Auteur Topic: Thorens 320  (gelezen 18553 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Thorens 320
« Gepost op: 17 juli 2016, 12:19:34 »
Ik heb gisteren een fraaie Thorens 320 gekocht met 16 lV arm. Hij komt (voorlopig in ieder geval) naast de Oracle te staan op zolder. Ik heb beneden een Thorens 160 staan die ik met respect heb behandeld: motormodificatie door Hanze, nieuwe armkabel en stroomdraad  (deels optisch).

Over de 160 vindt je van alles op internet, bij de 320 valt dat tegen. Ook hier wordt alom vervanging van de armkabel aangeraden en aanpak van de metalen onderkant. Heeft iemand hier ervaring voor zinvolle modificaties?

Er zit nu een Tenorel element op. Klinkt nog redelijk, maar ik wil een keer vervangen. Ik wil dan liefst een MM. Wat zou dan een goede keus zijn even los van het geld?

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2016, 12:21:05 door Carl »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Thorens 320
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2016, 12:26:34 »
Mooie speler Carl veel plezier er mee.

http://www.vinylengine.com/library/thorens/td320.shtml

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Thorens 320
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2016, 12:56:24 »
Veel draaiplezier Carl :)
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens 320
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2016, 13:04:47 »
Misschien is zo'n 320 wel zo goed dat je er weinig aan hoeft te veranderen.  Veel draaiplezier.   Headbanging


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Thorens 320
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2016, 13:57:48 »
Ik heb gisteren een fraaie Thorens 320 gekocht met 16 lV arm. Hij komt (voorlopig in ieder geval) naast de Oracle te staan op zolder. Ik heb beneden een Thorens 160 staan die ik met respect heb behandeld: motormodificatie door Hanze, nieuwe armkabel en stroomdraad  (deels optisch).

Over de 160 vindt je van alles op internet, bij de 320 valt dat tegen. Ook hier wordt alom vervanging van de armkabel aangeraden en aanpak van de metalen onderkant. Heeft iemand hier ervaring voor zinvolle modificaties?

Er zit nu een Tenorel element op. Klinkt nog redelijk, maar ik wil een keer vervangen. Ik wil dan liefst een MM. Wat zou dan een goede keus zijn even los van het geld?


Ja carel is echt een modificatieman motormodificatie van hanse tja hanse wil ook een paar stuivers verdienen,en bracht het wat

carel? meer stilte in het geluid?

Begin is eerst met een element en dat word moeillijker dan jij denkt, ga kijken op internet is er een thorensforum, en dan

het beste een duits forum dus niet een forum bestaande uit tien man want dan word je niet veel wijzer van.

En die dt320 is gewoon een topdraaitafel en als er niet aan geknoeit is met modificatie's van idioten die je wijsmaken dat het

nog beter kan dan de techniese staf van thorens  tja dan droom maar verder.Als ik een draaitafel koop en er is aan geknoeit

dus modificatie dan koop ik hem gegarandeerd niet! maar dat geld voor elke hi fi apperaat. ???
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Thorens 320
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2016, 15:06:49 »
aldus de man die door de ftz condensatoren uit zijn versterkers te knippen de deur openzette voor hf en mogelijke instabiliteit . ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Thorens 320
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2016, 16:06:14 »
aldus de man die door de ftz condensatoren uit zijn versterkers te knippen de deur openzette voor hf en mogelijke instabiliteit . ;)
;D    :rofl:

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Thorens 320
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2016, 17:13:09 »
aldus de man die door de ftz condensatoren uit zijn versterkers te knippen de deur openzette voor hf en mogelijke instabiliteit . ;)

Kerel! dat jij dat nog weet inderdaad die heb ik eruitgeknipt en terecht,dat was de 72 nad serie uit 1982 terwijl de 71 serie

dat niet had  en ik kon dat zeker weten omdat ik ze beide heb gehad en nog bezit.

En dat had inderdaad met hf storingen te doen en in het begin was dat een puur duitse maatregel die halsoverkop werd

ingevoerd op alle versterkers uit japan en de duitsers zelf ook maar die hielden zich zelf daar maar halfslachtig aan.

En inderdaad die versterkers klonken voor geen meter,haast geen bas en het hoog klopte ook niet.

En om het gelijk aan mijn kant te krijgen en ik was niet de enigste met dat probleem want denon yamaha onkyo was het

een pot nat hobo hi fi Enschede heeft het probleem voorgelegd aan de betreffende importeurs en die zijn er geweest

om elke versterker te ondoen van deze weerstandjes die massaal aanwezig waren op de luidsprekeruitgangen van deze ftz

versterkers.En natuurlijk na verloop van tijd ik denk 2 jr hadden de jappen dat ook onder de knie en was de klank niet meer zo

dramatisch slecht.

En vandaar dat ik vind dat de 71 serie van nad de fijnst klinkende versterker is dus in het hoog onbegrenst en in het laag idem.

