Auteur Topic: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.  (gelezen 13801 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Gepost op: 28 augustus 2016, 19:02:20 »
Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.

Een paar weken geleden was de afspraak gemaakt met Paul om op zaterdag 27 augustus jl. bij hem langs te gaan en zo kwam het er dit keer dan ook van.  In het verleden conflicteerden onze agenda’s bij herhaling, maar deze datum stond bij ons beide open. 

De reis, een uurtje, verliep met een klein omwegje voorspoedig zodat Audiofreak en ik op het afgesproken tijdstip den A parkeerden en ons richting voordeur van Paul begaven. 



Hij stond ons reeds op te wachten en het weerzien was warm, evenals het weer.  We werden in een mum van tijd voorzien van een natje en een droogje en op de achtergrond draaide reeds muziek.  Nadat ook Dekkers en Kevin met vriendin gearriveerd waren, werd na verloop van tijd overgegaan tot het beluisteren van de twee sets, die in de woonkamer opgesteld staan.  In beide sets wordt een Sony cd-speler gebruikt. 





De B&W speakers werden aangestuurd door de gereviseerde Accuphase versterker van de helaas veel te vroeg overleden Ruud Kuipers, a.k.a. Ruud15. De JM Lab Micron Carat luidsprekers werden aangestuurd door twee buizen eindversterkers.  Het was vaak zo, dat de muziek die gedraaid werd op beide sets afgespeeld werd om zo de verschillen te kunnen ervaren.





De JM Lab luidsprekers klonken in die opstelling vrij vlak, in één woord  m.i. te omschrijven als emotieloos.  Iets wat ik niet gewend ben van dat merk.  De B&W’s klonken in mijn optiek erg old school, die regelmatig een ongedefinieerd laag weten te presenteren en die qua stemmen niet uitmunten in natuurlijkheid. 

Op mijn vraag waarom de opstelling gemaakt is zoals hij is, kwam het antwoord dat we de boel ook om zouden kunnen draaien.  Dit is de buizenbakken op de B&W’s en de Accuphase op de JM Labs. 



Het ompluggen kostte nauwelijks tijd en we gingen door met het beluisteren van cd’s zoals voorheen.  Eerst op de ene set en daarna het nummer nog eens op de andere set.

Voor mij was meteen duidelijk dat dit en dan doel ik op de weergave m.b.v. van de JM- Lab’s veel evenwichtig was, minder aangezet, meer muziek met een betere aftekening en compositie van stemmen en instrumenten.  Dit beeld herhaalde zich telkenmale bij de daar op volgende stukken.  Meer gelaagdheid en minder brei dan de B&W’s.  Met een stukje HarmOrgan werd dat nog eens bevestigd.  De harmonica werd door de B&W’s op meters afstand geprojecteerd terwijl de JM-Lab luidsprekers dat keurig prominent, zonder uit de bocht te vliegen, presenteerden.  Tussentijds voegde de vriendin van Paul zich bij ons gezelschap en toonde Paul zijn overige verzamelde audiocomponenten tot in de slaapkamer toe.



Vlak voor ons opbreken ging er een cd van Muse in de speler.  Leuke muziek maar toch jammer dat het allemaal zo plat als een duppie is.  Ter vergelijk hebben we een stukje Oscar Peterson Trio uit 1964 beluisterd.  Ja, dat is qua opname andere koek.  Natuurlijk zijn er betere opnames maar het bewijst dat men het toen ook al op niveau kon. 



We nemen afscheid en beloven elkaar op enig moment, op een andere plek en wellicht op ongeveer eenzelfde tijdstip weer te mogen ontmoeten.  Het was een gezellige en leerzame hobbymiddag.  Allen dank!

Met vriendelijke groet,

Uw aller doch enigen Hififreak

© www.hififreak.nl
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2016, 19:06:56 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2016, 19:17:43 »
Leuk verslag en mooie foto's!  :claps:  :D
ADAM    Bryston     DENON

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2016, 19:59:26 »
Heerlijk en helder verslag, welke de middag meer dan prima weergeeft!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:05:17 »
Leuk verslag.
I love vintage.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:07:17 »
Leuk verslag heren, binnenkort een luister uurtje bij mij?
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:26:35 »
Mooie apparatuur, goede muziek, fijne mensen en versnaperingen; Gezelligheid kent geen tijd en biedt een goede reden voor een leuke verslaglegging.

