de KH 120A. De versie zonder digitale ingang. Zowel Neumann (beter bekend van microfoons) als Klein + Hummel (bekend van hun studio monitors) zijn elite merken die tegenwoordig onderdeel zijn van de Sennheiser group. Klein + Hummel is in 2005 overgenomen, maar Sennheiser heeft er pas vanaf de huidige monitors voor gekozen om ze uit te brengen onder de ‘Neumann’ merknaam.
 
Naast de KH120, zijn de KH310 en de KH 420 te koop in het huidige assortiment. De Kh310 is een gesloten 3-weg nearfield en de KH 420 is een gepoorte 3-weg midfield. De huidige Neumann modellen zijn wat goedkoper dan hun K+H voorgangers.  Een set KH 120's is momenteel voor € 1.210,- nieuw aan te schaffen.


 
Functioneel
De KH 120, waar in deze recensie op ongezoomd wordt is de kleinste uit de lijn. Het betreft een 2-weg nearfield monitor in een relatief kleine behuizing van (H/B/D); 27,7cm / 18,2cm / 22cm. De behuizing heeft, zoals te zien is op de bovenstaande afbeelding, 2 bas-poorten onderaan de voorkant. Eén monitor weegt 6,4kg en lijkt daarmee wat zwaar voor z’n formaat.
 
Het geheel ziet er degelijk uit. Van andere gebrikers heb ik wel begrepen dat de laklaag dunner is dan zoals we gewend waren op voorgaande K+H O110. Heirdoor schijnen sneller beschadigingen te ontstaan. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee, maar ik ben dan ook niet zo nieuwsgierig dat ik het doelbewust heb uitgeprobeerd. Het verbaasde me ook toen ik het hoorde. Het geheel ziet er namelijk heel degelijk uit en zo voelt de metalen kast ook. De drivers zijn beschermd met een metalen grill. 
 
De gepoorte kast faciliteert een 2-weg bezetting bestaat uiteen 5¾” conus voor de mid/lage tonen. En een titanium/fabric dome tweeter voor de hoge tonen. Dit is dezelfde tweeter als gebruikt is in zowel de KH 310 als KH 420. De conus deelt de KH 120 niet met z'n grote broers. Die gebruiken beide een 3" soft-dome midrange voor reproductie van het middengebied.
 
Geluid
Ik heb de KH 120's in meerdere ruimtes beluisterd en aangestuurd met zowel een Benchmark DAC1 HDR als een EMU 0204 USB (simpele usb gevoede DAC) met muziek uit verschillende genres. De KH 120 klinkt zonder twijfel gebalanceerd en duidelijk. Ondanks dat de Kh 120 volledig recht is in een dode ruimte, is er een lichte nadruk op de hogere tonen die mij opvalt. Ook valt op dat de laagweergave erg afhankelijk is van hoe je ze plaatst. Ik heb ze in 4 verschillende ruimtes/opstellingen gebruikt en de verschillen waren vooral in het laag heel duidelijk. In sommige situaties klonk het laag simpel gezegd boemerig. Dit lijkt (los van de ruimte en plaatsing) samen te hangen met plaatsing. Met de filters op de achterkant is het geluid gelukkig in elke situatie af te passen. In de situaties waarin ze het beste klonken was de voorkeursinstelling een vlakke weergave en klonk het laag indrukwekkend gearticuleerd.
 
Vaak merk je dat een gepoorte 2-weg luidspreker een stuk minder duidelijk is in het onderste gebied dat hij nog weergeeft. Je merkt dat er wel geluid uitkomt maar dat het niet heel veel toevoegt om te horen wat er nu daadwerkelijk in dat gebied gebeurt. De KH 120 is wat dat betreft een positieve uitzondering. De definitie in het onderste stuk wat ze weergeven is imo erg indrukwekkend. Het enige dat de KH 120 wat mij betreft mist is output bij de laagste freqenties (<50hz). Ondanks dat wat er wel uitkomt erg goed is, zijn deze mini-monitors bij de laagste frequenties gewoonweg niet hoorbaar.

Het stereobeeld is heel nauwkeurig en doet me denken aan mijn voormalige K+H O300 monitors. Ze doen dit bv. beter dan zowel de Adam Tensor Epsilons die ik gehad heb als mijn Barefoot MM35's.
 