Dus kom ik heden ten dage een versterker tegen uit die tijd dus met een duits posthoorntje erop geplakt krijg ik nog steeds

buikpijn en krijg ik medelijden met mensen die zo'n ding bezitten en dan vooral de versterkers uit anno ±1981/83.

Het is natuurlijk zo dat de versterkers van voor deze ftz maatregel allemaal een subsonic filter aan boord hadden en de

versterkerseries met ftz was die verdwenen (let wel usa en engelse,franse,italiaanse versterkers hebben en hadden dat toen

niet.Ik weet de techniek stond in die jr ook niet stil en vanaf 1985 was het practisch niet meer te horen want de duitsers

hebben die strenge begrensingen gelokkerd voor de jappen en nu staat er voor iedereen het eeg teken E achterop.

Maaaar trotsdeem geef mij maar een 7130 want die is nog steeds bevrijd van alle dwangmaatregelen en hij klinkt

als een vogeltje bevrijd uit een kooi. Yeah
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Thorens 320
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2016, 18:12:34 »
Ach Bram, jij vond toch dat de Zonie net zo klonk als je andere haaientspullen?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Thorens 320
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2016, 18:16:29 »
Ja voor sommige zaken heb ik wél een goed geheugen.
Dat het weerstanden waren lijkt me sterk want die doen niets voor hoogfrequent. Meestal werden er keramische condensatortjes van hooguit een paar honderd picoFarad tussen signaal in en massa gezet. Die gaan pas in het MegaHertz gebied geleiden dus een verstoring in het laag zullen ze zeker niet gegeven hebben maar mensen ervaren ook verschillen bij kabels op steuntjes dus dit kan op de bekende wijze in de ervaring gescheeld hebben.
An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Thorens 320
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2016, 19:42:13 »
Sommige dingen zijn niet te verklaren, maar het zweef teef gevoel kan soms een mens laten hallucineren.  ;D

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Thorens 320
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2016, 19:53:41 »
On topic: Fotoos! :cheer:
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens 320
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2016, 20:30:17 »
Hai Bram en anderen,

Ik zit (niet actief) op het Duitse AAA forum en ben ook lid geworden van de association omdat ik altijd naar de gratis Krefeld show ga (hoeft niet altijd voor niets).Wat ze daar over de 320 zeggen is iets aan de metalen bodemplaat doen, de phonokabel vervangen en dan ervan afblijven. Er is daar ook een zekere Joel actief die bij Thorens gewerkt heeft en de draaitafels zoveel mogelijk origineel wil houden. Maar voor de 320 heeft hij een lager upgrade. Voor wat betreft het element is het me nog niet helemaal duidelijk wat men adviseert. Kom ik ook nog wel achter. Ik wil wel het liefst een MM/MI.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2016, 20:32:48 door Carl »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Thorens 320
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2016, 01:40:00 »
Ach Bram, jij vond toch dat de Zonie net zo klonk als je andere haaientspullen?

Kijk ik heb de sonie toch nog of niet?dat zegt toch al wel veul of niet? de sonie staat bij mij nog steeds op number 2

en die houd ik nog steeds aan doe ik ook niet weg daar klinkt ie veels te goed voor.En in de tussentijd heb ik toch veel

andere veel duurdere versterkers de deur gewezen dat klopt toch? en inderdaad de nad en sonie hebben op mrktplaats

toch helemaal geen waarde desalnietemin zijn het klangmatig topversterkers voor de normale huiskamers.

Het klangmatige verschil tussen de sony TA-f 370 en de nad is dat de sony ietwat softere klinkt als de nad maar zoiets

beluister je alleen maar als je ze beide door en door kent.
                                                                                 dus ik cal de nad 7130 the number one


                                                                             
                                                                                   
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Thorens 320
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2016, 10:02:46 »
Ach Bram, jij vond toch dat de Zonie net zo klonk als je andere haaientspullen?

Kijk ik heb de sonie toch nog of niet?dat zegt toch al wel veul of niet? de sonie staat bij mij nog steeds op number 2

en die houd ik nog steeds aan doe ik ook niet weg daar klinkt ie veels te goed voor.En in de tussentijd heb ik toch veel

andere veel duurdere versterkers de deur gewezen dat klopt toch? en inderdaad de nad en sonie hebben op mrktplaats

toch helemaal geen waarde desalnietemin zijn het klangmatig topversterkers voor de normale huiskamers.

Het klangmatige verschil tussen de sony TA-f 370 en de nad is dat de sony ietwat softere klinkt als de nad maar zoiets

beluister je alleen maar als je ze beide door en door kent.
                                                                                 dus ik cal de nad 7130 the number one


                                                                             
                                                                                   
Ik ken de Trems beter dan de Sony, laat staan de NAD. The Tremeloes bestaan nog steeds, maar de meeste originele leden zijn er inmiddel uit. Dave Munden is nog steeds de originele drummer en zanger van deze Engelse band. Ach, "Call me number one" is ook zo'n statement Bram, ik houd het bij "Silence is Golden".