Auteur Topic: Thorens 320  (gelezen 18540 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Thorens 320
« Reactie #75 Gepost op: 16 oktober 2016, 15:21:47 »
Vloerenhandel,of bouwmarkt.
Je vraagt gewoon om een tegel.
I love vintage.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Thorens 320
« Reactie #76 Gepost op: 16 oktober 2016, 17:34:58 »
Wat is VTA? Ik heb gegoogleld, maar het heeft niet met boomverzorging te maken, neem ik aan ;-)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens 320
« Reactie #77 Gepost op: 16 oktober 2016, 19:06:36 »
Het is een afkorting Frits en betekent vertical tracking angle. Het is de hoek waarin het element staat ten opzichte van de plaat. Dat bepaald (mede) de wijze van aftasting en dus het geluid. Je kan die VTA aanpassen door plaatjes tussenhet element en de headshell te doen, het plateau iets te verhogen (dat wil ik dus doen) of de verbinding van arm met de draaitafel iets te verhogen. Dat laatste kan niet bij iedere arm. Overigens de echte audiofiel kijkt naar de hoek van de naald met de plaat. Mijn ervaring is dat enig experiment wel klankwinst kan opleveren. Leuke hobby hoor.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2016, 19:32:08 door Carl »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Thorens 320
« Reactie #78 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:42:46 »
Bedankt voor de uitleg. Zonder kennis van zaken zou ik er op gokken dat de naald dezelfde hoek met de plaat zou moeten maken als de hoek van de naald waarmee de master disc gesneden is. Ik heb zo'n vermoeden dat die er loodrecht op staat, maar ik kan me uiteraard vergissen.

Even googlen leverde me deze pagina van Shure op: http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4072/~/high-fidelity-phonograph-cartridge---technical-seminar
Op elke tekening waar een cantilever c.q. element 'en profil' staat afgebeeld, staat de naald inderdaad loodrecht op de plaat.

De pagina bevat ook verder een hoop technische informatie voor vinyl liefhebbers :)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Thorens 320
« Reactie #79 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:46:15 »
Behalve dan als je hem er recht opzet, je dan gaat snijden... Dat wil je niet  ;D

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Thorens 320
« Reactie #80 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:47:23 »
Behalve dan als je hem er recht opzet, je dan gaat snijden... Dat wil je niet  ;D

Groet,
Jacco

Jij denkt meer aan een bootje, begrijp ik ;-)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Thorens 320
« Reactie #81 Gepost op: 19 oktober 2016, 09:16:49 »
Je snijdt een matrijs uiteraard niet met een afspeelnaald en bij verspanen dien je rekening te houden met het materiaal dat weggenomen wordt, een rechte hoek zou wel eens kunnen zorgen voor het niet afgevoerd worden van het weggesneden materiaal.
Ik vermoed dat het onder een hoekje van een paar graden gebeurt ( door de beitelvorm, de modulatievariaties kunnen dan wel weer in het vertikale vlak liggen).
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Thorens 320
« Reactie #82 Gepost op: 20 oktober 2016, 14:05:22 »
Twee jaar geleden een lezing gehad van Wally Mallewitz (of zo iets). Hij had een paar duizend naalden onder de microscoop gehad en beweerde dat ze toch wel afweken van de afgesproken hoek. Je kon een foto sturen van je naald en op basis daarvan gaf hij gratis advies. Volgende week is hij weer in Krefeld.