Ze klinken geweldig wanneer je wilt genieten van muziek en zijn daarbij neutraal (niet laid-back of opdringerig). Voor een relatief lage prijs bieden ze een heel gedetailleerd plaatje. Daardoor zijn ze ook ideaal gereedschap om te analyseren wat je hoort. Ik kan me voorstellen dat ze zo populair zijn bij mensen die zowel van muziek willen genieten als muziek willen maken van achter hun computer.
 
Samenvattend
Als ex Klein + Hummel gebruiker kan ik wel zeggen dat mijn verwachtingen hooggespannen waren toen ik ze voor het eerst aanzette. Gelukkig viel het me niets tegen. Eigenlijk ben ik best wel onder de indruk van de informatie die je krijgt voor de prijs van deze monitors.
 
Het enige gemis is wat mij betreft de reproductie van het laag <50hz. Neumamm heeft een bijpassende (KH 805) subwoofer. Gezien mijn ervaringen met K+H heb ik er alle vertrouwen in dat een set KH 120's met KH 805 subwoofer een accuraat full-range nearfield systeem zal vormen.
 
Voordelen
++ Gedetailleerd ten opzichte van luidsprekers in hetzelfde prijssegment
++ Stereo imaging
+   Neutrale (niet gehypede) weergave
+   Betrouwbaar (geen verrassingen)
+   Veel informatie in het laag ondanks kleine (mid)woofer
+   Zeer compacte afmetingen
+   Filters op achterzijde voor aanpassing aan akoestiek
 
Nadelen
-- Geen informatie <50hz (op te lossen met bijpassende KH 805 subwoofer)
-  Lichte kleuring bij (en nadruk op) hoge frequenties
-  Niet de makkelijkst plaatsbare monitor
-  Laklaag (mogelijk) inferieur aan voorgaande K+H modellen
 
Overwegingen
De belangrijkste overweging bij deze monitors lijkt me de keuze voor wel of geen aanschaf van de KH 805 subwoofer. Hierdoor zal het bereik in het laag van nadeel ineens een voordeel worden. De set wordt dan wel ineens een stuk duurder, waardoor andere monitors ineens in zicht komen.
 
In dit prijssegment zal het lastig zijn om een betere monitor te vinden van dezelfde afmetingen. Wanneer een hogere kwaliteit van weergave gewebst is, raad ik aan om serieus te kijken naar Adam S1X, PSI A14 en ME Geithain RL906.  Dat zijn allemaal monitors in hetzelfde (mini-nearfield) segment, die weliswaar allemaal significant duurder zijn.
 
Het zal naar mijn mening moeilijk zijn om een nieuwe monitor te vinden met een betere prijs/kwaliteit. Maar om de kwaliteit te kunnen beoordelen, en omdat ze niet de makkelijkst te plaatsen monitors zijn, raad ik een ieder aan om ze te thuis te proberen.
 
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 20:55:11 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Neumann KH 120
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2016, 17:57:11 »

Dat was een goede uitvoerige test maw ik vermoed dat je een goede verhouding hebt met de dealer zodat je alles thuis kunt

uitproberen. Ik bemerk dat je in deze materie van aktive nearfieldspeakers helemaal thuis bent want je bent niet te beroerd

om ook de +en de - te benoemen :claps:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Neumann KH 120
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2016, 19:04:03 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren. Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Neumann KH 120
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2016, 19:20:50 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren. Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads

Waarom zou je 700 euro neertellen terwijl er voor 200 een betere in beeld verschijnt. zwaaizwaai
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Neumann KH 120
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2016, 19:41:46 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren. Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads

Waarom zou je 700 euro neertellen terwijl er voor 200 een betere in beeld verschijnt. zwaaizwaai

Nou, dat waag ik toch enigszins te betwijfelen Bram. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk erg prettig is dat jij helemaal in je sas bent met de Philips EmEfBé.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 120
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2016, 20:32:47 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren.

Niets te danken hoor. Ik heb het met plezier geschreven! :)

Zelf ben ik ook helemaal om voor wat betreft actieve luidsprekers. Ik begrijp wel wat mensen trekt aan een passieve set, maar ik zie mezelf niet snel meer die kant op gaan.

Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads

De Yamaha's die ik gehoord heb was ik persoonlijk niet van onder de indruk. Als ik zelf 350 euro had om een set actieve monitors te kopen bij m'n pc dan zou ik zoeken naar tweedehands set Adam A3x, Adam Artist 3 of Genelec 8020. Dat zijn competente mini-monitoren en die kun je tweedehands wel voor 350 vinden.

Ik vind het heel lastig om goede monitoren aan te raden. Ik zou niet iets goedkopers aan kunnen raden. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb.

Overigens zou ik niet besparen op monitors bij de computer. Als je goede nearfields bij de computer zet zoals bijvoorbeeld de Neumann KH 120's (maar zeker ook wel met de Adams/Genelecs die ik hier boven noem) is dat zoveel intenser luisteren dan in je woonkamer. In nearfield heb je namelijk relatief heel veel direct geluid en dat verschil merk je heel snel doordat je veel meer 'in' de muziek zit. Je kunt op die manier relatief makkelijk en goedkoop een luisterplek maken waar je heel intens muziek kunt luisteren. Met midfield luidsprekers (op grotere afstand) in een woonkamer krijg je niet snel zulk goed geluid.

Voor wat het waard is. Een vriend van mij heeft de Neumanns een week geleend voor bij z'n computer. In z'n woonkamer gebruikt hij een NAD C372 met Infinity Kappa 6.2's. Hij is helemaal weg van de Neumanns en gaat ze zelf ook kopen! :)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 20:50:10 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Neumann KH 120
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2016, 20:48:46 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren.

Niets te danken hoor. Ik heb het met plezier geschreven! :)

Zelf ben ik ook helemaal om voor wat betreft actieve luidsprekers. Ik begrijp wel wat mensen trekt aan een passieve set, maar ik zie mezelf niet snel meer die kant op gaan.

Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads

De Yamaha's die ik gehoord heb was ik persoonlijk niet van onder de indruk. Als ik zelf 350 euro had om een set actieve monitors te kopen bij m'n pc dan zou ik zoeken naar tweedehands set Adam A3x, Adam Artist 3 of Genelec 8020. Dat zijn competente mini-monitoren en die kun je tweedehands wel voor 350 vinden.

Ik vind het heel lastig om goede monitoren aan te raden. Ik zou niet iets goedkopers aan kunnen raden. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb.

Overigens zou ik niet besparen op monitors bij de computer. Als je goede nearfields bij de computer zet zoals bijvoorbeeld de Neumann KH 120's (maar zeker ook wel met de Adams/Genelecs die ik hier boven noem) is dat zoveel intenser luisteren dan in je woonkamer. In nearfield heb je namelijk relatief heel veel direct geluid en dat verschil merk je heel snel doordat je veel meer 'in' de muziek zit. Je kunt op die manier relatief makkelijk en goedkoop een luisterplek maken waar je heel intens muziek kunt luisteren. Met midfield luidsprekers (op grotere afstand) in een woonkamer krijg je niet snel zulk goed geluid.

Voor wat het waard is. Een vriend van mij heeft de Neumanns een week geleend voor bij z'n computer. In z'n woonkamer gebruikt hij een NAD C372 met Infinity Kappa 6.2's. Hij is helemaal weg van de Neumanns en gaat ze zelf ook kopen! :)

De KH O300 die jij had..... staan nog steeds in mijn favo top 10! deze zullen het ongetwijfeld ook prima doen!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Neumann KH 120
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2016, 21:13:27 »
Hele fijne review MAW, dank je. Zo langzamerhand heb je mijn interesse weten te wekken voor nearfield monitoren.

Niets te danken hoor. Ik heb het met plezier geschreven! :)

Zelf ben ik ook helemaal om voor wat betreft actieve luidsprekers. Ik begrijp wel wat mensen trekt aan een passieve set, maar ik zie mezelf niet snel meer die kant op gaan.

Wellicht komt er ooit een setje voor bij de computer. Bij BAX zag ik een leuk setje Yamaha's staan voor niet al te veel geld. Zou dat een leuke instapper zijn?

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/yamaha-hs5-actieve-studio-monitor-set-met-mopads

De Yamaha's die ik gehoord heb was ik persoonlijk niet van onder de indruk. Als ik zelf 350 euro had om een set actieve monitors te kopen bij m'n pc dan zou ik zoeken naar tweedehands set Adam A3x, Adam Artist 3 of Genelec 8020. Dat zijn competente mini-monitoren en die kun je tweedehands wel voor 350 vinden.

