Auteur Topic: Afspltsing: SPL, vermogen enz.  (gelezen 20522 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Gepost op: 02 augustus 2016, 21:47:13 »

Inderdaad een digitale output is allemaal hetzelfde of het nu een cdspeler betreft van 20 euro of van 2000 euro.

Elk apperaat wat een digital uitgang heeft is allemaal hetzelfde ook die van tv's :claps:

Altijd gedacht dat jij in je uppie wel altijd verschil hoorde Bram.    :sceptic:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2016, 07:28:58 »

Inderdaad een digitale output is allemaal hetzelfde of het nu een cdspeler betreft van 20 euro of van 2000 euro.

Elk apperaat wat een digital uitgang heeft is allemaal hetzelfde ook die van tv's :claps:

Altijd gedacht dat jij in je uppie wel altijd verschil hoorde Bram.    :sceptic:

Inderdaad dat klopt HF ik geef dat ook duidelijk aan in mijn autobiografie op dit forum van het hoe en waarom.

Gezien wat ik allemaal gehad heb kwa speakers versterkers cdplayers ben ik eigenlijk terug bij af,dat houd in dat versterkers

vanaf 1975 tot ±1980 de fijnst klinkende versterkers zijn en de verklaring hierover mijnerzijds is ze waren minder beveiligd

en daardoor klinken ze opener en eerlijker.

De cdspelers uit de jr 80 hadden minimale klankverschillen de sony's klonken beduidend minder dan de phillipsen,natuurlijk

heeft sony naderhand dat wel goed gemaakt met players eind 80 met de ES serie met de bemerking dat veel sony's uitgerust

waren met philips tda's maar vanaf de jr 90 klinken alle cdplayers idem.

En vandaar dat mijn apperaten allemaal stammen uit de toptijd 1975/±1980 dat geld dus niet voor cdplayers want die zijn

uitgekomen in 1982 en vanaf 82 tot begin 1990 zijn er wel degelijk klankverschillen in cdplayers te horen en waar van ik

vind dat philips de neus voorop had.

Maar HF kom gerust nog een keer hiervoorbij om de overjarige sets te beluisteren en om een oordeel te geven,ik zou zeggen

neem je zwager mee zodat het vooroordeel dat philips tweeters niet goed zijn te weerleggen.

Ik heb mijn rust gevonden in de sets nad 7130+philips AH 494 en de MFB 587 en die gaan hier nooit meer de deur uit.

                                                                                Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2016, 08:50:28 »
het is maar net welke cd je er in stopt bram en van welke muziek je houd
en natuurlijk de kwaliteit van de opname en niet te vergeten wie de opname gemaakt heeft
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2016, 16:11:10 »
het is maar net welke cd je er in stopt bram en van welke muziek je houd
en natuurlijk de kwaliteit van de opname en niet te vergeten wie de opname gemaakt heeft

 Toppie!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2016, 04:53:51 »
het is maar net welke cd je er in stopt bram en van welke muziek je houd
en natuurlijk de kwaliteit van de opname en niet te vergeten wie de opname gemaakt heeft

Dat heb ik ook jaren lang gedacht dat datgene wat jij denkt klopt maar ik weet dat een vergissing is.

Had altijd het gevoel van als ik oldies draaide dat het niet zo goed klonk als damals en ik dacht altijd dat ligt aan de

opname/weergave kwaliteit uit die tijd,maar ik weet nu beter de opname/weergave uit de jr 50/60 zijn gewoon goed te noemen

maar dan wel met de sets die ik hierboven genoemd heb en ik geef daar ook aan waarom,en ik begrijp ook dat veel mensen

overgaan naar buizen ja zelfs draaitafels want die zijn eigenlijk nog zoekende omdat ze dat bij hun eigen set dat missen.

De misvattingen die velen maken is hoe meer watt hoe meer kwaliteit en dat is gewoon een sprookje,een normale huiskamer

heb je aan 50/70 watt al een overkill en al helemaal als je speakers bezit met de naam klipsch.Alleen denk ik dat we langs

elkaar heen praten want ik ben geen fan van meerkanaals of suround sets die tijd heb ik gehad.

Maar ik geef toe het allermoeilijkste is een set te vinden die met de huiskamer 1 geheel vormt dat is bij hifi al zeer moeilijk

en bij een suroundset welhaast niet te doen dus vrijwel onmogelijk zowel met dsp of zonder.

Welnu ik heb een overjarige set en die klinkt samen met mijn huiskamer toppie en dan vooral de bas deze bas vind je niet

terug in pasieve speakers ook al is de speaker 2x zo groot en inderdaad om terug te komen op HF's opmerking dat het

geluid indirect is geef ik dat met liefde toe.Er zijn in het verleden testers geweest die ronduit beweerden dat als de huiskamer

meekleurden met de speaker dat dan dat hun voorkeur genoot,met de bemerking dat ze het over positieve kleuring hadden

en dus geen negative kleuring!

Terugkijkend op een lange zoektocht in de hifi geschiedenis moet ik bemerken dat de jr 60/70 de hifi speakers gemiddelt

groter waren dan de jaaaren erna je ziet ze in de loop vanaf 1990 steeds compacter worden met het grote nadeel dat de woofers

ook aanmerkelijk kleiner werden,vergeleken met de jr 60/70 had het merendeel 12 tot 15 inch woofers en dat in behoorlijke

kisten, maarja dat waren tijden dat de man nog wat te zeggen had in zijn eigen huis en die tijd is voorgoed voorbij.