Dank u, met plezier gelezen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2016, 21:55:49 »
Altijd leuk om een recensie te lezen wanneer er een luistersessie heeft plaatsgevonden! Zoals bij de meeste recensies heb ik ook deze recensie in één ruk uitgelezen. Heeft de Accuphase versterker + JM Lab luidspreker combinatie overigens ook jouw voorkeur Paul?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2016, 21:58:02 door Fourplay »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2016, 22:13:42 »
Dank voor het leuke verslag, om antwoord op Fourplay z,n vraag te geven ..... Ja.

Het idee om de B&W,s op de Accuphase was de gedachte van een 3 weg systeem op een flinke versterker, en de buizen op de monitors had mijn voorkeur bij klassiek en jazz.
Nu blijkt dat andersom beter klinkt en gelukkig kon de rest dat ook beamen, zo zie je maar niet alles is vanzelfsprekend.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2016, 23:10:16 »
Leuk verslag van een geslaagde dag...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2016, 07:31:26 »
Na ja dat was echt geen halleluja middagje met die speakers van paul het zijn ook wel uitersten de 1 te klein en de ander te

lomp kwa uiterlijk,dat is dan niet erg maar als er dan ook nog een lompe bas uit komt niet dan?en dat komt ook nooit

meer goed bij paultje.Maar paul niet treuren die b&w koste ja weinig dacht ik zo dus ruimen die handel,en de jm labjes

gewoon houden.Trouwens de fotoserie begon met een paar autobanden was dat de opzet of een vergissinkje?

Ik zal paul een beetje op de goede weg helpen ter vervanging van die b&w's bram zet er altijd een speaker tegenover

die het doet en kwa prijs/kwaliteit niet te slaan is en ook met buizen goed combineerd.

http://link.marktplaats.nl/m1082571581
                                                                   
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 07:33:07 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2016, 07:54:39 »
Jij komt de winter wel door Bram! De collectie misgeslagen planken die je inmiddels hebt verzameld is voldoende brandstof voor een paar extreem koude maanden. Overigens meen ik mij te herinneren dat jij je op het forum nooit schuldig zou maken aan denigrerende opmerkingen, of het spelen op de persoon...
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2016, 08:20:23 »
Nou, ik vind het best luxe, zo'n forum met huis-orakel.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2016, 08:24:57 »
Jij komt de winter wel door Bram! De collectie misgeslagen planken die je inmiddels hebt verzameld is voldoende brandstof voor een paar extreem koude maanden. Overigens meen ik mij te herinneren dat jij je op het forum nooit schuldig zou maken aan denigrerende opmerkingen, of het spelen op de persoon...
Volgens mij ben ik totaal niet wakker. Begreep 'Paul' in plaats van 'Bram', heb je post 4x doorgelezen maar kon je reaktie totaal niet plaatsen. Ik ga maar eens werken..... :-(
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2016, 08:30:57 »
Jij komt de winter wel door Bram! De collectie misgeslagen planken die je inmiddels hebt verzameld is voldoende brandstof voor een paar extreem koude maanden. Overigens meen ik mij te herinneren dat jij je op het forum nooit schuldig zou maken aan denigrerende opmerkingen, of het spelen op de persoon...

Carni help mij even op weg waar ben ik schuldig aan?ik lees gewoon de kritieken op de b&w's dan klonken ze plat, en onderin

was het een zeg maar een rommeltje kwa bas.Dat zijn uitspraken van de jurie die daar aanwezig waren of niet?

En dat is dan geen waardeoordeel over de b&w's want die staan in de verkeerde kamer en op een plek waar het niet klinkt.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Op naar Rotjeknor – Een bezoek aan forumlid Paul.
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:08:02 »
Ik doelde op je ongelukkig gekozen conclusies en bewoordingen over de sets van Paul (dus niet Paultje). Het was een hele fijne middag, waarin we wel degelijk naar hele goede weergaves hebben mogen luisteren. Paul heeft genoeg in huis om heerlijk muziek mee te maken en kan dat naar hartelust combineren.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A