Ik vind het heel lastig om goede monitoren aan te raden. Ik zou niet iets goedkopers aan kunnen raden. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb.

Overigens zou ik niet besparen op monitors bij de computer. Als je goede nearfields bij de computer zet zoals bijvoorbeeld de Neumann KH 120's (maar zeker ook wel met de Adams/Genelecs die ik hier boven noem) is dat zoveel intenser luisteren dan in je woonkamer. In nearfield heb je namelijk relatief heel veel direct geluid en dat verschil merk je heel snel doordat je veel meer 'in' de muziek zit. Je kunt op die manier relatief makkelijk en goedkoop een luisterplek maken waar je heel intens muziek kunt luisteren. Met midfield luidsprekers (op grotere afstand) in een woonkamer krijg je niet snel zulk goed geluid.

Voor wat het waard is. Een vriend van mij heeft de Neumanns een week geleend voor bij z'n computer. In z'n woonkamer gebruikt hij een NAD C372 met Infinity Kappa 6.2's. Hij is helemaal weg van de Neumanns en gaat ze zelf ook kopen! :)


De Artists heb ik inderdaad ook hoog op het lijstje staan. Ik heb ze mogen horen op de meeting van MisterT. Een setje Artist 5 kost nu €600,- overigens.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 120
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2016, 21:25:21 »
De KH O300 die jij had..... staan nog steeds in mijn favo top 10! deze zullen het ongetwijfeld ook prima doen!!

Ik verwachtte het broertje van de O300 / KH 310 en dan valt de KH 120 niet tegen. Ze vallen in het laag wat eerder af dan de O300 / KH 310 maar ze zijn heel duidelijk in de bas. Een groot voordeel van de KH 120's is dat ze wat kleiner zijn waardoor je ze gewoon op je bureau kunt zetten. De O300 en KH 310 zijn forser en moeten wel echt op statieven naast/achter het bureau.

De Artists heb ik inderdaad ook hoog op het lijstje staan. Ik heb ze mogen horen op de meeting van MisterT. Een setje Artist 5 kost nu €600,- overigens.

Een setje Artist 5 kost inderdaad rond de 600. Artist 4 (4" midwoofer ipv 5,5" in de Artist 5) kost rond de 350. Als je het wat goedkoper wilt doen kun je nog de A3X/A5X overwegen (ipv Artist 4/5).
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Neumann KH 120
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2016, 21:36:25 »
Bedoel je niet de Artist3, da's de kleinste volgens mij.

http://www.hifistudio79.nl/nl/sale/adam-artist-3-zwart-2068.html
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 120
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2016, 21:53:52 »
How ja de artist 3 bedoel ik inderdaad! :)

2e hands is een set ca. 350 euro. Dat zou ik persoonlijk eerder kiezen dan de genoemde Yamaha's.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 21:59:43 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 120
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2016, 22:11:11 »
Ik zie trouwens dat ik zei dat ik het lastig vind om goede monitors aan te raden. Ik bedoelde dat ik het lastig vind om goedkope monitors aan te raden. Vandaar dat ik zelf richting Adam / Genelec (of evt. Dynaudio of Focal) neig. Van die merken weet ik dat je kwaliteit kunt verwachten, ook van hun best betaalbare opties. Ik ben ook vaker monitoren van Yamaha, KRK, Alesis, etc tegengekomen, maar ik vind dat een beetje zonde van het geld. Dan kun je mi beter iets meer uitgeven. Daar krijg je niet snel spijt van denk ik.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Neumann KH 120
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2016, 22:19:18 »

Dat was een goede uitvoerige test maw ik vermoed dat je een goede verhouding hebt met de dealer zodat je alles thuis kunt

uitproberen. Ik bemerk dat je in deze materie van aktive nearfieldspeakers helemaal thuis bent want je bent niet te beroerd

om ook de +en de - te benoemen :claps:

Dank je wel Bram! Ik heb overigens geen banden met een dealership. Ik heb ze tweedehands aangeschaft.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Neumann KH 120
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2016, 22:45:47 »
Goed geschreven en erg informatieve recensie MAW!
De recensie 'an sich' zou niet misstaan op een glimmende Neumann KH 120 folder...  Toppie!

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Neumann KH 120
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2016, 13:28:16 »
Mooie set.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167