                                                                          zwaaizwaai
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2016, 05:26:02 »
het zou je sieren bram , eens wat minder hoog van de toren te blazen over slechte sets , overkill , en andere spullen die veel al bij een ander thuis staan en die jij nog nooit van dichtbij gezien hebt laat staan gehoord hebt en ook niet de moeite neemt om dat wel te doen . die oude mbf zooi van jou geeft jou echt niet het recht om vanaf je throne met een zwaaiend vingertje op ons neer te kijken want er zijn overduidelijk nog zaken zat waar ons brammetje nog geen kaas van heeft gegeten
dus nogmaals , als je eens in de buurt bent ....... en neem gerust wat sulletjes mee
een mens is nooit te oud om te leren . :priester:
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2016, 08:22:21 »
Bram is gewoon tevreden over zijn set en dat is mooi om te zien. Minder mooi vind ik het om iedere keer te lezen dat anderen niet goed bezig zijn. Het lijkt net of Bram denkt dat zijn set hierdoor beter gaat klinken....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2016, 08:27:15 »
Bram is gewoon tevreden over zijn set en dat is mooi om te zien. Minder mooi vind ik het om iedere keer te lezen dat anderen niet goed bezig zijn. Het lijkt net of Bram denkt dat zijn set hierdoor beter gaat klinken....

Gr Hans
hoe bedoel je '' anderen niet goed bezig zijn '' ?
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2016, 10:07:56 »
Bram is gewoon tevreden over zijn set en dat is mooi om te zien. Minder mooi vind ik het om iedere keer te lezen dat anderen niet goed bezig zijn. Het lijkt net of Bram denkt dat zijn set hierdoor beter gaat klinken....

Gr Hans
hoe bedoel je '' anderen niet goed bezig zijn '' ?

In zijn optiek...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2016, 10:51:20 »
een mens is nooit te oud om te leren . :priester:

Mits je er voor open staat.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2016, 11:01:59 »
Je slaat de spijker op zijn kop Kees. Ik nodig je bij deze uit voor een gezellige middag Bram, zeker niet rot bedoeld allemaal. Ben zelf ook door luisteren en op mijn bek gaan wijzer geworden, maar ik heb ook kritiek aangenomen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2016, 11:07:30 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2016, 12:11:26 »
Eerlijk gezegd kan ik niet zoveel uit Bram zijn relaas opmaken. Als ik de eerste regels lees maak ik daaruit op dat je na 50 jaar zoeken een set kunt samenstellen waarmee je geen verschil meer hoort tussen goede- of slechte opnames. Ook de definitie van negatieve- en positieve kleuring wordt me niet echt duidelijk. Is dit zwart en wit?

Maar goed, volgens mij hadden we het over digitaal signaal....
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2016, 12:52:25 »
Bram, in de jaren zestig werden er zeker een aantal minder goede opnames geproduceerd, maar er zijn ook positieve uitschieters.
Zelfs in de jaren vijftig van de vorige eeuw wist men er zo nu en dan een prima opname neer te zetten.
Ik heb een keer op een set van ver boven de ton (en naar ik mij meen te herinneren zelfs zo 300.000,00 harde Guldens) een plaat uit 1958 beluisterd en die (Amerikaanse) opname klonk uitstekend.
Bepaalde luidsprekermerken (JBL (Paragon), Electrovoice (MT4), Altec Lansing (The voice of the theatre), Bozak (B-4000), Klipsch (Klipschhorn) en later Infinity (Infinity Reference Standard) en Beveridge,  hadden inderdaad flink uit de kluiten gewassen luidsprekers. Ook in Engeland kende men in die tijd flinke speakers, maar de Amerikanen spanden de kroon. Eigenlijk niet zo verwonderlijk, want in Amerika had menigeen een behoorlijk ruime huiskamer en een JBL Paragon of een paar JBL Olympus luidsprekers vielen dan ook nauwelijks op binnen het interieur.
Een aantal firma´s maakt nog steeds flinke luidsprekers, maar dat zijn vaak luidsprekers die je niet in de gemiddelde Hifi-winkel ziet en een aantal zul je zelfs niet binnen de vaderlandse grenzen zien.
De tendens neigt de laatste jaren toch meer naar meer compacte luidsprekers een voorbeeld daarvan zijn de creaties van Bose.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #13 Gepost op: 04 augustus 2016, 22:49:41 »
Bram is gewoon tevreden over zijn set en dat is mooi om te zien. Minder mooi vind ik het om iedere keer te lezen dat anderen niet goed bezig zijn. Het lijkt net of Bram denkt dat zijn set hierdoor beter gaat klinken....

Gr Hans
hoe bedoel je '' anderen niet goed bezig zijn '' ?

Dat Bram vindt dat anderen qua audio niet verstandig/slim etc bezig zijn.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Afspltsing: SPL, vermogen enz.
« Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2016, 00:27:59 »
De misvattingen die velen maken is hoe meer watt hoe meer kwaliteit en dat is gewoon een sprookje,een normale huiskamer

heb je aan 50/70 watt al een overkill en al helemaal als je speakers bezit met de naam klipsch.

Ok. Ik had al zo'n vermoeden dat mijn 1760W RMS Geithain setup genoeg vermogen heeft voor deze ruimte van ca. 9m2...

Maar ik ben het wel met je eens hoor. Geluid weergeven kost over het algemeen heel weinig vermogen. Om te voorkomen dat een versterker gaat vervormen is headroom wel wenselijk, maar in praktische zin heb je er niks aan.

Aan de andere kant is zit vermogen nooit in de weg. Als je een losse versterker hebt lijkt veel vermogen me wel prettig. Daarmee ben je gewoon flexibeler omdat je alle kanten mee op kunt.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2016, 00:39:51 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.